Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:23
Ik ben benieuwd als iemand iets kan vertellen over het volgende onderwerp.

Steeds vaker word er door verzekeringsmaatschappijen een scope 12 keuring vereist bij bedrijven met betrekking tot een opgeleverde pv installatie.

1 onderdeel hiervan is dat er gekeken word naar de aansluitstekkers mc4 of pv4.

Zo moeten er namelijk aan het zonnepaneel en aan de dc kabel naar de omvormer dezelfde type stekker gemonteerd zijn.

Hoe denken jullie hier over?

Zouden scope 12 keuringen ook verplicht gaan worden in de toekomst bij particulieren?

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Ik krijg binnenkort een Scope12 rapport, zal kijken of ik het kan delen.

De leverancier maakte behoorlijk wat fouten, dus ik was het vertrouwen kwijt. Enige maatstaf die ik kon vinden was Scope12 dus na veel discussie hebben ze die als leerschool voor zichzelf ook laten doen.

Mijn panelen zijn gelegd 15 Augustus en vandaag hebben ze voor de 4e keer na initiele scope keuring een kleine aanpassing moeten doen.
Als het goed is is het nu klaar en komt het rapport.

Samengevat, iedereen is nog zoekende tussen theorie en werkbare praktijk. Bij panelen boeren zitten veel prutsers.

Als het voor consumenten standaard wordt - zou wel moeten - zal snel de prijs omlaag gaan, het aanbod omhoog en wat meer basis voor afstemming wat goed genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:54
Ik los op het werk regelmatig Scope12 afkeurpunten op bij oudere installaties en leg ook nieuwe installaties aan die worden onderworpen aan een Scope12 inspectie.

Regels komen allemaal uit de NEN1010 en NPR5310 die voor elke PV-installatie gelden.

Scope12 bewijst vooral dat er ontzettend veel gebeund wordt!

Wat wel een probleem is is dat verschillende inspecteurs verschillende interpretaties hebben, dat zorgt wel eens voor discussie.

Mocht je iets specifieks willen weten kan ik wel wat voor je betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-05 07:54
MacgregorSound schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:55:
Ik los op het werk regelmatig Scope12 afkeurpunten op bij oudere installaties en leg ook nieuwe installaties aan die worden onderworpen aan een Scope12 inspectie.

Regels komen allemaal uit de NEN1010 en NPR5310 die voor elke PV-installatie gelden.

Scope12 bewijst vooral dat er ontzettend veel gebeund wordt!

Wat wel een probleem is is dat verschillende inspecteurs verschillende interpretaties hebben, dat zorgt wel eens voor discussie.

Mocht je iets specifieks willen weten kan ik wel wat voor je betekenen.
Ik hoorde van iemand dat de + en de - vanaf het dak in scope 12 setting gescheiden moeten worden aangelegd, dus niet samen in 1 buis bijvoorbeeld?

Heb je misschien wat veel gemaakte afkeurpunten?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 23:24

AMDFreak

Intel is zo..

Ik verwacht niet dat het in de particuliere sferen de scope 12 een vereiste zal gaan worden.

Het wordt juist bij bedrijven geëist omdat vaak bv dakconstructies heel anders zijn, en de verzekerde belangen veel groter.
In de particuliere sfeer wordt ook geen Scope10 / NEN3140/1010 geëist.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
Ik ben dan voornamelijk benieuwd als het verplicht is om de zelfde soort connectoren te gebruiken dus aan zonnepaneel en dc kabel begin en eind van de string

Dan kijk ik voornamelijk naar bijvoorbeeld solaredge. Kan me namelijk niet voorstellen dat elk paneel waar een optimizer of micro’s omvormer aan vast zit hier de stekkers van afgeknipt moet worden en moet worden vervangen voor een identieke connector

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

De discussie gaat niet over het type connector maar het gebruikte merk. Er loopt al jaren een vies spelletje van de originele Staubli MC4 connector tegen imitaties.

https://www.solartoday.nl...-mc4-connectoren-staubli/

https://www.solar365.nl/n...crossmating-64A9AFAE.html

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
Van het bericht van Solar 365.nl kopieer ik het volgende
Wie is er verantwoordelijk bij brand?’

“Daar installateurs al jarenlang connectoren crossmaten, terwijl in onze handleiding staat dat dit absoluut niet mag, lopen de Scope-12 inspecteurs nu aan tegen verschillende connectoren. Ze zouden daarom de installatie moeten afkeuren. Want in het geval dat een brand aan de connector blijkt te liggen en er zijn twee verschillende merken gebruikt, wie is er dan verantwoordelijk? Dat zou momenteel de installateur zijn en niet de fabrikant”, zegt Volberg.

Scope 12 keuring is hier duidelijk over terwijl het crossmaten inderdaad al veel gebeurd. Ben toch benieuwd namelijk hier over.

Heb namelijk al meerdere malen gehoord vanuit mijn omgeving dat hierop regelmatig afgekeurd word met een scope 12 keuring

Stekker van het zonnepaneel afknippen dan verlies je je garantie van het zonnepaneel.
Stekker op de omvormer is 9/10 keer een onbekend merk en dan ook niet te vervangen voor een staubli bijvoorbeeld.

[ Voor 11% gewijzigd door zonnepaneelxl op 20-10-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Uit het eerste linkje:

Daarnaast heeft de NEN-normcommissie PV-systemen (NEC82) een wijzigingsvoorstel voorbereid voor relevante internationale en nationale normen (IEC60364-712 ED3, NEN1010:2020 en NPR5310-712), die het veilig toepassen van crossmating – onder hierboven genoemde voorwaarden – mogelijk maakt.

Het gaat om de monopolie positie van Staubli waar de PV branche (incl fabrikanten) zat van is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:50
zonnepaneelxl schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:21:
Scope 12 keuring is hier duidelijk over terwijl het crossmaten inderdaad al veel gebeurd. Ben toch benieuwd namelijk hier over.

Heb namelijk al meerdere malen gehoord vanuit mijn omgeving dat hierop regelmatig afgekeurd word met een scope 12 keuring
SCIOS TD18 is daar inderdaad heel duidelijk over, als een combinatie van stekkers van verschillende fabrikanten is getest door een CI dan is het gewoon toegestaan bij een Scope 12 keuring (ook al mag het volgens NEN1010 niet).

Deze 8 combinaties zouden een Scope 12 keuring dus moeten doorstaan: https://www.solartoday.nl...-mc4-connectoren-staubli/

In ieder geval tot september 2026, want zo'n testrapport is voor SCIOS maar 5 jaar geldig. :+
Stekker van het zonnepaneel afknippen dan verlies je je garantie van het zonnepaneel.
Stekker op de omvormer is 9/10 keer een onbekend merk en dan ook niet te vervangen voor een staubli bijvoorbeeld.
Bij de omvormer krijg je toch meestal stekkers bij? Die mag je sowieso gebruiken aan de kant van de omvormer.

Het zou een hoop discussie schelen als de leveranciers van zonnepanelen ook losse connectors konden leveren, gelijk aan de connectors die aan de panelen zijn gemonteerd. Als je die gewoon meebesteld hoef je niet te crossmaten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
Als ik bijvoorbeeld kijk welke connectoren bij een Solax omvormer geleverd worden deze kunnen niet met een mc4 tang gekrimpt worden.

Dus word er snel een normale mc4 connector aan gezet.
Zo zullen wel meerdere merken omvormers (Chinees) dit hebben.

Ik ga er dan ook vanuit nu er op dit moment meer zonnepanelen worden gelegd in Nederland de kans groter is dat we vaker brand zullen krijgen. Als gevolg hiervan de verzekering maatschappijen een specifieke keuring willen hebben zoals de scope 12. Kan je dit niet overleggen kan je je niet verzekeren.

En aangezien er heel veel gebeunhaast word door alle cowboys die er zijn.

Edit
Ik doel op deze verschillende connectoren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbfdaaNOwj0XrF4kKTDHJpBUskE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SU7DupZHaKwJQIWP6YSkrkCq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door zonnepaneelxl op 20-10-2022 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Bij een installatie met optimizers of microomvormers kan je snel de bietenbrug opgaan. SE gebruikt standaard Staubli maar kan ook leveren met andere merken, uiteraard tegen meerprijs en extra levertijd. Daarom wordt er achter de Europese schermen gewerkt om de monopolie van Staubli ( patenten) te doorbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschilder1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-03 19:45
Dit is wel een interessant onderwerp.

Ben dan ook erg benieuwd hoe dit in de praktijk gaat.
Niet elk zonnepaneel word toch met staubli mc4 geleverd?

Ik weet namelijk als je solarwatt panelen besteld hier pv4 TE connectoren op zitten.
Hoe moet hier dan mee omgegaan worden met bij voorbeeld de se optimizers?
Zijn hier mensen die scope 12 keuringen doen?
Kan er een lijst gepubliceerd worden waar een scope 12 aan moet voldoen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:54
vanderv schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:47:
[...]

Ik hoorde van iemand dat de + en de - vanaf het dak in scope 12 setting gescheiden moeten worden aangelegd, dus niet samen in 1 buis bijvoorbeeld?

Heb je misschien wat veel gemaakte afkeurpunten?
Een paar punten die regelmatig voorbijkomen:
- Documentatie niet aanwezig;
- DC stekkers los op het dak, moeten vastgezet worden op een droge plaats;
- DC kabels langs scherpe randen;
- DC kabels niet gescheiden;
- Als DC kabels in een metalen goot liggen, goot vereffenen;
- Doorvoeren niet deugdelijk uitgevoerd;
- DC stekkers van verschillende merken door elkaar;
- Vrije afstand rondom omvormers niet in orde;
- Omvormers gemonteerd op een brandbare ondergrond;
- Omvormers niet goed onderhouden, schoonmaken is in de agro sector erg belangrijk bijvoorbeeld;
- AC kabel te dun;
- Automaat/mespatronen niet afgestemd op Inom x 1,25;
- Hoofdverdeelkast en/of onderverdeelkast niet geschikt voor dubbele invoeding;
- Ontbrekende stickers.

Stiekem best veel punten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En Scope 12 zegt ook weer niet alles, de mechanische constructie wordt niet meegenomen. Beetje lullig als alles perfect ( volgens Scope 12) is en bij een stevige storm de handel bij de buren in de tuin ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:14

Crazy-

Best life ever

Zelf te maken met een situatie aanstaande bij een kennis. Heb hiervoor informatie opgevraagd bij een een andere kennis die al vele jaren bezig is met inspecties en derhalve alles weer van Scope12 (zowel als inspecteur als opleider)

Heb van hem een lijst gekregen wat de meest belangrijke punten zijn; zal deze later een aanvullen.

Interessant topic verder - omdat het best lastig is wat goede informatie te vinden is. overwoog zelf om de cursus te doen; echter vereiste dat net wat meer dan “alleen” Scope12 cursus wat het voor nu teveel impact geeft op mij persoonlijk als part-time PV installateur

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vanuit de inspecteur krijg je alleen het keuringsbewijs van de leverancier. De individuele punten zijn alleen verstrekt aan de leverancier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATClQWwna_6dhZETvB2WhHpu37Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqke6SKQoF0wABw5WwASrTlA.jpg?f=fotoalbum_large

Verwachting inspecteur is wel dat binnen 2 jaar een en ander verplicht wordt ook voor particulieren (door verzekering) omdat er zo veel geprutst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 09:27
Anoniem: 27535 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:53:
Vanuit de inspecteur krijg je alleen het keuringsbewijs van de leverancier. De individuele punten zijn alleen verstrekt aan de leverancier

[Afbeelding]

Verwachting inspecteur is wel dat binnen 2 jaar een en ander verplicht wordt ook voor particulieren (door verzekering) omdat er zo veel geprutst wordt.
Een scios rapportage gaat naar de opdrachtgever. Ik neem aan dat je met leverancier de installateur bedoeld, je zou het goedgekeurde rapport bij de installateur kunnen opvragen. Als er geen afkeurpunten zijn zie ik niet in waarom ze de rapportage niet zouden willen delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

G-addict schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:47:
[...]

Een scios rapportage gaat naar de opdrachtgever. Ik neem aan dat je met leverancier de installateur bedoeld, je zou het goedgekeurde rapport bij de installateur kunnen opvragen. Als er geen afkeurpunten zijn zie ik niet in waarom ze de rapportage niet zouden willen delen.
Nou... Ze moesten nog 4x terugkomen en snap dat ze niet te koop willen lopen met de volledige rapportage :+

De keuring is ook uitgevoerd na klachten van mij over vertrouwen in de oplevering. Ben niet de beste vriendjes met de installateur, zeker nadat ze tussentijds weer probeerden te doen of het allemaal goed was en ik het restbedrag moest betalen terwijl het interrimrapport duidelijk zei dat er nog punten waren.

Let wel, de inspecteur zei dat het nog relatief ok was aangelegd, zelfs met 4x terug moeten komen. Er lopen verschrikkelijk veel échte prutsers rond. Wij kozen al niet voor de goedkoopste. Gaat nog een hoop shit van komen de komende jaren met panelen die niet goed zijn aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmm1664
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-02 16:57
Nou, ik ben blij dat ik de tips over een scope12-oplevering-keuring heb gelezen. Dit gaat mij rust geven, omdat ik altijd het gevoel heb dat een onafhankelijk expert (ik regel deze buiten de installateur om) gekeken heeft hoe de installatie is opgeleverd.

Vervolgens heb ik tegen een niet nader te noemen installateur met een mooie offerte gezegd dat ik een scope 12 keuring laat uitvoeren na oplevering. En gevraagd of zij kosteloos de installatie bij bevindingen herstellen.

Uiteraard was (na overleg met een manager) de reactie. Dat zat in de garantiebepalingen. Uiteraard stond dat nergens expliciet, dus ik heb gevraagd om dit wel expliciet op de mail te zetten naar mij.

Tja... 3 dagen, 2 telefoongesprekken, 2 beloftes om de mail te sturen verder, toen kwamen er uitsluitend ontwijkende reacties. En geen mail...

Nou, die installateur (met overigens veel lovende reacties op een beoordelingsplatform) krijgt dus niet de opdracht, want hen ga ik nooit vertrouwen.

Een een tweede installateur kon dit binnen 5 minuten wel op de mail zetten. Zo kan het dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Crazy- schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:03:
Zelf te maken met een situatie aanstaande bij een kennis. Heb hiervoor informatie opgevraagd bij een een andere kennis die al vele jaren bezig is met inspecties en derhalve alles weer van Scope12 (zowel als inspecteur als opleider)

Heb van hem een lijst gekregen wat de meest belangrijke punten zijn; zal deze later een aanvullen.

Interessant topic verder - omdat het best lastig is wat goede informatie te vinden is. overwoog zelf om de cursus te doen; echter vereiste dat net wat meer dan “alleen” Scope12 cursus wat het voor nu teveel impact geeft op mij persoonlijk als part-time PV installateur
Zou je de lijst nog kunnen delen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Ben ook wel benieuwd.

Ik ga hier binnenkort de panelen zelf maar leggen. De vraagprijzen zijn ronduit schandalig en ik heb mijn twijfels bij de kwaliteit.

Hoorde onlangs wel dat sommige verzekeringsmaatschappijen ook bij particulieren al een scope 12 inspectie eisen.
De eisen die gesteld worden aan een installatie conform scios scope 12 zijn zwaarder dan de eisen die de NEN1010 stelt. Wellicht iets om rekening mee te houden als je een installateur de opdracht gunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

G-addict schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:19:
Ben ook wel benieuwd.

Ik ga hier binnenkort de panelen zelf maar leggen. De vraagprijzen zijn ronduit schandalig en ik heb mijn twijfels bij de kwaliteit.

Hoorde onlangs wel dat sommige verzekeringsmaatschappijen ook bij particulieren al een scope 12 inspectie eisen.
De eisen die gesteld worden aan een installatie conform scios scope 12 zijn zwaarder dan de eisen die de NEN1010 stelt. Wellicht iets om rekening mee te houden als je een installateur de opdracht gunt.
Dat is niet helemaal zo, de Scope12 is er om te toetsen aan NEN1010. Het probleem is dat sommige zaken rond PV relatief nieuw zijn en er dus verschillende interpretaties zijn die balanceren tussen de droge tekst en realistische / praktische zaken en veiligheid.

Totdat dat zich wat stabiliseert, kan worden aangenomen dat men gemiddeld als keurmeester liever iets te voorzichtig is dan te onvoorzichtig: zij verbinden immers hun naam en behoud van certificaat aan het goedkeuren van installaties.

Maar dat er dingen zwaarder staan beschreven dan NEN1010... Nee.
Bv https://www.parkstad-insp...tallaties-scios-scope-12/

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 08-03-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Anoniem: 27535 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:53:
[...]

Dat is niet helemaal zo, de Scope12 is er om te toetsen aan NEN1010. Het probleem is dat sommige zaken rond PV relatief nieuw zijn en er dus verschillende interpretaties zijn die balanceren tussen de droge tekst en realistische / praktische zaken en veiligheid.

Totdat dat zich wat stabiliseert, kan worden aangenomen dat men gemiddeld als keurmeester liever iets te voorzichtig is dan te onvoorzichtig: zij verbinden immers hun naam en behoud van certificaat aan het goedkeuren van installaties.

Maar dat er dingen zwaarder staan beschreven dan NEN1010... Nee.
Bv https://www.parkstad-insp...tallaties-scios-scope-12/
Volgens mij staat het allemaal vrij helder in de NEN 1010 hoor. Maar TD18 en de NEN 1010 komen niet helemaal overeen.

Ik was laatst via een branchevereniging
bij een kennissessie omtrent inspecties van e-installaties waar scope 12 inspecteurs aangaven dat ze installaties welke netjes conform de NEN 1010 zijn aangelegd toch wel eens moeten afkeuren vanwege de andere eisen uit TD18.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Bij scope 1, 2 en 7a moet een basisrapport op locatie liggen.
Maar dan heb je 4 jaarlijks een periodieke herkeuring.

Hoe dat met scope 12 zit geen idee.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchWing op 10-03-2023 16:59 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
DutchWing schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:59:
Bij scope 1, 2 en 7a moet een basisrapport op locatie liggen.
Maar dan heb je 4 jaarlijks een periodieke herkeuring.

Hoe dat met scope 12 zit geen idee.
Scope 12 idem, mag overigens ook digitaal/online benaderbaar zijn.

De PI bij scope 1 en 2 kunnen ook in een korter tijdsbestek geëist worden. Scope 7A weet ik niet.
Is ook een beetje oftopic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJ Duineveld
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-07-2024
Wie weet hoe het met Scope 12 en b.v. Hyet panelen zit? Panelen die direct op een dakvlak geplakt worden
Pagina: 1