Rijksambtenaren kunnen bijdrage krijgen voor verduurzaming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siepie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-05 07:55
Hoi allen, ik lees net dit in een andere uithoek van GoT:

Rijksambtenaren kunnen vanaf komend jaar een bijdrage krijgen vanuit hun werkgever voor verduurzaming van hun huis. Kan voor zaken als warmtepomp, zonwering en nog meer gebruikt worden. Is geregeld in de CAO.

Ik dacht ik post het ook even hier, zodat mensen die plannen rond verduurzaming hebben en rijksambtenaar zijn het wellicht zien.

Hier de link naar het topic waar ik het las: fisherman in "Bijdrage werkgevers aan thuiswerken"

[ Voor 11% gewijzigd door Siepie op 20-10-2022 04:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

volgens mij kan eea uit het IKB budget betaald worden, dus niet geheel gratis.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:46
bombadil schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:11:
volgens mij kan eea uit het IKB budget betaald worden, dus niet geheel gratis.
750€ IKB en je kan ook je 750€ tbv kantoor voorzieningen (1 keer per 5 jaar) aanwenden geloof ik. P Direkt is erg onduidelijk met informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_Velsink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:17
Let wel, dit is alleen ter vervanging voor ambtenaren die niet gebruik hebben gemaakt van het budget om een thuiswerkplek in te richten a 750 euro.
Ambtenaren die geen thuiswerkplek hebben ingericht kunnen in plaats daarvan het budget gebruiken om je huis te verduurzamen.
Daarnaast mag je nog 750 euro uit je IKB budget gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door J_Velsink op 20-10-2022 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:10
Ja en ging dit ook niet in ruil voor de fietsbijdrage? Gaat in per 1/1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:28
Is ingegaan per nieuwe CAO en staat los van fietsvergoeding (dat is 500 euro, plus ikb inzet eens per 5 ( of wordt dat 7) jaar

Inrichten thuiswerkplek is 1x per 5 jaar
750 euro werkgever plus maximaal 750 euro ikb budget.

Inrichting thuiswerkplek omvat niet
meubels (verstelbare bureaustoel, verstelbaar bureau, (los) standaardtoetsenbord, (losse) standaardmuis, in hoogte verstelbaar beeldscherm
voetensteun; laptophouder)
hulpmiddelen die onder arbovoorzieningen thuiswerkplek vallen
ICT-middelen (computer, randapparatuur en hulpmiddelen)
Kantoorbenodigdheden
Klimaatbeheersing
Verbouwingskosten

[ Voor 8% gewijzigd door mjjveldt op 20-10-2022 08:32 ]

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:14
Het gaat hier om verduurzaming van je thuiswerkplek.
Je moet dus de mogelijkheid van je werkgever hebben gekregen om thuis te mogen werk (of gedeeltelijk).
Voor een deel van de ambtenaren die niet thuis kunnen werken, zoals ik, zal dit niet gelden.

Citaat:
6.2 Verduurzaming woning
In de cao is opgenomen dat werknemers voor de inrichting van hun thuiswerkplek één keer per
vijf jaar een werkgeversbijdrage, aangevuld met de fiscaal voordelige aanwending van het IKBbudget, kunnen besteden. Partijen komen overeen dat beide bedragen ook besteed mogen worden
aan verduurzaming van hun woning. Dit kan zowel een huur- als een koopwoning zijn. Daarbij
geldt niet de voorwaarde dat de werknemer (deels) thuis werkt. Onder verduurzaming van de
woning wordt verstaan: maatregelen die bijdragen aan energiebesparing (bijvoorbeeld isolatie),
het verminderen van het verbruik van fossiele brandstoffen (bijvoorbeeld een warmtepomp) en het
opwekken van hernieuwbare energie (bijvoorbeeld zonnepanelen).

In de CAO vermeld onder Hoofdstuk 11.2

Uitgewerkte uitleg over dit hoofdstuk.

[ Voor 6% gewijzigd door SpiriTNL op 20-10-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:03
Als ik het goed begrepen heb is het eens per 5 jaar 750,- voor thuiswerkplek (bureau, stoel, etc.) die je OOK mag inzetten voor verduurzaming.

Daarnaast kun je 750 inzetten uit je IKB (potje met vakantiegeld en 13e maand). Het voordeel daarvan is dat je bruto naar netto omzet, het bespaart belasting omdat je bruto (en netto) inkomen naar beneden gaat. Meestal dus 39%. Dat gebruik gaat niet ten koste van de pensioenopbouw maar wel van het SVW loon ofwel een eventuele sociale uitkering die gebaseerd is op dat loon (WW, WIA) zal lager uitvallen.

Eigenlijk dus 2x150 per jaar in een vijfjaars periode. Nergens staat trouwen wanneer die 5 jaars periode begint of eindigt: Mag het 2 jaar op rij? 1x aan het einde en 1x (het volgende jaar) aan het begin van een periode?

Met de aanvulling van @SpiriTNL hierboven: Je moet wel thuis mogen werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:08
Dit gaat dus helemaal nergens over. Het is een bestaande arbeidsvoorwaarde die wat breder uitgelegd wordt. Waarbij je je ook kunt afvragen of de oude uitleg niet te strikt was. En het zou me niet verbazen als dit gewoon een uitwerking is van verruimde fiscale mogelijkheden voor de werkkostenregeling.

De nieuwe cao Rijk is, zoals gebruikelijk, weer een aanfluiting. Veel geblaat, weinig wol. Wie sluit er in deze tijden nu een tweejarige cao af? En met een loonstijging die nog niet eens de inflatie sinds het aflopen van de vorige cao dekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
Vistajevski schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:13:
Dit gaat dus helemaal nergens over. Het is een bestaande arbeidsvoorwaarde die wat breder uitgelegd wordt. Waarbij je je ook kunt afvragen of de oude uitleg niet te strikt was. En het zou me niet verbazen als dit gewoon een uitwerking is van verruimde fiscale mogelijkheden voor de werkkostenregeling.

De nieuwe cao Rijk is, zoals gebruikelijk, weer een aanfluiting. Veel geblaat, weinig wol. Wie sluit er in deze tijden nu een tweejarige cao af? En met een loonstijging die nog niet eens de inflatie sinds het aflopen van de vorige cao dekt?
Je slaat de spijker op z'n kop, dit is inderdaad een verruiming van de fiscale mogelijkheden.
In de vorige CAO was al een thuiswerk vergoeding en nu kan je deze breder/ruimer inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:24
SpiriTNL schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:08:
Je moet dus de mogelijkheid van je werkgever hebben gekregen om thuis te mogen werk (of gedeeltelijk).
Voor een deel van de ambtenaren die niet thuis kunnen werken, zoals ik, zal dit niet gelden.

Citaat:
6.2 Verduurzaming woning
In de cao is opgenomen dat werknemers voor de inrichting van hun thuiswerkplek één keer per
vijf jaar een werkgeversbijdrage, aangevuld met de fiscaal voordelige aanwending van het IKBbudget, kunnen besteden. Partijen komen overeen dat beide bedragen ook besteed mogen worden
aan verduurzaming van hun woning. Dit kan zowel een huur- als een koopwoning zijn. Daarbij
geldt niet de voorwaarde dat de werknemer (deels) thuis werkt.
Onder verduurzaming van de
woning wordt verstaan: maatregelen die bijdragen aan energiebesparing (bijvoorbeeld isolatie),
het verminderen van het verbruik van fossiele brandstoffen (bijvoorbeeld een warmtepomp) en het
opwekken van hernieuwbare energie (bijvoorbeeld zonnepanelen).

In de CAO vermeld onder Hoofdstuk 11.2

Uitgewerkte uitleg over dit hoofdstuk.
toon volledige bericht
Volgens het stukje CAO dat je zelf quote geldt juist niet de voorwaarde dat je thuis moet kunnen werken. Verder inderdaad een beetje een sigaar uit eigen doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
Anomi schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:16:
[...]

Volgens het stukje CAO dat je zelf quote geldt juist niet de voorwaarde dat je thuis moet kunnen werken. Verder inderdaad een beetje een sigaar uit eigen doos.
Dit kan je op meerdere manieren lezen.

Citaat:
Voorzieningen thuiswerkplek en/of verduurzaming woning

Als u regelmatig thuiswerkt moet uw thuiswerkplek aan ergonomische eisen voldoen, zodat u gezond en veilig kunt werken.
--------------------------

Een alinea verder staat:
Naast voorzieningen voor een ergonomische thuiswerkplek heeft u recht op een vergoeding van uw -----------werkgever voor de inrichting van uw thuiswerkplek en/of verduurzaming van uw woning.
--------------------------

Je kan dit of lezen in de zin van en/en of je kan het lezen als een losstaand onderwerp.

Ik lees het als onderdeel van de eerste alinea, dus en/en.

Leer mij de overheid kennen, ze lezen het altijd in hun voordeel |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:28
Overigens vallen de zaken als bureau, bureaustoel, monitor etc allemaal niet onder deze regeling. Maar zijn daar losstaande vaste maximale bedragen voor:
  • verstelbaar bureau € 450 (niet verstelbaar - 375)
  • toetsenbord € 32
  • muis € 28
  • beeldscherm € 182
  • voetensteun en laptophouder € 60 en € 60
De P-direktspecial (van voor de nieuwe CAO legt dat redelijk goed uit. Alleen de verduurzaming woning is dus niet opgenomen daarin.

De uitleg die op mijn werkplek aangehouden wordt is dat thuiswerken niet noodzakelijk is voor de verduurzaming.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:23
Zaken zoals een bureaustoel kun je in voorkomende gevallen ook in bruikleen krijgen van je werkgever. Zo heb ik mijn brakke bureaustoel vervangen door eentje van kantoor. Bruikleen tot wederopzegging, daar hoef je dus helemaal geen budgetten voor aan te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:19
"Voor de vergoeding van uw werkgever voor de verduurzaming van uw woning geldt dat deze ook kan worden besteed aan kosten voor de verduurzaming van uw woning die u in de periode 1 juli tot en met 31 december 2022 maakt."

Heb dit jaar allerlei verduurzamingsmaatregelen getroffen, zoals zolderisolatie, allemaal aangeschaft net een paar weken vóór 1 juli ;w }:|

Wel weer bijzonder dat ze hiervoor 1 juli als begindatum hanteren, terwijl de CAO ingaat per 1 april. Hadden ze 1 april aangehouden dan had ik er nog wel aanspraak op kunnen maken.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:19
Vistajevski schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:13:

Sterker nog: 2 jaar en 3 maanden. De looptijd is van 1 april 2022 tot en met 30 juni 2024.

Afgezet tegen de inflatie kon dit wel eens uitpakken als de slechtste CAO ooit voor Rijksambtenaren.

Wat de meeste Rijksambtenaren zich bovendien totaal niet lijken te realiseren is dat een paar dagen nadat de vakbonden akkoord gingen met deze CAO, het ABP bekend maakte dat de pensioenpremie volgend jaar flink gaat stijgen. Door de combinatie loonsverhoging per 1-7-2022 en de verhoging van de premie zullen velen in 2023 netto amper meer overhouden dan in 2022.

[ Voor 17% gewijzigd door Glenfiddich op 20-10-2022 14:49 ]

Catch a smile out there!

Pagina: 1