GeorgeFormby schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:41:
Ik heb een 1 mtr lange 5e kabel vanuit de Lan van de Connect Box naar de WAN van de Sitecom gedaan.
Vanuit de Sitecom een 1 mtr lange 5e kabel geplaatst tussen Lan en pc.
Sitecom was teruggezet naar fabrieksinstellingen dus IP was 192.168.1 xx en van de Connect Box 192.168.178.xx. Sitecom zou dus gewoon moeten doorgeven wat hij van de Connect Box kreeg, 350 Mbps dus maar hij gaf maar 160 Mbps door aan de pc.
Naderhand de Sitecom ingesteld als AP want ik gebruik hem alleen voor Wi-Fi dus IP adressen zijn allemaal 192.168.178.xx.
Gebruik ik de VPN niet dan krijg ik hoogstens 150 Mbps op Wi-Fi maar het komt regelmatig voor dat ik met de VPN ingeschakeld boven die 150 Mbps uitkom.
Bovendien is het zo dat het signaal op 5
GHZ van de Connect Box sterker is dan het 5 GHZ signaal van de Sitecom terwijl de afstand groter is en het ook nog eens door het plafond moet gaan.
Dus de Connect Box staat op de begane grond en de Sitecom op de eerste verdieping.
Ik probeer hier een lijn in te trekken, maar je springt behoorlijk van de hot naar de her, van beloofde/ingestelde snelheid van je internetverbinding vanuit je provider naar metingen binnenhuis over WiFi, al dan niet met NAT van je Sitecom ertussen - en je geeft ook niet aan hoe je meet. Ik kan er weinig van bakken.
Wat ik wel kan aangeven:
- afstand zegt bij WiFi weinig tot niets. Wat uitmaakt is obstakels. Als er bijvoorbeeld een stenen muur tussen AP boven en client zit, dan kan dat meer dempen dan het soort houten vloer dat gangbaar was voor de jaren '60.
- op 6m afstand kun je veel beter een UTP kabel gebruiken om je PC aan te sluiten. Vaste apparaten verdienen vaste verbindingen; daarmee realiseer je tegelijkertijd een betere verbinding voor die apparaten en je zorgt voor meer bandbreedte en stabiliteit voor mobiele apparaten die niet bedraad kunnen worden.
- voordat je dingen probeert om je probleem op te lossen (ik lees over acties op de Sitecom router en zelfs vrij ingrijpende op de PC) is het verstandig om eerst moeite erin te steken om vast te stellen exact waar het mis gaat. Anders doe je veel werk voor niets en kan het zelfs extra problemen opleveren.
- zodra je andere netwerkdiensten gaat gebruiken, is het erg nuttig om te zeggen welke als je hulp zoekt. Dat betekent aangeven waar je snelheid van je verbinidng meet (welke site, bij Speedtest.net welke server), en als je het over een VPN hebt, welke aanbieder je gebruikt en welke endpoint je gebruikt. Op het moment dat je over eender welke VPN betere snelheden meet dan zonder, durf ik overigens op voorhand te beweren dat je niet de beste/juiste speedtestserver gebruikt

- dat geldt ook voor je gebruikte apparatuur. Je benoemt netjes je WLR-8200, maar zegt niets over welke Ziggo Connectbox je hebt (ondertussen vier verschillende fabrikanten en vijf modellen, mogelijk relevant welke...) en ook niet wat voor netwerkadapter in je PC zit.
Wat ik je nu zou aanraden:
1) bepaal waar het mis gaat binnenhuis. Idealiter doe je dat met een testserver binnenhuis zodat je internetverbinding geen rol speelt, maar om het simpel voor je te houden, gebruik gewoon een goede externe speedtest, zoals speedtest.net - maar zorg dan wel dat je steeds dezelfde server van hen gebruikt:
- meet met laptop/PC bedraad op je modemrouter.
- meet met laptop/PC bedraad op je WLR
- meet over 5GHz WIFi (2.4GHz is anno 2022 niet relevant als je performance wilt) op PC in kwestie verbonden met WLR boven
- meet over 5GHz WiFi op willekeurig ander apparaat
op zelfde plek als antennes van PC, verbonden met WLR.
- meet over 5GHz WiFi met zelfde apparaat in dezelfde ruimte als de WLR, op misschien anderhalf meter er vandaan.
2) als het probleem bedraad aanwezig is op WLR, focus op dat apparaat
en negeer daarbij de WiFi. Als het probleem alleen draadloos speelt, kijk naar de drie metingen - aan hand daarvan kun je bepalen of probleem zit in locatie (antennes te ver weggestopt), WiFi-kwaliteiten/instellingen PC (alleen PC slecht), of WLR (alles slecht, zelfs in zelfde ruimte als dat apparaat).
3) sowieso een UTP kabel gebruiken om je PC van connectiviteit te voorzien.