Specifieke Windows 10 map(pen) delen met andere android/IOS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-03 14:29
Is er een manier om op een eenvoudige manier mappen te delen vanaf een Windows 10 PC naar Android en Apple devices (bijvoorbeeld ipad)? Uiteraard moet je de pc dan aanzetten, dat is op zich geen probleem.

De vraag ontstaat vooral omdat we graag foto's willen delen met de overige devices in het netwerk. Vrouwlief heeft mooie apps op haar ipad staan om fotoboeken te kunnen maken, dan zou het ideaal zijn als ze dan via het netwerk de foto's op de Windows pc zou kunnen benaderen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:59

hellknight

Medieval Nerd

Dit is mogelijk zolang de app op je android/iOS device SMB ondersteunt - apps die enkel met files op de local storage van je device kunnen omgaan zal dit niet voor werken.
- maak een dedicated account aan in Windows dat je wil gebruiken voor het delen van de bestanden - zorg dat dit account enkel "user" access heeft, geen local admin
- In windows, rechts-blik op de folder die je wilt delen, properties > tablad "sharing" > "share" knop. Hier kies je het account dat je voor het delen van de bestanden aangemaakt hebt, en zet je de rechten op "read" (tenzij je ook files wilt kunnen aanpassen, dan "read/write")
- Om vanuit iOS de files te benaderen, zie https://osxdaily.com/2021...hared-folder-iphone-ipad/
- vanuit Android is het afhankelijk van welke file manager app je gebruikt.
Asus file manager: 3 strepen links boven > network place. Als je telefoon en pc in hetzelfde wifi zitten, zul je hier als het goed is al je PC naam zien staan. Username en password die je in stap 1 hebt aangemaakt invullen, "Remember username..." aanzetten, OK. Je zal nu je shared folders zien.
Samsung My FIles: "network storage" > "add network storage" > "Network drive (SMB)" Na zoeken zal hier als het goed is wederom je PC komen te staan. Username en password invullen, OK.

Your lack of planning is not my emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 18:48
Op dit moment lukt het niet om op mijn android device met netwerk drive te mappen.
Ik heb dan echter ook alleen een admin account zonder wachtwoord.
Ik heb dat gedaan omdat ik geen beeldscherm bij mijn server heb, en dus wil dat hij altijd automatisch inlogt als ik hem aan zet.

Waarom moet dit een "User account" zijn?
Werkt dat ook zonder een user account?

Als ik toch een user account toevoeg, kan dat ook met automatische inlog e/o zonder wachtwoord?
Kan ik de mappen dan ook nog zonder problemen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
dropbox?

1 account gesynchroniseerd tussen de pc, ipad, en wat nog meer

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Cloudopslag is geen optie voor mij.
oa omdat niet alle apparaten er mee kunnen verbinden, en omdat ik ook 4K HDR 12bit content wil kunnen streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:27
Android ondersteund standaard het smb protocol niet dus je hebt een app nodig die dat toevoegt.
Er zijn verschillende filemanager voor android die dat kunnen bijvoorbeeld x-plore.

zie:
https://www.techrepublic....from-your-android-device/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Uiteraard gebruikt ik een filemanager met SMB mogelijkheden, maar het inloggen lukt niet. Ook zit ik gewoon op hetzelfde wifi netwerk.
Ik moet zeggen dat ik het er met Windows Hello en online accounts ook niet makkelijk op vind geworden.

Ik heb zojuist een extra admin account aangemaakt en mijn bestaande account omgezet naar user account.
Mijn windows user account heeft nu een pincode. Mijn account zelf is gewoon een hotmail account met wachtwoord. Mijn account heeft ook gewoon een inlognaam (anders dan mijn email adres).

Welke combinatie van accountnaam / email adres / pincode of wachtwoord ik ook probeer, ik kom er gewoon niet in. Zelfde geldt overigens voor remote desktop.

Waarom forceert Windows 11 mij tot het gebruiken van een online account met "window hello", maar werkt alles vervolgens ruk? Moet ik nu echt specifiek een offline account aanmaken? Of is er ook gewoon een mogelijk met een online windows account mijn PC vanaf een externe bron te benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Makkelijk een lokale gebruiker aanmaken doe je zo:

Open een opdracht prompt met Administratorrechten. ( tik opdracht in bij zoeken, kies als administrator uitvoeren)

Tik daar in:

Net user tablet wachtwoord /add

En druk op enter.

Dan heb je een gebruiker "tablet" aangemaakt met "wachtwoord" als wachtwoord. Deze gebruiker gebruiken om de mappen op de tabletten mee te openen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat gebruik je als server, waarom niet kijken naar een simpel echt server OS om te gebruiken. Ik denk namelijk niet dat je beveiliging up to date is op dit moment.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1