Caseflow; zit eigenlijk wel vast.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-04 23:43
Beste mensen,

Een paar dagen terug heb ik een leuk straalkacheltje videokaart gekocht en nu lopen de temperaturen van "al het andere" toch wat uit de hand.
Niet echt de schuld van de videokaart; ik wist op voorhand dat hij 350 Watt zou trekken en dat is toch wat warmer dan de 140 Watt van de 1070 die ervoor erin zat :)

Maar daar waar de temperatuur van de processor eerst nog 50 graden bleef tijdens gamen (is hij uitsluitend voor) loopt hij nu op tot bijna 80 graden; ik zou het graag wat koeler zien.
De VGA gaat tot 72 graden.
De drie fans van de VGA blazen de lucht in het rond en de lucht in de kast wordt gebruikt om de CPU te koelen; die staat nu aan de achterkant behoorlijk heet uit te blazen!

De spullen die in de kast zitten zijn als volgt:
Intel Core i5 11400F 2.6 – 4.4 Ghz 6-core 12 threads
Gigabyte Geforce RTX 3080 Gaming OC 10Gb Rev 1
MSI Mag B560 Torpedo ATX Gen 2
Corsair Vengeance LPX DDR4 2x8 Gb 3600 Mhz CL18
WD Blue SN570 NVMe M.2 1Tb PCIe 3.0 x4
CM MWE 850 Gold V2
Corsair iCUE H60i RGB PRO XT
Sharkoon TG5 case

Ook heb ik een plaatje gemaakt van hoe alles op dit moment zit in de kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvbOLQ9zqkuezvxsP_wqA1cHvFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vd4RTZwMPFFTLQLTBuUhYvRb.jpg?f=fotoalbum_large

De kast is zo'n ding met een glazen voorzijde en twee smalle richels aan de zijkanten voor lucht in, door drie fans. Het zijpaneel is glas en wordt serieus warm; eng!

De twee fans aan de bovenzijde wil ik -gezien de warmte van de VGA- juist naar binnen laten blazen zodat ze niet alle warme lucht ervan voor de fan van de radiatorfan langs trekken.
Maar die warmte hangt nu eenmaal in de kast en ik meende om alles er goed uit te "duwen".

Mijn gedachte was om tegen de achterwand, onder de VGA en boven de buis waar de voeding in zit, nog een kleine fan te plaatsen die de lucht naar buiten trekt. Moet dan wel een er goede zijn, maar dat moet wel te vinden zijn.

De lucht van de radiator naar binnen laten trekken? Wordt het nog warmer in de kast leek mij.

Eigenlijk weet ik het dus even niet meer; heeft er iemand suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door Interceptor101 op 21-10-2022 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:15
En hoe zit het met de temperaturen als je de bovenste twee fans omkeert en als exhaust gebruikt?

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:38
Je fans bovenin willen waarschijnlijk exhausten, want dat trekt de warme lucht uit de kast in plaats van dat ALLES uit je cpu rad gaat. Ik denk dat dat helpt. De warmte langs je CPU is geen probleem verwacht ik :).

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Daar zit zeker wel wat in!
Klinkt ook logisch; nu moet alle lucht door de radiator.....

Helaas nu te werk, ga het daarna gelijk proberen!
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
Normaal beneden en voor naar binnen,
Achter en boven naar buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Helemaal top beste mensen!
Beiden zitten ze nu tegen de 65 graden aan te leunen.
Lijkt mij toch goed dan ook?
Had niet verwacht dat de vga ook mee zou doen, maar wel dus.
Hier hoef ik me toch niet druk over te maken?
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Beste mensen, mag ik toch nog weer even zeuren?

Ik heb de situatie zoals jullie geopperd hadden, met de bovenste twee fans dus naar buiten blazend.
Dat werkt prima: 65 graden voor de VGA en net geen 60 voor de CPU.

Echter: de zomer komt er weer aan en het kan best warm worden daar waar de setup staat, dat ten eerste.
Ten tweede: de CPU bleef koeler toen deze videokaart er nog niet in zat: de hitte die dat ding afgeeft is enorm en zelfs de glasplaat wordt goed warm.

Zoals ik in het rood getekend heb, zal -naar mijn idee- die warmte ook wel redelijk de CPU beïnvloeden.

In het groen heb ik getekend waar ik aan zat te denken:
- twee kleine (60 mm heb ik maar ruimte voor) fans onder de videokaart om de warmte af te voeren en er niet zoveel in de kast/rond de CPU koeler gaat hangen
- of drie (veel) betere fans vooraan: degene die er zitten kwamen bij de kast en doen niet heel veel. De hoop is dat er dan aan de achterzijde, ook onder de videokaart, lucht uit de kast door het rasterwerk wordt geperst.

Voor nu is het prima, maar als ik echt langer dan een uur bezig ben, beginnen de temperaturen wel een klein beetje te klimmen (2 tot 5 graden) en zoals ik al schreef: die hoek gaat een heel stuk warmer worden in de zomer en daar ben ik een beetje bang voor.

Hebben jullie nog suggesties of andere tips oid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOsprmpkjRw1AAaNHNo2HsxqahQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3anBobJyAxL9M4qIsjtgqN5P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-05 17:11
Wat je nog voor je AIO cooler kunt proberen is een push/pull configuratie, waar je een zelfde fan tussen je case en radiator plaatst. Zo creëer je iets meer flow.
Je temperaturen vind ik btw verder echt prima.

Computers are useless. They can only give you answers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:41

Mavamaarten

Omdat het kan!

Tja het alternatief is je CPU koelen met inkomende lucht. Het nadeel is dan dat je GPU het met warmere lucht moet doen, dus achter de streep maak je niet echt winst.

Maar zoals @Brainsz aanhaalt, die temperaturen zijn echt wel prima voor full load op warme dagen. Pas richting de 80 moet je je zorgen gaan maken.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Bedankt voor de reactie's!

Toegegeven: nu zijn ze wel goed, maar het is nu ook best fris daar waar hij staat en dat gaat echt zo'n 15 tot 20 graden omhoog als het zomer is: daar ben ik een beetje bang voor.

Push/pull: dat is een mooi idee, dankjewel. Echter blij ik dan wel koelen met diezelfde warme lucht die er hangt, toch? Zou het dan evengoed nut hebben?

CPU met inkomende lucht is ook een goed idee, dankjewel.
Die lucht die in de kast blijft hangen is inderdaad wel zo ja.......misschien dan toch weer die twee kleine fans onder de videokaart om toch nog van die lucht af te komen, is dat een nuttig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-05 21:07
Hoe staan de temperaturen ingesteld in de drivers/bios?

Ik kan me niet voorstellen dat de huidige ventilatoren op maximale snelheid draaien. Het zou dus heel goed kunnen dat als de inkomende lucht warmer wordt de ventilatoren harder gaan draaien om de CPU/GPU op de huidige temperaturen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Bedankt voor je reactie.

Eigenlijk staan alle ventilatoren gewoon op de standaard aansluiting en draaien dus volop, alle casefans bedoel ik.
De videokaart staat op zijn eigen programma en het enige wat ik in stelde in de bios, is de pompsnelheid en de fan van de CPU. Die staan op vrijwel direct maximaal.
Dat ding is vrij stil, dus zodra hij boven de (weet niet meer exact) 40 graden komt, gaan de pomp en fan volop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Gisteravond even op de monitor gereden omdat ik wat aanpassingen in het spel maakte en steeds heen en weer ging. Normaal VR.
Wat mij opviel, is dat de GPU hetzelfde deed, maar de CPU wel warmer werd. Nog steeds niet alarmerend, maar van 58 graden normaal naar 65 graden nu.

Nouja, zoals jullie aangaven: geen grote problemen zo.
Toch wil ik hem "zomerklaar" maken en heb de standaard fans voorin de kast nog even bekeken: die doen echt heeeeel erg weinig!
Als ik mijn sigaret ernaast houdt, trekt het niet eens de rook naar binnen: dan moet ik hem er bijna tegenaan houden, dan de helft.

Kan sowieso geen kwaad dus om die drie te vervangen: kan nooit genoeg flow hebben, toch?
Misschien blazen de ondersten daarvan ook wat weg rond de videokaart naar de achterkant en komt zo de warme lucht niet meer zo erg naar boven.

Ik meende dat dit wel een leuk setje was dat ook wel genoeg zal blazen: https://www.alternate.nl/...11487#product-details-tab

P.S. Dus niet om eigenwijs te zijn, maar hoe dan ook fans die amper werken voor betere, kan nooit kwaad, toch? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Interceptor101 op 28-04-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:05
Even heel platgezegd, het is gewoon een waardeloze case met waardeloze fans. Nieuwe fans gaan geen groot verschil maken, een case die wel fatsoenlijke front intake heeft (dus geen glazen voorkant) kan je wel enorme voordelen opleveren.

Daarnaast, je bent momenteel allerlei assumpties aan het doen over zomerklaar maken etc, maar waarom? Waarom wacht je niet gewoon af tot dan en als er problemen zijn doe je er dan iets aan? Momenteel is het vooral gissen.

Ryzen 5600X | RX 6700 XT | 2x16GB Gskill | Cooler Master NR200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Ja, die glasplaat had van mij ook niet gehoeven nee als ik het nu zo bekijk.

De aannames die ik maak, zijn gebaseerd op vorige zomer: in de hoek waar hij staat wordt het best warm en de CPU wilde toen tot wel 20(!) graden hoger zijn......
Toen had ik nog niet eens een videokaart die ook als straalkacheltje kan dienen: toen was het een GTX 1070.
Deze maakt zelfs de glasplaat aan de zijkant pisheet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-05 10:07

Fordox

00101010

Ik snap je probleem niet. Je hebt een 3080 die een keer 65 graden wordt is helemaal dikke prima. Zelfs in de bloedhete zomer zou ie met moeite de 75 graden aan tikken, wat nog helemaal acceptabel is.

Als je toch tips wil hebben, zorg ervoor dat de cpu radiator aan de voorkant bovenin gemonteerd kan worden (dus rechtsboven op je tekening) en een casefan te plaatsen waar je radiator nu zit.
De warmte dat die radiator afgeeft wordt direct afgevoerd door de boven rechter fan die naar buiten blaast, en je inname is verse koude lucht ipv PC-kast lucht dat is opgewarmd door je GPU.

Om je GPU beter te koelen kun je de meeste winst boeken met een repaste, dus de standaard koelpasta vervangen voor iets betere pasta.

Mocht je nog betere koeling willen, haal dan de glasplaat van de voorkant af. Als het goed is zit dat vast met simpele klikvingers.

Ter herhaling, je temps zijn dikke prima. Je hoeft er niks aan te doen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:15
Wat je nog zou kunnen doen en wat misschien een beetje helpt qua CPU temps, mochten de slangen lang genoeg zijn, is de radiator+fan verplaatsen naar voorin-bovenin (en dan die case fan achterin zetten), zodat de radiator direct de verse lucht heeft van de voorkant.

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Pagina: 1