Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hereo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-01-2024
knip

[ Voor 99% gewijzigd door Hereo op 13-06-2023 19:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:03
Wat vindt de Belastingdienst? Die bepaalt namelijk of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent of niet.

https://ondernemersplein.kvk.nl/wanneer-bent-u-ondernemer/ en https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting

[ Voor 29% gewijzigd door celshof op 19-10-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Winst oogmerk dus omdernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hereo
celshof schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:11:
Wat vindt de Belastingdienst? Die bepaalt namelijk of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent of niet.

https://ondernemersplein.kvk.nl/wanneer-bent-u-ondernemer/ en https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting
Dat hangt helemaal af van deze vraag:
"Streeft u ernaar om de komende jaren door te gaan met uw bedrijf?".

Als ik dit als Ja invul, ben ik ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als ik hem als Nee invul, ben ik geen ondernemer voor de inkomstenbelasting (overige vragen allemaal hetzelfde ingevuld).

Ik weet niet zeker of ik dit nog jaren wil blijven doen. En wat verstaan ze onder jaren? 3 jaar? 10 jaar?
Beetje grijs gebied vind ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hereo
Bij inkomsten uit overig werk is er toch ook sprake een winstoogmerk?

https://www.belastingdien...en%20uit%20overig%20werk'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-06 23:34
Hereo schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:19:
[...]

Dat hangt helemaal af van deze vraag:
"Streeft u ernaar om de komende jaren door te gaan met uw bedrijf?".

Als ik dit als Ja invul, ben ik ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als ik hem als Nee invul, ben ik geen ondernemer voor de inkomstenbelasting (overige vragen allemaal hetzelfde ingevuld).

Ik weet niet zeker of ik dit nog jaren wil blijven doen. En wat verstaan ze onder jaren? 3 jaar? 10 jaar?
Beetje grijs gebied vind ik..
Als ik de site van de belastingdienst zo lees, bepaalt de belastingdienst of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Je zal dan dus met je belastinginspecteur moeten overleggen over bovenstaande. Wellicht dan sowieso de beste manier om daar eens contact mee op te nemen.

Volgens mij is het vooral in jouw nadeel om geen ondernemer te zijn voor de inkomstenbelasting, dus wellicht gaan ze daar wel heel makkelijk mee om. (EDIT: ik had je omzet en winst niet echt in mij opgenomen, wellicht dat men met >€50.000,- winst per jaar niet geneigd is om je NIET als ondernemer te zien)

Je blijft waarschijnlijk wel ondernemer voor de BTW:
Geen ondernemer voor inkomstenbelasting, wel voor de btw
Het kan zijn dat u geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, maar wel voor de btw. Bijvoorbeeld als u wel omzet hebt, maar geen of weinig winst maakt.
Dan moet je dus wel je administratie blijven bijhouden en regelmatig BTW aangifte blijven doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wild Chocolate op 19-10-2022 19:59 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:01
De administratie moet je toch voeren,en met zo’n omzet en winst zou ik eerder in een goed software pakket investeren voor je administratie zodat het minder tijd kost. Ik weet niet hoeveel tijd er tussen koop, en verkoop zit en wat je voorraad positie is, maar de boel naar een BV brengen kan best nog de moeite zijn. Niet puur financieel, maar wel qua risico beperking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-06 23:34
Als ik zo even snel reken, levert die MKB winstvrijstelling je dus al zo'n €3500-€4000,- (uitgaande dat je inkomstenbelasting in het hoogste tarief ligt, wat waarschijnlijk lijkt bij een winst van €50.000,- naast een reguliere baan) per jaar op.

Ik denk dat uitbesteden van je administratie dan ook een serieuze optie is. Een boekhouder zal rond de €60,- per uur kosten, laat die eens gemiddeld een halve dag per maand voor je werken (en dat lijkt me al veel! denk eerder dat 2 uur al genoeg is), dan kost je dat €240,-*12=€2880,-

Dan houd je weliswaar weinig over, maar die administratie moet je voor de BTW toch blijven doen. Dus het "ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn" bekostigt dan het uitbesteden van je administratie.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:43
Hereo schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:57:

Onderstaande voor/nadelen had ik voor mijzelf al op een rijtje gezet:
Voordelen eenmanszaak:
- 14% MKB winstvrijstelling

Nadelen eenmanszaak:
- Voldoe niet aan het urencriterium, dus alleen MKB winstvrijstelling als aftrekpost
- BTW aangifte
- Veel tijd kwijt aan administratie/belastingaangifte
Ondernemer voor de inkomstenbelasting en ondernemer voor de BTW zijn twee verschillende dingen. Als je 150k omzet en 50k winst maakt ben je sowieso BTW-plichtig. Onder die aangifte ga je niet uitkomen. Bovendien moet je ook voor inkomsten uit overig werk een administratie voeren, hoe weet je anders wat precies die inkomsten zijn.

Mijn advies zou zijn om de 14% die je "bespaart" door de MKB-winstvrijstelling te besteden aan een boekhouder die voor jou de BTW en de jaarrekeningen doet.

Regeren is vooruitschuiven

Pagina: 1