Vlucht geannuleerd, appartement niet meer te annuleren...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:45
We kregen gisterenavond bericht dat onze vlucht van morgen middag door Brussel Airlines is geannuleerd.

De enige optie die ze als alternatief aan konden bieden was om zondag te gaan maar dat verkort de vakantie natuurlijk ontzettend.

Ik ben nu in alle haast alle opties op een rijtje aan het zetten maar ik vroeg me dus af of ik de kosten van het appartement, indien we er voor kiezen om helemaal niet te gaan, ergens kan verhalen?

Ik kan natuurlijk een claim indienen bij Brussel Airlines maar daar ga ik niet op hele korte termijn antwoord op krijgen en we moeten wel vandaag een beslissing maken wat te doen.
  1. Zondag vertrekken met de alternatieve vlucht, en dan accepteren dat de vakantie 2,5 dag ingekort wordt..
  2. Zondag vertrekken, de terugvlucht aanpassen naar een dag later, een extra hotel regelen a 400 euro voor die ene extra nacht. Kunnen we die kosten verhalen? + het is natuurlijk geen fijne dag omdat je koffers moet pakken, uitchecken, naar nieuwe hotel gaan, koffers tijdelijk opslaan want inchecken is natuurlijk later op de dag etc..
  3. Alternatieve vluchten heen kosten honderden euro's pp (en we zijn met 7en dus dat tikt behoorlijk aan), en ik krijg ook bijna geen retouren gevonden en een alternatief voor de heenreis is super onhandig omdat we dan bijv, vanaf Amsterdam vliegen (2 uur rijden vanaf hier, maar terug dus landen op Brussel)...
  4. Vnv Naar Brussel airport rijden, daar een auto huren voor one way, naar 15 uur rijden naar de bestemming en wel terugvliegen. Zal ook makkelijk 800 euro kosten totaal)

[ Voor 6% gewijzigd door louzy82 op 20-10-2022 10:55 ]

Louzy#2475

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55
Misschien een open deur, maar je hebt niet toevallig een annuleringsverzekering erbij afgesloten of een reisverzekering waar dit bij inzit? Misschien dat je daar iets mee kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:57
Heb je een reis en annuleringsverzekering? Is het een pakketreis geweest, of is de vlucht los van het appartement?

Zonder reis en annuleringsverzekering, en als het geen pakketreis is, heb je enkel te maken met de verhuurder van het appartement om je geld terug te krijgen. Dit is afhankelijk van hun voorwaarden, en meestal is die in het voordeel van de verhuurder.

Als je wel een reis en annuleringsverzekering hebt zou ik informeren bij de verzekeraar wat de opties zijn.

De extra kosten die jij moet maken doordat een vlucht geannuleerd is kan je meestal niet verhalen. Vliegmaatschappijen dekken zich goed in en dit valt waarschijnlijk onder "overmacht". De kosten van de vlucht kan je natuurlijk wel terug eisen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zoek een alternatieve vlucht op een andere airline morgen en zeg tegen Brussels Airlines dat ze je daarop mogen zetten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
MADG0BLIN schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:56:
Misschien een open deur, maar je hebt niet toevallig een annuleringsverzekering erbij afgesloten of een reisverzekering waar dit bij inzit? Misschien dat je daar iets mee kan?
Hatsjoe schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:57:
Heb je een reis en annuleringsverzekering? Is het een pakketreis geweest, of is de vlucht los van het appartement?

Zonder reis en annuleringsverzekering, en als het geen pakketreis is, heb je enkel te maken met de verhuurder van het appartement om je geld terug te krijgen. Dit is afhankelijk van hun voorwaarden, en meestal is die in het voordeel van de verhuurder.

Als je wel een reis en annuleringsverzekering hebt zou ik informeren bij de verzekeraar wat de opties zijn.

De extra kosten die jij moet maken doordat een vlucht geannuleerd is kan je meestal niet verhalen. Vliegmaatschappijen dekken zich goed in en dit valt waarschijnlijk onder "overmacht". De kosten van de vlucht kan je natuurlijk wel terug eisen.
We hebben een reis/annuleringsverzekering maar die stellen simpelweg, de vlucht wordt niet door jou geannuleerd maar op initiatief van de Vliegmaatschappij dus je zult daar moeten aankloppen om kosten te verhalen

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
CyBeR schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:58:
Zoek een alternatieve vlucht op een andere airline morgen en zeg tegen Brussels Airlines dat ze je daarop mogen zetten.
Ze hebben gekeken naar alternatieven van hunzelf en van airlines waar ze mee samenwerken, dat waren niet veel opties.
Dus ik verwacht niet dat ze op deze manier daar verder iets in kunnen betekenen?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

louzy82 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:01:
[...]

Ze hebben gekeken naar alternatieven van hunzelf en van airlines waar ze mee samenwerken, dat waren niet veel opties.
Dus ik verwacht niet dat ze op deze manier daar verder iets in kunnen betekenen?
Als er geen andere vluchten (met beschikbare stoelen) vanuit BRU (neem ik aan) naar je bestemming zijn dan is daar inderdaad niets aan te doen, maar je zou kunnen voorstellen om vanuit een andere luchthaven te vliegen en daar naartoe te rijden?

Je zegt niet wat je bestemming is maar ik stel me voor dat er niet alleen vanaf Brussel naartoe gevlogen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
louzy82 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:52:
We kregen gisterenavond bericht dat onze vlucht van morgen middag door Brussel Airlines is geannuleerd.
Je hebt sowieso recht op een vergoeding conform de EU 261/2004 richtlijn. Dat is 250 euro per ticket (even ervan uitgaande van Brussel - ergens in Europa), maar ook extra kosten zoals van hotelovernachtingen. Je kan dat via clubs als EUclaim laten regelen (voor een deel van de vergoeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
CyBeR schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:04:
[...]

Als er geen andere vluchten (met beschikbare stoelen) vanuit BRU (neem ik aan) naar je bestemming zijn dan is daar inderdaad niets aan te doen, maar je zou kunnen voorstellen om vanuit een andere luchthaven te vliegen en daar naartoe te rijden?

Je zegt niet wat je bestemming is maar ik stel me voor dat er niet alleen vanaf Brussel naartoe gevlogen wordt.
De bestemming is Rome, er zijn inderdaad wel vluchten van andere vliegvelden maar dat gaat Brussel Airlines niet vergoeden.
We kunnen of annuleren of hun alternatief kiezen.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
PolarBear schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:09:
[...]

Je hebt sowieso recht op een vergoeding conform de EU 261/2004 richtlijn. Dat is 250 euro per ticket (even ervan uitgaande van Brussel - ergens in Europa), maar ook extra kosten zoals van hotelovernachtingen. Je kan dat via clubs als EUclaim laten regelen (voor een deel van de vergoeding).
Die kosten had ik ook gevonden, misschien dat ik daar maar mee ga rekenen om te kijken of we dan wel een alternatief kunnen bekostigen
Met wel een groot risico dat als ze de claim afslaan ' want overmacht ofzo' dat we dan duizenden euro's kwijt zijn....

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:43
[...]

Goed dat je dit deelt. Alleen zou ik dit in eerste instantie nooit via derden regelen. Zij houden een deel van je vergoeding in. Je kunt toch gewoon een mailtje naar Brussels Airlines/Lufthansa tikken? Ik ga er vanuit dat zij wel betalen. Mocht dat niet het geval zijn, kun je altijd nog bij claimpartijen terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
[...]

EUClaim ziet er volgens de website ook geen heil in...
ik heb het vluchtnummer en vertrekdatum ingevuld en wat vragen beantwoord en toen was dit het resultaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkxHgutFVauklvkSw2B0Q0OA4B8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1vLYf1SbZ5he0v8JxnnGy3lm.png?f=fotoalbum_large

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
oohh schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:15:
[...]

Goed dat je dit deelt. Alleen zou ik dit in eerste instantie nooit via derden regelen. Zij houden een deel van je vergoeding in. Je kunt toch gewoon een mailtje naar Brussels Airlines/Lufthansa tikken? Ik ga er vanuit dat zij wel betalen. Mocht dat niet het geval zijn, kun je altijd nog bij claimpartijen terecht.
Nou ja ik zou het ook niet direct doen maar het scheelt wel een hoop gezeik. Luchtvaartmaatschappijen wijzen gewoon veel af helaas. Ook ten onrechte.

Overigens moet Brussels Airlines alternatieven bieden (geld terug, rerouting of een vlucht op een ander moment). Rerouting is voor zover ik weet (maar goed geen advocaat/jurist) niet per sé bij Brussels Airlines, ze zouden ook andere mogelijkheden bij andere maatschappijen moeten bekijken/aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

louzy82 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:13:
[...]

De bestemming is Rome, er zijn inderdaad wel vluchten van andere vliegvelden maar dat gaat Brussel Airlines niet vergoeden.
We kunnen of annuleren of hun alternatief kiezen.
Ik zeg niet dat ze iets moeten vergoeden maar dat ze je heenvlucht gewoon moeten omboeken op een vlucht van een andere maatschappij vanaf een andere luchthaven. Dat kunnen ze prima. (Of ze 't willen is een tweede maar niet geschoten is altijd mis.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
louzy82 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:19:
[...]

EUClaim ziet er volgens de website ook geen heil in...
ik heb het vluchtnummer en vertrekdatum ingevuld en wat vragen beantwoord en toen was dit het resultaat

[Afbeelding]
Hmmm zou even checken met ze? Tenzij er in Brussel nu een staking oid aan de gang is, maar overmacht wordt vrij beperkt uitgelegd:
  1. Extreme weersomstandigheden als mist en storm tijdens de vlucht
  2. Natuurrampen als een aswolk
  3. Stakingen van luchtverkeersleiding en douane
  4. Medische noodlandingen
  5. Terrorisme
  6. Situaties met passagiers aan boord van een vliegtuig
2, 4, 5 en 6 lijken mij al af te vallen. Wellicht 1 met mist?

[ Voor 26% gewijzigd door PolarBear op 20-10-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
PolarBear schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:21:
[...]

Hmmm zou even checken met ze? Tenzij er in Brussel nu een staking oid aan de gang is, maar overmacht wordt vrij beperkt uitgelegd:
  1. Extreme weersomstandigheden als mist en storm tijdens de vlucht
  2. Natuurrampen als een aswolk
  3. Stakingen van luchtverkeersleiding en douane
  4. Medische noodlandingen
  5. Terrorisme
  6. Situaties met passagiers aan boord van een vliegtuig
2, 4, 5 en 6 lijken mij al af te vallen. Wellicht 1 met mist?
De klantenservice van Brussel Airlines zei dat het een ' technisch probleem' was.
Ik zal ze eens bellen

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
louzy82 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:25:
[...]

De klantenservice van Brussel Airlines zei dat het een ' technisch probleem' was.
Ik zal ze eens bellen
Dat is zeker geen overmacht (in de zin van de eu verordenering)

[ Voor 6% gewijzigd door PolarBear op 20-10-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
CyBeR schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

Ik zeg niet dat ze iets moeten vergoeden maar dat ze je heenvlucht gewoon moeten omboeken op een vlucht van een andere maatschappij vanaf een andere luchthaven. Dat kunnen ze prima. (Of ze 't willen is een tweede maar niet geschoten is altijd mis.)
Omboeken op de vlucht van een andere maatschappij waar zij geen banden mee hebben?
Maar dan zitten we nog met een grote meerprijs...

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:54
Zondag vertrekken met de alternatieve vlucht, en dan accepteren dat de vakantie 2,5 dag ingekort wordt..
En de 2,5 dag claimen bij Brussels Airways een optie???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

louzy82 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:27:
[...]

Omboeken op de vlucht van een andere maatschappij waar zij geen banden mee hebben?
Yep.
Maar dan zitten we nog met een grote meerprijs...
Dat is hun probleem.

Nogmaals of ze daar aan mee gaan werken is nooit zeker (mogelijk betalen ze je liever gewoon je hele ticket terug, zeker lower-cost maatschappijen zijn daar meestal van) maar je kunt er gewoon om vragen en zien wat ze zeggen.

In de basis heb jij een ticket gekocht voor een vlucht van Brussel naar Rome, als zij die vlucht cancellen is 't niet jouw probleem wat 't kost om je daar alsnog te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
PolarBear schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:26:
[...]

Dat is zeker geen overmacht (in de zin van de eu verordenering)
EUClaims kan inzien dat de reden van annuleren een nationale staking in Italie is...
Overmacht dus...

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zeg: Roadtrip :D

Kijk ook even naar Parijs, daar kun je vrij eenvoudig met een trein komen. Het is een beetje gedoe, maar ook de reis hoort bij de vakantie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

louzy82 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

EUClaims kan inzien dat de reden van annuleren een nationale staking in Italie is...
Overmacht dus...
Als dat het geval is (niet gecheckt, ik zit niet zo in het Italiaanse nieuws) dan is eigenlijk alles wel redelijk kansloos, inderdaad. Compensatie geldt dan ook niet. Duty of care nog wel, maar als ik 't goed begrijp is TS thuis op dit moment dus daar is dan ook weinig mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:17

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

louzy82 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:59:
[...]

[...]

We hebben een reis/annuleringsverzekering maar die stellen simpelweg, de vlucht wordt niet door jou geannuleerd maar op initiatief van de Vliegmaatschappij dus je zult daar moeten aankloppen om kosten te verhalen
Maar het gaat niet om de kosten van de vlucht toch? Het gaat je om het annuleren van de accomodatie omdat je daar (door het uitvallen van de vlucht) geen gebruik meer van wil maken. Dat is wel degelijk jouw keuze.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Orion84 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Maar het gaat niet om de kosten van de vlucht toch? Het gaat je om het annuleren van de accomodatie omdat je daar (door het uitvallen van de vlucht) geen gebruik meer van wil maken. Dat is wel degelijk jouw keuze.
Annulering vanwege vliegmaatschappij die vlucht annuleert is niet gedekt.

wat wel gedekt is, is als je bijv ziek wordt, je baan kwijt raakt, etc.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:17

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

louzy82 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:39:
[...]

Annulering vanwege vliegmaatschappij die vlucht annuleert is niet gedekt.

wat wel gedekt is, is als je bijv ziek wordt, je baan kwijt raakt, etc.
Ah, zo. Dat haalde ik niet uit je eerdere reactie.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
CyBeR schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

Als dat het geval is (niet gecheckt, ik zit niet zo in het Italiaanse nieuws) dan is eigenlijk alles wel redelijk kansloos, inderdaad. Compensatie geldt dan ook niet. Duty of care nog wel, maar als ik 't goed begrijp is TS thuis op dit moment dus daar is dan ook weinig mee te doen.
Ik zie het ook als vrij kansloos

ik denk dat we door de zure appel moeten bijten en korter op reis gaan want de kans is groot dat als we helemaal niet gaan, we alleen de vliegtickets terug krijgen en verder niets....

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:38

Rannasha

Does not compute.

Er lijkt inderdaad een geplande staking te zijn van Italiaanse luchtverkeersleiders (bron (PDF)) tot morgenavond.

Hoewel er in zulke situaties vaak wel wat luchtverkeer mogelijk is (niet iedereen doet mee met de staking), zullen veel maatschappijen uit voorzorg vluchten annuleren, want de vluchten die niet geannuleerd worden zullen waarschijnlijk veel vertraging oplopen, omdat de capaciteit van het luchtruim zeer beperkt zal zijn en er noodzakelijkerswijs voorrang moet worden gegeven aan vluchten van buiten Europa (die zitten niet in het Eurocontrol systeem dat vluchten bij de bron aan de grond houdt wanneer een bottleneck dreigt).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:52
Luchtvaartmaatschappijen zijn niet aansprakelijk voor gevolgschade van een geannuleerde vlucht. In principe zou een alternatieve vlucht van/naar een andere luchthaven wel vergoed moeten kunnen worden door de luchtvaartmaatschappij. Maar je gelijk hebben en krijgen zijn twee verschillende dingen. Beste is om dan naar een vlucht toe zoeken bij Brussels Airlines zelf of een andere partner uit de Star Allience groep, dan heb je de grootste kans.

Echter zal het nog niet mee vallen om dit geregeld te krijgen, luchtvaartmaatschappijen staan nou niet per se bekend over hun goede bereikbaarheid en flexibele opstelling.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• louzy82
We hebben een beslissing genomen en dat is dat we zondag vroeg ochtend met 1 tussenstop naar Rome vliegen en 1 dag later dan gepland, terugvliegen.
Die laatste, extra dag is wel deels gevuld met koffers pakken, uitchecken en naar een ander appartement/hotel verkassen maar het zij zo.

Nu even nog alles rustig laten settelen en dan even opnieuw zin krijgen

en vandaag en morgen alle randzaken opnieuw regelen (parking bij vliegveld, hotel/appartement voor de laatste nacht, reeds geboekte tours/bezichtigingen die op zaterdag of zondag gepland waren opnieuw boeken, etc..

Bedankt voor alle input!

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
louzy82 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:56:
We hebben een beslissing genomen en dat is dat we zondag vroeg ochtend met 1 tussenstop naar Rome vliegen en 1 dag later dan gepland, terugvliegen.
Die laatste, extra dag is wel deels gevuld met koffers pakken, uitchecken en naar een ander appartement/hotel verkassen maar het zij zo.

Nu even nog alles rustig laten settelen en dan even opnieuw zin krijgen

en vandaag en morgen alle randzaken opnieuw regelen (parking bij vliegveld, hotel/appartement voor de laatste nacht, reeds geboekte tours/bezichtigingen die op zaterdag of zondag gepland waren opnieuw boeken, etc..

Bedankt voor alle input!
Is er niets te regelen met het appartement wat je geboekt had om die een dag te verlengen?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
SmurfLink schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:06:
[...]

Is er niets te regelen met het appartement wat je geboekt had om die een dag te verlengen?
Nee die zitten helemaal vol.

Wel krijgen we een kleine restitutie voor de eerste 2 dagen dat we er niet zijn, dat geld kunnen we dan mooi gebruiken voor het nieuw te boeken appartement.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldenpants0291
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:22
Is vliegen op Napels een optie? Vanuit vliegveld Napels naar Napels CS met de trein en dan zo in een hoge snelheidstrein naar Rome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:45
Als je passende rechtsbijstand hebt kun je die bellen en inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
gelukkie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:14:
Als je passende rechtsbijstand hebt kun je die bellen en inschakelen.
Want? Staking is overmacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:45
Het voorleggen staat vrij, dan kunnen ze aangeven of dat zo is en wat andere opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:01
Helaas inderdaad een staking, niets aan te doen en zo krijg je ook geen schadeclaim. De airline kan er niets aan doen, net als jij. Alternatieve vlucht zal geen optie zijn.
https://www.hln.be/binnen...aking-in-italie~a7af9d54/

Dat is een beetje het risico van zaken zelf te boeken tov all-in zaken.
Kan je niet je geld terugvragen (recht) en met een trein gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
larsg schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:22:
Dat is een beetje het risico van zaken zelf te boeken tov all-in zaken.
Nou ook bij all-in is dit overmacht en hoef je ook niet alles te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
gelukkie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:20:
Het voorleggen staat vrij, dan kunnen ze aangeven of dat zo is en wat andere opties zijn.
Een rechtsbijstandverzekering is geen reisbureau. Je krijgt gewoon te horen wat al 5x genoemdnis in dit topic: overmacht, je krijgt je geld terug.. maar geen compensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:01
PolarBear schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:39:
[...]
Die zijn doorgaans wel iets flexibeler met opties te bieden in dit soort zaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:14
PolarBear schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:39:
[...]

Nou ja, je krijgt bij een pakketreis in ieder geval je geld terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chocomellover
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-10-2022
oohh schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:15:
[...]

Mijn ervaring is juist dat je dit wel zo ongeveer altijd via derden wilt regelen.

Het is een totaal rot systeem geworden, waarbij de praktijk gewoon is dat elke claim van een particulier afgewezen en afgewezen wordt vanwege de grootst mogelijke onzin, en elke keer moet je die afwijzing weer aanvechten en er vanalles voor uitzoeken etc.
Terwijl die bureau's er gewoon in gespecialiseerd in zijn en gewoon binnen seconden weten of ze succesvol gaan zijn of niet, hun hebben gewoon databases waarin ze exacte vliegtijden en stakingen etc bijhouden.
En de vliegmaatschappijen weten dit ook, oftewel die wijzen weinig claims af van die bureaus.

30% etc klinkt veel, alleen anders ga je er gewoon echt substantiele uren in moeten steken om alles uit te gaan zoeken wat die bureaus gewoon direct inzichtelijk hebben.
Voor mij (en vanwege lage vliegkosten) pakt het bijna altijd goedkoper uit om gewoon die 30% te accepteren dan dat ik er vele uren in ga steken, daarvoor is mijn (prive) uurtarief simpelweg te hoog.

1 uurtje per maand werk voor 6 maanden, dat is alsnog 6 uur werk en als ik daarmee 30% van 250 euro uitspaar, dan heb ik toch wel een beroerd uurloon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Een staking bij een derde partij (zoals in dit geval de Italiaanse luchtverkeersleiding) is inderdaad aan te merken als een buitengewone omstandigheid zoals bedoeld in verordening 261/2004. De betekent niet automatisch dat je geen recht meer hebt op compensatie. Artikel 5 van de verordening zegt:
Een luchtvaartmaatschappij die een vlucht uitvoert, is niet verplicht compensatie te betalen als bedoeld in artikel 7 indien zij kan aantonen dat de annulering het gevolg is van buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden.
De luchtvaartmaatschappij moet dus wel redelijke maatregelen treffen. Het HvJ EU heeft in 2020 geoordeeld dat wanneer de nieuwe vlucht meer dan 24 uur later aankomt dan de oorspronkelijke vlucht, en er een alternatief was dat eerder aankomt dat de nieuwe vlucht, dat de luchtvaartmaatschappij geen redelijke maatregelen heeft genomen (Aéreos Portugueses, C‑74/19):
Artikel 5, lid 3, van verordening nr. 261/2004, gelezen in het licht van overweging 14 ervan, moet aldus worden uitgelegd dat het feit dat een luchtvaartmaatschappij een passagier met een andere vlucht ter bestemming brengt omdat het luchtvaartuig dat de passagier vervoert door een buitengewone omstandigheid is getroffen, en die luchtvaartmaatschappij dat doet met een door haarzelf uitgevoerde vlucht, waardoor deze passagier de dag na de oorspronkelijk vastgestelde dag aankomt, geen „redelijke maatregel” vormt waardoor deze luchtvaartmaatschappij wordt vrijgesteld van haar compensatieverplichting als bedoeld in artikel 5, lid 1, onder c), en artikel 7, lid 1, van deze verordening, tenzij dat er geen enkele andere mogelijkheid voor een rechtstreekse of indirecte alternatieve vlucht bestond met een door haarzelf of door een andere luchtvaartmaatschappij uitgevoerde vlucht die op een minder laat tijdstip aankwam dan de volgende vlucht van de betrokken luchtvaartmaatschappij, of dat het organiseren van een dergelijke alternatieve vlucht voor die laatste een onaanvaardbaar offer betekende gelet op de mogelijkheden van haar onderneming op het relevante tijdstip. Het staat aan de verwijzende rechter om dit te beoordelen.
Het is daarom belangrijk om bewijs vast te leggen dat je nu nog vluchten kunt boeken die eerder aankomen dan zondag, en dat die vluchten niet buitensporig duur zijn (ik zie enkeltjes van 60-80 euro). Je hebt recht op compensatie en met dat bewijs moet je die compensatie kunnen krijgen. De compensatie is 250 euro per persoon.

Daarnaast kun je kiezen tussen (a) alsnog je geld terug (je kunt dan zelf een nieuwe vlucht boeken met een andere (of dezelfde) maatschappij, of een auto huren), en (b) zelf een eerdere vlucht boeken (met vergelijkbare voorwaarden) en de kosten op de maatschappij verhalen.

Als het nog mogelijk is, zou ik kiezen voor optie (b). Je vliegt dan vrijdagavond voor 100 euro met ITA (vlucht AZ165) naar Rome en kunt die kosten op de luchtvaartmaatschappij verhalen. Je verliest dan wel je recht op compensatie.

De verordening bepaalt ook dat een luchtvaartmaatschappij voor eten/drinken en een hotel moet zorgen bij vluchtvertraging als dat nodig is. In jouw geval heb je daar geen recht op omdat je gewoon thuis bent. De verordening zegt niets over gemaakte kosten voor een hotel waar je niet terecht kunt. Dat betekent niet automatisch dat je er geen recht op hebt. Voor de beoordeling daarvan is het allereerst van belang vast te stellen onder welk recht de vervoersovereenkomst valt. Onder Nederlands recht zou je bijvoorbeeld de nacht van zaterdag op zondag waarschijnlijk wel kunnen claimen.

[ Voor 3% gewijzigd door fopjurist op 21-10-2022 01:24 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocomellover
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-10-2022
@fopjurist IANAL, maar dit is toch niet van toepassing lijkt mij door het bold :
Artikel 5, lid 3, van verordening nr. 261/2004, gelezen in het licht van overweging 14 ervan, moet aldus worden uitgelegd dat het feit dat een luchtvaartmaatschappij een passagier met een andere vlucht ter bestemming brengt omdat het luchtvaartuig dat de passagier vervoert door een buitengewone omstandigheid is getroffen,
Het luchtvaartuig wordt toch niet direct getroffen door de buitengewone omstandigheid (het vliegtuig kan naar elke andere bestemming ter wereld vliegen), de vluchthaven is getroffen door de buitengewone omstandigheid.

P.s. en dit is dus exact waarom ik dit liever gewoon via zo'n tussenpartij regel. Anders mag je eerst dit hele stuk van fopjurist op gaan zoeken. Dan wijst de vliegmaatschappij het af op 1 woordje (terecht of onterecht dat is niet boeiend, het is voor de vliegmaatschappij enkel een uitputtingsslag) zoals waar ik nu een vraag over stel en je mag de boeken weer in gaan duiken om te achterhalen of hier het luchtvaartuig hetzelfde is als de luchthaven of niet. En dan mag je dat weer gaan communiceren naar de vliegmaatschappij die je gewoon weer binnen 2 seconden een reply geeft (voor hun zijn dit soort dingen gewoon standaard reply's).

Dit is gewoon als leek zijnde vechten tegen een heel geoliede machine die alles wel zo ongeveer gezien heeft en enkel maar gaat voor de uitputtingsslag.
Mogelijk dat je het met de hulp van iemand als fopjurist het winstgevend kan maken om het zelf aan te vechten, maar ik kan als leek simpelweg niet veel doen voor 75 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

chocomellover schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 01:30:
@fopjurist IANAL, maar dit is toch niet van toepassing lijkt mij door het bold :

[...]

Het luchtvaartuig wordt toch niet direct getroffen door de buitengewone omstandigheid (het vliegtuig kan naar elke andere bestemming ter wereld vliegen), de vluchthaven is getroffen door de buitengewone omstandigheid.

P.s. en dit is dus exact waarom ik dit liever gewoon via zo'n tussenpartij regel. Anders mag je eerst dit hele stuk van fopjurist op gaan zoeken. Dan wijst de vliegmaatschappij het af op 1 woordje (terecht of onterecht dat is niet boeiend, het is voor de vliegmaatschappij enkel een uitputtingsslag) zoals waar ik nu een vraag over stel en je mag de boeken weer in gaan duiken om te achterhalen of hier het luchtvaartuig hetzelfde is als de luchthaven of niet. En dan mag je dat weer gaan communiceren naar de vliegmaatschappij die je gewoon weer binnen 2 seconden een reply geeft (voor hun zijn dit soort dingen gewoon standaard reply's).

Dit is gewoon als leek zijnde vechten tegen een heel geoliede machine die alles wel zo ongeveer gezien heeft en enkel maar gaat voor de uitputtingsslag.
Mogelijk dat je het met de hulp van iemand als fopjurist het winstgevend kan maken om het zelf aan te vechten, maar ik kan als leek simpelweg niet veel doen voor 75 euro.
toon volledige bericht
Dat verweer zou nergens op slaan, maar verder ben ik het helemaal met je eens. Met deze lage bedragen kan het niet uit tenzij je een rechtsbijstandsverzekering hebt of een partij als euclaim het voor je op wil nemen. Ik verbaas me erover dat euclaim er in dit geval geen heil in ziet. Ik zie dat TS op een van de vragen "Nee ik heb mijn bestemming niet bereikt" heeft ingevuld, maar ook als je aangeeft op zondag de bestemming bereikt te hebben willen ze je zaak niet hebben.
chocomellover schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 00:41:
[...]

Het is een totaal rot systeem geworden, waarbij de praktijk gewoon is dat elke claim van een particulier afgewezen en afgewezen wordt vanwege de grootst mogelijke onzin, en elke keer moet je die afwijzing weer aanvechten en er vanalles voor uitzoeken etc.
Ik heb eens een anekdote gehoord van een advocaat die in luchtvaartrecht is gespecialiseerd. Nadat zijn aanvraag voor compensatie via het online formulier was afgewezen heeft hij een brief gestuurd zonder zijn briefpapier of logo te gebruiken. De luchtvaartmaatschappij betaalde toen wel uit. Eind goed al goed, vertrouwen in de mensheid weer hersteld zou je denken. Maarrrrrrrr......de brief was 10 pagina's lang en goed onderbouwd, en vlak voordat hij antwoord had gehad, was de website van zijn kantoor en specifiek zijn profielpagina bezocht vanuit het land van de luchtvaartmaatschappij terwijl hij normaal nooit bezoekers uit dat land krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
fopjurist schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 01:14:
Een staking bij een derde partij (zoals in dit geval de Italiaanse luchtverkeersleiding) is inderdaad aan te merken als een buitengewone omstandigheid zoals bedoeld in verordening 261/2004. De betekent niet automatisch dat je geen recht meer hebt op compensatie. Artikel 5 van de verordening zegt:

[...]

De luchtvaartmaatschappij moet dus wel redelijke maatregelen treffen. Het HvJ EU heeft in 2020 geoordeeld dat wanneer de nieuwe vlucht meer dan 24 uur later aankomt dan de oorspronkelijke vlucht, en er een alternatief was dat eerder aankomt dat de nieuwe vlucht, dat de luchtvaartmaatschappij geen redelijke maatregelen heeft genomen (Aéreos Portugueses, C‑74/19):

[...]

Het is daarom belangrijk om bewijs vast te leggen dat je nu nog vluchten kunt boeken die eerder aankomen dan zondag, en dat die vluchten niet buitensporig duur zijn (ik zie enkeltjes van 60-80 euro). Je hebt recht op compensatie en met dat bewijs moet je die compensatie kunnen krijgen. De compensatie is 250 euro per persoon.

Daarnaast kun je kiezen tussen (a) alsnog je geld terug (je kunt dan zelf een nieuwe vlucht boeken met een andere (of dezelfde) maatschappij, of een auto huren), en (b) zelf een eerdere vlucht boeken (met vergelijkbare voorwaarden) en de kosten op de maatschappij verhalen.

Als het nog mogelijk is, zou ik kiezen voor optie (b). Je vliegt dan vrijdagavond voor 100 euro met ITA (vlucht AZ165) naar Rome en kunt die kosten op de luchtvaartmaatschappij verhalen. Je verliest dan wel je recht op compensatie.

De verordening bepaalt ook dat een luchtvaartmaatschappij voor eten/drinken en een hotel moet zorgen bij vluchtvertraging als dat nodig is. In jouw geval heb je daar geen recht op omdat je gewoon thuis bent. De verordening zegt niets over gemaakte kosten voor een hotel waar je niet terecht kunt. Dat betekent niet automatisch dat je er geen recht op hebt. Voor de beoordeling daarvan is het allereerst van belang vast te stellen onder welk recht de vervoersovereenkomst valt. Onder Nederlands recht zou je bijvoorbeeld de nacht van zaterdag op zondag waarschijnlijk wel kunnen claimen.
toon volledige bericht
Ik heb best uitgebreid gezocht naar alternatieven vluchten maar een vlucht van 100 euro voor vrijdagavond vanaf Brussel kreeg ik met de beste wil niet gevonden. (ik heb gezocht via skyscanner, google vluchten, en nog 1 of 2 andere zoek sites).
Misschien omdat er geen plaats was voor 7 personen.

Welke site gebruiken jullie zoal om tickets en vluchten te zoeken?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
fopjurist schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 01:38:
[...]

Dat verweer zou nergens op slaan, maar verder ben ik het helemaal met je eens. Met deze lage bedragen kan het niet uit tenzij je een rechtsbijstandsverzekering hebt of een partij als euclaim het voor je op wil nemen. Ik verbaas me erover dat euclaim er in dit geval geen heil in ziet. Ik zie dat TS op een van de vragen "Nee ik heb mijn bestemming niet bereikt" heeft ingevuld, maar ook als je aangeeft op zondag de bestemming bereikt te hebben willen ze je zaak niet hebben.

[...]

Ik heb eens een anekdote gehoord van een advocaat die in luchtvaartrecht is gespecialiseerd. Nadat zijn aanvraag voor compensatie via het online formulier was afgewezen heeft hij een brief gestuurd zonder zijn briefpapier of logo te gebruiken. De luchtvaartmaatschappij betaalde toen wel uit. Eind goed al goed, vertrouwen in de mensheid weer hersteld zou je denken. Maarrrrrrrr......de brief was 10 pagina's lang en goed onderbouwd, en vlak voordat hij antwoord had gehad, was de website van zijn kantoor en specifiek zijn profielpagina bezocht vanuit het land van de luchtvaartmaatschappij terwijl hij normaal nooit bezoekers uit dat land krijgt.
Wellicht dat EUclaim alleen 'de zekerheidjes' aanpakt want dat is makkelijk cashen dan de moeilijkere zaken, daar gaat teveel tijd in zitten voor slechts 30% van 250 euro?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
fopjurist schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 01:14:

[...]

[...]

toon volledige bericht
Ik ga sowieso een claim indien en zal deze 'bewijzen' daaraan toevoegen

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je hebt er misschien niets meer aan, maar vandaag en morgen vliegt Brussels Airline van BRU naar FCO (Fiumicino). Kosten voor 7 personen ca. 864 euro. Leek mij een mooi alternatief.
Ook nog wel goedkopere vluchten via Ryanair op FCO.

[ Voor 13% gewijzigd door Cheesy op 21-10-2022 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Cheesy schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:10:
Je hebt er misschien niets meer aan, maar vandaag en morgen vliegt Brussels Airline van BRU naar FCO (Fiumicino). Kosten voor 7 personen ca. 864 euro. Leek mij een mooi alternatief.
Ook nog wel goedkopere vluchten via Ryanair op FCO.
waar heb je deze vlucht gevonden?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
louzy82 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:29:
[...]

sorry was een foutje, ik zie nu dat de datum verschoven was :/

[ Voor 35% gewijzigd door Cheesy op 21-10-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

louzy82 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:29:
[...]

De vlucht van Brussels Airline was gisteren nog te boeken ook al is de vlucht geannuleerd. Inmiddels is hij niet meer te boeken. De vlucht van Ryanair van 16:00 vandaag staat op Google Flights maar als je doorklikt is hij niet meer te boeken (Google Flights houdt er geen rekening mee dat er nog maar 3 stoelen beschikbaar zijn). Morgen zijn er geen directe vluchten meer, maar alleen duurdere vluchten die ook nog eens een overnachting in een vreemde stad hebben.

Jammer dat ik gisteren niet wist dat het voor 7 passagiers was, dan had ik beter kunnen zoeken en screenshots kunnen maken als er wat beschikbaar was. Op dit moment kun je niet meer bewijzen dat de luchtvaartmaatschappij niet alle redelijke maatregelen heeft getroffen om je vertraging te beperken, dus kun je geen compensatie claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
fopjurist schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:40:
[...]

De vlucht van Brussels Airline was gisteren nog te boeken ook al is de vlucht geannuleerd. Inmiddels is hij niet meer te boeken. De vlucht van Ryanair van 16:00 vandaag staat op Google Flights maar als je doorklikt is hij niet meer te boeken (Google Flights houdt er geen rekening mee dat er nog maar 3 stoelen beschikbaar zijn). Morgen zijn er geen directe vluchten meer, maar alleen duurdere vluchten die ook nog eens een overnachting in een vreemde stad hebben.

Jammer dat ik gisteren niet wist dat het voor 7 passagiers was, dan had ik beter kunnen zoeken en screenshots kunnen maken als er wat beschikbaar was. Op dit moment kun je niet meer bewijzen dat de luchtvaartmaatschappij niet alle redelijke maatregelen heeft getroffen om je vertraging te beperken, dus kun je geen compensatie claimen.
Toch bedankt voor de genomen moeite en het meedenken.

Ik heb zelf ook geen screenshots meer genomen maar ik kijk wel wat ik nog bij elkaar kan sprokkelen.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

louzy82 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:42:
[...]

Toch bedankt voor de genomen moeite en het meedenken.

Ik heb zelf ook geen screenshots meer genomen maar ik kijk wel wat ik nog bij elkaar kan sprokkelen.
Ik weet niet hoeveel je oorspronkelijk voor je tickets hebt betaald, maar je kunt kiezen om je geld terug te krijgen en morgenochtend naar Napels te vliegen (€1406 voor 7 personen), en dan voor €300 de trein naar Rome te nemen die er 70 minuten over doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
fopjurist schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:48:
[...]

Ik weet niet hoeveel je oorspronkelijk voor je tickets hebt betaald, maar je kunt kiezen om je geld terug te krijgen en morgenochtend naar Napels te vliegen (€1406 voor 7 personen), en dan voor €300 de trein naar Rome te nemen die er 70 minuten over doet.
We hebben gisteren al een knoop doorgehakt en we vliegen nu zondag heen en zaterdag terug (ipv vrijdag)

Volgens mij waren de tickets ongeveer 100 euro pp dus letterlijk alle alternatieven waren ruim duurder

Louzy#2475

Pagina: 1