Dat geldt voor alles wat niet on prem is, door alleen jezelf wordt beheerd (dus geen externe beheerdersclub). En dan nog, in een doemscenario heeft de NSA of MvS vorig jaar al wat backdoors laten meedraaien. Het is allemaal grijstinten, wat mij betreft.
Social media foto's en pro-choice forumposts en andere zaken die niet de eigen diensten betreft: dat staat hier wat los van m.i., laten we dat even in een ander topic doen.
-
Beveiliging omvat betrouwbaarheid (weet je zeker dat je er altijd bij kunt, ook als het fout gaat), integriteit (is alle data juist, onveranderd) en vertrouwelijkheid (alleen de mensen die mogen, kunnen meekijken).
Het is erg afhankelijk van de eigen technische en organisatorische kennis, kunde en tijd of een cloudprovider dat beter kan dan dat je het zelf kunt.
Ik vertrouw de security mensen in het algemeen (!) betere maatregelen te kunnen nemen tegen %h4x0r% dan dat de meeste mensen en zelfs organisaties dat kunnen.
Alternatief voor zelf doen is natuurlijk ook een NL 'cloud' partij. Vooralsnog duurder, trager en/of minder functionaliteit maar je investeert wel in een betere Europese positie hierin.
jurroen schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:48:
Ik heb een sticker op mijn laptop zitten die het antwoord op deze vraag geeft: "There is no cloud, it's just someone else's computer". Vertrouw je een Europese cloudaanbieder wel? En zo ja, waar is dat vertrouwen op gebaseerd?
Datzelfde geldt overigens ook voor je prive-NAS en ook -PC.
Alle beveiliging is relatief, en afhankelijk van anderen. De NL overheid kan jouw NAS komen halen (en dan hoop je dat je nergens de key hebt opgeslagen - en dat er geen gaten in de versleuteling zitten).
-
Inderdaad kan je de data versleutelen met een eigen sleutel - die je ook alleen zelf bewaart. Plus ergens off site een backup natuurlijk. Beperkt je wel wat in gebruiksgemak. Maar dan dus, zie fopjurist, de cloud puur als domme opslag gebruiken a la Dropbox.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)