Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Beetje cryptische vraag, en slechts deels omdat ik het antwoord in mijn specifieke situatie ook gewoon zoek. We hebben een vrijstaand huis, geisoleerd (momenteel C-niveau, niet briljant, maar ook niet slecht) dat (nog) via CV verwarmd word. Het staat wel vrij langs een weiland en vol in de wind. We zijn geen kouwelijke mensen, de thermostaat staat hier nooit hoger dan 19 graden, maar sinds een jaar zijn we naar 18 gegaan en bij wijze van experiment staat hij nu op 16 graden. Ons huis is ongeveer 150m2 qua oppervlak met één verdieping waar de slaapkamers/badkamer zijn. We luchten regelmatig en de luchtvochtigheid is hier altijd op een goed niveau (altijd zo rond de 40% of iets erboven). Ons huidige gasverbruik is ongeveer 1400m3 per jaar, en dat is inclusief douchen en koken (ik kook sowieso tweemaal per dag).

Wat valt mij hierbij op: het huis blijft 'op temperatuur'. Momenteel staat de thermostaat op 16 graden, de buitentemperatuur is 15 graden, doch het huis is 19 graden. Ook als we na een nacht slapen beneden komen, en de thermometer 17 graden aangeeft, is het vrij snel alweer 18/19 graden in huis. Nu ja, soms draait de oven voor een broodje of een ovenschotel, en dan zie je de temperatuur natuurlijk oplopen, maar dat is zeker niet dagelijks het geval. We hebben ook geen haard of andere warmtebronnen, anders dan misschien de PC in de werkkamer die een opgenomen vermogen van ongeveer 700w heeft en vrij vaak aanstaat (hij produceert ook voelbaar warmte, doch slechts in één kamer van het huis waarvan de deur wel bijna altijd openstaat richting de bijkeuken).

Ik klaag zeker niet! Wij zijn gewend aan lagere temperaturen en houden niet van hitte, 21 graden in huis ('s winters) voelt voor ons als veel te benauwd. Ik ben wel nieuwsgierig waar die 'gratis warmte' dan vandaan komt. De warmtepompdroger? Die produceert wel wat warme lucht, en draait toch wel een keer per dag. Mijn vermoeden gaat echter uit naar onszelf en onze hond (toch ook een beest van 40+ kilo). Mensen/dieren zijn ook warmtefabriekjes, en wij zijn met 5.

Wie heeft de kennis en ervaring om hier wat over te delen?

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 21-10-2022 11:31 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En vergeet de oude vertrouwde zon ook niet :)

Life is not about specs, it is about joy!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
bartvl schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:32:
En vergeet de oude vertrouwde zon ook niet :)
Fuck ja, je hebt gelijk, niet over nagedacht. Ook bij koeler weer neemt het dak uiteraard zonnestraling op. Goed punt!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En niet alleen het dak, het straalt ook door je ramen naar binnen. Gratis en voor niets! :).

Life is not about specs, it is about joy!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-11 20:06

PB-powell

Mr. Laziness

Momenteel zit er ook nog heel veel warmte in de grond wat ook langzaam doorstraalt je huis in. Verder alles wat warmte produceert in huis zorgt voor (lokale) temperatuurstijging. Denk aan de leidingen door de muren met je warme water, de vaatwasser, de vochtige douche lucht etc.
Daarnaast is het buiten ook zo'n 16~19 graden (afhankelijk waar je woont) dus dat helpt ook in het verwarmen/niet afkoelen van je huis :)

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:51
Met hoeveel personen zit je in huis? Als de huiskamer lekker vol zit warmt het ook lekker op :)

5 lees ik nu.

Grappig, iemand anders is daar ook al mee bezig geweest:
https://www.kijkmagazine....nodig-om-kamer-verwarmen/

[ Voor 44% gewijzigd door LordSinclair op 21-10-2022 11:52 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vergeet ook niet dat jij en je gezin ook warmte afgeven aan het huis. Je kookt, daar komt warmte bij vrij. En dan alles wat al genoemd is.

Als het buiten boven de 10 graden is heeft het huis nog amper verwarming nodig. Nog sterker, je gasverbruik doet denken dat het zelfs bij -10 nog minder dan 7kW is. Verkijk je niet op het vermogen van de CV. Die is alleen zo groot voor douchen en zelfs daarvoor vaak overbemeten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 09:43

MieJuul

3970Wp

HTT-Thalan schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:30:
We luchten regelmatig en de luchtvochtigheid is hier altijd op een goed niveau (altijd zo rond de 40% of iets erboven).
Dat kan bijna niet, zeker niet met de luchtvochtigheid die de laatste tijd buiten heerst.
Ik heb momenteel buiten een luchtvochtigheid van 89%, bij 16 graden.
Binnen is het nu 20 graden (doorzonwoning op zuid-west) en een luchtvochtigheid van 70%.
Ventilatieroosters staan hier altijd tegen elkaar open, en met veelal wind uit ZW is er voldoende verversing.

Het trekt hier nu open en de zon komt er nu aan de voorkant goed in, dus het zal qua temperatuur rap omhoog gaan, daarmee zakt de luchtvochtigheid binnen ook wat.
Maar zolang het buiten zo vochtig is krijg ik het binnen niet veel lager dan 60%

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:21
1400m3 gas erdoor terwijl de thermonstaat op max 19c en lager...
Op dit moment is de zon nog redelijk krachtig, komt daar door.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 21-10-2022 12:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Alles wat warmte kan produceren. Daar komt je warmte vandaan.

De zon, jij zelf en andere in de woning, koken, vaatwasser, wasmachine, droger, je pc, laptop, verschillende adapters.

Al met al hoe klein de bijdrage ook is van een apparaat. Bij elkaar opgeteld kan hierdoor de t
Temperatuur toch met halve of zelfs hele graad verhogen.

Hier hebben wij de thermostaat op 20,5 staan maar krijg het huis momenteel niet koeler dan 21,5. Tot heden heeft de warmtepomp alleen aangestaan vanwege de deur die langetijd openstond.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-11 15:13

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kijk voor de grap eens hoeveel kWh je verbruik voor jouw apparatuur, al die warmte wordt uiteindelijk omgezet in hitte. Daarnaast heb je te maken met lichaamswarmte ,zonneinstraling en warmtebuffering.

Hier staat de verwarming ook uit en ik heb zelfs afgelopen week de airco (koelen) aangezet omdat het op de slaapkamer op zolder tegen de 22c aan liep toen ik om 23:30 naar bed ging 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 21-10-2022 13:29 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11 16:01

AMDFreak

Intel is zo..

Vergeet niet, dat het nu nog erg warm is voor de tijd van het jaar.. volgens onze weermannen zou het +/- 13 graden gemiddeld moeten zijn..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

revolution-nl schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:27:
Kijk voor de grap eens hoeveel kWh je verbruik voor jouw apparatuur, al die warmte wordt uiteindelijk omgezet in hitte. Daarnaast heb je te maken met lichaamswarmte ,zonneinstraling en warmtebuffering.
Hitte en warmte zijn hetzelfde. Maar ik neem aan dat je energie bedoelt, dat omgezet wordt naar warmte. ;)
Pagina: 1