knip
[ Voor 99% gewijzigd door Hereo op 13-06-2023 19:44 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Hereo op 13-06-2023 19:44 ]
[ Voor 29% gewijzigd door celshof op 19-10-2022 19:12 ]
Dat hangt helemaal af van deze vraag:celshof schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:11:
Wat vindt de Belastingdienst? Die bepaalt namelijk of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent of niet.
https://ondernemersplein.kvk.nl/wanneer-bent-u-ondernemer/ en https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting
Bij inkomsten uit overig werk is er toch ook sprake een winstoogmerk?Anoniem: 217290 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:18:
Winst oogmerk dus omdernemer.
Als ik de site van de belastingdienst zo lees, bepaalt de belastingdienst of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Je zal dan dus met je belastinginspecteur moeten overleggen over bovenstaande. Wellicht dan sowieso de beste manier om daar eens contact mee op te nemen.Hereo schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:19:
[...]
Dat hangt helemaal af van deze vraag:
"Streeft u ernaar om de komende jaren door te gaan met uw bedrijf?".
Als ik dit als Ja invul, ben ik ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als ik hem als Nee invul, ben ik geen ondernemer voor de inkomstenbelasting (overige vragen allemaal hetzelfde ingevuld).
Ik weet niet zeker of ik dit nog jaren wil blijven doen. En wat verstaan ze onder jaren? 3 jaar? 10 jaar?
Beetje grijs gebied vind ik..
Dan moet je dus wel je administratie blijven bijhouden en regelmatig BTW aangifte blijven doen.Geen ondernemer voor inkomstenbelasting, wel voor de btw
Het kan zijn dat u geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, maar wel voor de btw. Bijvoorbeeld als u wel omzet hebt, maar geen of weinig winst maakt.
[ Voor 4% gewijzigd door Wild Chocolate op 19-10-2022 19:59 ]
Ondernemer voor de inkomstenbelasting en ondernemer voor de BTW zijn twee verschillende dingen. Als je 150k omzet en 50k winst maakt ben je sowieso BTW-plichtig. Onder die aangifte ga je niet uitkomen. Bovendien moet je ook voor inkomsten uit overig werk een administratie voeren, hoe weet je anders wat precies die inkomsten zijn.Hereo schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:57:
Onderstaande voor/nadelen had ik voor mijzelf al op een rijtje gezet:
Voordelen eenmanszaak:
- 14% MKB winstvrijstelling
Nadelen eenmanszaak:
- Voldoe niet aan het urencriterium, dus alleen MKB winstvrijstelling als aftrekpost
- BTW aangifte
- Veel tijd kwijt aan administratie/belastingaangifte
Regeren is vooruitschuiven
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq