WLR-8200 (X8 AC1750) geeft de helft door van de Connectbox

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeFormby
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-10-2022
Mijn vraag
...Hallo, ik gebruik de Connect Box van Ziggo en deze geeft 350 Mbps (gecontroleerd) maar de Sitecom WLR-8200 (X8 AC1750)geeft met gebruik van 1mtr 5e naar router en 1 mtr 5e naar pc slechts de helft door (180 Mbps).

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Windows 11 Pro 22h2 op twee computers.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Installatie Windows vernieuwd, Sitecom terug gezet naar fabrieksinstellingen en opnieuw ingesteld als AP.
Nieuwe 5e kabel van 7 mtr genomen om router aan te sluiten op Connect Box. Pc staat 6 mtr bij de Sitecom vandaan maar krijg niet echt goede wi-fi verbinding, rmax 130 Mbps op 5GHZ en 60 Mbps op 2,4 GHZ. Meestal is het signaal van de Connect Box nog sterker dan van de Sitecom terwijl de afstand groter is en het ook nog eens naar de 1e etage moet gaan. Wie heeft hier een oplossing voor ??

Beste antwoord (via GeorgeFormby op 23-10-2022 22:19)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GeorgeFormby schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:41:
Ik heb een 1 mtr lange 5e kabel vanuit de Lan van de Connect Box naar de WAN van de Sitecom gedaan.
Vanuit de Sitecom een 1 mtr lange 5e kabel geplaatst tussen Lan en pc.
Sitecom was teruggezet naar fabrieksinstellingen dus IP was 192.168.1 xx en van de Connect Box 192.168.178.xx. Sitecom zou dus gewoon moeten doorgeven wat hij van de Connect Box kreeg, 350 Mbps dus maar hij gaf maar 160 Mbps door aan de pc.
Naderhand de Sitecom ingesteld als AP want ik gebruik hem alleen voor Wi-Fi dus IP adressen zijn allemaal 192.168.178.xx.
Gebruik ik de VPN niet dan krijg ik hoogstens 150 Mbps op Wi-Fi maar het komt regelmatig voor dat ik met de VPN ingeschakeld boven die 150 Mbps uitkom.
Bovendien is het zo dat het signaal op 5
GHZ van de Connect Box sterker is dan het 5 GHZ signaal van de Sitecom terwijl de afstand groter is en het ook nog eens door het plafond moet gaan.
Dus de Connect Box staat op de begane grond en de Sitecom op de eerste verdieping.
Ik probeer hier een lijn in te trekken, maar je springt behoorlijk van de hot naar de her, van beloofde/ingestelde snelheid van je internetverbinding vanuit je provider naar metingen binnenhuis over WiFi, al dan niet met NAT van je Sitecom ertussen - en je geeft ook niet aan hoe je meet. Ik kan er weinig van bakken.

Wat ik wel kan aangeven:
- afstand zegt bij WiFi weinig tot niets. Wat uitmaakt is obstakels. Als er bijvoorbeeld een stenen muur tussen AP boven en client zit, dan kan dat meer dempen dan het soort houten vloer dat gangbaar was voor de jaren '60.
- op 6m afstand kun je veel beter een UTP kabel gebruiken om je PC aan te sluiten. Vaste apparaten verdienen vaste verbindingen; daarmee realiseer je tegelijkertijd een betere verbinding voor die apparaten en je zorgt voor meer bandbreedte en stabiliteit voor mobiele apparaten die niet bedraad kunnen worden.
- voordat je dingen probeert om je probleem op te lossen (ik lees over acties op de Sitecom router en zelfs vrij ingrijpende op de PC) is het verstandig om eerst moeite erin te steken om vast te stellen exact waar het mis gaat. Anders doe je veel werk voor niets en kan het zelfs extra problemen opleveren.
- zodra je andere netwerkdiensten gaat gebruiken, is het erg nuttig om te zeggen welke als je hulp zoekt. Dat betekent aangeven waar je snelheid van je verbinidng meet (welke site, bij Speedtest.net welke server), en als je het over een VPN hebt, welke aanbieder je gebruikt en welke endpoint je gebruikt. Op het moment dat je over eender welke VPN betere snelheden meet dan zonder, durf ik overigens op voorhand te beweren dat je niet de beste/juiste speedtestserver gebruikt :o
- dat geldt ook voor je gebruikte apparatuur. Je benoemt netjes je WLR-8200, maar zegt niets over welke Ziggo Connectbox je hebt (ondertussen vier verschillende fabrikanten en vijf modellen, mogelijk relevant welke...) en ook niet wat voor netwerkadapter in je PC zit.

Wat ik je nu zou aanraden:
1) bepaal waar het mis gaat binnenhuis. Idealiter doe je dat met een testserver binnenhuis zodat je internetverbinding geen rol speelt, maar om het simpel voor je te houden, gebruik gewoon een goede externe speedtest, zoals speedtest.net - maar zorg dan wel dat je steeds dezelfde server van hen gebruikt:
- meet met laptop/PC bedraad op je modemrouter.
- meet met laptop/PC bedraad op je WLR
- meet over 5GHz WIFi (2.4GHz is anno 2022 niet relevant als je performance wilt) op PC in kwestie verbonden met WLR boven
- meet over 5GHz WiFi op willekeurig ander apparaat op zelfde plek als antennes van PC, verbonden met WLR.
- meet over 5GHz WiFi met zelfde apparaat in dezelfde ruimte als de WLR, op misschien anderhalf meter er vandaan.
2) als het probleem bedraad aanwezig is op WLR, focus op dat apparaat en negeer daarbij de WiFi. Als het probleem alleen draadloos speelt, kijk naar de drie metingen - aan hand daarvan kun je bepalen of probleem zit in locatie (antennes te ver weggestopt), WiFi-kwaliteiten/instellingen PC (alleen PC slecht), of WLR (alles slecht, zelfs in zelfde ruimte als dat apparaat).
3) sowieso een UTP kabel gebruiken om je PC van connectiviteit te voorzien.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Staat dat ding ingesteld als wireless repeater? Dan klopt je constatering van de helft.

Zo nee, dan is het handig om te vermelden op welke manier de apparatuur ingesteld staat en allicht ter verheldering ook een een beperkt IP-plan van de aangesloten apparaten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeFormby
Ik heb een 1 mtr lange 5e kabel vanuit de Lan van de Connect Box naar de WAN van de Sitecom gedaan.
Sitecom was teruggezet naar fabrieksinstellingen dus IP was 192.168.1 xx en van de Connect Box 192.168.178.xx. Sitecom zou dus gewoon moeten doorgeven wat hij van de Connect Box kreeg, 350 Mbps dus maar hij gaf maar 160 Mbps door aan de pc.
Naderhand de Sitecom ingesteld als AP want ik gebruik hem alleen voor Wi-Fi dus IP adressen zijn allemaal 192.168.178.xx.
Gebruik ik de VPN niet dan krijg ik hoogstens 150 Mbps op Wi-Fi maar het komt regelmatig voor dat ik met de VPN ingeschakeld boven die 150 Mbps uitkom.
GHZ van de Connect Box sterker is dan het 5 GHZ signaal van de Sitecom terwijl de afstand groter is en het ook nog eens door het plafond moet gaan.
Dus de Connect Box staat op de begane grond en de Sitecom op de eerste verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar NT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:19
Tja
Sitecom is een beetje wel het dieptepunt van technologie wat je kunt kopen. Ik zou dr geen tijd aan verspillen en iets beters neerzetten, hoeft niet duur te zijn

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GeorgeFormby schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:41:
Ik probeer hier een lijn in te trekken, maar je springt behoorlijk van de hot naar de her, van beloofde/ingestelde snelheid van je internetverbinding vanuit je provider naar metingen binnenhuis over WiFi, al dan niet met NAT van je Sitecom ertussen - en je geeft ook niet aan hoe je meet. Ik kan er weinig van bakken.

Wat ik wel kan aangeven:
- afstand zegt bij WiFi weinig tot niets. Wat uitmaakt is obstakels. Als er bijvoorbeeld een stenen muur tussen AP boven en client zit, dan kan dat meer dempen dan het soort houten vloer dat gangbaar was voor de jaren '60.
- op 6m afstand kun je veel beter een UTP kabel gebruiken om je PC aan te sluiten. Vaste apparaten verdienen vaste verbindingen; daarmee realiseer je tegelijkertijd een betere verbinding voor die apparaten en je zorgt voor meer bandbreedte en stabiliteit voor mobiele apparaten die niet bedraad kunnen worden.
- voordat je dingen probeert om je probleem op te lossen (ik lees over acties op de Sitecom router en zelfs vrij ingrijpende op de PC) is het verstandig om eerst moeite erin te steken om vast te stellen exact waar het mis gaat. Anders doe je veel werk voor niets en kan het zelfs extra problemen opleveren.
- zodra je andere netwerkdiensten gaat gebruiken, is het erg nuttig om te zeggen welke als je hulp zoekt. Dat betekent aangeven waar je snelheid van je verbinidng meet (welke site, bij Speedtest.net welke server), en als je het over een VPN hebt, welke aanbieder je gebruikt en welke endpoint je gebruikt. Op het moment dat je over eender welke VPN betere snelheden meet dan zonder, durf ik overigens op voorhand te beweren dat je niet de beste/juiste speedtestserver gebruikt :o
- dat geldt ook voor je gebruikte apparatuur. Je benoemt netjes je WLR-8200, maar zegt niets over welke Ziggo Connectbox je hebt (ondertussen vier verschillende fabrikanten en vijf modellen, mogelijk relevant welke...) en ook niet wat voor netwerkadapter in je PC zit.

Wat ik je nu zou aanraden:
1) bepaal waar het mis gaat binnenhuis. Idealiter doe je dat met een testserver binnenhuis zodat je internetverbinding geen rol speelt, maar om het simpel voor je te houden, gebruik gewoon een goede externe speedtest, zoals speedtest.net - maar zorg dan wel dat je steeds dezelfde server van hen gebruikt:
- meet met laptop/PC bedraad op je modemrouter.
- meet met laptop/PC bedraad op je WLR
- meet over 5GHz WIFi (2.4GHz is anno 2022 niet relevant als je performance wilt) op PC in kwestie verbonden met WLR boven
- meet over 5GHz WiFi op willekeurig ander apparaat op zelfde plek als antennes van PC, verbonden met WLR.
- meet over 5GHz WiFi met zelfde apparaat in dezelfde ruimte als de WLR, op misschien anderhalf meter er vandaan.
2) als het probleem bedraad aanwezig is op WLR, focus op dat apparaat en negeer daarbij de WiFi. Als het probleem alleen draadloos speelt, kijk naar de drie metingen - aan hand daarvan kun je bepalen of probleem zit in locatie (antennes te ver weggestopt), WiFi-kwaliteiten/instellingen PC (alleen PC slecht), of WLR (alles slecht, zelfs in zelfde ruimte als dat apparaat).
3) sowieso een UTP kabel gebruiken om je PC van connectiviteit te voorzien.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeFormby
ik kom hier naderhand op terug ivm tijdgebrek op dit moment. Maar alvast bedankt voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeFormby
Oké, nu even tijd genomen om alles goed op te meten en hier te vermelden.
De Connect Box is type CH7465LG-ZG, de netwerkkaart is Realtek PCIe GbE Family Controller#2 inmiddels voorzien van besturing 10.31.828-2018 ingebakken in moederboard ASUS TUF Gaming B450 series, processor is AMD Ryzen 5 3600 6 core.
Met kabel tussen modem en pc geeft Speedtest.net een snelheid aan van 358,66 down- en 36,15 up-load.
Andere pc genomen en met kabel aangesloten op WLR en 3x getest variërend tussen 294,8 en 316,04 download, upload is 36 Mbps.
Dezelfde pc nu met wifi , ook 3x getest en varieerde tussen 237 en 255 download en 36 Mbps upload.
Dezelfde pc nu bij de pc in kwestie gezet en verbonden met 7 mtr 6a kabel.Resultaat was 290,07 down- en 36,15 up-load, met wifi was het gemiddeld 220 down- en 36 Mbps up-load.
Dan de pc in kwestie : dezelfde 7 mtr 6a kabel gebruikt vanaf WLR en dat gaf als resultaat 349 tot 354 Mbps download en upload was eveneens rond 36 Mbps.
Toen op wifi getest en dat gaf als resultaat tussen 195 en 230 Mbps download en rond 36 Mbps upload.
Wifi adaptor is ASUS USB-AC54 Wireless AC 1300. Zowel voor 2.4 als 5 GHZ geschikt.
Alles getest ZONDER VPN .
Gebruik ik de VPN van PIA wel dan is de snelheid tussen 150 en 184 Mbps download en 35 Mbps upload.
Conclusie is dat de Ziggo Speedtest, ondanks dat die ook van Ookla is, gewoon waardeloos te noemen is.

De reden dat ik boven wifi gebruik is omdat de Connect Box aangaf dat er een aangesloten apparaat niet op Duplex stond ingesteld of omdat er een verouderde kabel werd gebruikt. De apparaten zijn allemaal nog redelijk nieuw maar in elk geval wel up-to-date dus het zou aan de kabel kunnen liggen die er al een flink aantal jaren ligt maar helaas wel weggestopt onder het laminaat. Uiteraard had ik geen trek om 2 kamers en een gang laminaat te gaan verwijderen dus heb daarom de WLR naar een andere kamer verhuisd waardoor ik geen kabel onder het laminaat hoefde te leggen.

Alles bij elkaar genomen denk ik dat ik toch te vroeg geroepen heb dat de WLR maar de helft doorgaf want met de nu gemeten snelheden kan ik wel leven. Ik wil jullie hoe dan ook hartelijk danken voor de geplaatste reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:56
Als je een kabel naar boven hebt kun je het beste die gebruiken.
Als je Connectbox aangeeft dat hij geen duplex haalt komt dat hoogst waarschijnlijk dat er een RJ45 connector is aangeknepen die niet op alle aders connectie maakt.

Als de kabel stugge aders heeft kun je daar ook geen RJ45 op knijpen.
Vervang ze door een wcd, keystone of toolless RJ45 met lsa.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeFormby
Hallo Ben, de oude kabel naar boven is vervangen. Heb het eerst gedaan met een 6a kabel maar dat ging niet helemaal lekker dus deze weer vervangen door een nieuwe platte 5e kabel en dat gaat nu perfect. Ik vermoed dat de Connect Box niet overweg kan met een 6a kabel want als ik die rechtstreeks op de computer zet dan geeft de netwerkkaart aan dat het maar 10 Mbps is.Vanuit de Sitecom kan ik de 6a kabel wel gebruiken en dat gaat ook prima. Voorlopig laat ik het maar zoals het nu zit want ik hier ben ik toch wel tevreden mee. Bedankt voor je reactie.
Pagina: 1