Strato HiDrive, SMB en poort 445

Pagina: 1
Acties:
  • 584 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassej
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-09 10:51
Hallo,

Om met een klein team goed samen te kunnen werken wil ik naar de cloud. Idee is om veilig te kunnen werken vanuit huis, onderweg en op kantoor. Nu zaten we voor mail en website al bij Strato, dus HiDrive was een logische stap.

Ik wil graag op elke laptop de gezamenlijke map als netwerkschijf beschikbaar maken. Nu zegt Strato 'We raden aan hiervoor het SMB-protocol te gebruiken.'... Waarom!???!

Online lees is dat dat niet de meest veilige methode is. De poort wordt door mijn KPN modem al automatisch dichtgehouden, maar wordt door mijn telefoon hotspot wel geaccepteerd. Ik kan er misschien bij dat het binnen één netwerk prima werkbaar is, maar is het ook veilig onderweg, thuis, bij de klant, etc etc?

Overigens bieden ze nog veel meer protocollen aan, dus zijn we niet enkel aangewezen op SMB
https://www.strato.nl/faq...en-worden-aangeboden/#smb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-09 14:58
Ik zou SMB alleen gebruiken op een lokaal subnet en niet over het internet.
SMB is nou niet bepaald gemaakt om veilig te zijn.
Moet je echt per se SMB gebruiken, zou ik alleen over VPN doen, waardoor je effectief toch weer op een lokaal subnet zit.
Persoonlijk zou ik gaan voor WebDAV.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik zou voor netwerk shares over internet ook gewoon WebDAV gebruiken. SMB over het web is echt not done, ook niet v3.

Bij Cloud en samenwerken denk ik altijd aan Microsoft 365 (mag geen Office 365 meer zeggen) met zaken zoals sharepoint online en teams. Of anders het Google kamp met Google Workspace (voormalig G-Suite).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelkraan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-05-2024
WebDav werkt helaas niet meer met Office producten. Office vind het te onveilig... registrie hacks werken ook al niet meer.
SMB werk over VPN zelfs als KPN/ZIGGO de port 445 sluiten maar toch is dat traag.

Er zijn oplossing zoals SMB over poort 443 (QUIC ??) Geen idee hoe dat werkt en of dat goed werkt.

Heeft iemand nog een tip? of een mega snelle VPN?

marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:29
Dit is een draadje uit 2022... Anno 2024 is er toch wel wat veranderd.

VPN is idd the-way-to-go. Kijk bv eens naar wireguard als performance een vereiste is.

En anders open gerust een topic, maar probeer wel zelf wat te onderzoeken en testen.

Dit topic is gesloten.