Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-05 20:31
Ongeveer 15 maanden geleden heb ik tweedehands via Marktplaats een Kingston geheugenkit gekocht en nu heeft één module het begeven. Kingston geeft levenslange garantie, maar alleen aan de eerste koper. Ik heb bij ze aangeklopt, maar ze weigeren garantie te geven.

Is er nog iets wat ik kan doen? Volgens mij niet, omdat voor gebruikte electronica een jaar garantie bij de verkoper lang genoeg is? Ik heb uiteraard de verkoper al gemaild, maar krijg geen enkele response.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabbah
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-05 09:10
IANAL, maar op basis waarvan verwacht je nu nog garantie? Je geeft zelf al aan dat Kingston alleen aan de eerste koper garantie verleent, en je kan van een particuliere verkoper niet verwachten dat hij nog iets voor je gaat doen na 15 maanden als het product in eerste instantie in orde was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:28
Via hier gedaan? https://www.kingston.com/en/support/technical/emailsupport Vroegen ze om proof of purchase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Was de eerste koper consument en gevestigd in de EU? Is er specifiek in die koop onderhandelt over de garantie en overdraagbaarheid daarvan? Of is het een algemene voorwaarde die min of meer standaard wordt gehanteerd?

Als het een algemene voorwaarde was bij een consumentenkoop binnen de EU, dan is een beding in die overeenkomst waarbij het verleende recht op garantie aan de eerste koper niet kan worden overgedragen waarschijnlijk vernietigbaar.

Consumenten komen namenlijk voor wat betreft bijvoorbeeld de algemene voorwaarden diverse aanvullende rechten toe, omdat ze in de regel in een ongelijke positie verkeren in vergelijking met de verkoper.

De basisregel voor een recht zoals een commerciële garantie is dat het bij verkoop met een zaak wordt overgedragen als kwalitatief recht op grond van art. 6:251 BW.

Art. 6:251 BW is weliswaar van regelend recht, maar kan bij een consumentenovereenkomst desondanks waarschijnlijk niet gemakkelijk worden uitgesloten, want niet valt in te zien waarom dat recht beperkt zou moeten worden als gevolg van overdracht van de zaak. De mogelijkheid van garantie komt immers aan iedereen toe die een zaak met commerciële garantie kocht. Waarom zou een nieuwe eigenaar dan ineens uitgesloten moeten zijn van die garantie?

Een beding dat ziet op het uitsluiten van de overdraagbaarheid van een commerciële garantie zal dus waarschijnlijk als onredelijk bezwarend aangemerkt kunnen worden en daarmee vernietigbaar zijn op basis van ofwel de open norm in art. 6:233 BW of al meteen vermoed worden onredelijk bezwarend te zijn op grond van art. 6:237 aanhef en onder h BW. Het is in het laatste geval aan de gebruiker van de AV om te stellen en zo nodig te bewijzen dat het verval van recht niet onredelijk bezwarend is.

Op een beding dat is vernietigd kan geen beroep meer worden gedaan en dan komt art. 6:251 BW weer in beeld.

Volgende vraag is dan of de oorspronkelijke koper een garantieovereenkomst heeft moeten sluiten door een handeling te verrichten. En als dat is gebeurt of als de garantie tot stand kwam door de koop zelf, waar de fabrikant was gevestigd ten tijde van het aangaan van die commerciële garantie. Was dat bijvoorbeeld het VK vóór Brexit definitief was en was de koper consument, dan valt de overeenkomst waarschijnlijk nog onder Nederlands recht. Was de overeenkomst na Brexit, dan hangt het van de overeenkomst af of daarin een rechtskeuzebeding staat opgenomen en zo ja, welk recht van toepassing wordt verklaard. In theorie is voor een consument ook na Brexit mogelijk Nederlands recht van toepassing en een Nederlandse rechter bevoegd, maar dat is een lege huls. Een eventueel vonnis in je voordeel zal namelijk in het VK of ander land buiten de EU waarschijnlijk niet snel uitvoerbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 09:10

FaceDown

Storende factor.

Had je serieus van de verkoper iets verwacht? Alles wat ik op marktplaats verkoop heeft garantie tot aan de deur.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:35
FaceDown schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:39:
Had je serieus van de verkoper iets verwacht? Alles wat ik op marktplaats verkoop heeft garantie tot aan de deur.
Ja. Ik help mensen waar ik ooit iets aan heb verkocht. Zeker als het mij alleen wat tijd kost. Maar weet ik ook dat ik niets van u moet kopen😁

[ Voor 7% gewijzigd door loki504 op 20-10-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 09:10

FaceDown

Storende factor.

loki504 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:43:
[...]

Ja. Ik help mensen waar ik ooit iets aan heb verkocht. Zeker als het mij alleen wat tijd kost. Maar weet ik ook dat ik niets van u moet kopen😁
Hoe had de verkoper in deze moeten helpen met alleen wat tijd? Ik heb overigens 5 sterren op marktplaats met 100+ reviews maar dit terzijde.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:35
FaceDown schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:47:
[...]

Hoe had de verkoper in deze moeten helpen met alleen wat tijd? Ik heb overigens 5 sterren op marktplaats met 100+ reviews maar dit terzijde.
Door te reageren op het bericht van TS? Eventueel een RMA proces beginnen bij de Fabrikant? Of naar de winkel waar hij gekocht is(als die nog bestaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-05 17:00

Barrycade

Through the...

Nou als het een weekje geleden is zou ik nog wel eens wat willen proberen voor een marktplaats koper. Maar na 1,5 jaar?
Pagina: 1