Verschil tussen Low Profile - HHHL en FHHL

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
Dag mede Tweakers,

Bij PCIe kaarten komt tegenwoordig de term HH/HL of FH/HL wel eens voorbij.
Resp. Half Height / Half Length en Full Height / Half Length (en naar verluid zijn er dan ook nog twee Full Length varianten).

Nu was ik in de veronderstelling dat HH/HL dus ook betekend dat het gaat om een Low Profile kaart.
Dit blijkt echter niet het geval (heb een HHHL kaart gekocht die enkel met een full size bracket komt).

Nu zoek ik tevergeefs naar meer info over deze termen en wat de verschillen zijn met low profile.

Ik ben nu voldoende verward door het ontvangen van een HH/HL kaart met een Full Size bracket en het ontbreken van een Low Profile bracket in de doos. Dit brengt mij gelijk tot de vraag: wat moet ik met een kleinere PCB als de bracket wel full size is? Wat is hier het nut van?

Is er iemand die wellicht hier meer van weet of weet waar hier meer over te vinden is?

Beste antwoord (via Perphide op 04-11-2022 09:42)

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Die kaart is 72mm hoog, low profile is maximaal 64 nog wat mm. Dus dan zou ik er ook geen low profile bracket bij doen ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:54
Wikipedia: PCI Express

PCI card type Dimensions height × length × width, maximum
(mm)
Full-Length 111.15 × 312.00 × 20.32
Half-Length 111.15 × 167.65 × 20.32
Low-Profile/Slim 68.90 × 167.65 × 20.32
The cards themselves are designed and manufactured in various sizes. For example, solid-state drives (SSDs) that come in the form of PCI Express cards often use HHHL (half height, half length) and FHHL (full height, half length) to describe the physical dimensions of the card.

[ Voor 81% gewijzigd door White Feather op 21-10-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perphide
Dank voor je reactie White Feather.
Deze informatie had ik al gevonden, echter:
- dit gaat enkel over de lengte
- er staat niets over de brackets behorende bij de formaten
- dit lijkt enkel over de PCB afmetingen te gaan

Daarmee zijn mijn vragen nog niet beantwoord.
Want wat is nu het nut van een kleinere PCB als vervolgens de bracket full size is? En is het normaal dat op een HHHL aangeduid apparaat een full size bracket zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Want wat is nu het nut van een kleinere PCB als vervolgens de bracket full size is?
Goedkoper, hoe minder PCB hoe goedkoper de kaart
En is het normaal dat op een HHHL aangeduid apparaat een full size bracket zit?
Normaliter niet. Of de brackets zijn verwisselbaar.

Maar als fabrikant ga je niet 2 verschillende producten maken.
Je maakt dus een klein PCB want dat is goedkoper.
Daarna heb je de keuze:
1) maak ik een kaart met alleen een low-profile bracket? (Weinig markt voor)
2) maak ik een kaart voor een full-profile bracket? Bijna de grootste markt
3) maak ik een kaart die in beide past? Dat is ongetwijfeld duurder dan de andere opties omdat er 2 brackets bij moeten en ze ook gewisseld moeten kunnen worden.

Als ik denk dat de markt voor low profile erg klein is, dan ga ik niet duurdere combi-kaarten uitbrengen als mijn standaardmodel. Dan maak ik maar een deel van mijn kaarten een combinatie-kaart. Of zelfs helemaal niet.

Maar het is een beetje zinloos om algemeenheden los te laten op 1 enkele kaart die je hebt ontvangen, terwijl je niet eens aangeeft welke het is.

[ Voor 7% gewijzigd door White Feather op 21-10-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perphide
Je beredenering komt mij niet onredelijk over, dat een kleiner PCB minder geld kost geloof ik meteen.
Om daarna echter dat PCB aan te duiden met HH/HL zal dan in mijn ogen een andere reden moeten hebben.
Dit omdat het PCB nog wel kleiner kan dan het HH/HL formaat. Als het enkel om kostenbesparing ging werd dat PCB nog wel kleiner gemaakt dan het HH/HL formaat lijkt mij dan.

Dus dan veranderd de vraag in: waarom het product aanduiden als HH/HL?

Je geeft aan dat ik niet vertel welke kaart het betreft. Dat klopt, dat heb ik bewust gedaan. Mijn vraag over meer informatie over de formaten HH/HL en FH/HL staat volledig los van welke kaart ik gekocht heb.

Maar om aan te geven om welke kaart het gaat: Western Digital AN1500 4TB
Dat is dus dit model: uitvoering: WD_Black AN1500 4TB

En daarmee dus tot slot de beredenering dat het duurder is om twee brackets te leveren bij een product. Daar kan ik ook meteen mee instemmen dat dat zo is. Echter kost dit product 1200 euro dus op dat bedrag vervalt dit argument voor mij per direct. Al had het kaartje dan 1205 euro gekost had dat geen significante impact op mijn aanschaf gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Modbreak:*knip* dan reageer je niet

En nee, uiteraard is een pcb niet het enige dat telt.

Er is een balans tussen kosten voor een pcb en de kosten voor het verkleinen van een pcb. Hoe kleiner, hoe lastiger de baantjes zijn te leggen en hoe warmer de zooi wordt.

Het heeft ook weinig zin om een piepklein pcb te maken omdat het chiptechnisch kan en daarna allerlei bouwsels te moeten maken om er een dikke fan stevig op kwijt te kunnen. Dan was je goedkoper af geweest door die koeler gewoon op een groot pcb te schroeven.

In dit geval gaat het om een insteekkaart waar 2 ssd’s en een raidcontroller opzitten.
Uiteraard zitten daar meer beperkingen op dan alleen de chips.

- Er zit een fan op.
- Er zitten intern 2 m2-sloten waar hoogstwaarschijnlijk 80 of 110 mm voor de ssd’s beschikbaar is.

Die dingen kun je moeilijk in de lucht vastzetten lijkt me?

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 22-10-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perphide
Erg jammer dat je zo reageert @White Feather. In mijn vorige post geef ik wel degelijk aan om welk product het gaat. Namelijk de AN1500 4TB van Western Digital.

Volgens mij is mijn initiele vraag heel eenvoudig: wie heeft meer info over de HH/HL en FH/HL formaten.
Deze info is nog niet verkregen. Wel leg jij op tafel dat het alleen om het PCB formaat en de kostprijs daarvan gaat. Dit weerleg ik naar mijn idee netjes.

Als je er klaar mee bent ben je niet verplicht om te reageren. Je reacties worden gewaardeerd, maar hebben nog niet geleid tot het uitvogelen van de formaten en het op tafel krijgen van meer informatie hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Perphide schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:22:
Erg jammer dat je zo reageert @White Feather. In mijn vorige post geef ik wel degelijk aan om welk product het gaat. Namelijk de AN1500 4TB van Western Digital.

Volgens mij is mijn initiele vraag heel eenvoudig: wie heeft meer info over de HH/HL en FH/HL formaten.
Deze info is nog niet verkregen. Wel leg jij op tafel dat het alleen om het PCB formaat en de kostprijs daarvan gaat. Dit weerleg ik naar mijn idee netjes.

Als je er klaar mee bent ben je niet verplicht om te reageren. Je reacties worden gewaardeerd, maar hebben nog niet geleid tot het uitvogelen van de formaten en het op tafel krijgen van meer informatie hierover.
*knip* offtopic

Er is niet eens duidelijk waar jij die stompzinnige HH/HL en FH/HL waar je over blijft doorzeuren vandaan hebt. Het staat in ieder geval niet op de site van de fabrikant.

Succes ermee.

Ik denk niet dat er nog veel mensen geneigd zijn te helpen met zo’n instelling.

*knip* usermodden is niet toegestaan

[ Voor 26% gewijzigd door br00ky op 22-10-2022 21:12 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Die kaart is 72mm hoog, low profile is maximaal 64 nog wat mm. Dus dan zou ik er ook geen low profile bracket bij doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perphide
Dank voor de antwoorden.
Scherp gezien @Dagion, ik denk dat je daar een valide punt hebt.

Ter info: de info over HH/HL staat op de verpakking, hier een foto van het internet waarop dat te zien is.
https://www.tweaktown.com...-nvme-ssd-review_full.jpg
Pagina: 1