Spiegel ophagen als backsplash in keuken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvgoddijn
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-03 21:49
We willen een grote spiegen ophangen als backsplash in de nieuwe keuken en ik vroeg me af of mensen tips hebben mbt tot waar op te letten en wat wel of niet te doen:

De specs:

Spiegel van 8mm (met veiligheidsfolie)
komt op een betonnen muur.
de muur heeft nu nog wat beschadingingen en nog wat kleine restjes stukwerk wat moeilijk lost komt
de spiegel komt boven een spatrand van het natuurstenen blad
de spiegel komt in 2 delen (totale lengte 3m35cm)
er komen 2 wandcontactdozen in (enkel)
er zitten boven kastjes (ikea) boven.

Dingen waar ik onzeker over ben:
Kan ik zon spiegel gewoon op de beton met restjes lijmen met spiegel kit?
ik moet denk ik iets van ruimte laten tussen de spatrand en de spiegel en dat dichtkitten (hoeveel? siliconen kit?)
Hoe werk ik handig de bovenkant af zodat het er strak uitziet (bij de bovenkastjes)?
Vergeet ik nog dingen?

fotos van de muur / situatie toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fhORcyIhyIcidfeEcokpL3cdcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rVUtmwHZRNKPDVpoOHKrII1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isnn0kxSr35FJXvZJXdABRHaCzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r19oVLlAhfNlO2f7dQKFRT8a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:36
Een spiegel als achterwand is natuurlijk een en al ellende. Je bent constant aan het schoonmaken. Maar ik denk dat je dat zelf ook al hebt bedacht en hettoch door wil zetten. :)

Wat ik zou doen.
optie 1: stuccen zodat het (redelijk) vlak is en dan daar tegenaan kitten
optie 2: latten tegen de achterwand aan maken met slagpluggen bijvoorbeeld en waar tegenaan de spiegel kitten. Je verliest iets aan diepte op je aanrecht, maar je weet zeker dat de 2 delen strak tegen elkaar en vlak liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

pvgoddijn schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:55:
Hoe werk ik handig de bovenkant af zodat het er strak uitziet (bij de bovenkastjes)?
Afwerklatje tegen de onderkant van de kastjes lijmen/spijkeren/schroeven. Bijvoorbeeld kwart-rond of een of ander hoekprofiel of zo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:44
Ter info: ik heb glas als backsplash. Hier zitten twee stopcontacten in waarvan de plastiek altijd barst. Aangezien deze stopcontacten boven de vaatwasser zitten en de dekton steen er boven duidelijk warm wordt, vermoeden we dat het met het uitzetten van het glas bij warmte te maken heeft. Mogelijk zet een spiegel ook uit zoals glas en voorzie dus meer dan 1 mm uitzetting bij je stopcontacten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ieder vlekje ga je zien.

Ik zou geen heldere spiegel nemen, maar eerder rookglas, dan valt vervuiling minder op.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
komt hij ook achter je kookplaat?

hou daar dan rekening mee, en deel de spiegel in 2 delen.
1 deel voor de kookplaat, en 1 deel voor de rest.

Wanneer je perongeluk met een warme pan/handvat van pan tegen de spiegel komt zal hij barsten/springen
beter dat je dan 80cm moet vervangen dan 3meter.

waarom een spiegel als achterkant? is dit niet een betere optie?
https://www.bokmerk.nl/site/home

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:01

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Backsplash? Je mag gewoon achterwand zeggen hoor :)

Persoonlijk zou ik dit niet doen. Inderdaad is elk vuiltje en veeg zichtbaar, en geloof mij: In de keuken gaat dat snel.
Zelf heb ik gewoon een gestucte wand, en dan het deel tussen de kookplaat en de afzuigkap voorzien van een mooie RVS plaat.
Als je de gehele wand egaal doet met een spiegel... Nee.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:05
pvgoddijn schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:55:
We willen een grote spiegen ophangen als backsplash in de nieuwe keuken en ik vroeg me af of mensen tips hebben mbt tot waar op te letten en wat wel of niet te doen:
Ik zou geen spiegel doen, maar speciaal keukenglas. Dat spiegelt van zichzelf voldoende om diepte te krijgen, je kunt het in kleur of met print laten maken. Uitsparingen voor stopcontacten of apparatuur zijn heel nauwkeurig. Maar belangrijkste: het glas is veel beter bestendig tegen stoten, krassen en verhitting.
Los van al genoemde nadelen van een spiegel is dat je letterlijk alles twee keer ziet. Op een keukenwerkblad wordt een beetje rommel zo snel een enorme rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:23
Laatst een glasplaat eraf getrokken die met kit vast zat. Zonder dollen, ik heb met schroevendraaiers dat ding eraf weten te wippen en in zijn geheel naar buiten kunnen tillen. Niet kapot te krijgen

Onderstaand zie je ook de spiegeling, mocht je er wat aan hebben. Wij zijn naar tegeltjes gegaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yIiLpHIK0xSUJYU0oVkVOroen0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tE0sTQFGdectZb6MblOGubwA.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze foto zie je hoe het gemonteerd zat met de kit klodders. Heeft altijd stevig gezeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qc8hDhQqovDEdjfRfe7v77Okn3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RAwkSHCGIru4dhGbyNHp1ZQi.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is denk ik wat jij wilt? Wand zo glad mogelijk en aandrukken met dikke proppen kit, zo zat de mijne vast. Wel geschikt glas nemen of je drukt het zo kapot lijkt mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SM6y1o2qnRGZPEIaujceIVKg5wM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6byxnlPp8OlLtWWWlhkjEd8b.jpg?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door LuisjeNL op 21-10-2022 18:02 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:16

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Waarom?
Ziet er toch prima uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:23
@Accretion

De rvs strook liet los en het was niet geheel onze smaak. Bijkomend voordeel om te oefenen met tegelen om straks de badkamer te kunnen doen.

Lichtpuntje...

Pagina: 1