Werking elektrische jaloezieën? (Tilt & Lift)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:42
Beste Tweakers,

Al even breek ik mijn hoofd over elektrisch bedienbare jaloezieën.

We willen 230V elektrisch bedienbare jaloezieën aansturen met Zigbee rolluikmodules. Wie kan mij uitleggen hoe het Tilten (kantelen) van de lamellen dan werkt? Op/neer snap ik, maar hoe kun je dan de jaloezieën onafhankelijk tilten ten opzichte van de hoogtepositie?

Uitgaande van een drie- of vierdraadsaansluiting (1x nul, 1x fase op en 1x fase neer en evt. 1x aarde) lijkt mij dat dit niet kan. Toch is dit hoe de aangeboden motoren (bv. Somfy Sonesse 40 WT) aangesloten dienen te worden.

Ik heb al contact opgenomen met een leverancier, maar die weet het zelf ook niet..
Wie helpt mij uit dit mysterie? Alvast bedankt!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Beste antwoord (via V-8 op 20-10-2022 21:28)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 10:32
Op/neer is gecombineerd met tilt. Bij het naar beneden gaan zijn de lamellen toe = verticaal. Bij het naar boven gaan zijn ze open = horizontaal.

Als je lamellen omhoog zijn, en je wil ze halverwege sluiten met de lamellen horizontaal, dan wordt de motor naar beneden gedraaid tot halverwege, en dan een heel klein stukje omhoog om de lamellen horizontaal te zetten. Door die tijd van dat laatste stukje aan te passen kan je elke hoek tussen verticaal en horizontaal bereiken.

Althans, zo werkt het bij mijn Roma buitenzonnewering (raffstore).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik denk niet dat het fase op en fase neer is. Het is waarschijnlijk gelijkspanning dus plus en min. Voor op en neer draait hij dan gewoon de polariteit om.

Dus als je 1x min hebt en 2x plus dan zal de ene plus voor de motor zijn voor op en neer en de andere voor tilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:42
Navi schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:06:
Ik denk niet dat het fase op en fase neer is. Het is waarschijnlijk gelijkspanning dus plus en min. Voor op en neer draait hij dan gewoon de polariteit om.

Dus als je 1x min hebt en 2x plus dan zal de ene plus voor de motor zijn voor op en neer en de andere voor tilt?
Hoi, bedankt voor je reactie! Het gaat wel degelijk om 230V AC-motoren.
Juist daarom begrijp ik er ook geen hout van 8)7

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 10:32
Op/neer is gecombineerd met tilt. Bij het naar beneden gaan zijn de lamellen toe = verticaal. Bij het naar boven gaan zijn ze open = horizontaal.

Als je lamellen omhoog zijn, en je wil ze halverwege sluiten met de lamellen horizontaal, dan wordt de motor naar beneden gedraaid tot halverwege, en dan een heel klein stukje omhoog om de lamellen horizontaal te zetten. Door die tijd van dat laatste stukje aan te passen kan je elke hoek tussen verticaal en horizontaal bereiken.

Althans, zo werkt het bij mijn Roma buitenzonnewering (raffstore).