Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-06 20:15
Wij willen eind dit jaar een flinke aflossing doen op onze hypotheek...

Echter bestaat onze hypotheek uit 2 leendelen.

Even een fictief plaatje:
Deel 1, 150k Aflossingsvrij waarvan nog 15 jaar recht op HRA (meeverhuist vanuit vorige woning)
Deel 2, 150k Annuitair waarvan nog 30 jaar recht op HRA

Rente is 2.05% voor 10 jaar op beide delen.

We willen een aanzienlijk bedrag aflossen om de bijleenregeling te voorkomen en 100% HRA te behouden op het openstaande hypotheekbedrag..

Stel dat het bedrag 50k is wat we gaan aflossen, op welk deel zou dit het gunstigste zijn?

Op deel 2 aflossen geeft lagere maandelijkse kosten t.o.v. aflossen op deel 1,
Maar gezien de beperktere tijd van de HRA is het misschien wel weer beter om op deel 1 af te lossen, want als ik dat niet doe en die 150k open laat staan voor de komende 15j heb ik daarna geen recht meer op HRA op dat deel en gaan daar de kosten weer van omhoog..

Komende jaren zullen we mogelijk nog enkele aflossingen kunnen doen, maar dat staat nog niet vast.

Graag jullie mening wat het verstandigste is.

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:29

Qwerty-273

Meukposter

Met je maandelijkse betalingen op het annuïteiten deel los je ook je schuld mee af, met de betalingen op het aflossingsvrije deel is puur de rente en je schuld blijft staan. Je zou de vermogensopbouw om het aflossingsvrije deel uiteindelijk af te kunnen lossen ook eigenlijk mee moeten nemen (of wat is jouw planning om dat uiteindelijk terug te betalen?).

Gevoelsmatig (en dat is puur mijn persoonlijke kijk) zou ik aflossen op het aflossingsvrije deel. Maar dat is gekeken om de schuld af te bouwen, en niet direct naar wat het voordeligste is als je het in Excel naast elkaar zet.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Aflossen in deel 2 zal zorgern dat je annuieteit wat verlaagt wordt, en dus je maandelelijkse kosten inderdaad iets meer zullen dalen, echter staat daar natuurlijk tegenover dat je ook minder snel gaat aflossen.

Het is vooral een beetje afhankelijk van wat je langetermijn doel is. Persoonlijk zou ik kiezen om op deel 1 af te lossen, dat is immers het gedeelte waar je nog geen voorziening getroffen hebt om het af te lossen, plus inderdaad een fiscaal voordeel mogelijk over 15 jaar ( als er dan nog HRA in deze vorm bestaat ).

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:07
ik ga er even vanuit dat extra aflossen een doel is. Of dat bij 2% rente zinnig is laat ik tussen jullie en de adviseur.

Dan zou ik het bedrag aflossen op de annuiteit. Dat verlaagd de verplichte betaling per maand het meest. Het vrijgevallen geld kan je dan gebruiken om nog harder af te lossen, of elders, meer renderend, te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Bij onze vorige woning hadden we een bankspaarhypotheek, deze is afgekocht omdat de rente's op een nieuwe polis zodanig laag waren dat het eigenlijk geen zoden aan de dijk zette om dit in leven te houden..

Het opgebouwde bedrag krijg ik begin december bij de overdracht van ons oude huis verrekend via de notaris uitbetaald, en zal ik dus gebruiken om extra af te lossen op de nieuwe hypotheek.

Ik heb bewust de aflossingsvrije hypotheek aangehouden omdat ik zelf de controle over de aflossing wil hebben van dit deel en scheelde best veel in de maandelijke kosten.
.
Het extra aflossen op het aflossingsvrije deel zal geschieden door extraatjes die ik naast mijn loon krijg, denk aan belasting teruggave, bonus, 13e maand etc..

Aangezien ons nieuwe huis helemaal "af" is en de komende 10-15 jaar geen groot onderhoud nodig heeft verwachten we de komende jaren makkelijk tussen de 5-10k per jaar extra af te kunnen lossen.

Ik neig zelf ook naar Deel 1 omdat ik deze eigenlijk na 15 jaar zo klein mogelijk heb of zelfs al helemaal afgelost wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Loop je nog tegen een beperking aan met betrekking tot het bedrag wat je jaarlijks boetevrij mag aflossen op een leningdeel? Vaak is dat maar 10 á 15%.

Je fictieve rekenvoorbeeld gaat uit van 33%... Smeer het dan ik elk geval uit over meerdere jaren.. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Question Mark schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:17:
Loop je nog tegen een beperking aan met betrekking tot het bedrag wat je jaarlijks boetevrij mag aflossen op een leningdeel? Vaak is dat maar 10 á 15%.

Je fictieve rekenvoorbeeld gaat uit van 33%... Smeer het dan ik elk geval uit over meerdere jaren.. :)
15% van de hoofdsom, ik mag zelf bepalen op welk leningdeel, dus niet 15% per leningdeel.

In dit geval zou ik dan op 45k uit komen.. maar met de werkelijke cijfers kom ik net binnen de 15% :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:39
Je mag mogelijk onbeperkt aflossen op jouw hypotheek, omdat de marktrente hoger is dan 2 procent.
Ik zit zelf bij een geldverstrekker en mag alles in 1 keer aflossen, zonder boete te betalen.

De reden:
“Je mag namelijk extra aflossen zonder boete als de actuele rente voor de resterende rentevaste periode hoger is. “

Ik heb zelf getest als volgt:
Wat gebeurd er als je op de bank app/website meer aflost dan de boete vrije percentage aflost? Komt er dan een boete of niet. Bij mijn bank kwam er geen boete en kon de optie zonder boete gewoon definitief maken.

In jouw geval zal ik aflossen op Annuitair, als je doel is minder maandlasten.

[ Voor 6% gewijzigd door Erwinvz1 op 21-10-2022 16:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Woy schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:06:
Aflossen in deel 2 zal zorgern dat je annuieteit wat verlaagt wordt, en dus je maandelelijkse kosten inderdaad iets meer zullen dalen, echter staat daar natuurlijk tegenover dat je ook minder snel gaat aflossen.
Dit is niet altijd het geval. Vaak kun je kiezen tussen het verlagen van de annuïteit of de looptijd.

In de casus van de TS zou ik kiezen voor het aflossen op het aflossingsvrije deel. Er is simpelweg geen extra (financieel) voordeel te behalen bij beide opties. Om die reden zal ik kiezen voor de hypotheek waarop niet standaard wordt afgelost. Dit geeft meer vooruitzichten op het volledig aflossen van de gehele hypotheek voor het eind van de looptijd.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:07
Ik zou in principe kiezen voor de annuïteit, omdat je dat aflossingsvrije deel niet voor niets gekozen hebt.

Ik zou alleen op de aflossingsvrije deel aflossen als je daadwerkelijk van strategie wil veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Sovieto schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:24:
Ik zou in principe kiezen voor de annuïteit, omdat je dat aflossingsvrije deel niet voor niets gekozen hebt.

Ik zou alleen op de aflossingsvrije deel aflossen als je daadwerkelijk van strategie wil veranderen.
Ik heb het alleen gekozen omdat ik hem mee mocht verhuizen en de HRA hierop kon behouden.
Daarnaast scheelde het natuurlijk in de maandlasten omdat je geen aflossingsdeel hebt.

De keuze was om dit zelf te doen door de extraatjes die ik krijg vanuit belastingteruggave, 13e maand etc..

Komende 5-8 jaar heb ik nauwelijks onderhoud (huis wordt nu compleet gerenoveerd) en kan ik dus hard aflossen komende jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MaltheseFalcon schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:24:
[...]

Dit is niet altijd het geval. Vaak kun je kiezen tussen het verlagen van de annuïteit of de looptijd.
Ja natuurlijk, maar als je kiest voor het verkorten van de looptijd zal het je maandlasten niet verlagen zoals de TS zet, vandaar dat ik er vanuit ga dat dat het voorstel is. Qua rente haalt het, voor nu, niet uit op welk deel je aflost. Alleen de annuit kan verschil maken in de maandlasten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:26
overhyped schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:14:
ik ga er even vanuit dat extra aflossen een doel is. Of dat bij 2% rente zinnig is laat ik tussen jullie en de adviseur.
Tja, als de spaarrente nog een beetje doorstijgt kan je het straks beter op de bank laten staan dan ermee aflossen. Zodra je het eenmal afgelost hebt kan je het nooit meer opnemen (en voorlopig zeker niet tegen 2%), dus het is het overwegen waard om het geld achter de hand te houden. Zoveel kost het je niet, en de hypotheekrenteaftrek die je misschien zou mislopen is ook niet zo spannend (en wordt ook steeds verder afgebouwd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik zou echt goed nadenken voor je besluit extra af te lossen. Je hebt een relatief lage rente die je mogelijk mee kan nemen bij een verhuizing. Als je besluit af te lossen en later toch geld nodig hebt voor bijv. een verbouwing of wat dan ook, dan betaal je 4-5% rente bij een ophoging. Daarnaast, zoals al eerder gezegd, zijn de rentes flink aan het stijgen. Vooralsnog doen spaarrentes niet heel veel, maar daar kan nog verandering in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Tom-Z schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:53:
[...]

Tja, als de spaarrente nog een beetje doorstijgt kan je het straks beter op de bank laten staan dan ermee aflossen. Zodra je het eenmal afgelost hebt kan je het nooit meer opnemen (en voorlopig zeker niet tegen 2%), dus het is het overwegen waard om het geld achter de hand te houden. Zoveel kost het je niet, en de hypotheekrenteaftrek die je misschien zou mislopen is ook niet zo spannend (en wordt ook steeds verder afgebouwd).
Dat is ook nog een optie, als ik dat bedrag niet direct aflos kost de bijleenregeling mij ongeveer 35-40 euro per maand aan HRA die ik mis..
Niet wereldschokkend, en ik kan proberen elders een hoger rendement proberen te halen..

Ik heb nog een maandje om erover na te denken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:02
Meestal mag je onbeperkt aflossen als de actuele rente hoger is. De verstrekker kan dan immers dat geld uitlenen met hoger rendement.

Gevoelsmatig zou ik aflossen op het aflossingsvrije deel, het zal immers een keer afgelost moeten worden tenzij je tot in lengte van dagen een hypotheek wil houden.

[ Voor 17% gewijzigd door Ascension op 21-10-2022 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
verstappen33 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:58:
[...]

Ik heb nog een maandje om erover na te denken. :)
Nog wel langer want het hoeft (waarschijnlijk) niet dit jaar. Je mag (waarschijnlijk) 100% boetevrij aflossen, omdat de marktrente hoger is dan de rente die je betaalt. Je verstrekker is héél blij als jij aflost, want dan kan dat geld weer uitgeleend worden voor de huidige 5% rente i.p.v. die 2% die jij betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Longcat schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:12:
[...]

Nog wel langer want het hoeft (waarschijnlijk) niet dit jaar. Je mag (waarschijnlijk) 100% boetevrij aflossen, omdat de marktrente hoger is dan de rente die je betaalt. Je verstrekker is héél blij als jij aflost, want dan kan dat geld weer uitgeleend worden voor de huidige 5% rente i.p.v. die 2% die jij betaalt.
Net even de voorwaarden bekeken, en dit klopt, ik mag boetevrij aflossen tot 100% wanneer de rente hoger is dan mijn rente.
Niet dat het op dit moment mogelijk is, maar wel fijn om te weten dat er momenteel geen limiet op zit..

Vanavond alles nog een beetje zitten doorrekenen en we gaan toch de gehele overwaarde wat vrij komt aflossen op het aflossingsvrije deel..

Op dit moment is het verschil onder de streep ongeveer 70 euro tussen aflossen op deel 1 of 2, waarbij deel 2 goedkoper is. Maar gaan toch voor aflossen op deel 1.

Hoewel ik bewust heb gekozen voor een aflossingsvrij deel, vind ik het wel prettig om deze af te lossen,
De verwachting is dat mij dit wel gaat lukken door de extraatjes hiervoor te gebruiken, en valt er over 15 jaar niet iets buiten de HRA..
Ik zit er dan namelijk niet op te wachten wanneer ik niets doe ik na 15 jaar ineens de maandelijkse lasten voor dat leningdeel zie stijgen met minimaal 50% of meer wanneer de rente's tegen die tijd nog steeds hoog zullen staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-06 14:50
Er zijn al meerdere spaardeposito’s waarvan het rentepercentage hoger is dan jouw hypotheekrente. Laat staan als je ook nog de HRA meetelt. Aflossen lijkt mij dus zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Het geld beleggen is misschien de beste keuze als het doel vermogensopbouw is.

Je verliest misschien een deel van de HRA.

Maar het historisch rendement op beleggingen is 8% op jaarbasis (moet je wel op langere termijn beleggen)

8% > 2.05%

Echter je loopt wel enkele risico's
  1. Over 10 jaar kan de hypotheekrente significant hoger zijn
  2. Beleggingen kunnen ook (tijdelijk) in waarde dalen
Als je risico mijdend bent los dan het aflossingsvrije deel af.

Voor de laagste maandlasten komende 10 jaar los het annuïtair deel af.

Wil je kans op meer rendement ga dan beleggen, hierbij geldt meer risico, meer kans op groot rendement, maar ook meer kans om geld te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
En die bijleenregeling, succes met controleren _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:17
Je kan het uiteraard ook splitsen: deel op aflossingsvrij (direct lagere maandlasten) en deels op annuïteitenhypotheek (zou ik kiezen voor verkorten looptijd doen).

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:06

Normaal gesproken mag je onbeperkt aflossen als de rente gestegen is, dus dat moet geen enkel probleem opleveren. Ik heb dit jaar ook veel meer af kunnen lossen daardoor.

Overigens zou ik zelf het aflossingsvrije deel zo snel mogelijk af lossen. Ik ben ook blij dat ik sinds de aflossing van dit jaar helemaal van het aflossingsvrije deel af ben en alleen nog een annuitair deel open heb staan. Ook van het annuitaire deel heb ik een aanzienlijk deel afgelost dit jaar. Het geeft mij gewoon een fijn gevoel dat je aan het einde van de rentevaste looptijd alles afgelost hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
ColeJ schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 23:16:
En die bijleenregeling, succes met controleren _O-
Er wordt niets gecontroleerd hoor. Jij moet gewoon aan kunnen tonen dat je niet fout zit. Zo werkt het met belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
fisherman schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:18:
[...]

Er wordt niets gecontroleerd hoor. Jij moet gewoon aan kunnen tonen dat je niet fout zit. Zo werkt het met belastingen.
Zal best, ik wens ze succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
ColeJ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:23:
[...]

Zal best, ik wens ze succes.
Je bedoelt succes voor de burger die moet bewijzen. De belastingdienst hoeft niets te bewijzen hoor. Je krijgt gewoon een beschikking die je moet betalen, of je moet aantonen dat het geld opnde juiste manier besteed is. Zo werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
fisherman schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:12:
[...]

Je bedoelt succes voor de burger die moet bewijzen. De belastingdienst hoeft niets te bewijzen hoor. Je krijgt gewoon een beschikking die je moet betalen, of je moet aantonen dat het geld opnde juiste manier besteed is. Zo werkt het.
Ik moet toch zelf alles invullen? Als ik dan per ongeluk een foutje maak wens ik ze succes met het constateren daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
ColeJ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:10:
[...]

Ik moet toch zelf alles invullen? Als ik dan per ongeluk een foutje maak wens ik ze succes met het constateren daarvan.
Je vult zelf inderdaad alles in, maar de belastingdienst weet veel meer van jou dan jij denkt hoor. Ik ben zelf overigens ook weleens gecontroleerd en ik ken meerdere mensen die dat overkomen is.
Ik heb toen alles aan moeten leveren wat je maar kan bedenken. De trigger dat je gecontroleerd kan trouwens ook bij andere gebeurtenissen optreden dan bij het verkopen/kopen van een woning.

Jij levert dus niet exclusief de input die de belastingdienst nodig heeft, maar er gaan veel meer informatiestromen de rekenmodules in om te bepalen of jij wel alles goed ingevuld hebt.
Als je een vinkje achter je naam krijgt mag je alles aantonen. Anders zul je gewoon moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Zelf zitten we met een beetje vergelijkbaar iets. We hebben ook een aflossingsvrij deel. We doen nu elk jaar het maximale bedrag extra betalen om zo sneller van het aflossingsvrije deel te komen. Voor ons gevoel hebben we aan het einde van de looptijd dat bedrag liever op 0 staan dan dat we dan nog eens een bedrag in een keer moeten betalen.
Ik zou het dan ook aflossen op deel 1. Wellicht een optie om het een beetje te spreiden? Dus iets in deel1 en iets in deel2? Als je twijfelt, bel je adviseur en ga een gesprek aan. Wellicht zijn er inzichten waaruit blijkt dat je juiste beter in deel1 of juiste beter in deel2 kunt aflossen.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Aflossen lijkt me echt heel dom, maar goed, je eigen keuze. Denk alleen ik zeg het ook nog maar een keer. Straks pak je gewoon 8% ofzo, dan krijg je 2/3e van je hypotheek gratis van de bank. Je hebt een enorm goede koop/lening gedaan. De bank zal er in ieder geval wel blij mee zijn...
ColeJ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:10:
Beetje appart om min of meer belastingfraude te bekennen op een publiek forum :P

[ Voor 35% gewijzigd door Zoijar op 24-10-2022 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zoijar schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:19:
Aflossen lijkt me echt heel dom, maar goed, je eigen keuze.
Het geeft (onder voorbehoud) minder rendement op de lange termijn.

Maar het 'heel dom' noemen lijkt me ook niet terecht.
Mensen voelen terecht dat het gewoon een schuld is die afgelost moet worden binnen x tijd.
Sommige mensen vinden het nu eenmaal mentaal fijner om daar op af te lossen ipv 'te gokken' op de beurs.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Vaak zit daar ook een link met de huidige rentestand aanvast. Indien de huidige rente hoger is dan is het geen probleem, indien lager dan wel.

Maar het punt is valide, controleer de kleine lettertjes ;)

spuit 11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
YakuzA schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:29:
[...]

Het geeft (onder voorbehoud) minder rendement op de lange termijn.

Maar het 'heel dom' noemen lijkt me ook niet terecht.
Mensen voelen terecht dat het gewoon een schuld is die afgelost moet worden binnen x tijd.
Sommige mensen vinden het nu eenmaal mentaal fijner om daar op af te lossen ipv 'te gokken' op de beurs.
Het is geld wat vrijkomt uit de verkoop van mijn oude huis..
Dit geld zat altijd al in stenen, en heb het eigenlijk nooit gehad om uit te kunnen geven of op een eigen manier te beleggen.
Dus direct terugstoppen in stenen is mij om het even, ik zal dit geld niet missen.

Nu heb ik die keus wel om het geld te beleggen etc, en moet ik gaan bekijken wat ik nu wil..

Ik beleg al een tijdje op de normale aandelenmarkt en ook al enkele jaren in crypto..
En dit gaat ook niet om een beetje wisselgeld/speelgeld. Ik volg het vrij nauwgezet.
En ik ben hier ook al langzaam aan het uitstappen.

De komende jaren zie ik het somber in qua beursgang.. Het kan komende 3-5 jaar ook flink zakken, en heb dan vervolgens weer 5-10 jaar nodig om quite te spelen of winst te genereren.

Het is nu gewoon een hele onzekere tijd op de diverse beurzen.

Maarja zeker food for thought..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

verstappen33 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:27:
Ik beleg al een tijdje op de normale aandelenmarkt en ook al enkele jaren in crypto.. ... Ik volg het vrij nauwgezet.
Sorry, vergeet maar wat ik zei, en los zo snel mogelijk je huis af ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Zoijar op 24-10-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou ook niet (alles) aflossen.
Alles beleggen ook niet, want stijgende rente.

Deposito's houd ik nu een paar maanden in de gaten en die gaan vrij hard omhoog, soms met stappen van 0,4%.
Ik leg nu (naast beleggen) maandelijks een bedrag in 1jr Deposito, nu nog 1% (lpb), maar ik verwacht dat dat over 6-12 maanden hoger staat dan (mijn) hypotheek rente. En dan heb ik het geld liever als spaargeld dan afgelost, ook vanwege mogelijke fiscale wijziging.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn hypotheek rentes zijn trouwens 1%/1,5%/2,5% (10/20j vast) dus het meeste staat lager dan bij jou.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 24-10-2022 23:39 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 14:21
Wij hadden toevallig precies deze keuze vorig jaar en hebben 50k afgelost op het aflossingvrije deel. Waarom? Simpel; omdat dit itt tot het annuïtaire deel niet afgelost wordt, en de HRA ook voor ons op relatief korte termijn ging verdwijnen. De overweging daar was vooral de zekerheid die het ons geeft.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Persoonlijk zou ik aflossen op deel 1, deze zal je straks toch volledig moeten aflossen. Deel 2 los je nu al maandelijks beetje bij beetje af en zal eind van de looptijd op 0 staan.

Maar je kan er uiteraard ook voor kiezen wat onder de streep het meest voordelige is (ik heb geen berekening gemaakt, maar vermoed dat je onder aan de streep op deel 2 lagere lasten krijgt). De delta (ten opzichte van nu) kan je dan eventueel periodiek aflossen op deel 1 (en daar het sneeuwballeneffect creëren).

@Zoijar Waarom zou aflossen "dom" zijn? Ik heb nog een rente van 3,85% (9 jaar geleden voor 10 jaar vast afgesloten). Het duurt nog wel even voordat de spaarrente daar boven komt. Ja, met beleggen kan je meer rendement behalen, maar daar heb ik weinig/geen invloed op plus dat ik al een leuk portfolio heb en meer niet altijd per definitie beter is. Daarnaast vind ik persoonlijk een lagere maandlast (zeker nu alle lasten zo stijgen) wel erg prettig. Ik hoef door alle prijsstijgingen nog nergens op te "bezuinigen" of na te denken of ik dat wel/niet kan betalen. Ik betaal momenteel nog geen 400 euro (bruto) per maand aan hypotheek, terwijl m'n buren (vorig jaar gekocht) iets meer dan 1.800 euro (bruto) per maand betalen. Ik weet het niet hoor, maar ik lach mij de ballen uit m'n broek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AuroraNL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 14:46
Als je niet per se je huidige totale woonlasten wilt verlagen, dan aflossen op je annuïteiten deel om het meest te zakken. Dan ga je het geld wat je ze elke maand minder betaald beleggen om in de komende 15 jaar een pot te maken. Zo snijdt het mes een beetje aan twee kanten :) Als je dit vaker kunt doen, ook bij kleinere bedragen, dan loopt het ongemerkt aardig op. Ga je verhuizen in de tussentijd dan kun je je max aflosvrij weer meenemen ook.

Over 15 jaar nog een deel aflosvrij opnieuw in een hypotheek stoppen zal prima lukken in het algemeen, zelfs als je dan een andere vorm dient te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Dom is misschien een groot woord: het ligt aan de situatie. Maar neem mijne bv. Ik betaal 1.2% rente en heb dat geld in bedrijfsaandelen zitten. Ik zou morgen kunnen verkopen en mn hypotheek afbetalen. Maar ik maak zo'n 12% rendement de laatste paar jaar. Dus met 10 jaar vast "lach ik ook de ballen uit mn broek" als ik niet alleen 10 jaar gratis heb kunnen wonen in een duur huis, maar de bank me dat ook nog kado doet aan het einde van de rit. Plus de schuld is/was aftrekbaar van mn vermogen (box 3 hypotheek) Dus tsja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 18:34

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

verstappen33 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:55:

Op deel 2 aflossen geeft lagere maandelijkse kosten t.o.v. aflossen op deel 1,
pas enorm op met dat blindstaren op _enkel_ maandelijkse last.... het zegt namelijk eerder weinig of je werkelijk bespaard of soms bepaale uitgaven naar de toekomst verschuift als je enkel kijkt naar de maandlast en je een mix hebt van aflossingsvrij en annuitair (schijnbaar lage maandlasten maar vooral het 'verschuiven' van de aflossing naar een datum ergens in de toekomst, wat dan verstopte kosten zijn).

kijk goed naar welk del je aflost en welk deel je rente betaald, bedenk ook dat juist iets meer aflossen eigenlijk een besparing oplevert omdat je de rente over dat sneller afgeloste bedrag niet meer hoeft te betalen.

ik zou ook bv helemaal net als streven heben om je bestaande maandlast zo laag te krijgen, als je vervolgens alsnog extra gaat aflossen loop je vooral een kans dat dat steeds verder van je áanvullend aflosregeling afgaat, en voor je het weet moet je daarover juist boeterente gaan betalen.

Vanuit dat ide vermoed ik dat het meeste voordeel op de lange termijn vooral het aflossen van het aflossingsvrije deel oplevert, juist omdat dat verder de standaard aflossing op het annuitaire deel verder gelijk houd, maar je vooral aflost van een deel waarover je anders mogelijk nog 30 jaar die jaarlijske 2% rente moet betalen (en dat komt ook uit op ruim 60% van de totale leensom als je nooit zou aflossen... dat is 90K aan rentelast die die lening je nog gaat kosten, als je daadwrkelijk er niks op aflost)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1