Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorwees1
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik zit erover na te denken de nieuwe 2022 Apple TV 4K aan te schaffen. De vraag is, de 'goedkopere' variant, of het high-end model met ethernet en Thread ondersteuning. Ik heb thuis veel smart-home draaien, echter heb ik ook een HomePod mini die Thread ondersteunt en momenteel als Thread router fungeert.

Mijn vraag is daarom, heeft het toegevoegde waarde om Thread ook op de Apple TV te hebben of maakt de HomePod mini dit overbodig? In dat geval bespaar ik liever die paar tientjes en ga ik voor het gewone model, aangezien die geüpgraded is met standaard 64GB.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:05

Releases

Ja maar!

Ik merk qua stabiliteit een verschil wanneer ik de Apple TV4K bedraad aansluit, dan is duidelijk alles stabieler en of sneller.
Wanneer de Apple TV via WIFI aangesloten zit is het vaak toch wat minder allemaal.
De Apple TV is hier de Homekit hub in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:49
Tja het zal aan de kwaliteit van je wifi liggen. Ik heb mijn router onder de bank liggen en die heeft vrijwel direct "zicht" op de AppleTV die 4 meter verderop staat en dan links en rechts een originele homepod . Nooit problemen mee.
Ik weet overigens niet wat Thread ondersteuning betekent in deze context.

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:24
Het is in jouw geval niet nodig om die 20 euro extra uit te geven.
Meeste streaming diensten hanteren een grote buffer, waardoor je vaak geen problemen ervaart met streamen over wifi.

Maar;
ooit van plan om 'live'-streaming zaken te gaan gebruiken? Zoals Playstation Remote of Steam Remote Play. Dan verwacht ik dat je sowieso voordeel zult ervaren met een bekabelde aansluiting.

Extra schijfruimte kan interessant zijn voor plaatsen van offline media buiten streaming diensten om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:05
Purejet schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:59:
Het is in jouw geval niet nodig om die 20 euro extra uit te geven.
Meeste streaming diensten hanteren een grote buffer, waardoor je vaak geen problemen ervaart met streamen over wifi.

Maar;
ooit van plan om 'live'-streaming zaken te gaan gebruiken? Zoals Playstation Remote of Steam Remote Play. Dan verwacht ik dat je sowieso voordeel zult ervaren met een bekabelde aansluiting.
Ethernet poort is ook erg fijn als je
+ zelf binnen je netwerk data gaat versturen (bijvoorbeeld zelf streamen).
+ last hebt van storing van WiFi signaal
+ Wifi netwerk intensief wordt gebruikt. Met een UTP kabeltje ontlast je dat en heb je tijdens kijken er geen last meer van.
Extra schijfruimte kan interessant zijn voor plaatsen van offline media buiten streaming diensten om.
Maar die offline media kun je niet opslaan op een AppleTV (afgezien als tijdelijk bestand in sommige apps wat de OS naar gelieve zonder waarschuwing er af kan gooien als het ruimte wil). Dus tenzij je massaal Apple Arcade wil gaan doen heeft dat geheugen weinig nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purejet
PrimusIP schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:47:

Maar die offline media kun je niet opslaan op een AppleTV (afgezien als tijdelijk bestand in sommige apps wat de OS naar gelieve zonder waarschuwing er af kan gooien als het ruimte wil). Dus tenzij je massaal Apple Arcade wil gaan doen heeft dat geheugen weinig nut.
Inderdaad tijdelijk lijkt het bij vlc, Infuse waarschijnlijk niet.
https://www.iculture.nl/t...tv-videos-lokaal-opslaan/

[ Voor 4% gewijzigd door Purejet op 20-10-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorwees1
Dank allen! Duidelijk verhaal. M'n router staat praktisch naast de Apple TV en heb nooit WiFi issues gehad. Uiteraard begrijpelijk dat je internet bedraad stabieler draait, onder welke omstandigheid ook. Thread wise heeft het dus geen zin?

[ Voor 56% gewijzigd door victorwees1 op 20-10-2022 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purejet
victorwees1 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:23:
Dank allen! Duidelijk verhaal. M'n router staat praktisch naast de Apple TV en heb nooit WiFi issues gehad. Uiteraard begrijpelijk dat je internet bedraad stabieler draait, onder welke omstandigheid ook. Thread wise heeft het dus geen zin?
'Geen zin' lijkt me vrij zwart-wit.
Verwacht je een HomeKit Hub inclusief Matter in de toekomst grootschaliger in te gaan zetten?

Ik heb nog weinig detail-kennis over werking van Threat.
Maar ook hier geldt in mijn ogen: Je wil de 'core' van je automatisering-oplossing toch bedraad kunnen aansluiten als dat nodig is.
Als we verder naar detail kijken en je toch van plan was wifi te gebruiken zal de transceiver vermoedelijk beter zijn in de Apple TV 2022 Wifi6-AX vs... HomePod Mini. Vermoedelijk ook een van de redenen waarom men de ondersteuning als Hub uit de (mobielere) iPad wil halen.
Ik kan mij indenken dat een snelle respons van en naar zo'n border-router van cruciaal belang is om een goede terugkoppeling te krijgen bij alle HomeKit gebruikers en apparaten. Sommige Thread-geschikte-accessoires (Eve Weather) gebruiken ook Bluetooth om gegevens uit te wisselen. Mogelijk is het uit elkaar kunnen trekken van locatie AppleTV/HomePod Mini dan nog een pluspunt.

"Reach every corner - with a second home hub

Bluetooth has about the same limited range as a regular Wi-Fi signal, but can't be extended with additional repeaters or mesh networking in the current architecture of HomeKit. So if your house is large, features multiple floors and/or floor heating, has an inconvenient layout or is designed in a way that simply hampers your Bluetooth range, you can use a second home hub to help.
Here’s a tip: Make sure your Apple TV is not in a corner or on the floor. Like your Wi-Fi router, Apple TV works best at table height. Consider mounting it on the wall with a wall bracket, which you can find on Amazon.
What’s great about multiple home hubs is that they automatically connect to the HomeKit-enabled accessories within their range. You don’t have to set anything up."
Bron: Website Eve

[ Voor 27% gewijzigd door Purejet op 20-10-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purejet
Ter aanvulling nog, de extra bullets op de apple website omtrent Thread zijn in detail ook anders tussen AppleTV 4k new en HomePod Mini:

Apple Tv: “ Compatible with HomeKit- or Matter‑enabled Thread accessories only. Thread‑based accessories require a Thread‑enabled home hub, such as Apple TV 4K or HomePod mini, or a third‑party Thread border router.”

HomePod Mini: “ Not compatible with non‑HomeKit Thread devices.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorwees1
Purejet schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:42:
Ter aanvulling nog, de extra bullets op de apple website omtrent Thread zijn in detail ook anders tussen AppleTV 4k new en HomePod Mini:

Apple Tv: “ Compatible with HomeKit- or Matter‑enabled Thread accessories only. Thread‑based accessories require a Thread‑enabled home hub, such as Apple TV 4K or HomePod mini, or a third‑party Thread border router.”

HomePod Mini: “ Not compatible with non‑HomeKit Thread devices.”
Dank voor je extra toevoeging. Ik lees eigenlijk hetzelfde tussen de Apple TV en HomePod mini. Het enige verschil wat ik zo zie is dat de HomePod mini wellicht niet geschikt is voor Matter. Thread is alleen beschikbaar voor HomeKit enabled devices op beide apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purejet
victorwees1 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:34:
[...]

Dank voor je extra toevoeging. Ik lees eigenlijk hetzelfde tussen de Apple TV en HomePod mini. Het enige verschil wat ik zo zie is dat de HomePod mini wellicht niet geschikt is voor Matter. Thread is alleen beschikbaar voor HomeKit enabled devices op beide apparaten.
Ik vind het lastig te interpreteren. En ik las inderdaad ook in eerste instantie hetzelfde in een langer stukje tekst.

Maar het kan ook als volgt zijn:
Matter is de applicatie-laag en Thread een (standaard)protocol.
Er bestaan accessoires die een goedkeuring hebben voor Thread én HomeKit, maar ook accessoires die enkel geschikt worden gemaakt voor Thread. Vermoedelijk is er een goedkeuringsproces met bepaalde voorwaarden voor beide.
Die laatste groep zou in theorie multi-platform moeten zijn, maar wellicht dan alleen i.c.m. een nieuwe soort Apple TV 4k te gebruiken. :?

- Compatible with HomeKit- or Matter‑enabled Thread accessories only
- Not compatible with non‑HomeKit Thread devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb de ATV hier na 2-3 maanden toch maar bedraad aangesloten, voor Netflix/YouTube/Videoland ging het opzich prima via WiFi, toen ik echter laatst een Blu-Ray rip ging kijken van 70GB ging het toch fout af en toe, waar ik met een ethernet kabel helemaal nergens last van had. Bovendien is de investering maar 20 euro extra, dat lijkt me een no-brainer voor een apparaat wat je (vermoedelijk) elke dag gebruikt voor een aantal jaar.
Pagina: 1