Wij willen eind dit jaar een flinke aflossing doen op onze hypotheek...
Echter bestaat onze hypotheek uit 2 leendelen.
Even een fictief plaatje:
Deel 1, 150k Aflossingsvrij waarvan nog 15 jaar recht op HRA (meeverhuist vanuit vorige woning)
Deel 2, 150k Annuitair waarvan nog 30 jaar recht op HRA
Rente is 2.05% voor 10 jaar op beide delen.
We willen een aanzienlijk bedrag aflossen om de bijleenregeling te voorkomen en 100% HRA te behouden op het openstaande hypotheekbedrag..
Stel dat het bedrag 50k is wat we gaan aflossen, op welk deel zou dit het gunstigste zijn?
Op deel 2 aflossen geeft lagere maandelijkse kosten t.o.v. aflossen op deel 1,
Maar gezien de beperktere tijd van de HRA is het misschien wel weer beter om op deel 1 af te lossen, want als ik dat niet doe en die 150k open laat staan voor de komende 15j heb ik daarna geen recht meer op HRA op dat deel en gaan daar de kosten weer van omhoog..
Komende jaren zullen we mogelijk nog enkele aflossingen kunnen doen, maar dat staat nog niet vast.
Graag jullie mening wat het verstandigste is.
Echter bestaat onze hypotheek uit 2 leendelen.
Even een fictief plaatje:
Deel 1, 150k Aflossingsvrij waarvan nog 15 jaar recht op HRA (meeverhuist vanuit vorige woning)
Deel 2, 150k Annuitair waarvan nog 30 jaar recht op HRA
Rente is 2.05% voor 10 jaar op beide delen.
We willen een aanzienlijk bedrag aflossen om de bijleenregeling te voorkomen en 100% HRA te behouden op het openstaande hypotheekbedrag..
Stel dat het bedrag 50k is wat we gaan aflossen, op welk deel zou dit het gunstigste zijn?
Op deel 2 aflossen geeft lagere maandelijkse kosten t.o.v. aflossen op deel 1,
Maar gezien de beperktere tijd van de HRA is het misschien wel weer beter om op deel 1 af te lossen, want als ik dat niet doe en die 150k open laat staan voor de komende 15j heb ik daarna geen recht meer op HRA op dat deel en gaan daar de kosten weer van omhoog..
Komende jaren zullen we mogelijk nog enkele aflossingen kunnen doen, maar dat staat nog niet vast.
Graag jullie mening wat het verstandigste is.
Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/