Ook ik ben van plan om zonnepanelen aan te laten leggen. Eerst wat getwijfeld vanwege de ongunstige ligging van het dak, maar nu toch een aantal offertes laten opmaken.
Ik vind het lastig om te bepalen wat een goede offerte is qua materiaal en prijs, en bovendien of het wel een verstandige investering is. Dus al jullie advies is meer dan welkom.
Situatie
Ons huis heeft een schuin dak (hellingshoek van 24 graden) op het noordoosten/oosten en een aangrenzend plat dak. Zoals je kunt zien op de foto's zijn er twee dakramen en een drietal afvoerpijpen in het dak.
luchtfoto
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E6PLcqpi4mTRsJmb7L4K0C6p.jpg?f=user_large)
vooraanzicht
:strip_exif()/f/image/g70wZC6fXn6cF6osDWxGhdXH.jpg?f=fotoalbum_large)
Verbruik en doel
Mijn doel is om het schuine dak en aangrenzende platte dak (de helft, want de rest is van de buren) zo vol mogelijk te leggen met panelen.
Verbruik is ongeveer 7000 kWh per jaar, en ik verwacht dat dit in de toekomst nog toe gaat nemen. Elektrische auto, warmtepomp, elektrisch koken, dat is er nu nog niet. Het hogere verbruik dan gemiddeld heeft vooral te maken met de filter installatie voor de vijver. Groepenkast is 3-fase.
Offertes
Inmiddels heb ik 3 offertes binnen, en er is er nog 1 onderweg.
Offerte 1
28 x Zonnepaneel 395 Wp JA Solar JAM54S31
1 x Omvormer SolarEdge SE9K WiFi 3 Fase
28 x Optimizer SolarEdge S500
1 x Solarstell Connect & Solarstell montagesysteem
Geschatte jaaropbrengst 8882 kWh --> 0,80 (opbrengst/geinstalleerd vermogen)
Prijs ex BTW € 13.700 --> € 1,24/wp
legplan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M6gC7A7m7dG6N0Ip48Ef2dys.jpg?f=user_large)
Offerte 2
25 x AEG mono black 370Wp zonnepanelen
1 x Omvormer SolarEdge 6k 3-fase
25 x SolarEdge optimizers (type niet specifiek genoemd)
Geschatte jaaropbrengst 6630 kWh --> 0,72 (opbrengst/geinstalleerd vermogen)
Prijs ex BTW € 14.224 --> € 1,54/wp
legplan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BIaTfD0pAT12kxSnejRdMVhq.jpg?f=user_large)
Offerte 3
22 x Trina Solar 390 WP Full Black
1 x SolarEdge SE7K (3-fasen) omvormer
22 x SolarEdge S500B optimizers
ClickFit Evo Schuin dak & FlatFix Fusion Plat dak
Geschatte jaaropbrengst 6593 kWh --> 0,77 (opbrengst/geinstalleerd vermogen)
Prijs ex BTW € 9.675 --> € 1,13/wp
legplan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/82mwbPI4kK8RrnIvfPahKcM0.jpg?f=user_large)
Wat me vooral opvalt is de verschillende legplannen. Ik begrijp dat ze dit van een simpele Google maps moeten inschatten, maar hoe kan ik er nu achter komen wat daadwerkelijk een optimaal legplan is? Ik verwacht dat bij alle drie het definitieve legplan gemaakt wordt na inspectie, maar dan moet vaak eerst de offerte al akkoord worden bevonden.
Daarnaast zou ik graag jullie advies willen hebben over de prijs/kwaliteit van de verschillende voorstellen.
Ik vind het lastig om te bepalen wat een goede offerte is qua materiaal en prijs, en bovendien of het wel een verstandige investering is. Dus al jullie advies is meer dan welkom.
Situatie
Ons huis heeft een schuin dak (hellingshoek van 24 graden) op het noordoosten/oosten en een aangrenzend plat dak. Zoals je kunt zien op de foto's zijn er twee dakramen en een drietal afvoerpijpen in het dak.
luchtfoto
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E6PLcqpi4mTRsJmb7L4K0C6p.jpg?f=user_large)
vooraanzicht
:strip_exif()/f/image/g70wZC6fXn6cF6osDWxGhdXH.jpg?f=fotoalbum_large)
Verbruik en doel
Mijn doel is om het schuine dak en aangrenzende platte dak (de helft, want de rest is van de buren) zo vol mogelijk te leggen met panelen.
Verbruik is ongeveer 7000 kWh per jaar, en ik verwacht dat dit in de toekomst nog toe gaat nemen. Elektrische auto, warmtepomp, elektrisch koken, dat is er nu nog niet. Het hogere verbruik dan gemiddeld heeft vooral te maken met de filter installatie voor de vijver. Groepenkast is 3-fase.
Offertes
Inmiddels heb ik 3 offertes binnen, en er is er nog 1 onderweg.
Offerte 1
28 x Zonnepaneel 395 Wp JA Solar JAM54S31
1 x Omvormer SolarEdge SE9K WiFi 3 Fase
28 x Optimizer SolarEdge S500
1 x Solarstell Connect & Solarstell montagesysteem
Geschatte jaaropbrengst 8882 kWh --> 0,80 (opbrengst/geinstalleerd vermogen)
Prijs ex BTW € 13.700 --> € 1,24/wp
legplan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M6gC7A7m7dG6N0Ip48Ef2dys.jpg?f=user_large)
Offerte 2
25 x AEG mono black 370Wp zonnepanelen
1 x Omvormer SolarEdge 6k 3-fase
25 x SolarEdge optimizers (type niet specifiek genoemd)
Geschatte jaaropbrengst 6630 kWh --> 0,72 (opbrengst/geinstalleerd vermogen)
Prijs ex BTW € 14.224 --> € 1,54/wp
legplan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BIaTfD0pAT12kxSnejRdMVhq.jpg?f=user_large)
Offerte 3
22 x Trina Solar 390 WP Full Black
1 x SolarEdge SE7K (3-fasen) omvormer
22 x SolarEdge S500B optimizers
ClickFit Evo Schuin dak & FlatFix Fusion Plat dak
Geschatte jaaropbrengst 6593 kWh --> 0,77 (opbrengst/geinstalleerd vermogen)
Prijs ex BTW € 9.675 --> € 1,13/wp
legplan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/82mwbPI4kK8RrnIvfPahKcM0.jpg?f=user_large)
Wat me vooral opvalt is de verschillende legplannen. Ik begrijp dat ze dit van een simpele Google maps moeten inschatten, maar hoe kan ik er nu achter komen wat daadwerkelijk een optimaal legplan is? Ik verwacht dat bij alle drie het definitieve legplan gemaakt wordt na inspectie, maar dan moet vaak eerst de offerte al akkoord worden bevonden.
Daarnaast zou ik graag jullie advies willen hebben over de prijs/kwaliteit van de verschillende voorstellen.
:strip_exif()/f/image/ed8WDfe8nRh9cXTyWkazwqvc.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MZVv9da1f3VuyhJxtgCJGiSe.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/vXuLR2EWVLzumdwwXdoHtZQm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rc1Tk8NJbnHUEde7NTnZSVQ9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/daaY1fq3R4Vefq2BJ00jzOzh.jpg?f=fotoalbum_large)