Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:53
Hallo,

Ik heb een vraag over "graaddagen" en op de site Umeter zie ik dat ik in September een gasverbruik per graaddag had van 0,22 m3/graaddag

Op de site https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation kom ik uit op 128,56 over de maand September.
Ik heb daarbij de stookgrens op 18 graden gezet en het etmaalgem. binnentemp op 20 graden

Kan ik nu heel kort door de bocht zeggen dat ik het met 0,22 m3 erg goed gedaan heb of ben ik nu appels met peren aan het vergelijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je vergelijkt appels met peren. Die graaddagen zeggen alleen iets over jouw huis. Ik kan wel zeggen dat ik met 0,15m3 stook, maar zonder extra info zegt dat dus niets. Graaddagen zijn voornamelijk handig om je eigen stookgedrag te beoordelen. Als je nu met 0,22 stookt, allerlei energiebesparende maatregelen neemt dan op 0,15 uitkomt, kan je zien dat het effect heeft gehad.

Zelf ben ik bijv. van ruim 0,31m3 naar bijna 0,16m3 gedaald in een aantal jaar door een aantal maatregelen te nemen. Hier kan ik dus het effect inzichtelijk maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9to98GFX_zNS3e76aOF364KRqP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ultxQfvnRIXQprnS1e8PlMXv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Microkid op 20-10-2022 15:51 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:53
Dit heeft dan toch ook niet alleen met je stookgedrag te maken want als je lang zou douchen en/of op een andere manier veel warm water verbruikt dan gaat ons gasverbruik ook omhoog. We hebben n.l. warm water via een combi-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onnii
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-04 10:31
Als je op mindergas.nl bij je instellingen aangeeft hoeveel m3 gas je verbruikt voor warm water dan wordt dat meegenomen in de berekeningen hoeveel je verbruik is per graaddag voor je verwarming.

Ik heb daarvoor het gemiddelde genomen van de maanden juni, juli en augustus. Ik weet dan zeker dat de verwarming niet aangeslagen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onnii
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-04 10:31
Microkid schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:46:
Je vergelijkt appels met peren. Die graaddagen zeggen alleen iets over jouw huis. Ik kan wel zeggen dat ik met 0,15m3 stook, maar zonder extra info zegt dat dus niets. Graaddagen zijn voornamelijk handig om je eigen stookgedrag te beoordelen. Als je nu met 0,22 stookt, allerlei energiebesparende maatregelen neemt dan op 0,15 uitkomt, kan je zien dat het effect heeft gehad.

Zelf ben ik bijv. van ruim 0,31m3 naar bijna 0,16m3 gedaald in een aantal jaar door een aantal maatregelen te nemen. Hier kan ik dus het effect inzichtelijk maken.

[Afbeelding]
Ik kwam trouwens op dit topic doordat ik ook zocht naar vergelijkingsmateriaal of ik met mijn m3 per graaddag nou zuinig bezig ben of niet. Welke data zouden we nog meer nodig hebben om van die peren ook appels te maken? Of is dat sowieso niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvanL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:16
Had dezelfde vraag, het zegt idd alleen iets als je het vergelijkt, met.....
Zit in sept op 0,26, maar alles standaard op 18 (en gewogen gem), 100+ jaar oud huis, matig geïsoleerd en 4 personen.
Pagina: 1