Hoi,
Ik wil eind december na de eindejaarsbonus een nieuwe computer kopen.
Mijn huidige systeem begint steeds meer bottlenecks te geven, hij is bijna 6 jaar oud ondertussen!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met het nieuwe systeem word er overdag de hele dag op gewerkt, dit zijn normale IT beheer werkzaamheden met af en toe wat (ongelooflijk simpel) gecodeer. 's Avonds gebruik ik hem om filmpjes te bewerken en games te spelen, games gaan van AC naar Rust naar Anno 1800 etc
Ik wil gamen op 2560x1440 met 100fps+
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zal hier rond 2500 euro voor overhebben
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De volgende componenten / randapparatuur zal ik (willen) meenemen naar het nieuwe systeem
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zit te twijfelen tussen de 4080 (als die betaalbaar is wanner hij uitkomt en enigzins leverbaar) en de 3090ti die ik momenteel in de keuze lijst erbij heb staan, qua geheugen is de 64gb ddr4 op 3200mhz mij meer dan voldoende en zal ik voorlopig geen bottlenecks op ervaren. Ik twijfel of ik een nieuwe kast moet nemen of dat ik mijn huidige kast gebruik - ik geef echt helemaal NIETS om RGB.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Interesseerd mij niets.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC maakt lange uren, niet in volle snelheid, maar staat continue aan, met het oog op de huidige energieprijzen wil ik zoveel mogelijk prestaties voor zo weinig mogelijk verbruik
Dat is een sweetspot die velen wel zullen willen verwacht ik. Momenteel als ik de computer uit zet hoor ik ineens het geluid wegvallen van het gezoem van de computer, dit stoort mij eigenlijk behoorlijk en het mooiste zou zijn als deze samenstelling de computer echt stil maakt.
Ga je overklokken?
Geen overclock voor mij, happy as is
Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag horen wat jullie adviezen zijn met betrekking tot overgaan van mijn huidige Lian-Li kast naar een nieuwe kast, heeft dat uberhaupt zin? Is dat weggegooid geld?
Daarnaast, uitgaande van een ideale wereld waar er geen leveringstekorten en scalpers bestaan, als de 4080 straks op de markt is, heeft het prijs technisch en verbruik technisch zin om deze te kopen tegenover de 3090TI? Is het beter om voor de 3090TI te gaan ook vanwege "bewezen kwaliteit" tegenover eventuele kinderziektes in de nieuwe serie?
Is de samenstelling die ik heb gemaakt (voornamelijk gebaseerd op excellent awards, rondstruinend hier in het forum en google) een "logische" samenstelling? Ga ik helemaal buitenboord wellicht met de processor in verhouding met de videokaart / geheugen bijvoorbeeld? Zou ik goedkoper kunnen gaan zonder (veel) kwaliteitsverlies?
Optioneel
Ik wil eind december na de eindejaarsbonus een nieuwe computer kopen.
Mijn huidige systeem begint steeds meer bottlenecks te geven, hij is bijna 6 jaar oud ondertussen!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met het nieuwe systeem word er overdag de hele dag op gewerkt, dit zijn normale IT beheer werkzaamheden met af en toe wat (ongelooflijk simpel) gecodeer. 's Avonds gebruik ik hem om filmpjes te bewerken en games te spelen, games gaan van AC naar Rust naar Anno 1800 etc
Ik wil gamen op 2560x1440 met 100fps+
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zal hier rond 2500 euro voor overhebben
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De volgende componenten / randapparatuur zal ik (willen) meenemen naar het nieuwe systeem
# | Category | Product |
1 | Behuizingen | Lian Li PC-A76X |
2 | Monitoren | Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart |
1 | Monitoren | Dell S3422DWG Zwart |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16 |
1 | Solid state drives | Intel 660p 2TB |
1 | Toetsenborden | Corsair Gaming K95 RGB Platinum Cherry MX Brown (Qwerty US) |
1 | Muizen | Razer Deathadder V2 Pro |
1 | Tekentabletten | Wacom One Medium (2017) |
1 | Webcams | Logitech C922 Pro Stream Webcam |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zit te twijfelen tussen de 4080 (als die betaalbaar is wanner hij uitkomt en enigzins leverbaar) en de 3090ti die ik momenteel in de keuze lijst erbij heb staan, qua geheugen is de 64gb ddr4 op 3200mhz mij meer dan voldoende en zal ik voorlopig geen bottlenecks op ervaren. Ik twijfel of ik een nieuwe kast moet nemen of dat ik mijn huidige kast gebruik - ik geef echt helemaal NIETS om RGB.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Interesseerd mij niets.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC maakt lange uren, niet in volle snelheid, maar staat continue aan, met het oog op de huidige energieprijzen wil ik zoveel mogelijk prestaties voor zo weinig mogelijk verbruik
Ga je overklokken?
Geen overclock voor mij, happy as is
Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag horen wat jullie adviezen zijn met betrekking tot overgaan van mijn huidige Lian-Li kast naar een nieuwe kast, heeft dat uberhaupt zin? Is dat weggegooid geld?
Daarnaast, uitgaande van een ideale wereld waar er geen leveringstekorten en scalpers bestaan, als de 4080 straks op de markt is, heeft het prijs technisch en verbruik technisch zin om deze te kopen tegenover de 3090TI? Is het beter om voor de 3090TI te gaan ook vanwege "bewezen kwaliteit" tegenover eventuele kinderziektes in de nieuwe serie?
Is de samenstelling die ik heb gemaakt (voornamelijk gebaseerd op excellent awards, rondstruinend hier in het forum en google) een "logische" samenstelling? Ga ik helemaal buitenboord wellicht met de processor in verhouding met de videokaart / geheugen bijvoorbeeld? Zou ik goedkoper kunnen gaan zonder (veel) kwaliteitsverlies?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-13600KF | € 369,99 | € 369,99 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4 | € 279,- | € 279,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3090 Ti Gaming OC 24G | € 1.269,- | € 1.269,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev.C | € 55,81 | € 55,81 |
1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 Platinum 850W | € 164,21 | € 164,21 |
Totaal | € 2.138,01 |
Optioneel
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Behuizingen | Fractal Design Torrent Black Solid | € 219,- | € 219,- |
Totaal | € 2.357,01 incl. behuizing |
[ Voor 13% gewijzigd door JeroenKoenders op 20-10-2022 23:54 . Reden: Resolutie / framerate wens toegevoegd || i7 vervangen voor i5, kast optioneel || Koeler vervangen vanwege i5 processor ]