Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• TMasterT
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:39
Ook ik ben van plan om zonnepanelen aan te laten leggen. Eerst wat getwijfeld vanwege de ongunstige ligging van het dak, maar nu toch een aantal offertes laten opmaken.

Ik vind het lastig om te bepalen wat een goede offerte is qua materiaal en prijs, en bovendien of het wel een verstandige investering is. Dus al jullie advies is meer dan welkom.

Situatie

Ons huis heeft een schuin dak (hellingshoek van 24 graden) op het noordoosten/oosten en een aangrenzend plat dak. Zoals je kunt zien op de foto's zijn er twee dakramen en een drietal afvoerpijpen in het dak.

luchtfoto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D84rKRuW4sq4w0US8pdo9zR-3cw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E6PLcqpi4mTRsJmb7L4K0C6p.jpg?f=user_large

vooraanzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiY4bIS7i99vI-MsveHxulLvR2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g70wZC6fXn6cF6osDWxGhdXH.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik en doel

Mijn doel is om het schuine dak en aangrenzende platte dak (de helft, want de rest is van de buren) zo vol mogelijk te leggen met panelen.

Verbruik is ongeveer 7000 kWh per jaar, en ik verwacht dat dit in de toekomst nog toe gaat nemen. Elektrische auto, warmtepomp, elektrisch koken, dat is er nu nog niet. Het hogere verbruik dan gemiddeld heeft vooral te maken met de filter installatie voor de vijver. Groepenkast is 3-fase.

Offertes

Inmiddels heb ik 3 offertes binnen, en er is er nog 1 onderweg.

Offerte 1
28 x Zonnepaneel 395 Wp JA Solar JAM54S31
1 x Omvormer SolarEdge SE9K WiFi 3 Fase
28 x Optimizer SolarEdge S500
1 x Solarstell Connect & Solarstell montagesysteem
Geschatte jaaropbrengst 8882 kWh --> 0,80 (opbrengst/geinstalleerd vermogen)
Prijs ex BTW € 13.700 --> € 1,24/wp
legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPPouk07zLRJ26-bDY0Vp2S5zAY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M6gC7A7m7dG6N0Ip48Ef2dys.jpg?f=user_large

Offerte 2
25 x AEG mono black 370Wp zonnepanelen
1 x Omvormer SolarEdge 6k 3-fase
25 x SolarEdge optimizers (type niet specifiek genoemd)
Geschatte jaaropbrengst 6630 kWh --> 0,72 (opbrengst/geinstalleerd vermogen)
Prijs ex BTW € 14.224 --> € 1,54/wp
legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxSbdS5l4RJWTUIS6txIbFpTXxc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BIaTfD0pAT12kxSnejRdMVhq.jpg?f=user_large

Offerte 3
22 x Trina Solar 390 WP Full Black
1 x SolarEdge SE7K (3-fasen) omvormer
22 x SolarEdge S500B optimizers
ClickFit Evo Schuin dak & FlatFix Fusion Plat dak
Geschatte jaaropbrengst 6593 kWh --> 0,77 (opbrengst/geinstalleerd vermogen)
Prijs ex BTW € 9.675 --> € 1,13/wp
legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GU4Q9zqF_ow1bidJOTTm1-_6ZVw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/82mwbPI4kK8RrnIvfPahKcM0.jpg?f=user_large

Wat me vooral opvalt is de verschillende legplannen. Ik begrijp dat ze dit van een simpele Google maps moeten inschatten, maar hoe kan ik er nu achter komen wat daadwerkelijk een optimaal legplan is? Ik verwacht dat bij alle drie het definitieve legplan gemaakt wordt na inspectie, maar dan moet vaak eerst de offerte al akkoord worden bevonden.

Daarnaast zou ik graag jullie advies willen hebben over de prijs/kwaliteit van de verschillende voorstellen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
Offerte 3 opgeschaald volgens legplan van 1?

€1,13/Wp is een goede prijs voor een 3 fase solaredge systeem. Niet dat jouw dak SolarEdge nodig heeft; maar velen redden het niet een offerte te krijgen voor een serieel systeem tegen die prijs.

Als 3 het op een string omvormer uit wil voeren kan het nog wat voordeliger uitvallen.

Hoe kom je tot een correct/optimaal legplan?
Door jouw kennis van het dak in te zetten. Jij weet / kan meten hoe groot alle obstakels zijn en waar ze staan. Dan kan het nauwkeurig ingetekend worden en kan een legplan gemaakt worden wat ook uitgevoerd zou moeten kunnen worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• TMasterT
Offerte 3 is niet een opschaling van offerte 1. Het zijn gewoon 3 onafhankelijke adviezen voor een maximaal legplan.

Ik heb zelf maar even het dak opgemeten en gepuzzeld. Dan kom ik tot onderstaand, een aantal van 27 panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SfdHIzSK7IxIQMTsU1z6UtNXNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ed8WDfe8nRh9cXTyWkazwqvc.jpg?f=fotoalbum_large

Eens kijken of de Offerte 3 ge-update kan worden met dit legplan. Ik ben wel benieuwd wat dat dan doet.

Vanwege de prijs, gaat op dit moment mijn voorkeur uit naar (ge-update) offerte 3. Is er nog verschil in kwaliteit van de panelen? Is bv de Trina Solar 390 WP Full Black een kwalitatief goed paneel? En hoe verhoudt zich de kwaliteit tot de panelen in de andere offertes?

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-11 11:40
Heb je nou 5 panelen op het platte dak richting ZO? Gaat dat wel goed met de string spanning, zeker in combinatie met solar edge 3 fase.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• TMasterT
Dat_Doc schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:38:
Heb je nou 5 panelen op het platte dak richting ZO? Gaat dat wel goed met de string spanning, zeker in combinatie met solar edge 3 fase.
Ja klopt. Aansluitend aan het schuine dak is een plat dak op het zuid oosten. Wat is het probleem om daar een 5 tal panelen te plaatsen?

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Zie de startpost van het grote Solaredge topic voor de volledige uitleg (zie onderdelen tuinhuisje case en red flags) wat het probleem is van 5 panelen op 1 richting.

Met alleen die 5 panelen in de zon zal het systeem niet opwekken. Omdat de stringspanning 750 volt is en je optimizers 80 volt per stuk maken, moeten er 10 panelen in de zon liggen voordat het systeem start. Volgens de richtlijnen moeten er bij een 3-fase omvormer 14 panelen in de zon liggen.

Vraag je leverancier om een goede Solaredge simulatie (inclusief ingetekende obstakels zoals het huis van de buren) en kijk hoeveel opbrengst factor verlies erin zit. Daar zie je hoeveel je verliest door dit probleem. Ik zit nog even te denken: wanneer de panelen op het schuine dak altijd tegelijk in de zon liggen wanneer de panelen op het platte dak beschenen worden, zal het probleem beperkt zijn. Wanneer de zon in het westen staat, zullen alle panelen in de schaduw liggen. Dus dan verlies je ook weinig.

• TMasterT
Bedankt voor de goede tip over de aandachtspunten bij Solaredge. Ik zal de leverancier vragen om goed inzicht te geven in mogelijke verliezen.

Overigens voorzie ik dat het nagenoeg onmogelijk is dat de zon enkel op de panelen op het platte dak schijnt, zonder die op het schuine dak te beschijnen. Andersom wel

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

TMasterT schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:49:
Offerte 3 is niet een opschaling van offerte 1. Het zijn gewoon 3 onafhankelijke adviezen voor een maximaal legplan.
Er wordt bedoelt, offerte drie is goed, maar laat hem zijn legplan opschalen zoals offerte 1 dat doet :).
Ik heb zelf maar even het dak opgemeten en gepuzzeld. Dan kom ik tot onderstaand, een aantal van 27 panelen:

Eens kijken of de Offerte 3 ge-update kan worden met dit legplan. Ik ben wel benieuwd wat dat dan doet.
Meestal kan je ook vragen "neem maar zoveel mogelijk mee en kijk maar wat je meer kwijt kan"
Vanwege de prijs, gaat op dit moment mijn voorkeur uit naar (ge-update) offerte 3. Is er nog verschil in kwaliteit van de panelen? Is bv de Trina Solar 390 WP Full Black een kwalitatief goed paneel? En hoe verhoudt zich de kwaliteit tot de panelen in de andere offertes?
Nee maakt geen moer uit. Alleen de garanties die je krijgt verschillen en dat kan perceptie van kwaliteitsverschil opleveren.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 22-10-2022 08:44 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
@TMasterT vraag specifiek om het rapport uit SolarEdge designer. Dat gebruiken ze niet primair voor hun offertes, maar bij de inbedrijfstelling moeten ze het systeem dat toch in zetten.
Aangezien ze de voorkeur leverancier zijn moet dat geen overbodig werk zijn voor ze.

Wat betreft de 5: op gevoel eens met de conclusie van @JvS dat het in dit geval goed zou moeten gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 22-10-2022 08:47 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• TMasterT
Ik heb inmiddels de offerte binnen van offerte 3, met een opgeschaald legplan. Ik noem het maar even offerte 3b.

Offerte 3b
26 x Trina Solar 390 WP Full Black
1 x SolarEdge SE7K (3-fasen) omvormer
22 x SolarEdge S500B optimizers
ClickFit Evo Schuin dak & FlatFix Fusion Plat dak
Geschatte jaaropbrengst 7798 kWh --> 0,77 (opbrengst/geinstalleerd vermogen)
Prijs ex BTW € 12.553 --> € 1,24/wp

Wat me opvalt is dat de prijs per wp omhoog gegaan is (van 1,13 naar 1,24), wat ik erg merkwaardig vind. Ik had verwacht dat de prijs per wp juist omlaag zou gaan.

Daarnaast nog een andere leverancier de offerte van ontvangen.

Offerte 4
28 x Belinus M7 Ultra Black 400Wp GF
1 x FOX ESS T10 omvormer
Geschatte jaaropbrengst 7527kWh --> 0,67 (opbrengst/geinstalleerd vermogen)
Prijs ex BTW € 9.825 --> € 0,88/wp
legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fM10XAg6iaTMUA7vEo0pczvAv1Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MZVv9da1f3VuyhJxtgCJGiSe.jpg?f=user_large

Deze nieuwe offerte nr 4 heeft nog niet het gewenste legplan. Het aantal van 28 op het schuine dak is nogal optimistisch en in mijn ogen niet haalbaar. En daarnaast nog geen panelen om het platte dak. Dit ga ik met ze afstemmen. Maar de prijs voor deze oplossing met een string omvormer lijkt me wel heel goed. Of mis ik hier iets?

• TMasterT
Ik heb bij een van de leveranciers het Solar Edge designer report opgevraagd. Waar moet ik op letten bij de interpretatie van dit rapport?

• TMasterT
Bij deze het rapport van offerte 1. Het platte dak is lager ingetekend dan in werkelijkheid, de schoorsteentjes ontbreken, en het huis van de buren ontbreekt ook nog. Deze zullen later na de schouw toegevoegd worden.

Geeft onderstaande al een beeld of het een goed design/voorstel is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbN0kKat6l04aOd2zwt8nyJ3zLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXuLR2EWVLzumdwwXdoHtZQm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kg7XUhGNhATlm8sbla30zgJauoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rc1Tk8NJbnHUEde7NTnZSVQ9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKHOv2mNTy2Ir_tFguXaGZGVndY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/daaY1fq3R4Vefq2BJ00jzOzh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILSXhUF5C6LgneMev98tOZZd5jc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u4YElEDBRJudwdPdaXvNxNgK.jpg?f=user_large
Pagina: 1