Vraag

• Hold
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb mijn 'oude' Mi9SE voorzien van LineageOS 19.1 en ik vroeg me af hoe het nu juist zit met de security updates/patches.

Bij security update staat een datum van oktober 2022 maar bij de vendor security patch staat de laatste update die het toestel van Xiaomi gekregen heeft (mei 2021).

Wat is precies het verschil en maakt dat nog veel uit bij het dagelijkse gebruik, zoals bv bankapps?

Ik kon nergens een duidelijk antwoord vinden op XDA of reddit, dus hopelijk kan hier iemand zijn/haar licht over laten schijnen.

Beetje off topic: na jaren MIUI gebruik, betrap ik mezelf er toch op dat er een aantal zaken beter werkten in MIUI dan in andere, meer stock, Android versies. :+

Beste antwoord (via Hold op 20-10-2022 09:28)

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Vendor security komt mee met updates van de bootloader en andere firmware. Security updates zijn de updates binnen Android en die gaat mee met LineageOS. Vandaar dat die dus ook nieuwer is.
Voor sommige toestellen (met name de Pixels) levert LineageOS ook de firmware mee. Of dat voor jou toestel ook zo is kun je in de wiki vinden.
Qua bankapps zou ik me niet zoveel zorgen maken, zolang je het OS bijhoud gaat het naar mijn ervaring prima.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Vendor security komt mee met updates van de bootloader en andere firmware. Security updates zijn de updates binnen Android en die gaat mee met LineageOS. Vandaar dat die dus ook nieuwer is.
Voor sommige toestellen (met name de Pixels) levert LineageOS ook de firmware mee. Of dat voor jou toestel ook zo is kun je in de wiki vinden.
Qua bankapps zou ik me niet zoveel zorgen maken, zolang je het OS bijhoud gaat het naar mijn ervaring prima.

• Hold
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Dank je. Helemaal helder!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:56

jurroen

Security en privacy geek

Het hangt in mijn ogen grotendeels af van je 'threat model'. Als huis-, tuin- en keukengebruiker loop je dan wel een risico, maar die is praktisch verwaarloosbaar.

Heb je een hoger dreigingsmodel? Dan is het wellicht een wat serieuzere aangelegenheid en een groter risico. Bijvoorbeeld als je een journalist bent, dissident, activist, etc.

In alle eerlijkheid: ik zou het zelf nooit doen - maar ik heb dan ook een hoger dreigingsprofiel. Enerzijds kunnen kwetsbaarheden in de firmware een flink risico zijn, anderzijds de consessies die LineageOS veelal doet.

Veel LineageOS 'versies' zijn zogenaamde userdebug builds of hebben een zwakkere SELinux policy. Bij onofficial builds staan die soms zelfs op permissive ingesteld... Het 'rooten' van je telefoon is wel een van de meest grote risico's overigens.

Het is wat kort door de bocht: in feite bestaat je telefoon uit twee lagen. De diepe laag is de firmware, wat @Kaalus aangeeft. Een laag hoger, de tweede laag, is Android zelf.

De firmware kan kwetsbaarheden bevatten, die (in een zeer ongelukkig geval) opstand uit te buiten zijn. Dat kan bijvoorbeeld de WiFi firmware zijn of in het modem (baseband SOC / SS7).

Hypothetisch zou je met een flinke kwetsbaarheid veel kwaad kunnen uithalen. Echter, dat zijn in de meeste gevallen targetted attacks die door aanvallers worden uitgevoerd waarbij budget of manpower minder een probleem is (statelijke actoren).

Voor de gemiddelde gebruiker is dat onrealistisch. Dan heeft is het zeker aan te raden om zo snel mogelijk te zorgen dat de firmware up-to-date is, maar is het risico lager (lagere waarschijnlijkheid, meer beperkte impact).

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry