Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazerB
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-04 21:08
Mijn vraag:

Ik heb een paar maanden geleden een ASUS TUF Gaming RTX 3070 gekocht. Maar de laatste paar maanden heb ik er wat problemen mee.

Als ik de 3070 onder een stresstest (3DMark Time Spy Extreme) zet heb ik naar een aantal minuten geen beeld meer en geeft mijn scherm "no signal". Nu gebeurt dit ook soms tijdens het gamen en is dus vervelend.

De kaart is al opgestuurd geweest naar de verkoper, maar die kunnen geen problemen met de kaart vinden.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Software:
  • Windows 11 (systeem 1) & Windows 10 (systeem 2)
  • Asus GPU tweak 3
  • 3DMark
Hardware:

Systeem 1:
  • AMD Ryzen 9 5900X
  • Gigabyte X570 Aorus Elite
  • Corsair RM Series RM850i
  • Corsair Vengeance LPX - GeheugenDDR4 - 32 GB: 2 x 16 GB - 288-PIN - 3600 MHz / PC4
  • ASUS TUF Gaming RTX 3070
Systeem 2:
  • Intel Core i7-5930K
  • MSI X99A SLI Plus
  • Corsair CX-M Series CX750M
  • Corsair Vengeance LPX - GeheugenDDR4 - 16 GB: 4 x 8 GB - 288-PIN - 3600 MHz - CL18
  • ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Geprobeerd:
  • Kaart is altijd al aangesloten geweest op 2 eigen pci 8x kabels en dus niet op 1 kabel met
  • Drivers verwijderd met DDU en laatste drivers van de Nvidia site gedownload.
  • Videokaart in systeem 2 getest en geeft daar hetzelfde probleem.
  • De kaart is al opsturen naar de verkoper, maar die kunnen het probleem niet vinden.
Gevonden:
  • GPU power in GPU tweak begint eerste paar seconden op 100% maar gaat daarna richting de 54%.
  • Onder belasting is de kaart 83 graden en staan de fans op 100%. Geen idee wat dit normaal hoort te zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 12:51

knightofn1

Don't say that word

heb je de kaart wel zoals onderstaand aangesloten op de voeding ? dus niet serieel maar parallel

(plaatje even schaamteloos overgenomen van een mede-tweaker)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXNOV4dDeBWFvvJhwbi_-oI_B6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jpKKg8mT21EHcX8nUkWC0qbd.jpg?f=fotoalbum_large

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazerB
knightofn1 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:27:
heb je de kaart wel zoals onderstaand aangesloten op de voeding ? dus niet serieel maar parallel

[Afbeelding]
Ja heb per 8pin stekker een kabel aangesloten. Dus gebruik een enkele connector per kabel

[ Voor 4% gewijzigd door RazerB op 21-10-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:53

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Is het een ex-mining card?
stel je memory eens wat naar beneden, om te zien of de crashen uitblijven?

zo niet, mss eens kijken of er een een bios update beschikbaar is voor je mobo, kan je het probleem reproduceren in een ander systeem, want dat is het makkelijkst met diezelfde stresstests

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazerB
Nee
SAiN ONeZ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 00:08:
stel je memory eens wat naar beneden, om te zien of de crashen uitblijven?
Zelfde probleem blijft.
SAiN ONeZ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 00:08:
zo niet, mss eens kijken of er een een bios update beschikbaar is voor je mobo, kan je het probleem reproduceren in een ander systeem, want dat is het makkelijkst met diezelfde stresstests
In de topicstart staat dat ik het ook in een ander systeem heb geprobeerd, met het zelfde resultaat. Alleen hebben ze bij de leverancier het probleem niet. Wat ik mij bijna niet kan voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Sorry, had ook beter moeten lezen, maar gezien het in meerdere systemen gebeurd, zou je haast de vga verdenken, heb je dit met 2 schermen aangesloten, of gebruik je op beide systeem er maar één?

laatste bios gebruiken van je mobo is sowieso een vereiste met zo een nieuwe kaart, had je daar al naar gekeken? je scherm geeft geen signal hoor je wel geluid over je boxen of headset wat suggereert dat je systeem zelf nog draait, maar niet het beeld doorgeeft..

En krijg je hetzelfde als je die 2070 in het nieuwe systeem test?

[ Voor 45% gewijzigd door SAiN ONeZ op 22-10-2022 13:57 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazerB
SAiN ONeZ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:52:
Sorry, had ook beter moeten lezen, maar gezien het in meerdere systemen gebeurd, zou je haast de vga verdenken, heb je dit met 2 schermen aangesloten, of gebruik je op beide systeem er maar één?

laatste bios gebruiken van je mobo is sowieso een vereiste met zo een nieuwe kaart, had je daar al naar gekeken? je scherm geeft geen signal hoor je wel geluid over je boxen of headset wat suggereert dat je systeem zelf nog draait, maar niet het beeld doorgeeft..

En krijg je hetzelfde als je die 2070 in het nieuwe systeem test?
Bios is al geüpdatet.

Geluid blijft nog aan, maar heb dan geen displayoutput. En als ik een gtx 970 aan het systeem toevoeg heb ik daar nog wel beeld op.

2070 in het nieuwe systeem geeft geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

gezien de bios geflashed is, zou die ook weer default moeten staan, of heb je bepaalde settings die je zelf altijd hanteerd, of na zo een flash zelf insteld?

Heb je ook al een nieuwe windows installatie getest, eventueel op een los ssdtje ofzo?

Andere hdmi of DP kabels getest?

[ Voor 28% gewijzigd door SAiN ONeZ op 22-10-2022 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-03 14:24
RazerB schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:29:
Gevonden:
  • GPU power in GPU tweak begint eerste paar seconden op 100% maar gaat daarna richting de 54%.
  • Onder belasting is de kaart 83 graden en staan de fans op 100%. Geen idee wat dit normaal hoort te zijn?
Die temperatuur en fan speed onder belasting is niet goed. 83 graden is de standaard temperatuur limiet voor een 3000 series GPU. Een TUF 3070 zou zelfs in een slecht geventileerde kast dit niet zomaar moeten bereiken. Dit lijkt dus ook een slecht contact tussen de koeler en de GPU die. De kaart zal zichzelf daarom beschermen en zichzelf (deels) uitschakelen om erger te voorkomen.

Je zegt dat de verkoper geen problemen heeft gevonden? Ik zou ze eens specifiek vragen wat ze hebben geprobeerd om een probleem vast te stellen.

Ik weet niet hoe je in de garantie zit, maar eventueel zou je zelf de kaart open kunnen maken en de koelpasta vervangen om te kijken of de kaart daarna beter gekoeld blijft. Hou er wel rekening mee dat daarmee je garantie mogelijk vervalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazerB
SAiN ONeZ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:45:
gezien de bios geflashed is, zou die ook weer default moeten staan, of heb je bepaalde settings die je zelf altijd hanteerd, of na zo een flash zelf insteld?
Nooit echt instellingen qua videokaart in bios aangepast.
Heb je ook al een nieuwe windows installatie getest, eventueel op een los ssdtje ofzo?
Ja.
Ja, en ook 2 verschillende schermen.
Aimussage schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:43:
[...]

Die temperatuur en fan speed onder belasting is niet goed. 83 graden is de standaard temperatuur limiet voor een 3000 series GPU. Een TUF 3070 zou zelfs in een slecht geventileerde kast dit niet zomaar moeten bereiken. Dit lijkt dus ook een slecht contact tussen de koeler en de GPU die. De kaart zal zichzelf daarom beschermen en zichzelf (deels) uitschakelen om erger te voorkomen.
Dat gevoel had ik zelf ook al een beetje.
Aimussage schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:43:
[...]
Je zegt dat de verkoper geen problemen heeft gevonden? Ik zou ze eens specifiek vragen wat ze hebben geprobeerd om een probleem vast te stellen.
Dezelfde 3Dmark stresstest

Ik weet niet hoe je in de garantie zit, maar eventueel zou je zelf de kaart open kunnen maken en de koelpasta vervangen om te kijken of de kaart daarna beter gekoeld blijft. Hou er wel rekening mee dat daarmee je garantie mogelijk vervalt.
[/quote]
Zit nog in de garantie, dus dat ga ik als laatste optie pas gebruiken.

[ Voor 44% gewijzigd door RazerB op 22-10-2022 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:10
knightofn1 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:27:

[Afbeelding]
Dat is een afbeelding van Seasonic die dunnere kabels en slechtere connectors gebruiken dan Corsair. Om veiligheidsredenen adviseren ze dan om 2 aparte kabels te gebruiken om te voorkomen dat de connectors smelten en kortsluiting veroorzaken.

@RazerB Al eens met andere videokabels geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

staat boven je vraag:

Andere hdmi of DP kabels getest?

Ja, en ook 2 verschillende schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 20:23
RazerB schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:29:
Gevonden:
Hoeveel Watt gebruikt je GPU tijdens een stresstest of intensieve game? Kan je meten met bv GPU Z? Als dat echt maar ongeveer 120-140W is (ca 54%), en je kaart dan alsnog 100% met z'n fans staat te blazen èn die kaart dan toch 83 graden wordt is er sowieso echt iets mis met die kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazerB
Wekko306 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:17:
[...]

Hoeveel Watt gebruikt je GPU tijdens een stresstest of intensieve game? Kan je meten met bv GPU Z? Als dat echt maar ongeveer 120-140W is (ca 54%), en je kaart dan alsnog 100% met z'n fans staat te blazen èn die kaart dan toch 83 graden wordt is er sowieso echt iets mis met die kaart.
Dit is een screenshot na een paar seconden nadat de stresstest is gestart.
Als ik dan ongeveer 10 seconden wacht krijg ik een zwart scherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GLCwqX-EZlLLAVvqkEbbeJF5sY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8HE0LJrx6TMgxYIlL1IfvMKU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 20:23
Hotspot van 105 graden terwijl je maar 150W gebruikt en je fans idd 100% draaien. Die kaart is niet in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-03 14:24
RazerB schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:06:
[...]

Dit is een screenshot na een paar seconden nadat de stresstest is gestart.
Als ik dan ongeveer 10 seconden wacht krijg ik een zwart scherm.

[Afbeelding]
De zelfde 3Dmark stresstest
Op basis van je screenshot en de overige info die je hier hebt gedeeld vind ik het erg ongeloofwaardig dat de verkoper niets heeft gevonden bij de stresstest. De kaart throttled vrijwel gelijk en zelfs al zou de display bij hun test niet uitvallen zouden de 100% fanspeed en hoge temperatuur moet zijn opgevallen. Aangezien je nog garantie hebt RMA aanvragen. Zoals Wekko306 zegt, die kaart is niet in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 00:23
Ik vermoed dat er iets mis is met het contact tussen de heatsink en de GPU. Ik zou het zelf proberen te maken als dat kan zonder sporen achter te laten die de garantie in gevaar kan brengen.
Even het koelblok verwijderen en het contact met de GPU checken.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Pagina: 1