Waar kan ik een automatische klep of schuif o.i.d. vinden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berndina
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-02-2023
Hallo,

Voor een kunstproject ben ik op zoek naar een soort klep of schuifsysteem o.i.d. dat automatisch open en dicht kan (ik wil het aansluiten op een smart switch o.i.d., zodat ik zelf kan bepalen wanneer dit gebeurt).

Wat ik wil maken: een koker/opslagruimte met poeder (zie afbeelding hieronder), waar eens in de zoveel tijd een bepaalde hoeveelheid poeder uit komt en naar beneden valt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIvg95PZ7NYUTH1YnOl19FAAcH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0NlOxX7A6pSRE1QunUR9ZCuC.png?f=fotoalbum_large

Mijn probleem is: hoe heet zo'n klep/schuif ? waar google ik op? Dusver kom ik enkel uit bij kleppen boven de 100,- en ventielen voor lucht en water. Zelf heb ik al een magneetventiel uitgeprobeerd (direct gestuurd, voor water), maar dat werkte totaal niet, wat ik ook wel verwachte omdat ie voor water/lucht gemaakt is.

Alle suggesties zijn welkom!

P.S. Heb Tweakers recent pas ontdekt, geweldig platform voor leken zoals ik! _/-\o_

Beste antwoord (via Berndina op 26-10-2022 14:07)

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:41
Het nadeel van een klep of schuif is dat je ze niet dicht krijgt door de druk van de poeder. Je kan beter met een schoep of archimedes schroef mechanisme de poeder eruit halen.

Kijk bijvoorbeeld naar koffie automaten. Die kunnen heel gedoseerd poeder (cacao, melk etc.) uitgeven.

[ Voor 3% gewijzigd door amauer op 19-10-2022 22:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:14
Ik denk dat je in de richting van lineaire actuatoren moet zoeken, maar voor een budgetvriendelijkere oplossing zou je ook kunnen kijken naar servomotoren die je bijvoorbeeld met een Arduino of een Raspberry pi kan aansturen. Maar mijn vraag zou dan ook zijn vervolgens hoe zwaar is die schuif en het gewicht van het poeder wat daar op drukt, hoe ver moet het heen en weer bewegen en hoe weersbestendig moet het allemaal zijn? Als het veel kracht vraagt, zou een oplossing met een tandheuvel, tandwiel en motortje beter kunnen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Invisible_man op 19-10-2022 22:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:09
Kan je niet een voeder automaat gebruiken hiervoor?

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• amauer
Het nadeel van een klep of schuif is dat je ze niet dicht krijgt door de druk van de poeder. Je kan beter met een schoep of archimedes schroef mechanisme de poeder eruit halen.

Kijk bijvoorbeeld naar koffie automaten. Die kunnen heel gedoseerd poeder (cacao, melk etc.) uitgeven.

[ Voor 3% gewijzigd door amauer op 19-10-2022 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 08:10

Glewellyn

is er ook weer.

Volgens mij kan het wel als het schuivende deel maar boven en onder ondersteund wordt.

Voor grote silos doen ze het pneumatisch. Zie https://wamholland.nl/nl-NL/WAMNL/Product/VL/Schuifkleppen

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:53
Je idee is ook niet nauwkeurig, je zult dan even een doseerbak eronder moeten maken en met 2 kleppen werken. onderste alleen dicht loopt de bak vol. Dan bovenste dicht en onderste open zodat alleen het volume van de doseerbak eruit komt.

Verder hangt het een beetje van het gewicht van je poeder af.

Maar misschien is met een schoep wel veel makkelijker, zoals eerder gezegd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
Met @amauer, zo'n schuif gaat snel kapot. Schroef van archimedes idd (kan je een simpel motortje op zetten, of een servo om nog beter te doseren); in grote silo's (ook in vrachwagens met bulkstoffen) zit er een roterend 'schoepenwiel' wat een vaste hoeveelheid per rotatie doorlaat, maar dat is een bijkomstigheid; het voordeel is dat de druk van bovenaf niet op je doseermechanisme komt én vooral dat je onderaan met perslucht kan vervoeren (door de schoepen komt de druk niet in de silo terecht).
Afbeeldingslocatie: https://www.chemengonline.com/wp-content/uploads/2013/07/548726a503333-0713_SP_f1.jpeg

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 20-10-2022 12:21 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berndina
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-02-2023
Hoi allemaal, bedankt voor de reacties!

Ik ben aan de slag gegaan met een archimedes schroef en een motortje. Als back-up ga ik nog kijken of ik iets met een straalpistool kan doen (het poeder mag er ook best onder hogere druk uitkomen, en hoeft bij nader inzien niet perse simpelweg te vallen).

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
Je maakt mij nu wel nieuwsgierig. Heb je ook foto's? :D
Pagina: 1