Is de oude meterkast helemaal niet goed meer ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-05 09:41
Beste alleen,

Van dit stijl, kunnen wij inschatten hoe oud deze meterkast is ?
Is het beter om z.s.m. dit te vervangen ? Wat zijn de risico's als wij traag zijn met het vervangen ?
Groeten.

De vorige eigenaar zegt dat dit misschien vanuit de bouw is (1965), is dat zo ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdwEt7RygT69tt2-k_mHJCrHzvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hmtQnv8PXrSiXfR1KAAz88b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiL3oL6Q1eJDIApmaYgrJ0ksCPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ElDQwd6n8Yy12De3sIirYa1U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pome9E0s5f8HMFTbX0GeBy-9zes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRCGcqbgka5TEwW81tGXOdhA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SH0Di1IaHOw9zSKHj4772OgDGAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tN2nI9rvDwVeLLmPBnScMNvP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_lyZcB22FOIE0SIEGP3DQnkdeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0oqglh1Xol5IWMT6aJklft4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZI9bn85o8x1_lSiRkG65DcJp_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iILyYMWoOiPKWgVDI55cIoeT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door noucmen op 20-10-2022 17:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:51
Rechts (onder) zijn ook nog net groepenkasten te zien, waarvoor zijn die?

[ Voor 16% gewijzigd door natural colour op 20-10-2022 18:17 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:51
x

[ Voor 100% gewijzigd door natural colour op 20-10-2022 18:15 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• AndyJNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:57
Ik zou een nieuw huis kopen beste Mr noucmen. :9~

[ Voor 5% gewijzigd door AndyJNL op 20-10-2022 18:17 . Reden: Smiley ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:40
Tsja, als het al die tijd gewerkt heeft zal het nog wel even blijven werken.
Maar eigenlijk wil je zowel de groepenkast als de bedrading vervangen.

Die hager kast lijkt mij een alarminstallatie met erg oude accu welke aan het oude PTT telefoonnetwerk is gekoppeld.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-05 22:33
Met smeltzekeringen is niks mis. Meest vervelende is dat als er ooit een kapot gaat je er een nieuw in moet schroeven in plaats van dat je de schakelaar weer om kan halen. Wel bevat deze groepenkast geen aardlekschakelaars. Persoonlijk zou dat voor mij een rede zijn om de groepenkast te vervangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Even wat forensisch opsporingswerk. De basisinstallatie stamt uit de jaren zestig. De bovenste kast rechts is een alarmkast ( inbraak of brand). Daaronder zit een kast met een aardlekautomaat die recentelijk ingelust is op de hoofdgroepenkast. Die linker Hagar kast zitten raildimmers in, heel vaag waar die voor dienen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En achter de alarmkast zit nog een antieke beltrafo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:46
Gewoon spoedig vervanging. Hoeft niet volgende week en je huis vliegt niet in de fik, maar ik zou er geen jaren mee wachten.

Boven aan het lijstje van renovatie klusjes.
Inclusief bedrading.

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 20-10-2022 18:44 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Nog even wat anders, waar is je aardrail? En als de veiligheidsaarde door de netbeheerder geleverd wordt zie ik geen enkele aardraad naar bijv je waterleiding en/of cv systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:05
Aardlekschakelaars zijn sinds 1975 verplicht in ruimtes met woonfunctie, dus ik geloof prima dat deze kast nog de originele uit 1965 is.

Ja, ik zou dit zeker vervangen door een moderne groepenkast waar alle eindgroepen door een 30mA aardlekschakelaar zijn beveiligd.

Is de keuken nooit vernieuwd in die tijd? Ik mis aparte eindgroepen voor een oven en vaatwasser, die vind je tegenwoordig toch ook wel in iedere keuken. Misschien ook een inductiekookplaat?

Wat zit er in die kast tegen de rechter zijwand? Is dat alleen voor de zonnepanelen?

Gebruik je het alarmsysteem nog? Die loodaccu uit 1997 zal niet meer zoveel doen gok ik.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Waar lees je dat er zonnepanelen zijn? Maar het grootste probleem is meer dat er waarschijnlijk helemaal geen veiligheidsaarde is. Een aardpen was pas na 1975 verplicht bij nieuwe installaties. Ben bang dat dit een gevalletje totale renovatie van de gehele installatie wordt en je er niet klakkeloos van uit mag gaan dat als er ergens een geaard stopcontact zit deze daadwerkelijk op de veiligheidsaarde is aangesloten. Veilig in 1965 Ja. Naar de huidige standaarden: waarschijnlijk levensgevaarlijk.

Haal er een expert bij!!!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
ds23man schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:43:
Waar lees je dat er zonnepanelen zijn?
Ik neem aan dat iemand niet voor de lol die Enphase spullen (Q Relay en Envoy) monteert.
Maar het grootste probleem is meer dat er waarschijnlijk helemaal geen veiligheidsaarde is. Een aardpen was pas na 1975 verplicht bij nieuwe installaties.
Ook zonder aardelektrode kun je natuurlijk wel veiligheidsaarde hebben (TN-stelsel, of via de waterleiding destijds). Dat was in bepaalde gevallen ook al volgens NEN1010:1962 gewoon verplicht (voor bepaalde ruimten, voor klasse I toestellen die met metalen leidingen zijn verbonden zoals de CV-ketel). Het is er ongetwijfeld ooit wel geweest, je kunt alleen meemaken dat er via de waterleiding was geaard en dat deze metalen waterleiding er inmiddels niet meer ligt...
en je er niet klakkeloos van uit mag gaan dat als er ergens een geaard stopcontact zit deze daadwerkelijk op de veiligheidsaarde is aangesloten.
Mja, ook dat was volgens NEN1010:1962 natuurlijk wel gewoon verplicht. Ik ben meer bang voor een doe-het-zelf klusser die in de tussentijd een keer nieuw schakelmateriaal heeft gekocht. :+

Mijn ervaring is dat je juist in installaties van deze leeftijd verdacht veel geaarde contactdozen aantreft. In de periode 1975 - 1997 is daar veel meer op beknibbeld, toen aardlekschakelaars wel de norm waren.

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 20-10-2022 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Als er aarde via een TN stelsel wordt geleverd moet dit volgens mij duidelijk door de netbeheerder in de meterkast aangegeven worden.

Maar zoals ik al eerder zei, haal er een pro bij....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
ds23man schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:33:
Als er aarde via een TN stelsel wordt geleverd moet dit volgens mij duidelijk door de netbeheerder in de meterkast aangegeven worden.
Nee hoor, dat staat er vaker niet dan wel bij. Misschien bij nieuwe installaties.
Maar zoals ik al eerder zei, haal er een pro bij....
Dat is sowieso een goed plan uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Zo te zien is zeer recentelijk de meter en hoofdstoppenkast vervangen, dus dan had er een stikker op moeten zitten. Ga er maar vanuit dat er geen veiligheidsaarde aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
ds23man schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:43:
Zo te zien is zeer recentelijk de meter en hoofdstoppenkast vervangen, dus dan had er een stikker op moeten zitten.
De meter, ja. De hoofdzekeringkast en het meterbord zijn niet recent...

Ik ken die stickers uit Stedin en Liander gebied, in Enexis gebied ben ik ze werkelijk nog nooit tegengekomen. En dat is niet omdat ze nooit TN-stelsels aanbieden.

Zelfs bij nieuwbouw mist de sticker blijkbaar wel eens. Heb even plaatjes gekeken in het nieuwbouwwoning topic, hier heb je een TN-stelsel zonder sticker: HellBeast in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3" (het TN-stelsel is bij deze moderne hoofdzekeringkasten gelukkig wel duidelijk te herkennen aan het aansluitblokje wat rechts uit de kast steekt).
Ga er maar vanuit dat er geen veiligheidsaarde aanwezig is.
Tja, je kunt er natuurlijk vanuit gaan dat het niet voldoet alleen maar omdat het oud is.

Maar we zullen er zo op afstand zeker niet achterkomen, dus een vakman inschakelen blijft zeker een goed advies.

(Kijken of er een groen/gele grijze of blanke draad uit het meterbord de groepenkast in gaat geeft je ook al wel een redelijk idee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04 20:20
Christiaan676 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:24:
Met smeltzekeringen is niks mis. Meest vervelende is dat als er ooit een kapot gaat je er een nieuw in moet schroeven in plaats van dat je de schakelaar weer om kan halen. Wel bevat deze groepenkast geen aardlekschakelaars. Persoonlijk zou dat voor mij een rede zijn om de groepenkast te vervangen.
Dit ^^

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Bedankt allen,
Ik ga alles rustig lezen .
Veel.belangrijk info ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:48
Geen aardlekschakelaars. Deze groepenkast wordt tegenwoordig niet meer als veilig beschouwd. Het materiaal is ook erg oud. Ik zou de groepenkast (laten) vervangen en zorgen dat alle groepen achter aardlekschakelaars komen, dat is veel veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Die twee stopcontacten is dat niet veel voor een meter kast die uit vorige eeuw is.
Vraag mijn af wat daar allemaal ingehangen heeft.
Nu zit er van alles in de meeste meterkasten naast een aansluiting voor de voordeur bel, Nas, internet, IoT spul dan kan ik het begrijpen.
Als TS dit ook wil gaan doen wellicht een extra groep voor de meter kast?
Dan kan er makkelijk een Server in met Backup UPS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@noucmen Die installatie waar een accu in zit, dat grijze blok met geschreven tekst er op, gaat waarschijnlijk niks meer doen wanneer de stroom uitvalt. Dergelijke accu’s worden preventief om de 3 jaar vervangen. Deze zit er al 25 jaar in… vast zo dood als een pier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ds23man schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:28:
Even wat forensisch opsporingswerk. De basisinstallatie stamt uit de jaren zestig. De bovenste kast rechts is een alarmkast ( inbraak of brand). Daaronder zit een kast met een aardlekautomaat die recentelijk ingelust is op de hoofdgroepenkast. Die linker Hagar kast zitten raildimmers in, heel vaag waar die voor dienen.
Werd er in de jaren ‘60 al vd-draad met kunststof isolatie gebruikt of nog stof? Indien het laatste, dan lijkt dat me inmiddels een groter probleem dan de kast an sich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

sOid schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:50:
[...]

Werd er in de jaren ‘60 al vd-draad met kunststof isolatie gebruikt of nog stof? Indien het laatste, dan lijkt dat me inmiddels een groter probleem dan de kast an sich.
Toen was VD draad al standaard, net als pvc buizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Alleen was het zwart, groen en rood, met grijs als aarde. Wanneer de meterkast vervangen wordt dient ook de bedrading te voldoen aan de laatste normen. Dat betekent dus alle bedrading vervangen door de huidige standaarden. En dan uiteraard ook meteen aardig aanleggen in alle WCD's, zoals dat tegenwoordig ook moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:07

Managelorian

“This is the workflow.”

noucmen schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:56:
Wat zijn de risico's als wij traag zijn met het vervangen ?
Je hebt sowieso geen aardlekschakelaar en mogelijk geen aarding. Beide zijn veiligheidsmaatregelen zodat je niet dood gaat wanneer er iets stuk gaat in je installatie of in een apparaat. Zolang er niets stuk gaat is er niets aan de hand, maar wanneer er wel iets stuk gaat is er geen tweede maatregel die jou beschermd.

Het hoeft m.i. niet binnen een week vervangen te zijn, maar ik zou er zelf niet al te lang mee wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:40

Blokker_1999

Full steam ahead

sypie schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:45:
@noucmen Die installatie waar een accu in zit, dat grijze blok met geschreven tekst er op, gaat waarschijnlijk niks meer doen wanneer de stroom uitvalt. Dergelijke accu’s worden preventief om de 3 jaar vervangen. Deze zit er al 25 jaar in… vast zo dood als een pier.
Bedacht ik mij ook al. Niet alleen dat, maar rechts boven zit iets tegen de achterwand gemonteerd dat het volgens mij heel warm heeft gehad. Heel die kast ziet er van binnen nog redelijk proper en stofvrij uit, maar wat daar hangt vertoont bruine strepen en mogelijks ook vervorming. Ziet er niet gezond uit.

Mijn eerste gok zou trouwens zijn, gegeven er ook telefonie in die kast zit, dat het om een alarminstallatie gaat.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 22:29

Eraser127

Nijkerk

Blokker_1999 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:24:
[...]

Bedacht ik mij ook al. Niet alleen dat, maar rechts boven zit iets tegen de achterwand gemonteerd dat het volgens mij heel warm heeft gehad.
[...]

Mijn eerste gok zou trouwens zijn, gegeven er ook telefonie in die kast zit, dat het om een alarminstallatie gaat.
Zo te zien is dat rechtsboven een transformator, Dat grijze wat je ziet is de behuizing (metaal) waar een soort stempel op staat.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Bedankt allen.
Er zit inderdaad een meter van 2021 en en zonnepanel systeem van 2022. De reste was (a) vanuit de jaar 1970 plus (b) misschien een recent upgrade de laaste 30 jaar

Vraagje:

Wat is een redelijk inschatting kwa kosten van materiaal en aantal uren arbeid om dit

1. Optie Veilig: minimaal investering maar het veilig genoeg om met de norm voldoend te zijn

2. Optie Toekomst: als het toch met het vervangen is, denk ik om de meterkast te voorbereiden ook voor toekomstige nieuwe groepen van zonnepanelen (nu heb ik maar 11 panelen,.rond 3700-4000 kwh/jaar alleen voor inductie koken en lampen), later komen misschien nog electrische autos of airco of warmtepomp erbij

[ Voor 13% gewijzigd door noucmen op 24-10-2022 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gokje - 1000 materiaal en paar 100 voor de elektricien.

Heb je gelijk alles van 1 merk, alamats en kan het weer 100 jaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Nog even los van het feit of er nog een aardpen geslagen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Sorry dat ik het lezen nog niet goed gedaan heb.
Ik begrijp dat ik geen aardelek schakelaar heb, dus de meterkast moet snel vervangen anders kan ik geen aardlek beveiligheid in huis heb ??

De oude eigenaar zegt dat van alle stopcontacten, alleen de keuken en misschien de badkamer de aardelek heb.

In 2016 kwam er een nieuw keuken, de monteur heeft misschien niet goed gedaan kwa bedrading voor 2 nieuwe stopcontacten. In 2022 is er een kleine verbranding: een van de 2 nieuwe stopcontacten bruin wordt. Een electricien komt en die kapot ding vervangt, hij zegt dat de andere non-aardelek stocontact ook nog vervangen moet worden.

Dus ik ben benieuwd

- hoeveel tijd is nodig voor die elektricien om de 2e nieuw stop contact te aarden ?
- zonder de aardelek schakelaar in de meterkast, kan die elektricien correct aarden ?
- wat te doen om alle 20 stopcontacten in het huis te aarden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:10
noucmen schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:06:
Sorry dat ik het lezen nog niet goed gedaan heb.
Ik begrijp dat ik geen aardelek schakelaar heb, dus de meterkast moet snel vervangen anders kan ik geen aardlek beveiligheid in huis heb ??

De oude eigenaar zegt dat van alle stopcontacten, alleen de keuken en misschien de badkamer de aardelek heb.

In 2016 kwam er een nieuw keuken, de monteur heeft misschien niet goed gedaan kwa bedrading voor 2 nieuwe stopcontacten. In 2022 is er een kleine verbranding: een van de 2 nieuwe stopcontacten bruin wordt. Een electricien komt en die kapot ding vervangt, hij zegt dat de andere non-aardelek stocontact ook nog vervangen moet worden.

Dus ik ben benieuwd

1 - hoeveel tijd is nodig voor die elektricien om de 2e nieuw stop contact te aarden ?
- zonder de aardelek schakelaar in de meterkast, kan die elektricien correct aarden ?
- wat te doen om alle 20 stopcontacten in het huis te aarden ?
hoeveel tijd dat ligt er een beetje aan. ik kan hier na lang redeneren een vrij goed antwoord op geven.
1 zit er een goede aardpen in/buiten je huis of moet er een neiuwe worden geslagen ?
(dat uitzoeken en in orde maken is ongeveer 1 dag werk. en das dus inclusief een nieuwe aardpen slaan.
2 aardepn verbinden met de meterkast dat past in diezelfde dag.
3 een nieuw stopcontact met aarde uitgaande van dat ie gisteren de aarpen heeft geplaatst,
(tussen de 1 en 8 uur) een beetje afhankelijk van de locatie kan die nieuwede dradden trekken
of moet er een hele nieuwe leiding aangelegdt worden etc. dus moeilijk om daar wat op te zeggen.
4 herbedraden van de 20 stopcontacten en deze vervangen voor type met randaarde eigenlijk hetzelfde.
kunnen de leidingen en de centraalpunten grotendeels hergebruikt worden totaal 2 tot 3 dagen ongeveer.
5 de meterkast vervangen. voor een nieuwe. (wat waarschijnlijk halverwege het project gebeurt)
hierin zitten gelijk aardlekschakelaars. een aardlekschakelaar meet het verschil tussen de fase en de nul.
bij een verschil van 30 ma slaat deze af. dat is zeg maar 1 apparatje in je meterkast. of 2 apparaten.
naast zekeringen. 1 aardlek per 4 groepen. voor een buiten groep zou ik een combi automaat doen.
in je nieuwe meterkast zit ook gelijk een aardrail in om de randaarde en aarpen met elkaar te verbinden.

teoretisch/technisch gezien kan je alle stopcontacten aarden. zonder een aardlek schakelaar.
vroeger zat de wasmachine bijv buiten de aardlekschakelaar om omdat deze teveel lekstroom gaf.
maar als bijvoorbeeldt dat de buitenmantel onder stroom staat door een beschadiging in de isolatie.
wordt de stroom netjes afvoerdt via de randaarde en de aardpen. en klapt hopelijk de zekering.
(als je aardpen ontbreekt of niet goed funtioneerdt dan ben jij de gene die een schok krijgt )

alleen er is geen enkele elektricien die dit nog gaat doen het voldoet niet meer aan de norm.
ze vervangen de meterkast. en zorgen dat alle beveiligingen etc daarin worden gebracht/geupgredead naar de huidige norm, half werk leveren mag niet meer. (en als je het nog wel doet mag je je zegeltang inleveren)

dan nu 2022 de wasmachine moet verplicht achter een aardlek. waarom dan heb je 2 beveiligingen.
1 de randaarde uit het vorige verhaal. (maar zoals je ziet is dat niet alles. dekt zeg maar 90%)
2 de aardlekschakelaar. die eruit slaat als er stoom wegloopt via de randaarde en aardpen,
(of jij dus als je pech hebt de randaarde en aardpen niet naar behoren werken droog staan etc)
als er dus een aardelkschakeler inzit en de stroom via jouw gaat is de schok maar 30 mili amapere
en als alles mee zit overleef je dat wel. zo is het ooit bedacht. tenzij je een baby of een oude man bent.
dit geldt bij wasmachnie koffie zet apparaat etc. alles waar eigenlijk water in gaat heeft randaarde.

dan hebben we nog dubbel geisoleerde apparaten zoals een boormachine radio tv etc
die hebben dus geen randaarde. als die stuk gaan door bijv een scheur in de isolatie en raakt het koper aan. komt je onder stroom te staan dan is het fijn als er een aardlekschalelaar is. dan is de schok maar 30 ma. zonder aardlekschakelaar is de schok 16 amapere en ben je eigenlijk gewoon gefrituurd als het tegen zit.

het advies is dus om zowel randaarde stopcontacten en voldoende aardlekschakelaar/nieuwe meterkast.

dit project is ongeveer een halve week werk. en als het tegen zit een hele week.
ervauit gaande dat ze de buizen kunnen hergebruiken voor het bedraden.
als zo ook nog 10 nieuwe leidingen moet gaan leggen plan dan maar 2 weken in.
stucadoor en timmerman. etc heb je dan ook nodig begin dan maar overnieuw,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
AndyJNL schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:16:
Ik zou een nieuw huis kopen beste Mr noucmen. :9~
Ik moet dit goed maken om te kunnen verkopen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
[quote]D-dark schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:22:
Die hager kast lijkt mij een alarminstallatie met erg oude accu welke aan het oude PTT telefoonnetwerk is gekoppeld.
Ja, er is een alarminstallatie in het huis die niet meer werkt, en is ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Sorry allen voor een erg late reactie.
Ik ga vanavond hier meer schrijven ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
sOid schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:50:
[...]
Ja, eind jaren zestig in ieder geval wel heb wel eens een stuk opnieuw aangepeld met oude kleuren maar dat was na vijftig jaar buiten hangen nog in prima conditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
ds23man schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:28:
De bovenste kast rechts is een alarmkast ( inbraak of brand). Daaronder zit een kast met een aardlekautomaat die recentelijk ingelust is op de hoofdgroepenkast.
Bedoeld jij dat in dit foto zien wij de alarmkast aan dee linker kant, en de aardlekautomaat is met de jaar 97 ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDM6TnOpe_yP6Oa9LUgMoDTWED0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yn1HM3xY86JLFYXy166UEYfW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
ds23man schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:46:
Nog even wat anders, waar is je aardrail? En als de veiligheidsaarde door de netbeheerder geleverd wordt zie ik geen enkele aardraad naar bijv je waterleiding en/of cv systeem.
Einde 2021 kwam Enexis (netwerkbeheerder) de slimmeter te plaatsen, moet er iets van een aardraad daar zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Xander schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:59:

Is de keuken nooit vernieuwd in die tijd? Ik mis aparte eindgroepen voor een oven en vaatwasser, die vind je tegenwoordig toch ook wel in iedere keuken. Misschien ook een inductiekookplaat?

Wat zit er in die kast tegen de rechter zijwand? Is dat alleen voor de zonnepanelen?

Gebruik je het alarmsysteem nog? Die loodaccu uit 1997 zal niet meer zoveel doen gok ik.
2016: nieuwe keuken met oven + koelkast + vriezer + 4 inductie kookplatsen.
2022: zonnepanelen

De kast tegen de rechter zijwand is sowieso ouder dan 2015.

Er werkt geen alarm systeem nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
ds23man schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:33:
.
Wat is een TN stelsel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
miciel schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

hoeveel tijd dat ligt er een beetje aan. ik kan hier na lang redeneren een vrij goed antwoord op geven.

.......

als zo ook nog 10 nieuwe leidingen moet gaan leggen plan dan maar 2 weken in.
stucadoor en timmerman. etc heb je dan ook nodig begin dan maar overnieuw,
Wow, dus het is iets tussen 2000-6000 kwa kosten ?

Ik ga je tekste nog een keer lezen. Je lijkt iemand met erg goed kennis hebt . Ik moet dit eerste egoed begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
noucmen schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:15:
[...]

2016: nieuwe keuken met oven + koelkast + vriezer + 4 inductie kookplatsen.
Ik mis tussen de groepsbeschrijvingen groepen voor die oven en inductiekookplaat. Zie ook niets wat lijkt op een groep geschikt voor een kookplaat... Tja misschien die krachtgroep waar "wasmachine 3zekeringen" bij staat? :? Dat is een 3 fasen groep met 2 zekeringen geplaatst, 3 fasen wasmachines voor huishoudelijk gebruik zijn zeldzaam. :+
2022: zonnepanelen

De kast tegen de rechter zijwand is sowieso ouder dan 2015.
Ik bedoelde de zwarte kast tegen de rechter zijwand. Die is uit 2022 dus blijkbaar. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
noucmen schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:08:
[...]en de aardlekautomaat is met de jaar 97 ?
Nee, dat is een accu. Die is al ver over z'n houdbaarheidsdatum heen. Zoals ik eerder schreef worden dat soort accu's doorgaans om de 3 jaar vervangen. Dat is inmiddels 25 jaar geleden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Dus, de problemen zijn:
- er is geen aardlekschakelaar.
- misschien er zijn een paar stopcontacten die wel geaarde zijn, maar het is niet veilig volgens de laaste norm

????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

noucmen schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:49:
[...]
Ik moet dit goed maken om te kunnen verkopen :-)
Kan je het niet beter zo laten zoals het is? Als de rest van de woning net zo oud is, dan zal de koper toch zo'n beetje alles gaan slopen en daarna alle electra opnieuw gaan aanleggen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:46
Ik heb ook zo'n oude meterkast. Begrijp ik nou goed dat wanneer je hem wilt laten vervangen dat direct al de aansluitingen ook met de juiste kleurcodering moet worden aangebracht? Dus alle draden opnieuw trekken?
Wij hebbben niet eens een systeem met centraaldozen, lijkt alsof alles een beetje doorlust.

En zon aardpen, ik heb wel een draadje ontdekt wat in een pvc buisje wegloopt naar beneden, blanke draad, maar hijs meegeverfd op bepaalde stukken, mag dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:53
noucmen schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:41:
Dus, de problemen zijn:
- er is geen aardlekschakelaar.
- misschien er zijn een paar stopcontacten die wel geaarde zijn, maar het is niet veilig volgens de laaste norm
????
Om te beginnen ben je niet verplicht om je huis aan te passen als er een nieuwe norm is. Pas als je een ingrijpende verbouwing gaat doen door een erkende aannemer, mag je verwachten dat hij de zaken volgens de laatste normen doet.
Enkel je meterkast vervangen valt niet onder een renovatie, dus je moet je aan het bouwbesluit houden van het bouwjaar van je huis. Neemt niet weg dat het verstandig is om de boel zo veilig mogelijk te krijgen.

Je hebt al een 3-fase aansluiting, dus dat is een mooi begin. Ik zou zeggen, nodig je lokale elektricien uit en vraag om een offerte voor een compleet nieuwe meterkast. Wellicht kunnen de later bijgeplaatste delen hergebruikt worden.
Reken erop dat je ergens tussen de 1000 en 1500 kwijt bent voor een compleet nieuwe groepenkast.

ps: in veel oudere huizen zijn veel stopcontacten niet geaard. Het is onbegonnen werk om van iedereen te verwachten dit te gaan vervangen. Vooral in de badkamer en keuken is het prettig dat het geaard is en een apparaat zoals de wasmachine.
Maar een goede start is een aardlekschakelaar in je meterkast, dat is het minste wat je moet proberen te laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Een elektricien, geeft mij een offert van 795 euro ex btw.
Is dit compleet als "nieuwe meterkast" ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9axTS02yMVpJcTO-PXi7SLCej3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kx564QggcNJBuLcUOanZEPgk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:53
noucmen schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:26:

[Afbeelding]
Niet direct een verkeerde prijs gezien de huidige vraag naar vakmensen. Via internet ben je dit enkel voor de kast kwijt:
https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/BT3KRYNTR2/

Waarschijnlijk zullen er nog wel wat aanpassingen gedaan moeten worden, dus een paar honderd extra moet je wel op rekenen.
noucmen schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:37:
[...]

Ja, het is inclusief ardbeid, hij schat het ongeveer 3 uurtjes in.
Dus 133 euro/u ? Beste duur toch ? Hij rekent vaak 50 euro/u met mij
Ik vermoed alleen dat hij die kast niet voor dat bedrag zal kunnen inkopen. Daarnaast zou het ook kunnen tegenvallen en is hij langer bezig.
Of je moet voorstellen dat jij de kast besteld en hij enkel de uren. Maar dan heb je vaak ook geen of minder garantie.

[ Voor 25% gewijzigd door chrisborst op 30-10-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
chrisborst schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:31:
[...]

Niet direct een verkeerde prijs gezien de huidige vraag naar vakmensen. Via internet ben je dit enkel voor de kast kwijt:
https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/BT3KRYNTR2/

Waarschijnlijk zullen er nog wel wat aanpassingen gedaan moeten worden, dus een paar honderd extra moet je wel op rekenen.
Ja, het is inclusief ardbeid, hij schat het ongeveer 3 uurtjes in.
Dus 133 euro/u ? Hij rekent vaak 50 euro/u met mij.

Maar de belangrijker vraag: is dit stap 1, en dan voeg hij een aardlekschakelaar toe als stap 2, en dan andere stopcontacten te aarden als stap 3 ?

Hoe gaat het met alle witte zekeringren en zwarte schakelaren in deze foto ? Moet ik nog 8-10 extra schakelaren (1 schakelaar voor 1 groep) kopen om naar de nieuwe meterkast te instaleren ? ) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-29yaxU98XQWC7kHt7XMzgDOSI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9UQ4Fp4JFXK5rB88hwuzOWYD.jpg?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door noucmen op 30-10-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:10
noucmen schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:30:
[...]

Wow, dus het is iets tussen 2000-6000 kwa kosten ?

Ik ga je tekste nog een keer lezen. Je lijkt iemand met erg goed kennis hebt . Ik moet dit eerste egoed begrijpen.
ja ik ben half dislecties. sorry voor mogelijke niet leesbaarhied.
als het mee zit uitgaande van het gunstige geval 3 tot 5 werkdagen.
en dat is dus als de bestaande buizen en centraaldozen hergebruikt kunnen worden.
1 dag voor je aardpen. 1 dag voor je meterkast. 1 a 2 dagen om alles te herbedraden.
en 1 dagje voor eventuele uitloop. of problemen. want die vindt je altijd wel ergens.

als het tegen zit en ze kunnen de bestaande buizen en centraalpunten niet hergebruiken.
dan ben wel 10 werkdagen/2 weken verder. dan is het namelijk veel meer werk om optelossen.
dan moeten ze 10 nieuwe buizen leggen nieuwe centraaldozen etc.
(die 10 buizen is een inschatting. geen idee hoeveel er echt nodig is. )
en mag er na afloop een timmerman in voor nieuwe plafonds stucadoor etc.

vaak is herbedraden wel mogenlijk/soms moet er een deel vervangen worden.
het is zelden dat alles eruit moet. gemiddeldt huisje opknappen is ongeveer een weekje werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
noucmen schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:26:

[Afbeelding]
Als ik jouw eerdere foto's bekijk heb je nu 11 ouderwetse stoppen.
Bij de wasmachine staat wel "3 zekeringen", maar ik denk dat dat niet betekend waar het op lijkt.
krachtstroom wasmachines zijn bijzonder zeldzaam buiten industriële machines. Daarnaast zit er (zo te zien) geen stop in de middelste).

Maar je hebt een inductieplaat, die doorgaans (maar niet altijd) op minimaal 2 stoppen zou zitten. Heeft de installateur hier die krachtgroep (linksonder in de kast) bedacht? Dan zouden 8 enkelfase groepen kloppen (11 stoppen totaal, 1 ongebruikt, 2 voor de kookplaat).

Persoonlijk zou ik dan ook meteen de rest opruimen.
- Laat meteen de PV componenten in de nieuwe kast tegen de achterwand monteren. Kan die kast rechts weg
- trek dat alarmsysteem eruit als hij toch niet meer werkt. Ruimt de boel meteen lekker op
- Zijn die raildimmers nog in gebruik? Zo niet, kunnen die ook meteen weg. Is de linkerkant ook meteen opgeruimd

Als je netjes alles boven de meter er uit trekt krijg je daarna een keurige meterkast ipv de lappendeken die het nu is.

Blijft het openstaande punt:
- Is er een (fatsoenlijke) aardvoorziening in de meterkast. Dat is van de foto's niet af te leiden. Dat zal op locatie bekeken moeten worden. Die zal je sowieso moeten hebben, of je nou geaarde stopcontacten neemt of niet.

Verder:
Wil je de rest van de installatie ook nog gaan aanpakken? Dan komt er nog wel een (vermoedelijk) lijstje bij:
- Er vanuit gaande dat alle dozen bereikbaar zijn en alle buizen intact: nieuwe bedrading trekken door het huis. (er vanuit gaande dat er nergens aarding zit en dergelijke)
- Al het schakelmateriaal vervangen door geaarde varianten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:29
Zou ook goed zijn om je hele installatie te laten doormeten en ook de kijken of de aarding een weerstand heeft die laag genoeg is. Dus niet alleen nieuwe kast erop laten monteren maar ook de boel laten doormeten, En dan niet met een simpele duspel, Meestal komt zo bedrijf langs en ramt er een nieuwe kast op met de meest goedkope rommel en dan zijn ze snel weer weg, Maar meten zie je ze meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Dank jullie wel,
Is het mogelijk, voor urgentie, alleen een par stopcontacten te aarden, zonder het vervangen van de meterkast ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:22

Barrycade

Through the...

Zou iemand zoeken die zaken voor je kan vertalen, zowel taaltechnisch als technisch.
En dus ervaring heeft met NEN 1010 electra. Want zo te lezen is Nederlands niet je moedertaal. En heb je zelf weinig tot geen ervaring met dit onderwerp. Want als je alleen je stoppen laat vervangen zit je huis nog steeds met draden uit 1965 dan wordt het helemaal een recept voor problemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:21
noucmen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:19:
Dank jullie wel,
Is het mogelijk, voor urgentie, alleen een par stopcontacten te aarden, zonder het vervangen van de meterkast ?
Stopcontacten met randaarde zullen in jouw huis er niet voor zorgen dat de stroom uitgeschakeld wordt bij problemen.

In die tijd zat er vaak 10A stoppen in de meterkast, dat zal vast wel vervangen zijn door 16A inmiddels, heel veilig is het niet.
Vroeger werd zo een aardpen in de grond geslagen en that's it, de badkamer en keuken had toen ook al aarde maar er was geen aardlekschakelaar aanwezig.

Een electromonteur (geen beunhaas) zal geen stopcontact met randaarde aanleggen zonder de meterkast te vervangen.
Als je nu een stopcontact met randaarde erbij wil zal je meterkast een aardlek moeten hebben, dit kan je daar niet in installeren en zul je dus de hele meterkast moeten vervangen.

Of je ooit een keer brand hierdoor krijgt of jezelf ophangt aan een apparaat met lekstroom kan niemand zeggen hier op Tweakers hebben wij geen glazenbol.

[ Voor 48% gewijzigd door mr_evil08 op 02-11-2022 09:57 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-05 11:37
Als eerste stap is het asap vervangen van de meterkast en ervoor zorgen dat je een werkende aardpen hebt.
De randaarde in stopcontacten is ervoor dat de aardlek af slaat voor je überhaupt contact maakt met het apparaat.

Maar ook zonder dat zal de aardlek zijn werk doen, het is alleen minder veilig gezien jij eerst de stroombrug moet maken.
Erna is het een kwestie van nieuwe kabels trekken en de stopcontacten & schakelmateriaal vervangen.
Kamer voor kamer. Als je een beetje handig bent kan je dit ook zelf.

De meterkast zelf is werk voor een pro.

[ Voor 71% gewijzigd door hackerhater op 02-11-2022 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Ik ga de laatste 3 berichten met attente lezen. Op dit moment is mijn concentratie erg slecht. Bedankt voor jullie inzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Beste allemaal,

Mijn aansluiting is 3x25A, moet de zekeringen ook 25 A, als dit ? https://www.hornbach.nl/p...5-a-snel-5-stuks/4116843/

of moet het 16tA, als dit ? https://www.hornbach.nl/p...6-a-snel-5-stuks/4116841/

Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 18:01
noucmen schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:51:
Beste allemaal,

Mijn aansluiting is 3x25A, moet de zekeringen ook 25 A, als dit ? https://www.hornbach.nl/p...5-a-snel-5-stuks/4116843/

of moet het 16tA, als dit ? https://www.hornbach.nl/p...6-a-snel-5-stuks/4116841/

Thanks
Je aansluiting is 3x25A, dus waar het je huis binnenkomt zitten zekeringen van de netbeheerder van 25A op elke fase. Om wille van selectiviteit wordt dat 16A per groep in huis. Dus voor per groep is het (meestal, er zijn mensen die ook 20A groepen aansluiten...) 16A.

Maar ik zou wel voort maken met 't fixen van je aansluiting, dit is niet bijzonder ideaal.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
simon schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:09:
[...]

Maar ik zou wel voort maken met 't fixen van je aansluiting, dit is niet bijzonder ideaal.
Bedoeld jij om de meterkast te vervangen, naar de huidige norm ?
Groeten

[ Voor 4% gewijzigd door noucmen op 09-01-2023 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
noucmen schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:07:
[...]

Bedoeld jij om de meterkast te vervangen, naar de huidige norm ?
Groeten
Jazeker, je kan er natuurlijk nu weer smeltzekeringen in schroeven, maar die normering is er niet om je te plagen.

Je hebt er ook nog eens zonnepanelen aan hangen in een kast die netjes spanningsloos gemaakt kan worden, nergens randaarde, ik zou mij zelf daar niet helemaal relaxt bij voelen. Ik weet niet of je andere werkzaamheden in je woning gaat uitvoeren, maar ik heb uit voorzorg (zonnepanelen en veiligere installatie) versneld besloten om een jaren 80 installatie te laten upgraden. Draden zelf opnieuw getrokken, en electricien nieuwe groepenkast laten plaatsen. Was 1400e kwijt aan dubbele Hager kast voor 3 fase.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Beste allemaal,

Zo ik ben bereid om de nieuwe groepenkast te instaleren.

A) Wat zijn nu in de woning:

- Apparaten: 1 inductie kookplaats van 5 kookers (bouwjaar 2016) , 1 koelkast (bouwjaar 2016), 1 vriezer (bouwjaar 2016), 11 zonnepanelen (bouwjaar 2021), 1 nieuw CV Ketel ((bouwjaar 2021), 1 wasmachine, 1 droger, 1 afwasmachine (bouwjaar 2016),
- Bedrading + licht schakelaar + stopcontacten van de jaren 60-70
- Oud systeem van dimbaarheid (jaar 90-2000 ?) dat niet meer goed werkt en ik niet meer wil.
- Groepenkast met 11 groepen + 1 hoofd schakelaar van de jaar 60-70 https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2153022/0 (de zwarte schakelaar en witte zekeringen in de foto) , 1 HAGER groepenkast (linker hand) voor iets, 1 witte doos (rechter hand) voor iets anders, een paar groepen voor 11 zonnepanelen (2021 is geplaats)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llh29-ueuPIzeTghW-jxxkr78l0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gCVxL425hNQNlNeYFdKe9SLQ.png?f=fotoalbum_large
.
.
.

B) Wat zijn de opties van materialen ?

4 groepenkast opties : EATON, EMAT, AEG, HAGER

1) EMAT (220x550, 26/36 modules, 12 installatie automaat, 1 fornuisgroep, 4 aardlekschakelaar 2P, 0 krachtgroep, 0 aardlekschakelaar 4P, 1 hoofdschakelaar)
https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/162XUWZNEE/

2) AEG (220x600, 26/36 modules, 12 installatie automaat, 1 fornuisgroep, 4 aardlekschakelaar 2P, 0 krachtgroep, 0 aardlekschakelaar 4P, 1 hoofdschakelaar ) https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/0OVQMOL8PY/

3) Eaton (220x550, 26/36 modules, 12 installatie automaat, 1 fornuisgroep, 4 aardlekschakelaar 2P, 0 krachtgroep, 0 aardlekschakelaar 4P, 1 hoofdschakelaar) https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/BT3KRYNTR2/

4) HAGER (220x695, 26/36 modules, 12 installatie automaat, 1 fornuisgroep, 4 aardlekschakelaar 2P, 0 krachtgroep, 0 aardlekschakelaar 4P, 1 hoofdschakelaar) https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/X350IWUZDM/

Kwa aardbeid: een electricien heeft een quote van 7 uur aardbeid gemaakt ( 7 x 65 euro = 455 kontant).

C) Vragen ?

- Zijn er nog andere kosten dat ik heb nog niet gedacht ?
- Is de HAGER groepenkast aan de linkere hand herbruikbaar, of is het beter om die uit te doen ?
- Moet ik meer systematische bedenken, om te voorkomen dat de nieuwe groepenkast niet goed zou werken met de huidige (oud) bedrading + licht schakelaar + stopcontacten ?

Groeten,

[ Voor 8% gewijzigd door noucmen op 13-01-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Deze vraagje moet ik de antwoord urgent opzoeken voor de urgent beslissing: "- Moet ik meer systematische bedenken, om te voorkomen dat de nieuwe groepenkast niet goed zou werken met de huidige (oud) bedrading + licht schakelaar + stopcontacten"

[ Voor 3% gewijzigd door noucmen op 13-01-2023 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Een electricien zegt: "hoef niet bang te zijn, de nieuwe groepenkast wordt al beter dan de huidige oude groepenkast".

Ik moet straks weg naar het buitenland, en ik wil niet dat thuis mijn vrouw nieuwe problemen zou hebben met de nieuwe groepenkast.

[ Voor 53% gewijzigd door noucmen op 13-01-2023 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
Laat je electricien dit allemaal lekker uitvogelen jo, als die maar niet een boel EMAT installeert, en alles voor een keurige prijs doet, is dat al helemaal best. Jij moet naar 't buitenland, niet boven elektramat hangen. Ik ben er toen een tijd mee bezig geweest zelf, maar al snel had ik door dat het mijn tijd compleeeeeeeeet niet waard was, zolang ik maar min of meer wist wat ik wilde en het de electricien goed kon uitleggen. Die was hier een ochtendje bezig, en kwam met een optie waar ik zelf niet aan gedacht had en had genoeg in de bus liggen wat ik normaal zelf zou moeten bestellen. Ik had niet genoeg ruimte voor een hoge kast, dus plaatste hij keurig 2 hager kasten naast elkaar, en nu zat ruimte voor uitbreiding in de groepenkast.

Bedrading kan je meteen doen, is 't grote operatie. Ik heb gekozen om het stuk voor stuk te doen, elke kamer waar ik met de electra aan de gang ga trek ik de oude spullen er uit en komt er nieuw geaard voor terug. Kan ik ook oude troep rustig opruimen.

|>

Pagina: 1