2 netwerken koppelen via internet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgfharderwijk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-09 17:08
Hoe kan ik 2 netwerken met elk een internetaansluiting via het internet koppelen, zodat ik, eventueel met vpn, data kan versturen ven het ene netwern naar het andere, en beide netwerken kan zien. Op dit ogenblik werkt het met wifi, alleen de snelheid is zo dramatisch laag dat er geen film kan worden bekeken. Dit wil ik via een vaste internetverbinding laten lopen.
Provider: aan mijn kant tweak, aan de andere kant solcon, dus met een solcon router.
Router welke ik gebruik is een asus RT-AX 89.
Hoe kan ik dit oplossen. graag hulp hierbij.
indien dit bericht in een verkeerd topic staat, graag verzetten. Als er een speciaal topic bestaat voor mijn vraag, wilt u mij daar aub op wijzen, zodat ik deze info kan lezen. Hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-09 20:47
jgfharderwijk schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:47:
Hoe kan ik 2 netwerken met elk een internetaansluiting via het internet koppelen, zodat ik, eventueel met vpn, data kan versturen ven het ene netwern naar het andere, en beide netwerken kan zien. Op dit ogenblik werkt het met wifi, alleen de snelheid is zo dramatisch laag dat er geen film kan worden bekeken. Dit wil ik via een vaste internetverbinding laten lopen.
Provider: aan mijn kant tweak, aan de andere kant solcon, dus met een solcon router.
Router welke ik gebruik is een asus RT-AX 89.
Hoe kan ik dit oplossen. graag hulp hierbij.
indien dit bericht in een verkeerd topic staat, graag verzetten. Als er een speciaal topic bestaat voor mijn vraag, wilt u mij daar aub op wijzen, zodat ik deze info kan lezen. Hartelijk dank.
Je geeft het antwoord zelf al! Met een site to site vpn. Als ik je verhaal zo lees kan ik er niet echt wijs uit halen wat je precies wilt bereiken. Kan je iets meer duidelijkheid brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:56

M2M

medicijnman

heb je een van beide routers al eens bekeken of er geen mogelijkheid is om een VPN server op te zetten? OpenVPN ofzo zal prima functioneren en zijn zeer veel guides voor beschikbaar.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:33

FreakNL

Well do ya punk?

Je vraagstelling is in principe helder, alleen ik val even over dit stukje:
Op dit ogenblik werkt het met wifi, alleen de snelheid is zo dramatisch laag dat er geen film kan worden bekeken.
Kan ik hieruit afleiden dat je nu een WiFi point-to-point verbinding hebt tussen de 2 huizen en dat deze niet functioneert? Ik wil dat even helder hebben voordat we verkeerde aannames doen.

Verder is een site-2-site verbinding in principe geen rocket-science. Wel zijn er een paar dingen om rekening mee te houden;

1) Beide sites moeten een aparte aparte private range hebben. Dus bijvoorbeeld site A 192.168.0.1/24 en site B 192.168.1.1/24
2) Beide sites moeten een router hebben dit dit ondersteunt. Bijvoorbeeld:
OpnSense
PfSense
Freshtomato
3) Je moet een protocol kiezen. Bijvoorbeeld OpenVPN.

Leesvoer:
https://www.freelyit.nl/site-to-site-vpn-opzetten/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:55
Gewoon 2 goedkope edgerouters neerzetten en een site to site vpn configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgfharderwijk
Even nog wat extra info geven dus:
Bij mij thuis aansluiting op tweak met 1gig glas op een RT-AX89x van Asus (asus firmware).
Bij vriend nu: Solcon en een Thomson router met sip telefonie. Maar ik probeer deze om te zetten op RT-AC 88U van asus draaiende op merlin, als ik de gegevens van de sip telefonie kan krijgen, zodat ik die op een Siemens sip dect centrale over kan zetten. Lukt dit niet, dan gaat het verhaal niet door gewoon omdat ik niets met de thomson router kan.
Verschillende ip ranges maken moet dacht ik bij asus geen enkel probleem zijn en ook de vpn niet, alhoewel ik daar NU nog niet veel van af weet, maar met de links van jullie zou ik daar wel mee uit moeten komen.
Verder de wifi: Dat is inderdaad Point to point. De afstand is 100 meter, maar er zitten een paar bomen tussen die op 5 GHz tamelijk veel demping geven zodat de snelheid terug valt tot hooguit 1.5 Mb/sec. en dat is veel te weinig. 's zomers is dat veel beter, maar daar heb ik nu niet veel aan.
Komt nog erbij dat ik binnenkort meerdere weken in een ziekenhuis lig voor een rugoperatie, en dus een poos even wat anders aan mijn hoofd heb. Maar ik wil na die tijd toch een goede, en redelijk snelle verbinding kunnen maken. We hebben ook plex geprobeerd, maar dat gaat ook niet altijd even lekker.
Als je nog vragen en vooral opmerkingen en oplossingen hebt hoor ik die graag, want de verbinding moet er wel komen. Ik weet LANG niet alles dus heb ook geduld met me. Ik dank jullie voor je hulp, maar ben hier nog lang niet klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Maar wat "wil" je nu? Alleen van elkaar een filmpje bekijken / streamen? Of wil je elkaars hele netwerk voor verschillende redenen kunnen benaderen?

Want als het enkel om data gaat die op 2 machines staat bijvoorbeeld een NAS en een PC, dan is de optie voor verbinden mogelijk veel simpeler dan als je 2 netwerken volledig wil benaderen. Vergeet ook niet dat 2 netwerken koppelen [i]mogelijk[i/] issues oplevert met overlappende IP's op het interne netwerk. Dat hoeft niet maar in sommige gevallen / setups kan je daar wel tegenaan lopen.

Ik ben namelijk een beetje kwijt waarom Merlin "de oplossing" is; je kan ook aan 1 kant een VPN-server optuigen (bijvoorbeeld OpenVPN op jouw AX89X router) en dat die vriend van jouw dan een client draait en met OpenVPN binnenkomt bij jou.

Meer info needed, zou ik bijna zeggen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgfharderwijk
dat laatste, dus elkaars hele netwerk voor verschillende redenen kunnen benaderen.
Het schijnt..... dat met een alternatieve firmware het gemakkelijker is een vpn op te zetten, maar ik heb hier NU nog geen kaas van gegeten, dus ik ga voor de PRAKTISCHE oplossingen die ik hier misschien kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Aan beide kanten een NUC of pi in het netwerk plaatsen welke een tunnel opzet naar OpenVPN Cloud
dmv een site connector misschien een idee ? Dan kun je via deze manier beide netwerken bereikbaar maken voor elkaar.

Voor 2 nodes voldoet het gratis abbo van openvpn prima.

Ipv openvpn is zerotier ook prima te gebruiken hiervoor. Deze ondersteunt ook s2s connector volgens mij.

[ Voor 16% gewijzigd door bgrr op 21-10-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Tussen die twee Asus apparaten moet je een site2site vpn op kunnen zetten. Mijn ervaring is echter dat die Asus apparaten niet altijd krachtig genoeg zijn voor een snelle verbinding, maar wellicht speelt dat niet omdat jullie 'slechts' een adsl aansluiting hebben en geen 250+ mbit kabel of glas.

Anyway: je zegt 100 meter, hoe is dat precies? Mochten de achtertuinen tegen elkaar aan liggen dan kun je ook nog een netwerkkabel leggen. Let dan wel op, want volgens mij is 100 meter de maximale lengte voor een kabel om een betrouwbaar signaal te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:56

M2M

medicijnman

En als het 100 meter is, is een cantenna misschien een idee? Even lekker knutselen om de golfjes wat meer richting te geven.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgfharderwijk
100 meter is een soort park met bomen en grasveld; kabel leggen moet dan illegaal gebeuren en dat zie ik niet zitten met alle infrastructuur wat daaronder ligt en een fietspad en 3 voetpaden+ een stukje weg.... En dat knutselen met draadloos valt ook tegen want beiden een huurhuis, dus dakdoorvoeren maken en dergelijken gaat niet meer. Tot nu toe wel, want de kabel kan tot nu toe via een ventilatie pan het dak op. Straks niet meer omdat het dak geïsoleerd wordt. Via VPN denk ik toch stabieler.
De ene kant 100Mb up en down, mijn kant 1Gb up en down glasvezel. dus in principe snel genoeg ook om te streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravedek
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Zoals @bgrr al aangaf zou je ZeroTier eens kunnen bekijken.
Andere soortgelijke (virtueel netwerk) oplossingen zijn bijvoorbeeld Tailscale of Nebula.
Tailscale omschrijft zichzelf als een "Mesh VPN op basis van WireGuard" en Nebula is een "Open Source Overlay Networking Tool" :)
Pagina: 1