Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een mATX moederbord voor bij mijn CPU upgrade. Ik overweeg een 13600KF, en daar moet een moederbord bij die enigszins een beetje degelijk is. Ik ben wel mijn budget wat aan het strekken, dus ik wil het liefst zo goedkoop mogelijk uit zijn. Ik heb nog Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18, die zou ik graag willen meenemen. Dat scheelt weer duur DDR5 RAM. Volgens de LTT review scheelt DDR4 weinig voor performance.

Wat is je budget?
Tegen de 200 wordt het me toch wel duur. Liever nog 150.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Vooral gamen met een 6900XT waar ik heel goedkoop aan kon komen, af en toe wat CAD, misschien PS3 emulatie en een keer wat dingen compileren. Linux omgeving. Ik neem CMK32GX4M2D3600C18 mee uit mijn oude PC. Oh, en aangezien veel moederborden nog uit 12th gen stammen, is iets met CPU-loze BIOS update wel handig.

De kast kan alleen mATX en ITX. Aangezien er een 13600KF in komt is het fijn om enigszins degelijke VRM's te hebben, en dat hij niet een bottleneck krijgt die zegt "je mag maximaal 100W verbrassen" of zo. De kast is nog net groot genoeg om airflow te hebben van 5 fans. Ook zou het fijn zijn als de audio geen enorme downgrade is ten opzichte van mijn MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC. Daarin zit een ALC1220. Ik ben geen enorme audiofiel, maar ik heb wel een leuk AKG koptelefoontje waar ik toch wat moeite in heb gestopt. Ik gebruik wel eens een enkele keer WiFi of Bluetooth maar dat mag eventueel wel achterwegen blijven.

Eisen zijn dus:
  • mATX of kleiner
  • enigszins fatsoenlijke VRM's, tenminste genoeg om niet een 13600KF te bottlenecken
  • CMK32GX4M2D3600C18, dus DDR4 compatible
  • Audio hoeft niet top notch, als het maar al te beroerd is
  • CPU-loze BIOS update
  • Bluetooth en WiFi zijn optioneel maar worden gewaardeerd
  • Niet te duur. Als ik een kapitaal uit geef om geen DDR5 te hoeven kopen, kan ik net zo goed DDR5 kopen. En ik wilde juist geen kapitaal uitgeven.
Ik zat net te kijken naar de MSI MAG B660M Mortar DDR4. Die heeft alleen geen draadloze connectiviteit. Maar die schuurt al tegen de 200 euro. Voor dat geld kan ik wellicht ook een goedkoper moederbord met goede VRM's overwegen en een niet al te dure geluidskaart, al dan niet via USB.

De MSI Pro B660M-A DDR4 lijkt redelijke VRM's te hebben. Niet de meest fraaie maar wel goed werkende. Ook een klap goedkoper. Maar de audiochip wordt wel heel vaak afgekraakt. Wellicht moet daar iets aan gedaan worden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:39
De uitvoering: MSI MAG B660M Mortar DDR4. Die lijkt op de Pro A, maar dan met goede audio maar die is wel wat duurder. Aan de andere kant met een RX6900XT en 13600KF heb je hoop ik prima 200 euro budget voor een moederbord

Anders inderaad de Pro A. Die heeft ook ruim voldoende VRM, maar een mindere featureset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je nog/al een fatsoenlijke voeding ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Djarune schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:44:
De uitvoering: MSI MAG B660M Mortar DDR4. Die lijkt op de Pro A, maar dan met goede audio maar die is wel wat duurder. Aan de andere kant met een RX6900XT en 13600KF heb je hoop ik prima 200 euro budget voor een moederbord

Anders inderaad de Pro A. Die heeft ook ruim voldoende VRM, maar een mindere featureset
200 rekt het eigenlijk wel voor mij. Ik heb het leeuwendeel van de 6900XT gefinancieerd door mijn 6700XT te verkopen. Plus een paar tientjes uit andere bronnen om het helemaal te dekken. De prijzen op V&A zijn al gauw ruimschoots het dubbele als wat het mij heeft gekost.

De MAG had ik inderdaad wel al gezien. Die twee borden zijn wat ik momenteel in mijn vergelijker heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Hackus schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:46:
Heb je nog/al een fatsoenlijke voeding ?
Een zeer krappe 600W. Een Corsair dingetje, 80 Plus Titanium. Ik heb het wel gecontroleerd, het kan wel, maar dan ook net aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Amanoo schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:00:
[...]

Een zeer krappe 600W. Een Corsair dingetje, 80 Plus Titanium. Ik heb het wel gecontroleerd, het kan wel, maar dan ook net aan.
Met 13600K verbruik je zo 200w, en de XT nog eens 500 met pieken iets hoger....

SF600 is daar niet op berekend

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 21-10-2022 17:05 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Hackus schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Met 13600K verbruik je zo 200w, en de XT nog eens 500 met pieken iets hoger....
De TDP's liggen ern stuk lager, en ik had nog een PSU calculator erbij gepakt die hem ook goed keurde. Wel krap aan, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Amanoo schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:11:
[...]

De TDP's liggen ern stuk lager, en ik had nog een PSU calculator erbij gepakt die hem ook goed keurde. Wel krap aan, dat wel.
Daar heb je niks aan. Ik heb zelf een 5900X(OC) met 6900XT(OC) en de 13600K verbruikt best veel.
Meeste 6900XT's hebben ook 3 PCIe aansluitingen, hoe ga je dat doen, dan kom je op 2 kabels uit.
Zou je CPU dan niet vol gaan belasten en Undervolt op je XT doen. zo beetje spelen met verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:42

Thomg

Aww yiss

Hogere kwaliteitsvoedingen hebben vaak een hoge OCP en blijven ook stabiel spanningen leveren tot het OCP punt. Best wel aardige kans dat het gewoon prima gaat werken in normaal gebruik.

Bij dit soort dingen zou ik zeggen... Probeer het. Worst case valt uit nieuwe voeding nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door Thomg op 21-10-2022 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Hackus schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:20:
[...]

Daar heb je niks aan. Ik heb zelf een 5900X(OC) met 6900XT(OC) en de 13600K verbruikt best veel.
Meeste 6900XT's hebben ook 3 PCIe aansluitingen, hoe ga je dat doen, dan kom je op 2 kabels uit.
Zou je CPU dan niet vol gaan belasten en Undervolt op je XT doen. zo beetje spelen met verbruik
Mijn 6900XT heeft er maar 2. Is het reference model. Ik kan eventueel nog wel even goed kijken naar voedingsdingen en ook de OCP. Het is inderdaad de SF600 Platinum trouwens. Of misschien doe ik zoals @Thomg zegt, gewoon eerst proberen en bij instabiliteit toch een nieuwe voeding.

[ Voor 12% gewijzigd door Amanoo op 21-10-2022 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Thomg schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:22:
Hogere kwaliteitsvoedingen hebben vaak een hoge OCP en blijven ook stabiel spanningen leveren tot het OCP punt. Best wel aardige kans dat het gewoon prima gaat werken in normaal gebruik.

Bij dit soort dingen zou ik zeggen... Probeer het. Worst case valt uit nieuwe voeding nodig.
SFX voedingen zijn er eigenlijk niet voor gemaakt om hoog vermogen te leveren.

@Amanoo
Al kan de SF600 Platinum wel pieken van 680w aan, die is beter dan de Gold

Pagina: 1