Ervaringen met geluidswerende deuren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whats-the-nam3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-11-2024
Wij hebben vanuit onze woonkamer een open trap naar boven en willen graag de slaapkamers (met name die van ons kind) meer geluidsdicht maken. Heeft er iemand ervaring met geluidswerende deuren en helpen ze daadwerkelijk of is het het geld niet waard?

vb: https://www.svedex.nl/rw-p-39-db-geluidwerende-deur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:56
In principe wel, alleen met enkel een deur kom je er niet. Denk bijvoorbeeld aan het kozijn, die dient dan ook goed aan te sluiten, spleten aan de zijdes zullen een hoop teniet doen.

Je kunt in te beginnen alvast bekijken of je huidige deur goed aansluit en proberen met strips plaatsen.

Tip, zet de tv hard aan en ga op de slaapkamer luisteren waar je het tussendoor hoort.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:11
Hoi!

Inmiddels al wijzer geworden? Ik heb namelijk precies hetzelfde. Net een nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen, met een open trap. De huidige deuren (Svedex) houden echt nauwelijks geluid tegen. In de hardhouten kozijnen zitten rubberstrips, de deuren sluiten goed aan zonder kieren.

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:55
Sportmind schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:48:
Hoi!

Inmiddels al wijzer geworden? Ik heb namelijk precies hetzelfde. Net een nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen, met een open trap. De huidige deuren (Svedex) houden echt nauwelijks geluid tegen. In de hardhouten kozijnen zitten rubberstrips, de deuren sluiten goed aan zonder kieren.
Er zijn regels voor geluids(overlast) in je benoemde ruimtes in de woning m.b.t. installatiegeluiden (bijv. je warmtepomp of wtw). Geluid mag niet meer dan xx dB zijn in bijv. je slaapkamer. Als deze geluidsnorm overschreven wordt in bijv. je slaapkamers, dan zou je dat nog eens bij je aannemer kunnen navragen.

Als het je gaat om andere leefgeluiden, dan kun je de deur (die mogelijk van honingraat is) laten vervangen voor een deur van bijv. tubespaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:32
Vergeet geen rekening te houden met de ventilatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
-Paul- schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:00:
Precies, spleten onder deuren zitten er niet voor niks en zijn zelfs berekend op een bepaalde doorstroomcapaciteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:47
-Paul- schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:00:
Klopt, ventilatie systeem c of d in nieuwbouwwoningen hebben een spleet van 2 co onderaan de deur tot gevolg. Daar komen ook geluiden door, zeker met harde vloeren.

Ik bouw zelf bovenlichten( glas boven de deur) om tot suskasten. Op de slk opening laag en op de gang hoog ( dus 2 platen, tussenruimte is zo opgevuld met geluiddempend materiaal dat je nauwelijks meer iets hoort maar wel een goede airflow hebt.

Bij mijn vorige renovatie overal rubber in de kozijnen en niet de goedkoopste deuren genomen en dat scheelt veel.

Tot slot, neem maatregelen en laat het daarbij, geluidsoverlast is subjectief en je kunt er knettergek van worden door te blijven vechten

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Trap dicht maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Heheh,

Dat was nou net niet de bedoeling...

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Die geluidswerende deur zal vast werken, maar dan moet het wel rondom in rubbers kunnen vallen. Bij slaapkamerdeuren is er natuurlijk geen dorpel aanwezig, dus zal je iets met een valdorpel moeten doen om de geluidslekken te dichten. Alleen is in een normaal woonhuis de spleet onder de deur vaak zeer functioneel en noodzakelijk voor de beluchting, dus moet je wel een alternatieve weg vinden dmv een suskast boven de deur of een zogenaamd akoestisch ventilatierooster voor deuren.

Edit: Ik zou eerst investeren in het plaatsen/aanpassen van het kozijn waarin sluitrubbers kunnen komen en een test doen waarbij je de onderspleet volledig afsluit met een vulrubber voordat je investeert in zo'n geluidswerende deur en valdorpel. Mogelijk is je huidige deur al afdoende met een goede geluidsdichting rondom, want dat is nu sowieso het dominante geluidslek.

[ Voor 30% gewijzigd door frennek op 27-07-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
frennek schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:16:
Die geluidswerende deur zal vast werken, maar dan moet het wel rondom in rubbers kunnen vallen. Bij slaapkamerdeuren is er natuurlijk geen dorpel aanwezig, dus zal je iets met een valdorpel moeten doen om de geluidslekken te dichten. Alleen is in een normaal woonhuis de spleet onder de deur vaak zeer functioneel en noodzakelijk voor de beluchting, dus moet je wel een alternatieve weg vinden dmv een suskast boven de deur of een zogenaamd akoestisch ventilatierooster voor deuren.

Edit: Ik zou eerst investeren in het plaatsen/aanpassen van het kozijn waarin sluitrubbers kunnen komen en een test doen waarbij je de onderspleet volledig afsluit met een vulrubber voordat je investeert in zo'n geluidswerende deur en valdorpel. Mogelijk is je huidige deur al afdoende met een goede geluidsdichting rondom, want dat is nu sowieso het dominante geluidslek.
Dank voor je goede ideeën, de deuren zijn rondom inderdaad goed geïsoleerd met rubber strips. De woning is ventilatie D dus ventilatie onder deuren door is cruciaal. Ik denk dat de geluiden ook niet helemaal goed zijn te reduceren maar misschien met een dempende deur wel wat extra. Als ik valdorpels wil gaan installeren dan wordt het een heel groot project en dat weegt ook weer niet op tegen de "overlast". Wellicht dat ik één deur ga vervangen van de speelkamer en eens ga horen wat het effect daarvan is. Kan er altijd nog meer achteraan. Met de kennis van nu had ik direct bij de bouw voor een ander type deur gekozen. Maar ja, das altijd achteraf hè

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:37
Kijk ook of je geluidsreflecties op de overloop bijvoorbeeld kunt beperken. Tapijt en gordijnen zijn dan natuurlijk qua geluid een goed idee, maar misschien niet wenselijk.

Eventueel kun je dan ook op de muren of plafonds geluidsabsorberende panelen aanbrengen. Voor muren zijn deze ook verkrijgbaar met patroontjes of zelfs met een eigen foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharmtech
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-11-2024
technopeuter schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:09:
[...]

Ik bouw zelf bovenlichten( glas boven de deur) om tot suskasten. Op de slk opening laag en op de gang hoog ( dus 2 platen, tussenruimte is zo opgevuld met geluiddempend materiaal dat je nauwelijks meer iets hoort maar wel een goede airflow hebt.
Beste Technopeuter, dat klinkt als een heel goed idee zo'n omgebouwd bovenlicht. Dan kun je de deur ook lekker laag afhangen en vliegt niet al het geluid onderlangs, en toch nog ventilatie-systeem intact. Heb je daar misschien een foto van? Heel benieuwd hoe dat er uit ziet.

Denk je niet dat de airflow geremd wordt doordat die door de gleuf heen en twee keer de bocht om moet? Of voel je gewoon dat het goed doorstroomt?

Doe je dit trouwens voor jezelf of professioneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie53
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-04 10:11
Bij ons is in de nieuwbouw door de aannemer gekozen voor een Svedex kozijn met een rubber afdichting en ik neem aan een speciale Svedex deur in de technische ruimte op de tweede verdieping. Wij hebben een open trap van de eerste naar de tweede verdieping en op de begane grond hebben we een vide met entresol. Wij zijn uitermate tevreden met de geluiddichtheid van deze combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharmtech
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-11-2024
Ik heb deze opties nog gevonden voor als je wel wilt ventileren (type C, D ventilatie) maar zonder het gapende gat onder je deur waar al het geluid doorheen vliegt:

Voor stompe deuren, die aan de bovenkant ingekort kunnen worden; Renson Invisido 469:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6O9aKjIBUn9bdjjLdPKF59iC6L0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/33UmNsVVxcb26NrwDG2dBSRK.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYW1NQJbkpDeONp6BexILBDIvkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZiBXaZLUVNj4MLEsHxF0PX16.jpg?f=user_large
https://www.ventilatie.ne...ido-discreet-deurrooster/
Bij Tilmar vindt je nog wat extra techinsche info in een pdf (o.a. over montage) die je op de desktop versie van de site kunt downloaden:
https://tilmar.nl/ventila...ido-deurrooster-aluminium

Andere optie, als je nog kozijnen gaat plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doBBkkTtLu7gpTGXxKfZ6Cs_0uY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8N6saUHTL8pJbLKnKFfnrfi.jpg?f=fotoalbum_large
De sleufjes aan de bovenkant van het kozijn kan iedere timmerman gemakkelijk voor je maken, of zelf doen. Bovenkozijn niet schuimen maar leeg laten. Het beste is dan om een laagje geluidsdempendmateriaal in de holte te plakken, bijvoorbeeld iets van schuimrubbertape of Tecnocell van Akoestiekwinkel.nl.
Holte gaat verstoffen op den duur. Houd er rekening mee dat je er met de stofzuiger langs moet kunnen gaan zonder dat geluidsdempend materiaal van z'n plek raakt, dus goed vastplakken.

Weet niet of wij dit gaan doen eerlijk gezegd. Gleuf onder de deur is lekker makkelijk wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
Sportmind schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:30:
[...]

Dank voor je goede ideeën, de deuren zijn rondom inderdaad goed geïsoleerd met rubber strips. De woning is ventilatie D dus ventilatie onder deuren door is cruciaal. Ik denk dat de geluiden ook niet helemaal goed zijn te reduceren maar misschien met een dempende deur wel wat extra. Als ik valdorpels wil gaan installeren dan wordt het een heel groot project en dat weegt ook weer niet op tegen de "overlast". Wellicht dat ik één deur ga vervangen van de speelkamer en eens ga horen wat het effect daarvan is. Kan er altijd nog meer achteraan. Met de kennis van nu had ik direct bij de bouw voor een ander type deur gekozen. Maar ja, das altijd achteraf hè
Update: vandaag de deur vervangen voor een 32 dB "open trap" deur. Ik zal eens kijken wat het effect is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sportmind
Het scheelt inderdaad best wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:05

KingCrash

Angry Rabbit

@Sportmind top dat je terugkoppelt in dit topic. Ik had deze nl. onder mijn bookmarks staan.
Heb je wat foto's / specs/ links / sites naar deze deur? Ik zit met dezelfde situatie nl.
Wellicht ook wat info over het proces? Heb je het zelf gedaan, of laten uitvoeren?

Angry Rabbit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
We hebben de deur laten vervangen door de bouwer. Bleek achteraf niet zo'n klus te zijn, kwestie van paumellen indraaien en de deurkruk uitwisselen, maar er moesten toch wat opleverpunten geregeld worden. Dit was de deur:

https://www.svedex.nl/32-db-open-trap-geluidwerende-deur

Je hoort nog steeds geluid, ook vanwege de ventilatieruimte onder de deur. Maar er is wel verschil. Ik denk dat ik bepaalde deuren zelf ga vervangen aangezien het een kwestie van uitwisselen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:16

Amphiebietje

In de blubber

Wat ook wil helpen is bij aluminium en kunststof kozijnen de holte opvullen met PUR o.i.d. Vol houten kozijnen zijn kwa dat idee veel beter.

Verder maakt de kwaliteit deur inderdaad veel uit. In mijn jaren '70 flat zijn alle oorspronkelijke tussendeuren van degelijke kwaliteit en behoorlijk geluidswerend, terwijl de tussendeuren in menige nieuwbouwwoning waar ik ben geweest zowel veel lichter aanvoelen kwa gewicht als bijna geen geluid tegenhouden. Ik heb er eens eentje mogen aanschouwen waar een van de paumelles was uitgebroken nadat iemand tegen de zijkant van de deur was aangelopen ( 7(8)7 ) en het was een soort honinggraat-sandwich-constructie met 'hout' dat verdacht veel op karton leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Dat is ook precies het type deur dat nu vervangen is. Gevuld met een soort vezel en weegt inderdaad helemaal niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:03
De meeste “Standaard” opbouw en stompe deuren zijn honingraat constructie tenzij extra geluidwerend of brandwerend is voorgeschreven.
Svedex heeft in ieder geval in de collectie diverse opties als je deuren besteld voor de deurvulling.
Zowel geluidswerend (eventueel met valdorpel) als brandwerend.
Heb inmiddels de meeste deuren hier in huis vervangen door de gelakte deuren en dan inderdaad met voorgeboorde / gefreesde ruimte voor paumelle’s of scharnieren. Slaapkamers hebben geluidswerende versies, trap deuren en CV ruimte brandwerende deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:23
Whats-the-nam3 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:29:
Wij hebben vanuit onze woonkamer een open trap naar boven en willen graag de slaapkamers (met name die van ons kind) meer geluidsdicht maken. Heeft er iemand ervaring met geluidswerende deuren en helpen ze daadwerkelijk of is het het geld niet waard?

vb: https://www.svedex.nl/rw-p-39-db-geluidwerende-deur
Ik dacht dat die deuren al snel verplicht zijn bij open trap, althans bij ons zijn ze wel geplaatst. Open trap/nieuwbouw 2019

Wij hebben overigens wel nog deursokken ervoor om die spleet eronder te dichten en hebben roosters open op de slaapkamer

[ Voor 9% gewijzigd door SirMemeAlot op 26-12-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:47
SirMemeAlot schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:33:
[...]

Ik dacht dat die deuren al snel verplicht zijn bij open trap, althans bij ons zijn ze wel geplaatst. Open trap/nieuwbouw 2019

Wij hebben overigens wel nog deursokken ervoor om die spleet eronder te dichten en hebben roosters open op de slaapkamer
Je blokkeerd dus alle ventilatie? Lekker dan. Ik zou aanraden een co2 meter te kopen en om 5:00 te genieten van de hoge waardes…en de eventuele hoofdpijn

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:23
technopeuter schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 05:55:
[...]

Je blokkeerd dus alle ventilatie? Lekker dan. Ik zou aanraden een co2 meter te kopen en om 5:00 te genieten van de hoge waardes…en de eventuele hoofdpijn
Ik zal eens een CO2 meter kopen, ben wel benieuwd. Nooit last gehad van hoofdpijn. Zoals ik zeg, we hebben de ventilatie roosters boven de ramen wel open en zelf slapen we vrijwel altijd met het raam open. Weet niet of dat slechte luchtkwaliteit verhelpt, maar meten is weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-12-2024
Sportmind schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 19:19:
Dat is ook precies het type deur dat nu vervangen is. Gevuld met een soort vezel en weegt inderdaad helemaal niets...
Excuseer dat ik dit topic tot leven wek, maar ook hier exact dezelfde deuren in een nieuwbouw woning en hetzelfde issue. Ik zat er ook aan te denken om de standaard slaapkamer deuren van Svedex te vervangen voor een geluidswerend exemplaar (ook van Svedex). Is er enigzins te kwantificeren hoeveel dit bij jullie heeft geholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:02
Ik heb hier ook de 32db Svedex binnendeur. De WTW maakt iets van 48db geluid met deur open. Deur dicht 36db. Kier onderin de deur tijdelijk dichten met een handdoek: 34db.

Je hoort wel duidelijk dat het geluid door de kieren komt (heb nog geen rubberen profielen in het kozijn geplaatst). Als dat allemaal gedicht is zal het nog verder verbeteren.

Je merkt wel dat door de deur zelf amper tot geen geluid doorheen komt, dat is goed in orde.

• Batata007
Flatisa schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:33:
Ik heb hier ook de 32db Svedex binnendeur. De WTW maakt iets van 48db geluid met deur open. Deur dicht 36db. Kier onderin de deur tijdelijk dichten met een handdoek: 34db.

Je hoort wel duidelijk dat het geluid door de kieren komt (heb nog geen rubberen profielen in het kozijn geplaatst). Als dat allemaal gedicht is zal het nog verder verbeteren.

Je merkt wel dat door de deur zelf amper tot geen geluid doorheen komt, dat is goed in orde.
Fijn om te horen!

Interessant, mag ik vragen hoe je dit hebt gemeten? Gewoon een appje op de telefoon?
Rubberen profiel in het kozijn heb ik ook nog niet geplaatst, dus misschien dat dat al wat helpt. Gebruik je daar gewoon tochtband voor?

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:02
Batata007 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:27:
[...]

Fijn om te horen!

Interessant, mag ik vragen hoe je dit hebt gemeten? Gewoon een appje op de telefoon?
Rubberen profiel in het kozijn heb ik ook nog niet geplaatst, dus misschien dat dat al wat helpt. Gebruik je daar gewoon tochtband voor?
Gewoon een appje inderdaad. Niet heel betrouwbaar, maar je hoort ook wel echt een verschil. Ben wel eens geluidsmetingen tegen gekomen van Svedex zelf, en daarin zag je ook dat de ruimte onder de deur eigenlijk grotendeels de geluidswering bepaald.

De profielen heb ik nog niet gekocht, maar alles wat de kieren vult zou prima moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Flatisa schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:16:
[...]

Gewoon een appje inderdaad. Niet heel betrouwbaar, maar je hoort ook wel echt een verschil. Ben wel eens geluidsmetingen tegen gekomen van Svedex zelf, en daarin zag je ook dat de ruimte onder de deur eigenlijk grotendeels de geluidswering bepaald.

De profielen heb ik nog niet gekocht, maar alles wat de kieren vult zou prima moeten werken.
Inmiddels contact gehad met Svedex. Ze geven zelf ook aan dat de kier onder de deur het meeste verschil maakt, en dat zolang deze er zit dat het geluidsverschil nihiel zal zijn. We hebben een ventilatiesysteem van het type D (Itho HRU 300 Eco). Heeft een geluidswerende deur dan uberhaupt nog nut als je een kier onder de deur moet houden ivm ventilatie?

In dit rapportje van Svedex zie je het verschil ook:
https://www.svedex.nl/rw-...dwerende-deur?dl=MTYwNQ==

Bij een kier onder de deur van 23 mm (bij ons het geval), is het verschil is het luchtgeluidsisoaltie van de deur met een honingraat vulling ongeveer 17dB en bij tubulaire vulling 19dB. Dat is een nihiel verschil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Batata007 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:40:
[...]

Excuseer dat ik dit topic tot leven wek, maar ook hier exact dezelfde deuren in een nieuwbouw woning en hetzelfde issue. Ik zat er ook aan te denken om de standaard slaapkamer deuren van Svedex te vervangen voor een geluidswerend exemplaar (ook van Svedex). Is er enigzins te kwantificeren hoeveel dit bij jullie heeft geholpen?
Het heeft hier wel iets geholpen maar het is niet een "game changer" om het zo maar te zeggen 8)

Pagina: 1