Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenKoenders
  • Registratie: April 2018
  • Niet online
Hoi,

Ik wil eind december na de eindejaarsbonus een nieuwe computer kopen.
Mijn huidige systeem begint steeds meer bottlenecks te geven, hij is bijna 6 jaar oud ondertussen!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met het nieuwe systeem word er overdag de hele dag op gewerkt, dit zijn normale IT beheer werkzaamheden met af en toe wat (ongelooflijk simpel) gecodeer. 's Avonds gebruik ik hem om filmpjes te bewerken en games te spelen, games gaan van AC naar Rust naar Anno 1800 etc

Ik wil gamen op 2560x1440 met 100fps+

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zal hier rond 2500 euro voor overhebben

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De volgende componenten / randapparatuur zal ik (willen) meenemen naar het nieuwe systeem
#CategoryProduct
1BehuizingenLian Li PC-A76X
2MonitorenAcer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart
1MonitorenDell S3422DWG Zwart
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16
1Solid state drivesIntel 660p 2TB
1ToetsenbordenCorsair Gaming K95 RGB Platinum Cherry MX Brown (Qwerty US)
1MuizenRazer Deathadder V2 Pro
1TekentablettenWacom One Medium (2017)
1WebcamsLogitech C922 Pro Stream Webcam

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zit te twijfelen tussen de 4080 (als die betaalbaar is wanner hij uitkomt en enigzins leverbaar) en de 3090ti die ik momenteel in de keuze lijst erbij heb staan, qua geheugen is de 64gb ddr4 op 3200mhz mij meer dan voldoende en zal ik voorlopig geen bottlenecks op ervaren. Ik twijfel of ik een nieuwe kast moet nemen of dat ik mijn huidige kast gebruik - ik geef echt helemaal NIETS om RGB.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Interesseerd mij niets.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC maakt lange uren, niet in volle snelheid, maar staat continue aan, met het oog op de huidige energieprijzen wil ik zoveel mogelijk prestaties voor zo weinig mogelijk verbruik :) Dat is een sweetspot die velen wel zullen willen verwacht ik. Momenteel als ik de computer uit zet hoor ik ineens het geluid wegvallen van het gezoem van de computer, dit stoort mij eigenlijk behoorlijk en het mooiste zou zijn als deze samenstelling de computer echt stil maakt.

Ga je overklokken?
Geen overclock voor mij, happy as is

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag horen wat jullie adviezen zijn met betrekking tot overgaan van mijn huidige Lian-Li kast naar een nieuwe kast, heeft dat uberhaupt zin? Is dat weggegooid geld?

Daarnaast, uitgaande van een ideale wereld waar er geen leveringstekorten en scalpers bestaan, als de 4080 straks op de markt is, heeft het prijs technisch en verbruik technisch zin om deze te kopen tegenover de 3090TI? Is het beter om voor de 3090TI te gaan ook vanwege "bewezen kwaliteit" tegenover eventuele kinderziektes in de nieuwe serie?

Is de samenstelling die ik heb gemaakt (voornamelijk gebaseerd op excellent awards, rondstruinend hier in het forum en google) een "logische" samenstelling? Ga ik helemaal buitenboord wellicht met de processor in verhouding met de videokaart / geheugen bijvoorbeeld? Zou ik goedkoper kunnen gaan zonder (veel) kwaliteitsverlies?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600KF€ 369,99€ 369,99
1MoederbordenASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4€ 279,-€ 279,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3090 Ti Gaming OC 24G€ 1.269,-€ 1.269,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 55,81€ 55,81
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 850W€ 164,21€ 164,21
Totaal€ 2.138,01

Optioneel

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenFractal Design Torrent Black Solid€ 219,-€ 219,-
Totaal€ 2.357,01
incl. behuizing

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenKoenders op 20-10-2022 23:54 . Reden: Resolutie / framerate wens toegevoegd || i7 vervangen voor i5, kast optioneel || Koeler vervangen vanwege i5 processor ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:14
JeroenKoenders schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:01:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
... Ik twijfel of ik een nieuwe kast moet nemen of dat ik mijn huidige kast gebruik - ik geef echt helemaal NIETS om RGB.
De Lian Li PC-A76X koelt aardig goed, zie bv hier, ik zou het proberen - en als de temperatuur toch te veel oploopt kun je erst nog ventilatoren bijplaatsen, en als dat ook niet werkt koop je alsnog een betere kast.

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 20-10-2022 18:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik zou even de benchmarks van de 4080 afwachten. Lijkt toch wel een flinke slag sneller dan de 3090Ti, verder zuiniger en ondersteunt DLSS 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRDT
  • Laatst online: 04-05 17:28
Ik zou gaan voor een Intel Core i5 13600KF i.p.v. de 13700K. De review laat zien dat het verschil (zeker in gaming) minimaal is, terwijl het €150 scheelt. De geïntergreerde graphics heb je toch niet nodig (vandaar de -F variant).

(Edit) Nog over de videokaart: als de RTX 4080 beter presteert dan de 3090 Ti, wordt hij ook duurder dan 3090 Ti. Prijsdalingen zitten er nog niet echt aan te komen. NVIDIA positioneert straks de 4080 gewoon boven de 3090 Ti. Ze willen immers niet concurreren met hun eigen, oude voorraden.

[ Voor 24% gewijzigd door TRDT op 20-10-2022 21:06 . Reden: Aanvulling m.b.t. videokaart + foutje verbeterd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
TRDT schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:02:
Ik zou gaan voor een Intel Core i5 13600KF i.p.v. de 13700K. De review laat zien dat het verschil (zeker in gaming) minimaal is, terwijl het €150 scheelt. De geïntergreerde graphics heb je toch niet nodig (vandaar de -F variant).
Eens hiermee, ook gebruikt de nieuwe i5 100 Watt minder onder load en is dus beter te koelen, een Scythe Mugen 5 Rev.C voldoet al voor deze CPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenKoenders
  • Niet online
martyw schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:10:
[...]

De Lian Li PC-A76X koelt aardig goed, zie bv hier, ik zou het proberen - en als de temperatuur toch te veel oploopt kun je erst nog ventilatoren bijplaatsen, en als dat ook niet werkt koop je alsnog een betere kast.
Dit is een goede tip, ik weet niet waarom ik hier niet zelf aan gedacht heb, maar dit ga ik zeker ten uitvoer brengen,
TRDT schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:02:

(Edit) Nog over de videokaart: als de RTX 4080 beter presteert dan de 3090 Ti, wordt hij ook duurder dan 3090 Ti. Prijsdalingen zitten er nog niet echt aan te komen. NVIDIA positioneert straks de 4080 gewoon boven de 3090 Ti. Ze willen immers niet concurreren met hun eigen, oude voorraden.
Goed punt over de i5 vs de i7, deze wijziging ga ik ook oppakken,
De specs van de 4080 is nog even afwachten inderdaad, maar als dat iets meer kost van de 3090TI zou ik daar in principe het geld nog voor over hebben.
martyw schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:57:
[...]

Eens hiermee, ook gebruikt de nieuwe i5 100 Watt minder onder load en is dus beter te koelen, een Scythe Mugen 5 Rev.C voldoet al voor deze CPU.
100 watt minder verbruik onder load is behoorlijk, ik ben om! i5 it is _/-\o_
Qua koeler zie ik je punt, wat zijn je gedachten voor de scythe mugen 5 vs de noctua NH-D15?
De Noctua hoeft minder hard zijn best te doen vanwege de lagere wattage onder load op die i5 en zal dus lagere toeren maken op een grotere fan - is dat dan niet de betere optie? Of is dit een geval: Een gigantische turbo op een fiat panda zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
JeroenKoenders schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:23:
...
Qua koeler zie ik je punt, wat zijn je gedachten voor de scythe mugen 5 vs de noctua NH-D15?
De Noctua hoeft minder hard zijn best te doen vanwege de lagere wattage onder load op die i5 en zal dus lagere toeren maken op een grotere fan - is dat dan niet de betere optie? Of is dit een geval: Een gigantische turbo op een fiat panda zetten?
Zie de recensie, TLDR: het scheelt een decibel onder flinke load.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DDnbcGRavlNRg4O34Lncv2qwlc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FF3xSZs4YRZqeFj87cNitXyU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenKoenders
  • Niet online
martyw schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:38:
[...]

Zie de recensie, TLDR: het scheelt een decibel onder flinke load.
[Afbeelding]
Ok, dat is weer een snelle 35 euro verdiend. Ik voer deze wijziging ook door :)
Bedankt @martyw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finalchaos
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-07-2023
kijk ook eens naar de nieuwe Ryzen processors van AMD.
Ryzen 9 7900X (12 cores) loopt op 4.7 Ghz Turbo 5.6 Ghz
Intel I5 13600K(F) (14 cores) loopt op 3.5 Ghz Turbo 5.1 Ghz

Die 2 cores minder ga je nergens merken. De verschillen in kloksnelheid vind ik daarentegen wel echt significant.
Vind 2000+ euro uitgeven voor een i5 bouw best wel triest als ik eerlijk ben.. Dan voelt zo'n dikke Ryzen 9 toch echt wel meer valueable aan.
Er zijn natuurlijk ook de Intel only kampen enzo... heb zelf zelfs nooit een AMD gekocht maar met mijn eindejaarsuitkering gaat er toch echt een komen. Waarschijnlijk ook met een AMD 6000 serie GPU omdat ik niks van Nvidia meer aanraak na de prijzen van de RTX 4000 serie. (das puur principe kwestie trouwens).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenKoenders
  • Niet online
Finalchaos schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:57:

Die 2 cores minder ga je nergens merken. De verschillen in kloksnelheid vind ik daarentegen wel echt significant.
Vind 2000+ euro uitgeven voor een i5 bouw best wel triest als ik eerlijk ben.. Dan voelt zo'n dikke Ryzen 9 toch echt wel meer valueable aan.
Er zijn natuurlijk ook de Intel only kampen enzo... heb zelf zelfs nooit een AMD gekocht maar met mijn eindejaarsuitkering gaat er toch echt een komen. Waarschijnlijk ook met een AMD 6000 serie GPU omdat ik niks van Nvidia meer aanraak na de prijzen van de RTX 4000 serie. (das puur principe kwestie trouwens).
Als ik de informatie uit deze review vergelijk dan is de i5 2.6% sneller dan de 7900x en dan is hij ook nog eens 270 euro goedkoper, dit is dan toch geen keuze? Gaat het dan om het feit dat de naamgeving een i5 is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LhR_yD_WQGBSWxj1o672H4kT5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C8gGoFYZG8KoZAOW7E7fEymr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Finalchaos schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:57:

Bijna €1300 van die €2000 is voor de videokaart. En de recensie alhier is vrij duidelijk over de verhouding van de i5 ten opzichte van de meest recente Ryzens.
Intel Core i5-13600K
We vinden de Core i5 13600K de leukste processor in de nieuwe line-up. Het stroomverbruik is wel nog aan de hoge kant, maar lang niet zo extreem als bij de i7 of i9, zeker in games niet. Juist in games presteert deze chip uitstekend; hij verslaat voor zijn prijs van 419 euro álle Ryzen 7000-processors en de 5800X3D. En ook in andere tests levert hij waar voor zijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

martyw schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:05:
Bijna €1300 van die €2000 is voor de videokaart. En de recensie alhier is vrij duidelijk over de verhouding van de i5 ten opzichte van de meest recente Ryzens.
Wat het dan weer wel enigszins ironisch maakt: De AMD CPU's krijgen een "excellent" award, maar de i5 en i7 slechts een "Excellent"... Geeft wel een wat vertekend beeld / inconsequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Die i5 lijkt een uitstekende keuze. Je hebt daar ook goedkopere keuzes voor het moederboard. Als je niet wil overclocken is een mobo obv b660 chipset prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenKoenders
  • Niet online
Thomas schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:38:
Die i5 lijkt een uitstekende keuze. Je hebt daar ook goedkopere keuzes voor het moederboard. Als je niet wil overclocken is een mobo obv b660 chipset prima.
Hi Thomas,

ik heb al even zitten kijken naar de b660 en de z690. Er zit daar inderdaad zeker een verschil qua prijs in. Nu zie ik afgezien van een lager prijskaartje toch veel meer voordelen aan de z690 zitten.
Het is misschien niet helemaal netjes van mij geweest om het niet te vermelden, maar momenteel gebruik ik een Intel p660 2TB ssd, ik zit er over na te denken om daar een Samsung 980 Pro 2TB voor bij te plaatsen en die als "main" SSD in te stellen. De schrijf / lees snelheden zijn daar echt vele malen groter in, er zit ook actieve koeling in de z690 op elke slot en om eventueel de optie open te houden voor de 4080, is dan het z690 niet de betere optie of draait de 4080 even goed op een b660 board (wat nog te bezien valt natuurlijk)
Pagina: 1