Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

upgrade na 10 jr, advies gevraagd omtrent platform en kast

Pagina: 1
Acties:

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11 12:23
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Na +- 10 jaar is het tijd voor een upgrade van mijn systeem. Ooit begonnen met een pentium G620, 8 jaar geleden geupgrade naar een i5-3570 en deze de afgelopen 3 jaar overgeklokt (beperkt, multiplier 4x hoger) gedraait. De grafische kaart is geupgrade van een HD4870 naar een RX480 naar een RX6800. Deze laatste houd ik, de rest wordt vervangen. Systeem wordt gebruikt door mijn vrouw als thuiswerkplek (citrix), dus de hele dag idle ongeveer, en s` avonds en in het weekend door mij om te gamen. Niet competetief, voornamelijk single player RTS, RPG. Dat werk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Beste bang for the buck. Ik ben zoals duidelijk mag zijn, niet iemand die steeds het allernieuwste moet hebben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een 4K monitor, RX6800, toetsenbord, muis en licentie voor Windows heb ik al. Het gaat dus alleen om de desktop zelf. In mijn wenslijstjes heb ik een aantal dingen hetzelfde, en twijfel ik vooral tussen de platforms (AM4, AM5, 1700).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Advies omtrent de kast, advies omtrent de CPU koeler en feedback over de platformkeuze.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU: absoluut geen merkvoorkeur: door de jaren heen Intel en AMD gebruikt. Bij 3rd Gen Core was Intel de enige optie, en dat voldoet eigenlijk tot nu toe. Inmiddels een thuiswerkpc voor mezelf met een Ryzen 3200G, werkt ook heerlijk.
Moederbord: groot fan van ASrock, altijd deze moederborden gehad en nooit maar enig probleem gehad.
Kast: Nu een fractal Design Define C en een NZXT H210 in gebruik. Ik vind de styling van de NZXT lijn mooier dan de Fractal. Zie ook mijn vraag hierover!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik bij idle (vanwege thuiswerken) en energieverbruik in het algemeen is erg belangrijk. Hier ook de voeding en platformkeuze bij gemaakt. Sta open voor andere inzichten / verbeteringen.

Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning, op alle platforms zou ik nog een betere CPU kunnen prikken, en momenteel vind ik undervolten / stilte belangrijker dan net die extra 10 fps.

Wat verwacht je van ons?
Advies over mijn platformkeuze, antwoord op mijn vraag over de CPU koeler en advies / inzicht over de kastkeuze.

platformkeuze
AM4 is dan een 'end of the line' platform, maar een upgrade van een i5 3570 naar een 5600X is enorm. Mijn RX6800 kan eindelijk zijn benen strekken. Mocht ik over een paar (5+) jaar toch power tekort komen, dan is daar altijd nog marktplaats/ebay/aliexpress waar ik dan een 5800X3D of 5950X vandaan kan halen om het hoogst haalbare uit het platform te halen voor een prikkie. Tevens staan er ook steeds meer AM4 CPU`s op de tweedehands markt, dus ik ben eigenlijk wel van plan zoveel mogelijk onderdelen tweedehands te kopen indien mogelijk.

AM5 biedt veel potentie, maar de prijzen van het gehele platform zijn zoveel hoger dan AM4. In mijn huidige wenslijst is het een verschil van 300 euro. Dit komt mede door het niet beschikbaar zijn van goedkope moederborden.

Intel 12th gen is te overwegen. De prijs is vergelijkbaar. Een platform rond de 5600X is ook te maken met een 12400 of 12500. Het 'upgradepad' in de toekomst is alleen minder aantrekkelijk. Een 5800X3D is nog altijd sneller dan een 12700. De vraag is of 13th gen interessant genoeg is om nu voor 12th gen platform te gaan.

Graag jullie inzichten!

CPU koeler
Ik heb een Arctic Freezer AIO toegevoegd, maar voor een 5600X of een 12400 is deze natuurlijk behoorlijk overkill. Ik maak al jaren gebruik van een Deepcool Gammax 400 koeler, aangepast met een Arctic P12 fan. Fluisterstil en zowel de i5 3570 als mijn Ryzen 3200G zijn blijven ruim gekoeld. Kort gezegd, heeft de AIO zin (buiten het uiterlijk) of is een goedkoop tower coolertje prima. Mijn gevoel zegt ja, maar mijn tweaker hartje vind een AIO ook wel eens leuk (doet me dan weer denken aan de custom loops van vroegah)...

kast keuze
Ik heb een NZXT H510i toegevoegd. Ik vind dat een prachtige kast en met de led balk bovenin kan de PC mooi uitgelicht worden. Ik hoef geen RGB circus, maar een mooi wit licht over de componenten kan ik waarderen. Internet is het echter er niet helemaal over eens of dit wel zo`n goede kast is qua koeling. Er zou te weinig airflow zijn. Er zal een 65W - 95W CPU in komen, met een RX6800. Voldoet dan een H510i? Ik ben van plan alle case fans te vervangen voor Arctic P14 en P12 (zet ik over uit mijn huidige PC).
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 199,90€ 199,90
1MoederbordenASRock B550 Extreme4€ 179,-€ 179,-
1BehuizingenNZXT H510i Zwart€ 92,-€ 92,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 280€ 93,30€ 93,30
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 61,90€ 61,90
1VoedingenCooler Master V550 Gold-V2€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB€ 139,90€ 139,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 830,90

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:20
uitvoering: ASUS ROG Strix B550-F Gaming zou betere optie zijn vanuit prijstechnisch punt.
Deze behuizing is niet erg stil, je zou misschien beter een stillere behuizing kunnen pakken. Let ook op dat je een 280mm aio hebt gekozen.
Pak 3200c16 sticks of 3600c16, geen 3600c18.
uitvoering: PNY XLR8 CS3140 1TB zou een leuke ssd kunnen zijn.

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11 12:23
Bedankt voor je reactie! Zie mijn opmerkingen!
Is prijs het enige pluspunt naast dat dit moederbord op het tweede M.2 slot wel x4 heeft, de asrock heeft daar x2. Ik ben erg biased naar asrock, maar moet zeggen dat deze er ook wel heel erg goed uit ziet... Ik heb mij gebaseerd op de review van tweakers.
Deze behuizing is niet erg stil, je zou misschien beter een stillere behuizing kunnen pakken. Let ook op dat je een 280mm aio hebt gekozen.
heb je advies? In de tweakers test komt deze er erg goed uit qua stilte, maar juist niet qua koeling? Ik gebruik sowieso stille arctic fans, met een custom fan profiel.
Pak 3200c16 sticks of 3600c16, geen 3600c18.
Goeie, pas ik aan. Door het vele gerommel met wenslijsten de verkeerde geselecteerd!
uitvoering: PNY XLR8 CS3140 1TB zou een leuke ssd kunnen zijn.
Waarom raadt je deze aan? Vanuit prijsopzicht? De SN850X komt als allersnelste uit de test maar is 50% duurder...

[ Voor 7% gewijzigd door -ErikE- op 20-10-2022 09:57 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:20
De extreme was leuk, maar is erg omhoog geschoten in prijs... Als prijs niets uitmaakt kan je ook een r7 pakken ipv r5, dat geeft groter voordeel.

Ssd: snelste ssd ga je niets van merken met het beoogde gebruik, deze ssd zou langer mee moeten gaan en is stuk goedkoper.