10 - 100 Mbit netwerkvraagje en uplink vraagje

Pagina: 1
Acties:

• RutgerJan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03-2022
Hallo

ik ben momenteel bezig met het aanvragen van ADSL, en ga nu eerst een netwerk aanleggen.
Op dat netwerk moeten 3 computers (werkstations) staan aangesloten, en een aparte server die de ADSL toegang regelt.
Ik had gedacht om een hubje en NICs te kopen, en alle 4 de compu's te verbinden via de hub.
Nu kom ik er achter dat op de server al een 10Mbit NIC onboard zit. Nu vraag ik me af wat dit voor consequenties heeft voor het thuisnetwerk.

Ik wil het starterspakket kopen bij MyCOM (lekker goedkoop), maar die zijn alleen 100Mbit, en niet 10/100. Omdat ik het ADSL modem op die 10Mbit onboard NIC wil doen, moet het mogelijk zijn m.i. om het netwerk alleen op 100 te laten draaien.

Grote vraag: klopt dat laatste?

Een ander (simpel) vraagje: de werkstations en de server worden verbonden via de hub. Moeten al die computers op een zelfde soort aansluiting zitten, of is het zo dat er een aparte 'uplink' aansluiting opzit waar de server op moet? Meen ik wel eens gehoord en/of gelezen te hebben, maar weet dit niet zeker.

O ja, ik heb de search gebruikt :)

In ieder geval bedankt!

Verwijderd

[forum=4] --> [forum=19]

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
ow. dat is geen probleem hoor.. je sluit je ADSL modem aan op die onboard 10Mbit kaart en dan druk je er een losse 100Mbit kaart van mycom bij.. en daar sluit je je thuisnetwerk aan.. dan configureer je die computer als router (met winroute of linux oid) en de computer zorgt er dan voor dat het verkeer van je thuisnetwerk (100Mbit) overgezet wordt naar je ADSL lijn (10Mbit)

de server moet ook op een normale poort van de hub.. de uplink poort is alleen voor het aansluiten van een 2e hub (uitbreidingspoort, zeg maar)

Have a wheelie good weekend!

• RutgerJan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03-2022
Johnny: Sorry :)

FragDaddy: bedankt voor je reply. Ik dacht zoiet inderdaad zelf ook, maar wilde toch ff checken.
Als ik goed begrepen heb uit een van die twee heeeeeel lange :) topics, zou die server dus niet eens nodig zijn, als je bij je ADSL abo een bepaald type modem krijgt.... toch? >:)

RJ

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op dinsdag 28 augustus 2001 22:54 schreef RutgerJan het volgende:
Als ik goed begrepen heb uit een van die twee heel lange topics, zou die server dus niet eens nodig zijn, als je bij je ADSL abo een bepaald type modem krijgt.... toch?
klopt, dan krijgt elke computer zijn eigen IP adres in plaats van slechts 1 IP adres voor je abonnement. Maar die mogelijkheid wordt toch langzaamaan weer teruggedraaid?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

uh als je een ethernet modem hebt, hoef je geen aparte server hiervoor te hebben. Zie hiervoor: http://adsltweak.iscool.nl (geen grapje!)

iStockphoto

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 11:23

grep

meer begrep...

voordeel van die 'server' oplossing vind ik, dat je je beveiliging beter kunt regelen.
Ik weet niks van dat ADSL modem waar je het over hebt, maar ik gok dat de firewall functies (als ze er al op zitten) beperkt zullen zijn. Zo niet, dan moet je al je werkstations individueel (lokaal) gaan beveiligen, niet handig.

Of je die server nu op linux of windows laat draaien, er is tegenwoordig genoeg leuke software om in ieder geval te zorgen dat niet een of andere geinponem effe op je netwerk loopt te klooien via je vaste internet verbinding.
Pagina: 1