noucmen schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:06:
Sorry dat ik het lezen nog niet goed gedaan heb.
Ik begrijp dat ik geen aardelek schakelaar heb, dus de meterkast moet snel vervangen anders kan ik geen aardlek beveiligheid in huis heb ??
De oude eigenaar zegt dat van alle stopcontacten, alleen de keuken en misschien de badkamer de aardelek heb.
In 2016 kwam er een nieuw keuken, de monteur heeft misschien niet goed gedaan kwa bedrading voor 2 nieuwe stopcontacten. In 2022 is er een kleine verbranding: een van de 2 nieuwe stopcontacten bruin wordt. Een electricien komt en die kapot ding vervangt, hij zegt dat de andere non-aardelek stocontact ook nog vervangen moet worden.
Dus ik ben benieuwd
1 - hoeveel tijd is nodig voor die elektricien om de 2e nieuw stop contact te aarden ?
- zonder de aardelek schakelaar in de meterkast, kan die elektricien correct aarden ?
- wat te doen om alle 20 stopcontacten in het huis te aarden ?
hoeveel tijd dat ligt er een beetje aan. ik kan hier na lang redeneren een vrij goed antwoord op geven.
1 zit er een goede aardpen in/buiten je huis of moet er een neiuwe worden geslagen ?
(dat uitzoeken en in orde maken is ongeveer 1 dag werk. en das dus inclusief een nieuwe aardpen slaan.
2 aardepn verbinden met de meterkast dat past in diezelfde dag.
3 een nieuw stopcontact met aarde uitgaande van dat ie gisteren de aarpen heeft geplaatst,
(tussen de 1 en 8 uur) een beetje afhankelijk van de locatie kan die nieuwede dradden trekken
of moet er een hele nieuwe leiding aangelegdt worden etc. dus moeilijk om daar wat op te zeggen.
4 herbedraden van de 20 stopcontacten en deze vervangen voor type met randaarde eigenlijk hetzelfde.
kunnen de leidingen en de centraalpunten grotendeels hergebruikt worden totaal 2 tot 3 dagen ongeveer.
5 de meterkast vervangen. voor een nieuwe. (wat waarschijnlijk halverwege het project gebeurt)
hierin zitten gelijk aardlekschakelaars. een aardlekschakelaar meet het verschil tussen de fase en de nul.
bij een verschil van 30 ma slaat deze af. dat is zeg maar 1 apparatje in je meterkast. of 2 apparaten.
naast zekeringen. 1 aardlek per 4 groepen. voor een buiten groep zou ik een combi automaat doen.
in je nieuwe meterkast zit ook gelijk een aardrail in om de randaarde en aarpen met elkaar te verbinden.
teoretisch/technisch gezien kan je alle stopcontacten aarden. zonder een aardlek schakelaar.
vroeger zat de wasmachine bijv buiten de aardlekschakelaar om omdat deze teveel lekstroom gaf.
maar als bijvoorbeeldt dat de buitenmantel onder stroom staat door een beschadiging in de isolatie.
wordt de stroom netjes afvoerdt via de randaarde en de aardpen. en klapt hopelijk de zekering.
(als je aardpen ontbreekt of niet goed funtioneerdt dan ben jij de gene die een schok krijgt )
alleen er is geen enkele elektricien die dit nog gaat doen het voldoet niet meer aan de norm.
ze vervangen de meterkast. en zorgen dat alle beveiligingen etc daarin worden gebracht/geupgredead naar de huidige norm, half werk leveren mag niet meer. (en als je het nog wel doet mag je je zegeltang inleveren)
dan nu 2022 de wasmachine moet verplicht achter een aardlek. waarom dan heb je 2 beveiligingen.
1 de randaarde uit het vorige verhaal. (maar zoals je ziet is dat niet alles. dekt zeg maar 90%)
2 de aardlekschakelaar. die eruit slaat als er stoom wegloopt via de randaarde en aardpen,
(of jij dus als je pech hebt de randaarde en aardpen niet naar behoren werken droog staan etc)
als er dus een aardelkschakeler inzit en de stroom via jouw gaat is de schok maar 30 mili amapere
en als alles mee zit overleef je dat wel. zo is het ooit bedacht. tenzij je een baby of een oude man bent.
dit geldt bij wasmachnie koffie zet apparaat etc. alles waar eigenlijk water in gaat heeft randaarde.
dan hebben we nog dubbel geisoleerde apparaten zoals een boormachine radio tv etc
die hebben dus geen randaarde. als die stuk gaan door bijv een scheur in de isolatie en raakt het koper aan. komt je onder stroom te staan dan is het fijn als er een aardlekschalelaar is. dan is de schok maar 30 ma. zonder aardlekschakelaar is de schok 16 amapere en ben je eigenlijk gewoon gefrituurd als het tegen zit.
het advies is dus om zowel randaarde stopcontacten en voldoende aardlekschakelaar/nieuwe meterkast.
dit project is ongeveer een halve week werk. en als het tegen zit een hele week.
ervauit gaande dat ze de buizen kunnen hergebruiken voor het bedraden.
als zo ook nog 10 nieuwe leidingen moet gaan leggen plan dan maar 2 weken in.
stucadoor en timmerman. etc heb je dan ook nodig begin dan maar overnieuw,