Circulatiepomp vloerverwarming vervangen, maar welke?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:37
We zitten met een probleem. De pomp van de vloerverwarming heeft het onlangs begeven, een Wilo-RS 25/5-3P 130mm. Ik heb dit kunnen fixen door de condensator te vervangen, maar desondanks ben ik voornemens de pomp te laten vervangen. Dit omdat de Wilo, ondanks de indicatieve wattages op de pomp, 140 watt verbruikt in standje 3, 120 in stand 2 en 95 in stand 1... Dit zou 88, 60 en 40 watt moeten zijn.

Dus er klopt iets niet helemaal. Daarbij hebben wij nogal grote groepen (16-20 m2 per groep) qua vloerverwarming waardoor de opwarmtijd aanzienlijk is. Op zich krijgen we het prima warm, maar het duurt gewoon even. Daarom de vraag welke pomp het beste in te passen is qua hoeveelheid doorstroom. Is hoger dan beter? Alvast bedankt voor jullie input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:58
Ik heb je type ingevoerd in Google en kom hierop uit: https://www.waterpompshop.nl/wilo-rs-25-5-3-p

Staan verder wat tips op de site waar je op moet letten

Over wat voor opwarmtijd hebben we het? Vloerverwarming is traag, normaal gesproken beter om niet te laag te zetten. Hangt wel van meerdere factoren af.

Als hij nu voor het eerst aanspringt moet hij alle massa nog opwarmen natuurlijk

[ Voor 41% gewijzigd door LuisjeNL op 21-10-2022 18:19 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:37
Dank je! Die zag ik inderdaad ook voorbij komen, maar kan niet bepalen of dit bijvoorbeeld eentje is die ook geschikt is voor de wat grotere groepen zoals wij die hebben.

Ik weet niet precies wat de opwarmtijd is, maar als de pomp hier een steentje in kan bijdragen zou dat natuurlijk wenselijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-06 13:38
Als ik de vloerverwarming hier hoger zet, gaat het niet sneller dan 0,5° per uur (3 groepen in de woonkamer en 1 in de keuken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:58
Ik ga er vanuit dat de specificatie van de huidige pomp gekozen is op de lengte van de groepen en de m2 of m3 van de ruimte(s). Je geeft aan dat hij veel meer stroom verbruikt en dat hij niet meer lekker is. Ik zou even zijn specificatie vergelijken met andere.

Pomp moet voldoende vermogen hebben om alles door de buizen te pompen, maar sneller pompen is niet hetzelfde als sneller verwarmen:

Water wat heel langzaam gaat koelt te veel af, waardoor het al 'koud' is als het retour gaat.

Water wat te snel gaat komt er te 'warm' uit, daardoor heeft hij niet zijn warmte af kunnen geven.

Kwestie van uitproberen, begin laag en kijk of het een aantal dagen comfortable warm wordt, zo nee hoger zetten. Pompschakelaar erop zorgt voor minder verbruik omdat hij uitgezet word bij geen warmte aanbod.

En in de winter (de echte winter, niet deze nazomer :+ ) kun je met alle ramen open je vloerverwarming afstellen per groep. Dan kun je zorgen dat een mogelijk langere groep meer water krijgt en de kleinere groep minder. Warmtecamera is dan een uitkomst.

[ Voor 13% gewijzigd door LuisjeNL op 21-10-2022 19:01 ]

Lichtpuntje...