Omdat ik al en tijdje wacht op offertes voor zonnepanelen en ik geen duidelijkheid krijg wanneer ik deze kan verwachten toch maar eens zelf aan de slag gegaan inj sunny design
De leverancier gaf al aan dat installeren niet voor april '23 zal plaatsvinden (of er moet al een geplande klant afhaken). Daarom kijk ik ook of ik iets in eigen beheer kan doen (heb wel electrotechnisch achergrond maar geen ervaring en zeker geen held om op hoogte te werken). Zuidzijde is denk ik nog wel te doen want minder hoog.
Huidige situatie
- 3 x 25A aansluiting (16A gezekerd)
- Huidige jaarverbruik ca. 2400kWh
We willen volgend jaar de CV ketel vervangen door L/W warmtepomp.en mogelijk over ca 3-4 jaar 1 auto vervangen door full electric
In sunny design rekening gehouden met toekomstige wensen en uiteindelijke gekomen tot onderstaand plaatje.
:fill(white):strip_exif()/f/image/fcSjLQEsPzPOcY3zW8Q2nDiY.png?f=user_large)
Ontwerp
- Zuid/Oost/West opstelling met aan elke zijde 9 panelen.
- Oost/West op input A van omvormer in polystring
- Zuid op input B van omvormer
/f/image/OWGPmMvoYWang9WmdF0qEhOy.png?f=fotoalbum_large)
Vragen:
- Ik zie peakpower 10,8 kW staan maar vermogen omvormer is 6kW. Toch staat het vinkje op groen. Ik heb gelezen dat je in de praktijk altijd minder opbrengst zult hebben, maar raakt deze omvormer niet overbelast? Of zie ik iets over het hoofd?
- Verder is, als je ruimte hebt op Zuid, Oost en West het logisch om alle 3 de daken te benutten of is het beter om te concentreren op 2 dakvlakken?
Andere opmerkingen /adviezen zijn natuurlijk van harte welkom!
De leverancier gaf al aan dat installeren niet voor april '23 zal plaatsvinden (of er moet al een geplande klant afhaken). Daarom kijk ik ook of ik iets in eigen beheer kan doen (heb wel electrotechnisch achergrond maar geen ervaring en zeker geen held om op hoogte te werken). Zuidzijde is denk ik nog wel te doen want minder hoog.
Huidige situatie
- 3 x 25A aansluiting (16A gezekerd)
- Huidige jaarverbruik ca. 2400kWh
We willen volgend jaar de CV ketel vervangen door L/W warmtepomp.en mogelijk over ca 3-4 jaar 1 auto vervangen door full electric
In sunny design rekening gehouden met toekomstige wensen en uiteindelijke gekomen tot onderstaand plaatje.
:fill(white):strip_exif()/f/image/fcSjLQEsPzPOcY3zW8Q2nDiY.png?f=user_large)
Ontwerp
- Zuid/Oost/West opstelling met aan elke zijde 9 panelen.
- Oost/West op input A van omvormer in polystring
- Zuid op input B van omvormer
/f/image/OWGPmMvoYWang9WmdF0qEhOy.png?f=fotoalbum_large)
Vragen:
- Ik zie peakpower 10,8 kW staan maar vermogen omvormer is 6kW. Toch staat het vinkje op groen. Ik heb gelezen dat je in de praktijk altijd minder opbrengst zult hebben, maar raakt deze omvormer niet overbelast? Of zie ik iets over het hoofd?
- Verder is, als je ruimte hebt op Zuid, Oost en West het logisch om alle 3 de daken te benutten of is het beter om te concentreren op 2 dakvlakken?
Andere opmerkingen /adviezen zijn natuurlijk van harte welkom!