Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-11 17:16
Hallo tweakerts,

Stel je wilt gedurende het jaar en over de hele dag een zo constant mogelijke opbrengst van je zonnepanelen.
Dus niet optimaliseren naar max. opbrengst, maar mikken op een zo vlak mogelijke opwek curve.

Heeft iemand daar al eens berekeningen/ simulaties/ installaties van gezien?

Ik zou denken iets als de helft 30° zuid in combinatie met de rest vrij stijl geplaatst (45°?) oost-west of misschien zelfs wat noord.

Iemand al zoiets gezien of wordt het heel veel verschillende mogelijkheden doorrekenen?

Alle reacties

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Veel panelen, kleine omvormer?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:51
Ik heb wel eens gelezen dat ze ook panelen verticaal plaatsen.
Dat maakt voor de winteropbrengst kennelijk niet heel veel uit, maar kost je wel een hoop opbrengst in de zomer.
Hiermee wordt je opbrengst gedurende het hele jaar dus wel vlakker :)

Als je meer naar hele dag constantere opbrengst wil, dan is de oost-west natuurlijk een prima setup

Ik ben wel benieuwd naar je Use Case / waarom je dit wilt.
Immers, de maand met de laagste opbrengst (december) staat bij mijn installatie gelijk aan 2 zomerdagen.
Verschil tussen zomer en winter is gewoon enorm groot.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
80 graden doet het best goed in december.
Maar met de zon die niet boven de 13 graden komt gaat de volgende rij heel erg veel meters verderop moeten. Dus levert het netto bar weinig op.

Als we nu mooie Bisol spectrum aan de gevel mochten hangen….

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MSXBas
Waarom, moet ik misschien wel beter toelichten.

Nieuw huis (is nog niet op de satellietbeelden maps te vinden), bij salderen per maand zouden we 4 maanden per jaar energieneutraal zijn...

In bv dit draadje blijkt dat hoek best wel uit maakt gedurende het jaar:
Wij ( 2 gezinnen ) pv panelen nieuwbouw woning
En ik zag laatst een systeem met panelen onder diverse hoeken met een windturbine eronder, dus ik dacht kan je met variaties in hoek/windrichting gericht meer opwek buiten de zomermaanden genereren.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:35

de Peer

under peer review

Waarom zou je dat willen? Wegwezen bij die partij. Eventueel alleen voor elektra overstappen en gas behouden. Salderen doe je gewoon per jaar bij een fatsoenlijke partij.

Probleem aanpakken, niet de symptomen.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 21-10-2022 12:23 ]

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
Salderen per maand is toch juist niet wat er gaat gebeuren, of heb ik iets gemist?

• MSXBas
Salderen per maand is even een hypothese. Zelf heb ik namelijk het idee dat de salderingsregels de komende 10 jaar nog wel een paar keer zouden kunnen veranderen.

Mijn huis is all electric, nu 10 panelen 30° ZZW. Maar ik heb het idee dat anders georiënteerde panelen handiger zouden kunnen zijn voor extra opbrengst tussen oktober en maart.
Bij all electric zou je misschien meer moeten focussen op opbrengst in de winter.

Maar ik had het idee dat iemand misschien al iets algemeners gezien/ berekend had ipv voor mijn specifieke situatie.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:58
Daar is https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ voor.
Kun je zelf spelen met verschillende oriëntaties, aantallen, enz.

• de Peer

de Peer

under peer review

MSXBas schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:46:
Salderen per maand is even een hypothese. Zelf heb ik namelijk het idee dat de salderingsregels de komende 10 jaar nog wel een paar keer zouden kunnen veranderen.
dat denk ik niet. Minister Jetten heeft juist benadrukt dat het per jaar moet.
Er komt al een afbouw, dat zal de route zijn die ze bewandelen.

• MSXBas
Yep, maar het nieuwe salderen per 1 jan 2025 is volgens mij nog steeds een wetsvoorstel, en dus nog steeds niet 100% zeker en definitief.

Maar misschien denk ik gewoon te moeilijk en is bijplaatsen altijd beter, ongeacht welke oriëntatie of overdimensionering.

[ Voor 31% gewijzigd door MSXBas op 21-10-2022 14:43 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

MSXBas schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:41:
Yep, maar het nieuwe salderen per 1 jan 2025 is volgens mij nog steeds een wetsvoorstel, en dus nog steeds niet 100% zeker en definitief.
Dat klopt, maar ik acht de kans klein dat het iets totaal anders wordt. Uitstel daarentegen zie ik wel gebeuren, want het is nu al 7 jaar telkens uitgesteld.
Maar misschien denk ik gewoon te moeilijk en is bijplaatsen altijd beter, ongeacht welke oriëntatie of overdimensionering.
dat denk ik wel ja. Zo heel veel win je ook niet hoor met Oost en west nemen ipv zuid.
Pagina: 1