Grote vochtvlek enkele dagen voor overdracht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-09 10:23
Dag Tweakers,

Na anderhalf jaar heerlijk in ons huidige huurhuis gewoond te hebben, is het tijd voor een volgende stap. Volgende week donderdag vindt de sleuteloverdracht plaats, en morgen verhuizen we grotendeels al. Bij het inpakken hebben we ontdekt dat er achter een gordijn een flinke vochtvlek, inclusief bijbehorende schimmel, is ontstaan. Ook op het gordijn.

Het betreft een huis uit 1850, dat enkele jaren geleden flink is aangepakt en gemoderniseerd. Hierbij zijn ook de dakgoten aangepakt, wat naar alle waarschijnlijkheid echter niet helemaal goed is gegaan. Dit wordt ondersteund door de mondelijke toelichting van de makelaar, welke bij intrekken aangaf dat er vaker overlast van vocht heeft plaatsgevonden. Als remedie hiertegen is de volgende passage opgenomen in ons huurcontract:
Schoonmaken en ontstoppen van dakgoten en ventilatiekanalen, vegen van de schoorsteen.
Dit wordt verder toegelicht in de 'gebruiksaanwijzing' van de woning:
In verband met wateroverlast verzoeken we u om regelmatig de dakgoot aan de achterzijde van blad en vuil te ontdoen. Er is een huishoudtrap aanwezig. Ook de afvoer van het platte dak is soms verstopt door blad. Aan de voorzijde is de dakgoot niet gauw vol met blad
Deze aanwijzing heb ik maandelijks gevolgd, en op moment van schrijven is er geen blaadje aan te treffen in de betreffende dakgoot. Eerder heb ik ook al contact gehad met de verhuurende partij over een vlek die aan de andere kant is ontstaan, waarop ik het antwoord kreeg dat deze er altijd al gezeten zou hebben, en dat hier niks aan gedaan diende te worden.

Nu hopen wij natuurlijk onze volledige borg terug te krijgen. Ik heb mij altijd ingezet vochtoverlast te voorkomen, en dit is ons simpelweg ontgaan. Voordat ik vanmiddag de makelaar inlicht hoopte ik hier nog wat info te krijgen over wat handig is om te doen, en of ik gelijk heb wat betreft mijn kijk op de zaak.

Alvast bedankt!

Hier de afbeeldingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSRmVjArEbGNuq4a7y0HjrEsegk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEQmN8dE3o1DSjaOuc1cASLM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vShNhmGzcUKlOJSK2bTEvMSZYwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rr2KNYCpX2H9BOUllR1GELPF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gAsYLivl2OCw65oFMRfUgarVEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDvOC9OjWxY4XYQZ88p7fu9h.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-09 21:53

de Peer

under peer review

Graag gedaan. Wat is je vraag precies?
ah ik zie het nu:

"Voordat ik vanmiddag de makelaar inlicht hoopte ik hier nog wat info te krijgen over wat handig is om te doen, en of ik gelijk heb wat betreft mijn kijk op de zaak."

[ Voor 36% gewijzigd door de Peer op 21-10-2022 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat had je gedaan als er geen overdracht was? Ik zou de schimmel weghalen, waarschijnlijk koudebrug en vocht dat achter het gordijn blijft hangen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:46
Ik zou hier richting de verhuurder niets mee doen. Zoals gezegd: koudebrug + stilstaande lucht door het gordijn.

Eventueel even inspuiten met HG schimmel en weerplekken reiniger, doekje erover en klaar.

Alles dat verder gaat dan eenvoudig ventileren en schoonmaken is sowieso voor de verhuurder. En die vochtplekken zijn dat zeker.

edit:
gegeven de best wel grote vochtplekken zou ik een lekkage niet uit durven sluiten

[ Voor 36% gewijzigd door Rukapul op 21-10-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
Marzman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:14:
Wat had je gedaan als er geen overdracht was? Ik zou de schimmel weghalen, waarschijnlijk koudebrug en vocht dat achter het gordijn blijft hangen.
Het komt dus waarschijnlijk door een dakgoot die niet goed is afgewerkt, waardoor er vocht doorsijpelt. Ik had de verhuurder gebeld om deze in te lichten, maar die zal nu niet al te blij zijn en naar mijn verwachting dit op ons proberen te verhalen. Het is een prettige verhuurder, maar we hebben al eens eerder wat onenigheid gehad over een gebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
Rukapul schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:17:
Ik zou hier richting de verhuurder niets mee doen. Zoals gezegd: koudebrug + stilstaande lucht door het gordijn.

Eventueel even inspuiten met HG schimmel en weerplekken reiniger, doekje erover en klaar.

Alles dat verder gaat dan eenvoudig ventileren en schoonmaken is sowieso voor de verhuurder. En die vochtplekken zijn dat zeker.

edit:
gegeven de best wel grote vochtplekken zou ik een lekkage niet uit durven sluiten
Vind het niet heel netjes om deze niet tenminste in te lichten, lijkt mij geen prettig einde van de overeenkomst. Ligt dat ergens vast dat een geval als dit ten rekening van de verhuurder komt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-09 11:56
Ik zelf zou het gewoon eerlijk zeggen, maar anders dit er opsmeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5tvjDpA9wnH_eGY0u8GmqR1aoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjjKjAkT7VK3RICeWIICnGq5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:54
Gewoonweg overleggen met de kopers. Je kan ook je verzekering bellen. Die kunnen een expert inschakelen. Is over algemeen geen punt om overdracht uit te stellen. En is duidelijk dat het 'overmacht' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

BasV. schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:21:
[...]

Vind het niet heel netjes om deze niet tenminste in te lichten, lijkt mij geen prettig einde van de overeenkomst. Ligt dat ergens vast dat een geval als dit ten rekening van de verhuurder komt?
Als je het weg haalt zie je er niks meer van of hij moet met een vochtmeter langs de muren gaan of voelen of het stucwerk nog hard is (en dat droogt wel weer als het echt de goot is, of niet als het een koudebrug is want de winter begint nu :p )

Ik heb het in mijn vorig huurappartement ook zelf weggehaald, het is niet mijn schuld dat er koude bruggen zijn en dat de ventilatie in een badkamer zonder ramen slecht is.

Als je het al gemeld had zou ik het trouwens ook weghalen voor hij komt. Als het er gewoon netjes uit ziet zal een hoop schelen met hoe hij reageert.
mathy_ schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:24:
Ik zelf zou het gewoon eerlijk zeggen, maar anders dit er opsmeren.

[Afbeelding]
Dat is meer iets voor de volgende bewoner :p

[ Voor 37% gewijzigd door Marzman op 21-10-2022 12:28 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:56
Tja, het oplossen van het probleem is aan de verhuurder. Het melden van deze zeer grote vochtvlek was natuurlijk wel aan jou...

Tenzij je het tot nu toe geheel niet gezien had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Het gaat om de oplevering van je huidige huurhuis? Gebruikelijk is een gezamenlijke inspectie waarbij bepaald wordt welke gebreken / herstellingen nog voor rekening van de vertrekkende huurder zijn.

In dit geval zou ik als verhuurder van de huurder verlangen dat hij de muur in een verhuurbare staat terug brengt, d.w.z. schoonmaken en eventueel witten. Structurele oplossingen zijn voor de verhuurder. Stel je komt samen tot de conclusie dat er waarschijnlijke sprake is van een lekkage zou ik als verhuurder dat witten niet verlangen, omdat de lekkage toch eerst opgelost moet worden.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:07
Dichte gordijnen, die dus niet heel erg ventilatie-doorlatend zijn. Vocht en condens van de ruiten blijft hier achter hangen en gaat wat schimmelen na jaren, niks abnormaals. Komt niet van een lekkage oid volgens mij.

Haal gordijnen weg, spons het af met een sopje met wat bleekmiddel, laat goed drogen en ventileren en lever het op. Nog anderhalve dag? Nu meteen dus.

[ Voor 28% gewijzigd door pennywiser op 21-10-2022 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-09 11:56
Dat is meer iets voor de volgende bewoner :p
TS is bang voor zn borg, geen idee hoe hoog die is, maar voor €25 heb je geen gezeur.

Wel zou ik het nog steeds melden aan de verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:32
Marzman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:26:
[...]

Ik heb het in mijn vorig huurappartement ook zelf weggehaald, het is niet mijn schuld dat er koude bruggen zijn en dat de ventilatie in een badkamer zonder ramen slecht is.

[...]
Dan deugt de ventilatiesysteem niet, wel of geen ramen is irrevant.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@mathy_ Als je het afneemt met zo'n spuitbusje van HG ziet het er al helemaal anders uit. Je kan ook bleek gebruiken.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
Lustucru schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:29:
Het gaat om de oplevering van je huidige huurhuis? Gebruikelijk is een gezamenlijke inspectie waarbij bepaald wordt welke gebreken / herstellingen nog voor rekening van de vertrekkende huurder zijn.

In dit geval zou ik als verhuurder van de huurder verlangen dat hij de muur in een verhuurbare staat terug brengt, d.w.z. schoonmaken en eventueel witten. Structurele oplossingen zijn voor de verhuurder. Stel je komt samen tot de conclusie dat er waarschijnlijke sprake is van een lekkage zou ik als verhuurder dat witten niet verlangen, omdat de lekkage toch eerst opgelost moet worden.
Die inspectie zal ook volgende week donderdag plaatsvinden.

Zoals het nu staat ga ik denk inderdaad proberen het al zo goed mogelijk schoon te maken, zodat het qua uiterlijk wat minder erg zal zijn. Herstelwerkzaamheden ben ik echter niet van plan te doen aangezien de verhuurder zelf wist dat dit kon gebeuren, en het heeft gelaten voldoende preventieve maatregelen te nemen.

Mocht de verhuurder het toch op ons willen verhalen, in hoeverre sta ik dan in mijn recht? Zijn er artikelen waar ik dan eventueel naar kan verwijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

BasV. schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:02:
Het betreft een huis uit 1850, dat enkele jaren geleden flink is aangepakt en gemoderniseerd. Hierbij zijn ook de dakgoten aangepakt, wat naar alle waarschijnlijkheid echter niet helemaal goed is gegaan.
Als het huis enkele jaren flink is geïsoleerd dan ondersteunt het ook de hypothese van koudebrug en condensvorming achter de gordijnen. Vochtoverlast is een van de grootste problemen bij het isoleren van oude huizen. Die zijn gebouwd op 'natuurlijke ventilatie' (lees lekker doortochten) en na een grondige kierenjacht is het binnenklimaat naar de klote.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Is er iets lek dan? Er lijkt niets van boven te komen. Dakgoot, lekt die? Volgens mij is dit gebrek aan ventilatie achter die gordijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
pennywiser schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:38:
Is er iets lek dan? Er lijkt niets van boven te komen. Dakgoot, lekt die? Volgens mij is dit gebrek aan ventilatie achter die gordijnen.
Ja, er is dus al eerder door de verhuurder zelf vastgesteld dat de dakgoot lekt, vandaar dat er flink gehamerd is op het goed leeghouden ervan. Ook aan de andere zijde is een vochtvlek die duidelijk van boven komt. In dit geval lijkt het echter wel versterkt te zijn door het gordijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

BasV. schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:35:
[...]

Die inspectie zal ook volgende week donderdag plaatsvinden.

Zoals het nu staat ga ik denk inderdaad proberen het al zo goed mogelijk schoon te maken, zodat het qua uiterlijk wat minder erg zal zijn. Herstelwerkzaamheden ben ik echter niet van plan te doen aangezien de verhuurder zelf wist dat dit kon gebeuren, en het heeft gelaten voldoende preventieve maatregelen te nemen.

Mocht de verhuurder het toch op ons willen verhalen, in hoeverre sta ik dan in mijn recht? Zijn er artikelen waar ik dan eventueel naar kan verwijzen?
Als ik er van uit ga dat het probleem is ontstaan door onvoldoende ventilatie (met name achter de gordijnen) dan is het terugbrengen van de muur in een verhuurbare staat jouw pakkie an. Herstelwerkzaamheden in de zin van schoonmaken en witten van een binnenmuur mag de verhuurder van jou verlangen e/o op jou verhalen. Structurele verbeteringen (verbeteren ventilatie dmv roosters, opheffen koudebruggen, lekkages), maar ook gevolgschades van structurele gebreken zijn voor rekening van de verhuurder.

Tussen die twee uitersten heb zaken als bijvoorbeeld dat de muur bijvoorbeeld opnieuw gestuct zou moeten worden. Dan kan alleen maar verhaald worden als de verhuurder kan aantonen dat jij de woning niet correct bewoond zou hebben (i.e. onvoldoende geventileerd, niet tijdig gewaarschuwd hebt bij vochtproblemen etc. etc.) Die bewijslast is erg zwaar. Andersom is jouw claim dat e.e.a. het gevolg is van een lekkende dakgoot ook magertjes.

Blijf voorlopig weg van wetsartikelen. Het B.W. is enerzijds vrij duidelijk wat voor rekening is voor de huurder en wat voor de verhuurder, maar nuancezaken moet je echt de jurisprudentie in, en dat verschilt van huurcommissie tot huurcommissie, van kantonrechter tot kantonrechter.

Schoonmaken, de inspectie doen, en als de verhuurder vraagt je de muur opnieuw te witten: potje kwaliteitslatex er overheen. Zonder aanvullend bewijs kun je overige verantwoordelijkheid afwijzen.

[ Voor 11% gewijzigd door Lustucru op 21-10-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik zou ook gewoon de schimmel zsm verwijderen, gordijn eraf en de was in, HG of bleek erop, poetsen, ff flink ventileren en als alles schoon en droog is de gewassen gordijnen terughangen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
SmurfLink schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:48:
Ik zou ook gewoon de schimmel zsm verwijderen, gordijn eraf en de was in, HG of bleek erop, poetsen, ff flink ventileren en als alles schoon en droog is de gewassen gordijnen terughangen.
Het zijn vrij speciale gordijnen, lijkt mij een vrij synthetisch stofje. Zou dus niet weten hoe het zou reageren op een wasbeurtje. De gordijnen horen ook bij het huis, het is gestoffeerd en deels gemeubileerd.
Lustucru schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:47:
[...]

Als ik er van uit ga dat het probleem is ontstaan door onvoldoende ventilatie (met name achter de gordijnen) dan is het terugbrengen van de muur in een verhuurbare staat jouw pakkie an. Herstelwerkzaamheden in de zin van schoonmaken en witten van een binnenmuur mag de verhuurder van jou verlangen e/o op jou verhalen.
Structurele verbeteringen (verbeteren ventilatie dmv roosters, opheffen koudebruggen, lekkages) zijn voor rekening van de verhuurder. Daartussen heb je iets als de muur bijvoorbeeld opnieuw gestuct zou moeten worden. Dan kan alleen maar verhaald worden als de verhuurder kan aantonen dat jij de woning niet correct bewoond zou hebben (i.e. onvoldoende geventileerd, niet tijd gewaarschuwd hebt bij vochtproblemen etc. etc.) Die bewijslast is erg zwaar.

...
Ik zie niet in hoe we dit beter hadden moeten ventileren, de deur ernaast stond tot voor kort regelmatig open, en het gordijn kan niet weg bij die hoek doordat de verhuurder het gordijn vast heeft gezet in die hoek. Ik snap dat schade die door ons is ontstaan door ons gerepareerd dient te worden(dit hebben we ook netjes gedaan), maar dit lijkt mij wel een ander geval.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stnkfst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:35
Wat ik zou doen?
  1. Gordijn eraf
  2. Insprayen met HG schimmelreiniger. De zwarte vlekken verdwijnen waar je bij staat
  3. Uurtje later even schoonmaken
  4. Eventueel vanavond nog eens insprayen en schoonmaken
  5. Morgen kijken hoe het eruit ziet. Vies? -> potje latex erover
  6. Gordijn terug
  7. Opleveren en door met je leven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
BasV. schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:55:
[...]

Het zijn vrij speciale gordijnen, lijkt mij een vrij synthetisch stofje. Zou dus niet weten hoe het zou reageren op een wasbeurtje. De gordijnen horen ook bij het huis, het is gestoffeerd en deels gemeubileerd.
Check of ze een waslabel hangen, anders maar even een handwasje om ook daar mogelijke schimmelresten uit weg te halen? Lijkt me wel zo fris.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
Stnkfst schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:59:
Wat ik zou doen?
  1. Gordijn eraf
  2. Insprayen met HG schimmelreiniger. De zwarte vlekken verdwijnen waar je bij staat
  6. Gordijn terug
En HG schimmelreiniger laat geen gekke vlekken achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:39
Gewoon idd wit verven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
BasV. schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:06:
[...]

Op harde oppervlakken in mijn ervaring niet.

Ik heb recent dat spul gespoten op een muur waar schimmel op stond door een lekke badkamer aan de andere kant van het muurtje. Was tevoorschijn gekomen toen de oude bewoners een kast hadden weggehaald.

En zo wel: minder gekke vlekken als zwarte schimmel :+ Anders witte latex erover en klaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 21-10-2022 13:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

[...]
Oh, het is gunstig dat die gordijnen bij het huis horen. Dan is er dus gewoon wat mis met het huis en ligt het probleem niet aan jou of hoe je het huis gebruikt hebt.

Het siert je dat je dit wilt oplossen, maar ik ben van mening dat dit probleem 100% voor de eigenaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

De gordijnen moeten er in elk geval even af (of goed ergens vastmaken, inpakken), die moeten niet tegen de bleek of het hg middel hangen :)

Waarschijnlijk heeft de verhuurder dit al vaker meegemaakt als hij zo waarschuwt voor de goot.

Bij mij wees de verhuurder ook op hoe de ventilatie werkte (dus de vorige bewoner had ook hetzelfde als ik), maar als een stuk veel kouder is dan trekt daar gewoon al het vocht in het huis naartoe en daar valt niet tegenop te ventileren.

[ Voor 30% gewijzigd door Marzman op 21-10-2022 13:13 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Cheesy schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:09:
[...]

Oh, het is gunstig dat die gordijnen bij het huis horen. Dan is er dus gewoon wat mis met het huis en ligt het probleem niet aan jou of hoe je het huis gebruikt hebt.

Het siert je dat je dit wilt oplossen, maar ik ben van mening dat dit probleem 100% voor de eigenaar is.
In zekere zin inderdaad, want dit volgt intrinsiek uit de locatie van de gordijnen.

Desondanks zou ik gewoon de schimmel even verwijderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 21-10-2022 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

[...]
Ik zie niet in hoe we dit beter hadden moeten ventileren, de deur ernaast stond tot voor kort regelmatig open, en het gordijn kan niet weg bij die hoek doordat de verhuurder het gordijn vast heeft gezet in die hoek. Ik snap dat schade die door ons is ontstaan door ons gerepareerd dient te worden(dit hebben we ook netjes gedaan), maar dit lijkt mij wel een ander geval.
Je vraagt advies, maar als het advies je niet uitkomt kom je weer met tegenargumenten? Het zal best dat je die deur regelmatig openhad, en dat de verhuurder het gordijn heeft vastgezet, en dat je die enorme vlek niet achter het gordijn hebt zien komen, maar ter informatie: de eerst regel van het besluit kleine herstellingen:
Bijlage behorende bij artikel 1 van het Besluit kleine herstellingen [voor rekening huurder]

a. het witten van binnenmuren en plafonds en het schilderen van binnenhoutwerk en zonodig het behangen van de binnenmuren;
Als jij vindt dat dat niet jouw pakkie an is, dan ligt de bewijslast bij jou. Ik zou dat niet eens proberen, maar als je dat wel wilt proberen: be my guest. Een doosje latex is goedkoper, sneller en beter voor je gemoedsrust.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BasV.
Lustucru schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:35:
[...]

Je vraagt advies, maar als het advies je niet uitkomt kom je weer met tegenargumenten? Het zal best dat je die deur regelmatig openhad, en dat de verhuurder het gordijn heeft vastgezet, en dat je die enorme vlek niet achter het gordijn hebt zien komen, maar ter informatie: de eerst regel van het besluit kleine herstellingen:

[...]

Als jij vindt dat dat niet jouw pakkie an is, dan ligt de bewijslast bij jou. Ik zou dat niet eens proberen, maar als je dat wel wilt proberen: be my guest. Een doosje latex is goedkoper, sneller en beter voor je gemoedsrust.
Een reactie op zo'n toon lijkt mij niet nodig. Ik geef simpelweg aan dat naar mijn idee wij hier weinig aan hadden kunnen doen om het te voorkomen, en het mij nogal onlogisch lijkt dat wij voor de schade opdraaien.

Als de verhuurder heel graag wil dat wij het schilderen, en dat het dan akkoord is vind ik dat prima. Het gordijn is er inmiddels af en wordt dadelijk met de hand gewassen en ik ga straks HG schimmerverwijderaar ophalen om ook dat toe te passen.

Het lijkt me ook niet bijzonder prettig voor de verhuurder wanneer er een probleem wordt geconstateerd in zijn huis, en een huurder er gewoon een kwak verf overheen gooit -zonder overleg- om het te verdoezelen en z'n borg terug te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:42

Bezulba

Formerly known as Eendje

Tjah, verhuurders hebben gewoon de macht in dit soort situaties. Ik heb gelukkig een fijne verhuurder gehad, maar genoeg horror verhalen over zaken die duidelijk bij de eigenaar horen, maar waar de ex-huurder pas na maanden geld terug kreeg.

Als jij dat geen probleem vind om hier over te moeten gaan mailen/bellen/schrijven, dan heb je vast helemaal gelijk en sta je in je recht.

Je kan ook je 25 euro nemen, 30 minuten tijd investeren en het geneuzel voorzijn.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

BasV. schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:40:
[...]
Als de verhuurder heel graag wil dat wij het schilderen, en dat het dan akkoord is vind ik dat prima. Het gordijn is er inmiddels af en wordt dadelijk met de hand gewassen en ik ga straks HG schimmerverwijderaar ophalen om ook dat toe te passen.
Ik verwacht dat je het daarna amper meer ziet. Binnenmuren schilderen is inderdaad voor de huurder maar als het niet in splinternieuwstaat is dan is dat voor de volgende huurder tenzij het er nog heel slecht uit ziet maar dat verwacht ik dus niet (sommige huurders interesseert het ook niet en die laten het zo). Ik heb nog nooit een huurwoning betrokken waar ik niet eerst ben gaan schilderen en heb ook al een keer in een appartement gewoond wat 15 jaar oud was en nog nooit geschilderd terwijl dat wel bewoond was voor mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 21-10-2022 13:58 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

ep667

It doesn't hurt to help

Stnkfst schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:59:
Wat ik zou doen?
  1. Gordijn eraf
  6. Gordijn terug
Ik zou precies hetzelfde doen. In mijn vorige woning ook bij de verhuizing iets ontdekt wat me in al die jaren niet was opgevallen. Toen geprobeerd de verhuurder ervan te overtuigen dat dit toch echt niet onze schuld was, maar deze wilde niet geloven dat we het dan niet eerder ontdekt hadden. We konden niet hardmaken dat dit zo was, dus dat was pech, borg weg!

(En wat betreft die borg, veel verhuurders gaan erg ver om die niet terug te hoeven betalen)

EP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
ep667 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:11:
[...]

Ik zou precies hetzelfde doen. In mijn vorige woning ook bij de verhuizing iets ontdekt wat me in al die jaren niet was opgevallen. Toen geprobeerd de verhuurder ervan te overtuigen dat dit toch echt niet onze schuld was, maar deze wilde niet geloven dat we het dan niet eerder ontdekt hadden. We konden niet hardmaken dat dit zo was, dus dat was pech, borg weg!

(En wat betreft die borg, veel verhuurders gaan erg ver om die niet terug te hoeven betalen)
Klopt been there. Als huurder mag je dan ook "verder" gaan om de borg toch terug incasseren. Gewoon schoonmaken, desnoods even witten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stnkfst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:35
BasV. schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:06:
[...]

Nou, op een witte ondergrond zou ik me daar geen zorgen over maken. Werkzame stof in dat HG spul is chloor, dus het wordt er alleen maar witter van.

En volgens mij heb je met het schoonmaken en eventueel verven van de vlek ook gewoon je plicht gedaan. Je levert straks alles netjes en schoon op. Het is niet zo dat je een bouwkundig issue aan het verhullen bent.

[ Voor 0% gewijzigd door Stnkfst op 21-10-2022 15:55 . Reden: "ik" moest zijn "je" ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:46
Als jij sterk vermoed dat de oorzaak ergens ligt waar de verhuurder het moet oplossen en je hebt een goeie verstandhouding met de persoon dan kun je het gewoon eerlijk bespreken toch?

Als het een hork is en je vreest voor je borg dan spuit je er wat schimmel reiniger over en gaat er een keer met de kwast over...

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BasV.
Goed, heb het vanmorgen schoongemaakt, en vrouwlief aan het werk gezet met de gordijnen. Zonet HG schimmelverwijderaar opgehaald wat nu aan het intrekken is. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
pentaw1nz schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:04:
Als jij sterk vermoed dat de oorzaak ergens ligt waar de verhuurder het moet oplossen en je hebt een goeie verstandhouding met de persoon dan kun je het gewoon eerlijk bespreken toch?

Als het een hork is en je vreest voor je borg dan spuit je er wat schimmel reiniger over en gaat er een keer met de kwast over...
De eigenaren van het pand lijken mij redelijke mensen, het gaat echter via een makelaar die de communicatie regelt. Ik heb er wel vertrouwen in dat we onze borg (grotendeels) terug krijgen, maar handel het wel het liefst zo netjes en voorbereid mogelijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 13:15
Volgens mij moet je het gewoon eerlijk laten zien, want dat is volgens mij wat je van ons wilt horen of niet :+
Dan moet je niet raar opkijken als je een deel van je borg kwijt bent.

Gewoon ff schoonmaken, als het niet schoon wordt kwast erover. Laten drogen, gordijn terug en klaar. Is ook al vaker gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasV.
spokje schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:08:
Volgens mij moet je het gewoon eerlijk laten zien, want dat is volgens mij wat je van ons wilt horen of niet :+
Dan moet je niet raar opkijken als je een deel van je borg kwijt bent.

Gewoon ff schoonmaken, als het niet schoon wordt kwast erover. Laten drogen, gordijn terug en klaar. Is ook al vaker gezegd.
Zeker, maar het is altijd fijn om anderen even een blik te laten werpen op de casus. We zullen het ook zeker laten weten aan de verhuurder. Zoals het nu lijkt trekt het al flink weg, dus ik heb goede hoop op een goede afloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Lijkt me gewoon een taak van de verhuurder om een goed huis te hebben. Als jij gewoon aannemelijk kan maken dat je de dakgoot we goed hebt schoongehouden.. lekker laten zitten. Dus zorgen dat die schoon is.

Gewoon borg eisen.. zoniet mijn advies: in je laatste huur alvast de borg aftrekken. Ik betaal altijd via autmatische incasso. Die kan je tot 8 weken terughalen, geen borg terug, dan haal je gewoon je laatste huur terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBE
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-09 23:04
[b]Knurft in "Grote vochtvlek enkele dagen voor overdracht"
Gewoon borg eisen.. zoniet mijn advies: in je laatste huur alvast de borg aftrekken. Ik betaal altijd via autmatische incasso. Die kan je tot 8 weken terughalen, geen borg terug, dan haal je gewoon je laatste huur terug.
Ik betwijfel dat dit wettelijk is. Ik denk dat je dan officieel de huur niet betaald hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door GoldenBE op 22-10-2022 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:50

Zenix

BOE!

Mooi dat het al aan het wegtrekken is.

Het probleem is blijkbaar de dakgoot die niet goed is? Dat is ook niet jou probleem, de verhuurder had dat probleem moeten oplossen. In plaatst daarvan moest je elke keer de dakgoot schoonmaken, als de verhuurder van lapmiddelen is, kan jij dat ook doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:33

FreakNL

Well do ya punk?

XelaRetak schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:29:
Tja, het oplossen van het probleem is aan de verhuurder. Het melden van deze zeer grote vochtvlek was natuurlijk wel aan jou...

TS is niet zo'n held in het huis bijhouden denk ik. Anders had je deze rommel toch al veel eerder gezien...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:24
Je bent als huurder niet verplicht om dit te zien. Als het verborgen zit achter een gordijn, dan is het volkomen plausibel dat de huurder dit niet eerder heeft opgemerkt. Aangezien het een gebrek is aan de woning (vochtdoorslag of koudebrug) is de huurder ook niet verplicht om het te schilderen of zelfs ook maar schoon te maken.

Echter... Verhuurders hebben veel te veel macht tegenwoordig, omdat de regering maar excuses blijft verzinnen om huizen bij te bouwen. Het is gewoon idioot dat je borg moet betalen. Of moet bewijzen dat je inkomsten hebt met bankafschriften. Hier hebben verhuurders helemaal geen recht op. Maar omdat de huizenmarkt zo krap is, kunnen ze het doen, want als je het niet wilt betalen, nemen ze een andere huurder.

En dat verhuurders dan dit soort dingen gaan inhouden op de borg is gewoon smerig. De borg is bedoeld voor echte defecten die de bewoonbaarheid aantasten. Een vernielde toiletpot bijvoorbeeld, of een ontbrekende douchekop. Niet voor een schilderbeurtje, dat komt voor rekening van de nieuwe huurders.

Maar goed, je zit ermee opgescheept. Ik zou de eerdere adviezen opvolgen: schoonmaken en desnoods witten. Niet omdat je het verplicht bent, maar omdat verhuurders smerige trucs uithalen zoals borg. De kosten en moeite zijn te overzien en waarschijnlijk komen ze er pas achter als je je borg al terug hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
FreakNL schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 03:15:
[...]

TS is niet zo'n held in het huis bijhouden denk ik. Anders had je deze rommel toch al veel eerder gezien...
We maken netjes elke week alles schoon, de vlek zit in een donkere hoek achter een gordijn waar we nooit aan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

BasV. schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:42:
[...]

We maken netjes elke week alles schoon, de vlek zit in een donkere hoek achter een gordijn waar we nooit aan zitten.
Ik denk dat er weinig Tweakers elke week de gordijnen wassen :) Dit soort dingen zie je als je ze ziet inderdaad, bij een verhuizing of als je de gordijnen gaat wassen of iets moet doen achter de gordijnen. Wat allemaal heel sporadisch voorkomt.

Nu weet je het en zou je het beter in de gaten gaan houden en eerder opmerken, eerder ingrijpen etc. Maar je gaat verhuizen, dus er komt een nieuwe huurder en over een jaar heeft die dan precies hetzelfde. Ik denk dat meer mensen trouwens vochtproblemen gaan krijgen deze winter want we gaan allemaal minder verwarmen omdat het zo duur is.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:33

FreakNL

Well do ya punk?

BasV. schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:42:
[...]

Mwah, het lijkt me dat je dat kozijn links toch ook met een sopje afdoet, onder de gordijnen stofzuigt/dweilt.. Het is zo enorm opvallend, raar dat je dat niet eerder gezien hebt..

Maargoed, offtopic verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

XelaRetak schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:29:
Hoe dan...
FreakNL schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Mwah, het lijkt me dat je dat kozijn links toch ook met een sopje afdoet, onder de gordijnen stofzuigt/dweilt.. Het is zo enorm opvallend, raar dat je dat niet eerder gezien hebt..

Maargoed, offtopic verder.
Precies, ik denk dat ik wel dagelijks achter het gordijn 'zit', al is het maar om de hoekjes te stofzuigen.

[ Voor 58% gewijzigd door TommyGun op 24-10-2022 13:04 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

GoldenBE schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 01:42:
[...]

Ik betwijfel dat dit wettelijk is. Ik denk dat je dan officieel de huur niet betaald hebt.
Exact. Huur is een brengschuld, wat betekent dat bij een te late betaling, een storno of een verrekening je meteen in gebreke bent. Dat de soep in de praktijk niet zo heet gegeten wordt is iets anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BasV.
TommyGun schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:00:
[...]

Hoe dan...

[...]

Precies, ik denk dat ik wel dagelijks achter het gordijn 'zit', al is het maar om de hoekjes te stofzuigen.
Dan geloof je het niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

BasV. schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:02:
Dag Tweakers,

Na anderhalf jaar heerlijk in ons huidige huurhuis gewoond te hebben, is het tijd voor een volgende stap. Volgende week donderdag vindt de sleuteloverdracht plaats, en morgen verhuizen we grotendeels al. Bij het inpakken hebben we ontdekt dat er achter een gordijn een flinke vochtvlek, inclusief bijbehorende schimmel, is ontstaan. Ook op het gordijn.

Het betreft een huis uit 1850, dat enkele jaren geleden flink is aangepakt en gemoderniseerd. Hierbij zijn ook de dakgoten aangepakt, wat naar alle waarschijnlijkheid echter niet helemaal goed is gegaan. Dit wordt ondersteund door de mondelijke toelichting van de makelaar, welke bij intrekken aangaf dat er vaker overlast van vocht heeft plaatsgevonden. Als remedie hiertegen is de volgende passage opgenomen in ons huurcontract:

[...]

Dit wordt verder toegelicht in de 'gebruiksaanwijzing' van de woning:

[...]

Deze aanwijzing heb ik maandelijks gevolgd, en op moment van schrijven is er geen blaadje aan te treffen in de betreffende dakgoot. Eerder heb ik ook al contact gehad met de verhuurende partij over een vlek die aan de andere kant is ontstaan, waarop ik het antwoord kreeg dat deze er altijd al gezeten zou hebben, en dat hier niks aan gedaan diende te worden.

Nu hopen wij natuurlijk onze volledige borg terug te krijgen. Ik heb mij altijd ingezet vochtoverlast te voorkomen, en dit is ons simpelweg ontgaan. Voordat ik vanmiddag de makelaar inlicht hoopte ik hier nog wat info te krijgen over wat handig is om te doen, en of ik gelijk heb wat betreft mijn kijk op de zaak.

Alvast bedankt!

Hier de afbeeldingen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ik zou doen:

- Schoonmaken met HG schimmelreiniger of bleek en even laten drogen.
- Overschilderen met HG vochtige muren en kelders.

Bovenstaande kost je iets van 25 euro en een half uurtje van je tijd.

Niet met latex o.i.d overschilderen want die gele vlekken trekken daar weer dwars doorheen.

Vervolgens meldt je bij je verhuurder dat er een flinke vochtplek met schimmelvorming achter het gordijn zat en dat je het netjes hebt achtergelaten.

De oorzaak van het vochtprobleem is niet jouw verantwoording als het door iets anders komt dan alleen het gordijn.

Als de dakgoot lek is of de hoek te weinig ventilatie krijgt dan is dat aan de verhuurder om op te lossen door bijv. een kozijn met ventilatierooster te plaatsen. Maar de vlek uit je foto's lijkt meer op een lekkage van de dakgoot, of een goot die sneller overstroomt dan hij kan afwateren. Dat is niet jouw probleem.

Gewoon netjes achterlaten en eerlijk melden dus, dan ben je een prima huurder geweest.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2022 21:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BasV.
Sleuteloverdracht zojuist gehad en de verhuurder vond dat we het netjes opgelost hebben(HG en schoonmaken), dus krijgen we de volle borg terug:). Bedankt voor alle adviezen!
Pagina: 1