technische vraag omtrent uitlzen slimme meter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 16:52
Goedemorgen mede-forummers,

Ik heb een probleem met het uitlezen van mijn slimme meter(s) door mijn energieleverancier.

Vattenfall geeft mijn verbruik voor elektra maar niet voor gas.
Ik woon in wat ze noemen een duo netgebied, dat betekent dat Stedin is verantwoordelijk voor gas en Liander voor elektra.

Toen ik Vattenfall vroeg waarom zij mij geen inzicht konden geven over mijn gas verbruik, kreeg ik het volgende antwoord van ze:

Je slimme meter voor gas geeft een melding dat deze niet uitleesbaar is. Dit kan komen door een storing. Echter hebben wij de meter niet in ons beheer en zijn wij ook niet in staat deze storingen te verhelpen. Je zal hiervoor contact moeten opnemen met je netbeheerder en het probleem bij hun melden. De netbeheerder in jouw regio is Liander.

Wat ik vreemd vind is dat ik een P1 meter heb en via die poort kan ik mijn verbruik voor gas en elektra prima uitlezen!

Is dat inderdaad mogelijk dat ik mijn verbruik kan zien via P1 poort maar Vattenfall alleen elektra kan uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:07
Neem aan dat zij er ook belang bij hebben dat die gewoon uitgelezen wordt. Dus als ze zeggen dat het niet lukt dan zal dat wel toch?
Al lijkt de verbinding tussen de gas en elektra meter wel goed te zijn aangezien het vanuit de p1 poort wel lukt.

Maar neem anders eens contact op met Stedin en meld ze dit verhaal. Als het een defecte gasmeter is op wat voor manier dan ook zal die uitgewisseld moeten worden toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flashboarder
Antwoord van Vattenfall:

Je slimme meter voor gas geeft een melding dat deze niet uitleesbaar is. Dit kan komen door een storing. Echter hebben wij de meter niet in ons beheer en zijn wij ook niet in staat deze storingen te verhelpen. Je zal hiervoor contact moeten opnemen met je netbeheerder en het probleem bij hun melden. De netbeheerder in jouw regio is Liander.

Antwoord Stedin:

Hiervoor dien je bij Liander te zijn. De meterstanden worden namelijk via een elektriciteitsmeter naar de leverancier doorgegeven. Als dat niet lukt met jouw gasmeter dan kan Liander dit controleren. Weet je zo voldoende?

Antwoord van Liander:

Goed dat je ons hier hebt gevonden. Wij begrijpen dat je leverancier geen gasmeterstanden doorkrijgt omdat er een storing in de meter zou zijn. Wij zijn je netbeheerder voor elektra en Stedin is de netbeheerder voor gas. Je kan contact opnemen met Stedin om dit probleem op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-10 18:01

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Heb je de meter al langer? Ik kreeg tot 3 maanden na isntallatie door van Vattenval dat er een storing bij uitlezen was, terwijl ik ook zelf prima de standen kon inzien. Op gegeven moment is het 'spontaan' gaan werken en sindsdien ook geen issues meer gezien.

Dus ik zou het anders even wat tijd geven en pas na enkele maanden dieper gaan graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:55
flashboarder schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:17:
Antwoord van Vattenfall:
>Kastje
Antwoord Stedin:
>Kastje
Antwoord van Liander:
>Muur
Ik zou ze eigenlijk alle 3 beantwoorden met je originele bericht, maar de kans dat iemand je dan daadwerkelijk kan helpen blijft alsnog klein. Je moet je vooral gaan afvragen hoe belangrijk het voor je is, aangezien je wel via je P1 meter gas kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Denk dat puur een administratief probleem is, denk dat gasstanden via Liander niet bij Stedin terechtkomen. Zal wel ergens een vinkje in het systeem aangezet moeten worden.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Mogelijk kan https://www.slimmemeterportal.nl/ wat helderheid geven. Als je je daar aanmeld en toestemming geeft om jou meters uit te lezen kan je via die site na een paar dagen je meterstanden zien. Als hun je gasmeter ook niet kunnen uitlezen ligt het mogelijk aan je gasmeter zelf.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:18
Er gaat daar gewoon af en toe wat mis. Ook onze meter gaf op een gegeven moment de gasstanden niet meer door aan de backoffice. De standen waren wel gewoon te zien op de elektrameter, dus de lokale koppeling klopte.
De uitlezing bij umeter stopte echter op een gegeven moment. Bellen met Stedin/Vattenfal leverde op dat ze de gasmeter wilden vervangen; dus het laten rusten. Na 6 maanden verscheen er opeens wel weer data in umeter, en werkte het aflezen op afstand dus weer ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flashboarder
Bedankt voor jullie input!

Ik heb mijn laatste jaarafrekening gekeken en volgens mij heeft Vattenfall het verbruik per periode van de verschillende tarieven ingeschat. En dat was niet per se in mijn voordeel.
Dat is voornamelijk de reden dat ik zou willen dat Vattenfaal inzicht krijgt in mijn verbruik.

Als ik regelmatig mijn gas meterstand doorgeeft, zou dit genoeg moeten zijn om te zorgen dat Vattenfall deze standen gebruikt voor het bepalen van het verbruik per periode?

Ik ga sowieso aanmelden voor slimmemeterportal.nl en kijken wat daar uitkomt. Bedankt voor de tip @Technomania

Dit is de laatste antwoord van Stedin:

Goedemiddag, de reden dat de gas meter niet communiceert is omdat de elektra meter een 4.2 is en de gas meter een 5.0.
Dit houd in dat je een nieuwere gas meter hebt op het moment. De liander moet de elektra meter gaan vervangen voor een 5.0 versie, alleen dan zal de gas meter gaan communiceren.

Ik vind dit een aparte verhaal, wetend dat ik in een nieuwbouw woning van 2020 woon en dat mijn buurman helemaal geen probleem ervaart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

flashboarder schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:24:
Bedankt voor jullie input!
Dit is de laatste antwoord van Stedin:

Goedemiddag, de reden dat de gas meter niet communiceert is omdat de elektra meter een 4.2 is en de gas meter een 5.0.
Dit houd in dat je een nieuwere gas meter hebt op het moment. De liander moet de elektra meter gaan vervangen voor een 5.0 versie, alleen dan zal de gas meter gaan communiceren.

Ik vind dit een aparte verhaal, wetend dat ik in een nieuwbouw woning van 2020 woon en dat mijn buurman helemaal geen probleem ervaart!
Ik vermoed dat ze met die versienummers het SMR nummer van je meters bedoelen. Dat kan je makkelijk controleren want het staat ergens op je meter.

https://helpdesk.homewiza...ter-met-mijn-slimme-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
beiden zijn SMR 5.0

[ Voor 7% gewijzigd door flashboarder op 20-10-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Dan heeft Stedin hun administratie niet op orde lijkt mij (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
Het lijk erop dat mijn gasmeter defect is.

Na een account te hebben aangemaakt bij slimmemeterportal, zag ik nog steeds geen gas verbruik. Ik ben verder gaan aandringen bij Stedin en kreeg uiteindelijk het volgende antwoord:

Goedendag! Ik snap dat je vraagt naar de huidige update. Ik heb je meter op afstand uitgelezen, deze staat inderdaad in storing. Normaal gesproken kun je hiervoor een afspraak inplannen voor een meterwissel, alleen hebben wij op dit moment problemen met de levering van nieuwe slimme meters.

Zodra wij weer meters geleverd krijgen, krijg je van ons een brief voor een afspraak. Via onderstaande link kan je de status van de levering bijhouden.

Ik heb nu Vattenfall gebeld met de vraag hoe ze mijn gas verbruik per periode gaan bepalen. Ik kreeg geen direct antwoord, de person moest dat interne bespreken.
Zoals eerder gemeld, ik heb mijn laatste jaarafrekening gekeken en Vattenfall heeft het verbruik per periode van de verschillende tarieven ingeschat.

Ik geef nu regelmatig mijn gas meterstand door (sowieso voor elke periode waar de tarief veranderd).
Wie weet of dit voldoende is om te eisen dat Vattenfall het correct verbruik per periode gaat factureren?

Of heb ik het recht om te eisen dat Stedin mijn meter vervangt?

Iemand met vergelijkbare ervaring?
Pagina: 1