Automaat aansluiten voor PV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:35
Ik leg op een overkapping twee (plug in) zonnepanelen, ik wil deze niet aansluiten op een sccuko stekker maar op hun eigen automaat. Alles is aanwezig maar ik twijfel over het aansluiten van de automaat. IK heb een beetje ervaring met elektra en groepen maar niet eerder met zonnepanelen, daarom twijfel ik.

Ik heb het volgende advies gehad.

Nieuwe automaat aansluiten aan de onderzijde van de afwijkende automaat (daar zitten nu 7 zonnepanelen op) (zie plaatje).

Is dat een goede manier?
En als ik de hoofdschakelaar uitgooi komt er dan nog spanning binnen op de (afwijkende) automaat van de PV?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhtKuFhDOAV3P317XSSbrtBGBBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOTgrvR3gykjoIleazfnSvlj.jpg?f=fotoalbum_large

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:02
Is het mooie van de plug-in panelen niet dat je ze enkel in in het stopcontact doet en wat jij beschrijft niet nodig is?

Verder geen diepgaande ervaring met de meterkast helaas.

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik zie dat je 3 aardlekschakelaars heb, er mogen maximaal 4 eindgroepen achter een aardlek.
het lijkt erop dat het middelste rijtje van 4 achter een aardlek schakelaar zitten. Je zou de nieuwe automaat dus bij het rijtje links of rechts van 3 bijplaatsen.

De manier waarop je het getekend heb is juist. Voer dit wel minimaal met 4mm2 draad uit. Of een kammetje. Als je die 2 panelen rechtstreeks op deze groep aansluit zal ik geen b16 automaat maar b6 automaat plaatsen.

Plaats ook sticker o.i.dop de groepenkast dat er altijd spanning op de kast staat door pv panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-05 19:18

Freakie1NL

Grote Baas

Zal mijn mening over de situatie en de kast maar even voor mij houden :X

Is dat een goede manier?
Kan, zou hem zelf liever direct vanaf de HS doen. En dan direct over een andere fase dan je andere panelen.

En als ik de hoofdschakelaar uitgooi komt er dan nog spanning binnen op de (afwijkende) automaat van de PV?

Zou wel moeten, het is niet goed te zien op de foto's maar het lijkt alsof je ALS via de bovenkant gevoed is en via de onderkant de groepen voed. Dan zou als de EMAT via de HS is gevoed (wat zo lijkt) dit wel zo moeten werken.

Een andere situatie wil je overigens niet, HS uit = ALLES uit. Geen uitzonderingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Freakie1NL op 21-10-2022 10:21 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

nllight schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:14:
Ik zie dat je 3 aardlekschakelaars heb, er mogen maximaal 4 eindgroepen achter een aardlek.
het lijkt erop dat het middelste rijtje van 4 achter een aardlek schakelaar zitten. Je zou de nieuwe automaat dus bij het rijtje links of rechts van 3 bijplaatsen.

De manier waarop je het getekend heb is juist. Voer dit wel minimaal met 4mm2 draad uit. Of een kammetje. Als je die 2 panelen rechtstreeks op deze groep aansluit zal ik geen b16 automaat maar b6 automaat plaatsen.

Plaats ook sticker o.i.dop de groepenkast dat er altijd spanning op de kast staat door pv panelen.
De 4 eindgroepen achter een aardlek is recent aangepast. Gaat nu meer om het gebruik van de betreffende groepen achter de aardlek.

Daarnaast heeft het natuurlijk 0,0 zin om een aardlekautomaat achter een aardlekschakelaar te plaatsen, die telde dus nooit mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nllight
  • Nu online
@Freakie1NL ik heb het nergens over een aarlekautomaat?

Ik zat nog een beter te kijken naar de foto.
lijkt erop dat die 3 aarlekschalelaars
Elk 1 rijtje van 3 automaten voed.
de afwijkede groep zit inderdaad rechtsreeks achter de HS.

Zoals ts het nu getekend heeft werkt dus wel, ik zou de afwijkende automaat en de nieuwe automaat dan vervangen voor aardlekautomaten.

[ Voor 12% gewijzigd door nllight op 21-10-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:16
Als het goed is heb je bij je omvormer een werkschakelaar.

Dat is de gepaste extra stap om de kast spanningsvrij te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

nllight schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:26:
@Freakie1NL ik heb het nergens over een aarlekautomaat?

Ik zat nog een beter te kijken naar de foto.
lijkt erop dat die 3 aarlekschalelaars
Elk 1 rijtje van 3 automaten voed.
de afwijkede groep zit inderdaad rechtsreeks achter de HS.

Zoals ts het nu getekend heeft werkt dus wel, ik
Er zit al 1 aardlekautomaat (de EMAT) en daar refereer je toch naar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Rukapul schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:27:
Als het goed is heb je bij je omvormer een werkschakelaar.

Dat is de gepaste extra stap om de kast spanningsvrij te maken.
Waar moet deze zitten dan, naast de omvormer? Afgelopen zomer is de PV geplaatst maar geen werkschakelaar.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Cobb schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:30:
[...]

Waar moet deze zitten dan, naast de omvormer? Afgelopen zomer is de PV geplaatst maar geen werkschakelaar.
Ergens in het AC (wisselstroom) traject (dus tussen de groepenkast en de omvormer) zou deze moeten zitten. Vaak inderdaad naast de omvormer, maar kan ook in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Nu online
@Freakie1NL
Ah ik dacht dit dit een normale b16 automaat was.

@Cobb
Deze hoort in dezelfde ruimte te zitten als de omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Freakie1NL @nllight @Rukapul Ik heb de hele bende nagelopen en nergens zit zo'n werkschakelaar. Ik ga het bedrijf waar door ik ze heb laten plaatsen een berichtje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:16
Mocht er geen werkschakelaar zitten dan is er hopelijk wel nog een optie om hem DC-zijdig te onderbreken.

In principe doet zo'n omvormer niets zonder netspanning, maar je wilt dat borgen door fysiek te ontkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Nu online
@Cobb zou ik zeker doen!

@Freakie1NL kan je me een bron vermelden waarin staat dat de max van 4 eindgroepen achter een aarlekschakelaar is vervallen?
3 maanden geleden heb ik nog een gesprek gehad met een van de "schrijvers" van de nieuwe nen1010 waaraan ik deze vraag ook had gesteld. Hij vertelde dat dit vooralsnog een voorstel was, dit er hoogstwaarschijnlijk niet doorheen kwam, door veiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@rukapul als ik de hoofdschakelaar uitschakel dan kan ik toch safe werken?

@nllight Ik heb ze een berichtje gestuurd:

"Juni dit jaar zijn bij mij jullie zonnepanelen geplaatst. Ik ben er echter achtergekomen dat deze niet conform de wettelijke norm NEN1010 zijn geïnstalleerd. Er mist een werkschakelaar, deze is verplicht. Ook is er eind juni contact geweest over een erg lange kabel die over mijn dakrand hangt, dit is is ook nog niet opgelost.
Graag zou ik van jullie z.s.m. vernemen wanneer jullie dit gebrek kunnen komen herstellen? Het zijn eenvoudige handelingen. "

[ Voor 77% gewijzigd door Cobb op 21-10-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

nllight schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:44:

@Freakie1NL kan je me een bron vermelden waarin staat dat de max van 4 eindgroepen achter een aarlekschakelaar is vervallen?
3 maanden geleden heb ik nog een gesprek gehad met een van de "schrijvers" van de nieuwe nen1010 waaraan ik deze vraag ook had gesteld. Hij vertelde dat dit vooralsnog een voorstel was, dit er hoogstwaarschijnlijk niet doorheen kwam, door veiligheid
https://fedet.nl/fedet-he...assingen-in-nen-10102020/

Als ik jou reactie lees onduidelijk of het er nou is doorgekomen. Al die NEN's zitten achter een paywall :( .

Ik had eerder via Hager een dergelijk bericht gelezen.

Maar misschien betekend binnen de NEN gepubliceerd iets anders dan definitief en kan men nog aanpassingen verrichten. Dan zou ik het onjuist hebben. :+

Weiger zelf om te betalen voor dergelijke lobbyprojecten (valt voor NEN1010 nog al mee, maar sommige NEN's zijn eerder een lobbyproject dan iets anders)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hoe die bestaande EMAT aardlekautomaat is aangesloten deugt al niet. Je mag niet zomaar 2 draden in 1 klem van de hoofdschakelaar aansluiten, in de basis mag in iedere klem maar 1 draad. Daar mag je alleen van afwijken als de fabrikant van het component dit toestaat. Ik ga niet proberen om documentatie van Epro :X te zoeken maar als een fabrikant zoiets toestaat is het meestal alleen toegestaan om 2 identieke draden in dezelfde klem aan te sluiten. Deze draden zijn sowieso verschillend afgewerkt en bij de nul volgens mij zelfs een verschillende soort (soepel en massief)?

Onder die aardlekautomaat mag je dus ook niet zomaar 2 draden in dezelfde klem steken.

Had iemand al geroepen dat die spanningsafhankelijke aardlekautomaat wellicht ook niet geplaatst had mogen worden?

Ik zou de nieuwe groep zonnepanelen sowieso op een andere fase aansluiten en dan wel fatsoenlijke verbindingen maken.

Ik weet niet of deze 4x naast elkaar op je hoofdschakelaar passen: https://www.vekto.nl/aansluitklem-3-voudig-3x16mm-grijs. Zoiets zou ideaal zijn, dan kun je tot 3 draden netjes aansluiten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Nu online
@Xander aan de onderkant kan je gewoon 2 draden aansluiten om door te lussen.
dit moet inderdaad dan wel met soepel draad van dezelfde dikte, onder een dubbele adereindhuls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
nllight schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:37:
@Xander aan de onderkant kan je gewoon 2 draden aansluiten om door te lussen.
dit moet inderdaad dan wel met soepel draad van dezelfde dikte, onder een dubbele adereindhuls.
Ja, een dubbele adereindhuls is dan in essentie 1 draad. Net zoals je bijvoorbeeld met een aftakblokje bereikt. Ik zei ook dat je niet zomaar 2 draden in die klem kunt steken he. ;)

Maar ik zie weinig dubbele adereindhulzen boven de hoofdschakelaar en bij de nul is er zelfs nog massieve draad gebruikt, maar volgens mij niet voor het draadje richting de EMAT aardlekautomaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 21-10-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Xander Die EMAT is door de zonneboer zo aangelegd. Ze reageren op mijn mail dat ze het netjes willen oplossen, moet ik ook nog aangeven dat die EMAT automaat niet Conform de NEN is aangesloten?

[ Voor 4% gewijzigd door Cobb op 21-10-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Nu online
@Cobb
De EMAT mag wel zo aangesloten worden direct achter de HS, maar hoe ze dat gedaan hebben is niet volgens de norm.
Die bruine draad op fase1 hoort onder een dubbele adereind huls samen met de zwarte draad. Beide 6mm2 soepel.

Net zoals bij de nul (blauw) deze dient ook met een dubbele adereind huls te zijn aangeknepen met soepel draad. Of zoals @Freakie1NL linkte met zo een verdeel blokje zou het ook met vaste kern kunnen.

Ik zou dat aangeven aan hen dat dat niet helemaal correct is en natuurlijk de werkschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-05 20:44
nllight schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:20:
@Cobb
De EMAT mag wel zo aangesloten worden direct achter de HS, maar hoe ze dat gedaan hebben is niet volgens de norm.
Die bruine draad op fase1 hoort onder een dubbele adereind huls samen met de zwarte draad. Beide 6mm2 soepel.

Net zoals bij de nul (blauw) deze dient ook met een dubbele adereind huls te zijn aangeknepen met soepel draad. Of zoals @Freakie1NL linkte met zo een verdeel blokje zou het ook met vaste kern kunnen.

Ik zou dat aangeven aan hen dat dat niet helemaal correct is en natuurlijk de werkschakelaar.
waarom 6mm2? het is een 16A alamat, dus 2,5mm2 is voldoende. Zolang je niet van die alamat gaat doorrijgen. Het is niet zo dat alle interne bedrading in een meterkast 4 of 6mm2 hoeft te zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-05 20:44
nllight schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:14:
Ook hier, waarom 4mm2 als je een 16A automaat (of zelfs 6A automaat) zou plaatsen :?
Maximale belasting is 16A, 2,5mm2 is voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
ybos schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:56:
[...]

waarom 6mm2? het is een 16A alamat, dus 2,5mm2 is voldoende. Zolang je niet van die alamat gaat doorrijgen. Het is niet zo dat alle interne bedrading in een meterkast 4 of 6mm2 hoeft te zijn :?
Omdat je 2x 6mm² met een dubbele adereindhuls in dezelfde klem kan aansluiten. 6mm² en 2,5mm² niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Nu online
@ybos je heb in princiepe helemaal gelijk. Het ligt er net aan welke materialen je gebruikt.
Maar hier zijn al 2 draden van 6mm2 (zo lijkt het) bij de HS op fase 1 aanwezig. Dan moet je deze ook doorzetten zoals @Xander aangeeft.

Als je zoiets: https://www.vekto.nl/aansluitklem-3-voudig-3x16mm-grijs gebruikt kan je inderdaad op de ene klem de 6mm doorzetten naar de 3 aardlekschakelaars en op de andere klem 2.5mm2 naar de EMAT.
Echter zijn dit wel een beetje piccobello bv. Oplossingen naar mijn mening want de volgende uitbereiding word er vaak gewoon weer verder op doorgelust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:11
Freakie1NL schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:31:
[...]

Ergens in het AC (wisselstroom) traject (dus tussen de groepenkast en de omvormer) zou deze moeten zitten. Vaak inderdaad naast de omvormer, maar kan ook in de meterkast.
Het idee van een werkschakelaar is dat je een apparaat zonder stekker spanningsloos kan maken als je bijvoorbeeld onderhoud wilt plegen en het is de bedoeling dat deze werkschakelaar binnen handbereik is als je voor het apparaat staat. Werkschakelaar bij de groepenkast plaatsen terwijl de omvormer op zolder hangt is een beetje zonde van die 50.- :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Cobb schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:43:
@Xander Die EMAT is door de zonneboer zo aangelegd. Ze reageren op mijn mail dat ze het netjes willen oplossen, moet ik ook nog aangeven dat die EMAT automaat niet Conform de NEN is aangesloten?
Ja, dat zou ik wel doen.
quote: NEN-EN-IEC 61439-1 2021
8.6.3
In het algemeen behoort er slechts één geleider op een aansluitklemeenheid te worden aangesloten; het aansluiten van twee of meer geleiders op één aansluitklemeenheid is uitsluitend toegelaten wanneer de aansluitklemeenheden daarvoor zijn ontworpen.
Laat ze anders maar met documentatie van Epro komen waarin staat dat dit mag. :+

Bij 2 identieke geleiders, zoals bovenop de 3 aardlekschakelaars, is het meestal geen issue (maar mag het?), dat boven de hoofdschakelaar is gewoon geknoei.

Zoals ik al zei zijn die smalle spanningsafhankelijke aardlekautomaten ook bron van discussie.
quote: NEN1010 2015
531.2.2.2 Het gebruik van toestellen voor aardlekbeveiliging met een hulpspanningsbron, die bij een defect van de hulpspanningsbron niet automatisch uitschakelen, is alleen toegelaten indien:
— foutbescherming overeenkomstig het bepaalde in rubriek 411 ook bij een defect van deze hulpvoeding is gewaarborgd of
— de toestellen zijn opgenomen in installaties die worden bediend, beproefd en geïnspecteerd door voldoende onderrichte personen (BA4) of vakbekwame personen (BA5).
Waarschijnlijk heb jij geen certificaat VOP of VP liggen, dus moet je aan de eerste voorwaarde voldoen. Foutbescherming moet gewaarborgd blijven wanneer de spanningsafhankelijke aardlekautomaat niet functioneert.
411.4.5 In TN-stelsels mogen de volgende beveiligingstoestellen worden toegepast als foutbescherming:
— beveiligingstoestellen tegen overstroom;
— toestellen voor aardlekbeveiliging.
411.5.2 In het algemeen moeten in TT-stelsels toestellen voor aardlekbeveiliging worden toegepast als foutbescherming. Als alternatief mogen beveiligingstoestellen tegen overstroom worden toegepast als foutbescherming mits het zeker is dat de waarde van Zs permanent laag genoeg is.
Als het goed is heeft de installateur zich dus afgevraagd of je een TN- of TT-stelsel hebt en in het geval van een TT-stelsel zouden ze de Zs (aardcircuitimpedantie) gemeten moeten hebben. Ik vraag het me af...

Pagina: 1