Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Regelmatige spanningssprong; wat is de oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:19
Het viel me laatst op dat er regelmatig een sprong in de netspanning is waarvan het me niet duidelijk is wat de oorzaak zou kunnen zijn. Eerst een voorbeeld en dan wat data.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMIIUaKazcq5EoWNSKXQHsUpBLY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8abTYIkdHzOerDdWhADoQKgZ.png?f=fotoalbum_large

Zie bv. de scherpe sprongen om 6:05 en 6:37.

Ik heb ook een aantal queries geschreven om over een periode van bijna een week te kijken wanneer deze sprongen voorkomen, hoeveel tijd er tussen zit en hoe groot de sprong in volts is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOdUljmlic7kEdg-REPww9tIvrg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zKmnPLZzsOxaQ9MdaZ1A1LKL.png?f=user_large

Observaties:
  • Ik kan geen oorzaak in mijn eigen woning vinden. Zelfs het laden van de EV geeft geen merkbare voltage drop.
  • Eerst dacht ik aan het laden van EVs omdat je ziet dat het effect vaak tegen het eind van de middag optreedt maar dat is weer strijdig met het ontbreken bij het laden van mijn eigen EV.
  • Ik woon in een woonwijk zonder industrie.
  • Het effect treedt op alle fasen tegelijkertijd op en is met 2 meters gemeten waarvan 1 een MID gecertificeerde is. Ze laten allebei hetzelfde zien.
Heeft iemand enig idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-11 14:43
Misschien wordt het voltage geregeld door het middenspanningsstation van de netbeheerder? Ik zit veel verder van het "transformatorhuisje", dus bij ons is er pas spanningsval rond de 245 volt.

[ Voor 36% gewijzigd door Teutlepel op 20-10-2022 15:22 ]

• cville
Teutlepel schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:21:
Misschien wordt het voltage geregeld door het middenspanningsstation van de netbeheerder?
Aan zoiets dacht ik ook maar daar heb ik helemaal geen zicht op. Kan iemand dit idee bevestigen?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je zo nauwkeurig meet, heb je dat dan niet gewoon overal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eh9G7BHTGD0vffqWNwTFbbpH-ms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cgJjiCs3X8DokfVx7q5u6I4a.png?f=fotoalbum_large

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• cville
JvS schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:34:
Als je zo nauwkeurig meet, heb je dat dan niet gewoon overal?

[Afbeelding]
Ik weet niet helemaal wat je met "overal" bedoeld. Ik zie in jouw plaatje het patroon ook maar wel minder duidelijk. Blijft de vraag: waar komt dit door?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

cville schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:37:
[...]

Ik weet niet helemaal wat je met "overal" bedoeld. Ik zie in jouw plaatje het patroon ook maar wel minder duidelijk. Blijft de vraag: waar komt dit door?
Zulke grote sprongen zijn een zeer grootverbruiker die ineens uit gaat, of er wordt opeens veel meer stroom geleverd, of de leverende kant regelt de spanning bij.

Dat laatste is de meest logische verklaring. Maar niet te bewijzen.

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 20-10-2022 15:39 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 19:36
Wanner er PV in de wijk of eigen dat is en het zonnetje daar op komt dan krijg je wel stijgingen.
Kan het zijn dat de zon ergens tussen doorschijnt op wat panelen?

• cville
tlpeter schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:40:
Wanner er PV in de wijk of eigen dat is en het zonnetje daar op komt dan krijg je wel stijgingen.
Kan het zijn dat de zon ergens tussen doorschijnt op wat panelen?
Die oorzaak kan ik wel uitsluiten; het was zwaar bewolkt vandaag.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-11 17:28
Ik heb hetzelfde gehad. Elke dag rond 9:30. Een spanningverschil van 4-5 volt in 1 keer. Na enkele jaren vanzelf gestopt.
Geen grote bedrijven of wat dan ook in de buurt.

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-11 14:43
Interessante vraag.. zelf ook even zitten Googlen.

Hier een bron die aangeeft dat de spanning niet lokaal geregeld wordt maar op de koppeling met het hoogspanningsnet. https://phasetophase.nl/boek/boek_2_9.html#_9.5

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Plus om 6u s'ochtends schijnt de zon in oktober niet zo krachtig :P

• cville
Teutlepel schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:48:
Interessante vraag.. zelf ook even zitten Googlen.

Hier een bron die aangeeft dat de spanning niet lokaal geregeld wordt maar op de koppeling met het hoogspanningsnet. https://phasetophase.nl/boek/boek_2_9.html#_9.5
Interessant artikel; bedankt!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het ziet er niet bijzonder uit, dat kan echt van alles zijn.

Zoals je ziet in mijn grafiek is het overdag/avond een stuk onrustiger als dan in de nacht. Dat zie je ook terug in je tabelletje. (ik zie daar geen nachttijden) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVaQL8F7VBJQoLbne7eUEn9ufh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d6xbw2bkQeitcGU34HDodg2l.png?f=fotoalbum_large

• cville
Vorkie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:13:
Het ziet er niet bijzonder uit, dat kan echt van alles zijn.

Zoals je ziet in mijn grafiek is het overdag/avond een stuk onrustiger als dan in de nacht. Dat zie je ook terug in je tabelletje. (ik zie daar geen nachttijden) .

[Afbeelding]
Dat laatste komt omdat ik filter op sprongen van meer dan 2V; die komen dus blijkbaar 's nachts niet voor.

Pagina: 1