Zeer hoge renovatielening

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-05 20:18
Hallo tweakers.

Ik zal in het kort de situatie omschrijven.

eind 2017 hebben we ons eerste huis gekochtin belgie, we hadden toen niet zoveel budget en hebben een klus huis gekocht wat we in de loop der jaren zouden opknappen.

We hebben inmiddels een groot deel gedaan zoals de belangrijkste en grootste kosten, overal nieuwe kozijnen en ramen, nieuwe verwarmingen stroom veranderd een groot deel leiding werk nieuw dak + isolatie 3 aircos

We hadden altijd het idee om een stuk bij te bouwen en hebben hiervoor een samenwerking met architect begonnen.

Plan is uitgetekend alles deftig besproken en kostenraming gemaakt van de verbouwing.

We krijgen er in totaal iets van 20/25 m² bewoonbare oppervlakte bij.

Weliswaar word de complete beneden verdieping verbouwd om overal nieuwe leidingen te leggen vloer verwarming nieuwe condensatieketel met warmtepompboiler op maat gemaakte kasten en een op maat gemaakte leefkeuken enzovoort.

De kostenraming hadden we reeds een 8 maanden geleden laten uitvoeren dit kwam toen op 85000 euro.
Door corona en mede door de architect aangeraden om te wachten en door te sparen door de stijgende kosten van materialen.

Nu een jaar verder toch besloten dat we met de verbouwing van start willen gaan mede door de geboorte van onze zoon en ook omdat de gasketel en keuken echt vernieuwd dienen te worden.

Opnieuw een raming laten maken en prijs zit nu op 130.000 euro.
(Dit is bijna de prijs wat ik toen voor ons huis had betaald)

Als ik een simulatie maak over het budget dat ik wil lenen kom ik uit op bedragen van 600 euro per maand op 25 jaar.

We willen de kosten voor vaste lasten zo laag mogelijk houden en wouden max 350/400 euro per maand bij betalen. Ook vanwege inflaties en energiecrisis dat alles veel duurder word en we ook nog iets willen kunnen sparen voor vakanties/toekomst.

We weten niet wat we nu moeten doen om dit financieel rond te gaan krijgen ?
We hebben ook een deel eigen spaargeld en op de kosten besparen lukt ook niet echt want dit hebben we al gedaan.

Prijzen zullen niet meer gaan dalen alleen maar stijgen nog maar hoe pakken we dit het best aan ? Zelf hebben we ook een deel spaargeld nog maar dit dekt lang niet alle kosten en zullen zowiezo bij moeten lenen.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:03

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als je het geld niet hebt, dan zijn op maat gemaakte kasten of een op maat gemaakte leefkeuken niet mogelijk. Dan zul je het met een keuken van de Ikea of zoiets moeten doen. Gelukkig smaakt het eten er dan niet minder om.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Mijn glazen bol is helaas kapot, maar prijzen kunnen ook weer dalen hoor als de crisis goed doorzet en de vraag terugloopt. Nu schrijven aannemers offertes uit met een gouden vulpen. Maar dat kan zo over een jaar helemaal gedraaid zijn. (Lastig natuurlijk als je nu "moet" verbouwen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
volgens mij is het simpel je leent geld en je gaat bouwen of je leent minder geld en je gaat minder bouwen.

De stelling dat de prijzen alleen nog gaan stijgen is natuurlijk netzo onzinnig als de omgekeerde bewering 8 maanden terug. Maar eigenlijk maakt de prijs van de werkzaamheden maar beperkt iets uit, je bent namelijk ook afhnakelijk van de hoogte van de rente voor je maandbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Knurft schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:08:
Mijn glazen bol is helaas kapot, maar prijzen kunnen ook weer dalen hoor als de crisis goed doorzet en de vraag terugloopt. Nu schrijven aannemers offertes uit met een gouden vulpen. Maar dat kan zo over een jaar helemaal gedraaid zijn. (Lastig natuurlijk als je nu "moet" verbouwen)
je ziet hier en daar idd dalingen met name in de ruwe materialen als vertrouwen veder daalt (en dus de vraag) en eventueel de energiecrisis iets wat oplost zal de daling gewoon doorzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Harrie

NederVlaming

Ben je bekend met de Vlaamse verbouwpremies en (renteloze) verbouwlening? Wellicht komt een deel van de werken die je wilt doen daarvoor in aanmerking?

Nieuwe ketel, warmtepomp boiler, leidingen, vloerverwarming daar ga je volgens mij wel premies voor kunnen krijgen. Je zou eens in die voorwaarden moeten lezen, voor sommige zaken lopen de premies op tot 35% van de factuur. (afhankelijk van jullie inkomen)

[ Voor 51% gewijzigd door Harrie op 19-10-2022 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:01

Bob

Er staat dat gasketel en keuken dringend zijn. Die gasketel kan je al vervangen, onafhankelijk van de verbouwing?
Die keuken hangt af van de layout waar je naartoe wil, misschien kan je al enkele nieuwe apparaten plaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Philtjens schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:26:
We willen de kosten voor vaste lasten zo laag mogelijk houden en wouden max 350/400 euro per maand bij betalen. Ook vanwege inflaties en energiecrisis dat alles veel duurder word en we ook nog iets willen kunnen sparen voor vakanties/toekomst.

We hebben ook een deel eigen spaargeld en op de kosten besparen lukt ook niet echt want dit hebben we al gedaan.

Prijzen zullen niet meer gaan dalen alleen maar stijgen nog maar hoe pakken we dit het best aan ? Zelf hebben we ook een deel spaargeld nog maar dit dekt lang niet alle kosten en zullen zowiezo bij moeten lenen.
Minder bouwen. Meer zelf doen. Besparen op afwerking.

Als ik lees "op maat gemaakt kasten en leefkeuken" dan komt bij mij al naar boven: je leeft boven je stand/inkomsten. Waarom heb je trouwens een nieuwe ketel nodig met 3(!) airco's?

Als je gewoon verwarmd met die airco's spaar je gigantische kosten uit voor vloerverwarming, nieuwe ketel, etc.

Keuken van de IKEA voor 10K, zonnepanelen erop voor de airco's (met 15K ram je het hele dak vol) en klaar.

Bijbouwen, vloerverwarming, warmtepomp, leefkeuken en maatkasten kun je later doen als je meer besteedbaar inkomen hebt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
thunder7 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:53:
Als je het geld niet hebt, dan zijn op maat gemaakte kasten of een op maat gemaakte leefkeuken niet mogelijk. Dan zul je het met een keuken van de Ikea of zoiets moeten doen. Gelukkig smaakt het eten er dan niet minder om.
Begrijpelijke reactie.
Het geld voor de totaal verbouwing kan ik inderdaad niet volledig ophoesten.
De vorige eigenaars hadden ook beslist om een goedkoper keukentje te plaatsen wat het nu volledig aan het begeven is we hebben al nieuwe micrgolf en vaatwas moeten kopen ook de inductie en oven zijn aan vervanging toe en alle deurtjes beginnen er ook aan te geloven vandaar de keuze dat we nu een degelijke keuken willen wat ook de komende 20 jaar meekan nog.

Over de op maat gemaakte kasten dezen hebben we ook al laten vallen om dit erna te doen om te kijken wat het verschil is maar dit is niet het grootste probleem maar alle beetjes helpen uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Knurft schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:08:
Inderdaad persoonlijk denk ik niet dat de prijzen gaan zakken diesel koste ook ooit 1 euro per liter maar die tijden zijn ook nooit meer terug gekomen.

Het zal wel een beetje gaan minderen maar zeker niet die 40% waarmee alles gestegen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
twain4me schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:09:
volgens mij is het simpel je leent geld en je gaat bouwen of je leent minder geld en je gaat minder bouwen.

De stelling dat de prijzen alleen nog gaan stijgen is natuurlijk netzo onzinnig als de omgekeerde bewering 8 maanden terug. Maar eigenlijk maakt de prijs van de werkzaamheden maar beperkt iets uit, je bent namelijk ook afhnakelijk van de hoogte van de rente voor je maandbedrag.
De architect zelf had ditzelfde voor corona voor 55/ tot max 60000 zeker kunnen realiseren zei hij.
Dit had niemand gedacht en iedereen gaat ervan uit dat er een plafond zal zijn dat alles terug gaat zakken echter op een jaartje tijd maar zijn bijna alle prijzen met 50% gestegen.

Het zal uiteindelijk wel wat afvlakken maar terug naar de oude prijzen zullen we nooit meer gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
Harrie schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:14:
Ben je bekend met de Vlaamse verbouwpremies en (renteloze) verbouwlening? Wellicht komt een deel van de werken die je wilt doen daarvoor in aanmerking?

Nieuwe ketel, warmtepomp boiler, leidingen, vloerverwarming daar ga je volgens mij wel premies voor kunnen krijgen. Je zou eens in die voorwaarden moeten lezen, voor sommige zaken lopen de premies op tot 35% van de factuur. (afhankelijk van jullie inkomen)
Yes ben ik bekend mee.

Vanaf oktober worden alle energiezuinige renovaties tot 50% uitbetaald dit is zeker mooi maar dan zullen ook de kleine lettertjes gelezen moeten worden.

Uiteindelijk zal ik wel een deel terug krijgen waardoor een deel minder zal worden wat goed nieuws is 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Bob schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:53:
Er staat dat gasketel en keuken dringend zijn. Die gasketel kan je al vervangen, onafhankelijk van de verbouwing?
Die keuken hangt af van de layout waar je naartoe wil, misschien kan je al enkele nieuwe apparaten plaatsen?
Gasketel en keuken zijn dringend ja gasketel kan ik doen maar dan heb ik dubbel kosten te maken om alles eerst met de huidige leidingen aan te sluiten om erna vloerverwarming te moeten plaatsen ( de ketel moet erna ook op een andere plaats komen)

Keuken kan ik ook niet doen want deze komt in een andere ruimte te staan waar ook een stuk bijgebouwd voor zal worden.

Enkele apparaten hebben we we reeds vervangen al maar de keukenfrontjes en keuken zelf is het aan het begeven de helft van de deurtjes zijn er al afgevallen en planken wat rot zijn zijn ook moeilijk te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Jeroenneman schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:01:
[...]

Minder bouwen. Meer zelf doen. Besparen op afwerking.

Als ik lees "op maat gemaakt kasten en leefkeuken" dan komt bij mij al naar boven: je leeft boven je stand/inkomsten. Waarom heb je trouwens een nieuwe ketel nodig met 3(!) airco's?

Als je gewoon verwarmd met die airco's spaar je gigantische kosten uit voor vloerverwarming, nieuwe ketel, etc.

Keuken van de IKEA voor 10K, zonnepanelen erop voor de airco's (met 15K ram je het hele dak vol) en klaar.

Bijbouwen, vloerverwarming, warmtepomp, leefkeuken en maatkasten kun je later doen als je meer besteedbaar inkomen hebt.
Ook over nagedacht minder bouwen is volgens architect ook geen goed plan omdat het erna niet meer zal gebeuren waarschijnlijk en de meerprijs voor dit nu mee te pakken allemaal veel kleiner zal zijn dan dit achteraf te doen.

Zelf werken levert helaas ook niet veel op ik werk full time en ben pas papa geworden, als ik minder ga werken verdien ik minder en kan ik hier helpen of veel zelf doen maar dan duurt de verbouwing waarschijnlijk 4x zolang.

Het is deels boven mijn stand ja en nee.
We kunnen wel een grote lening nemen en betalen maar dan boeten we in op leefcomfort wat we niet willen zeker niet ook met deze energiecrisis erbij.

Het is bizar dat bijna 1600 euro per maand het nieuwe normaal is voor hypotheek en gas en stroom wat denk ik ook nog niet aan de extreem hoge kant is.

Goedkopere keuken zit er nu reeds is en dit willen we niet meer vandaar dat we wel kijken naar iets kwalitatiefs goedkoop is vaak duurkoop en dan zijn er ook dubbele kosten gemaakt die vermeden konden worden.

Gasketel moet zowiezo gedaan worden aircos werden hoofdzakelijk gebruikt om te koelen in de zomer nu pas onlangs eentje aangeschaft om onder te gebruiken als hoofdverwarming in de koudere periodes. (+Wil niet enkel afhankelijk zijn van 1 energiebron maar een keuze hebben vandaar ook de keuze om geen warmtepomp te plaatsen)

Zonnepanelen heb ik ook al geplaatst eind 2020 dus dit hoeft ook niet meer gedaan te worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Philtjens schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:01:
[...]

Ook over nagedacht minder bouwen is volgens architect ook geen goed plan omdat het erna niet meer zal gebeuren waarschijnlijk en de meerprijs voor dit nu mee te pakken allemaal veel kleiner zal zijn dan dit achteraf te doen.

Zelf werken levert helaas ook niet veel op ik werk full time en ben pas papa geworden, als ik minder ga werken verdien ik minder en kan ik hier helpen of veel zelf doen maar dan duurt de verbouwing waarschijnlijk 4x zolang.

Het is deels boven mijn stand ja en nee.
We kunnen wel een grote lening nemen en betalen maar dan boeten we in op leefcomfort wat we niet willen zeker niet ook met deze energiecrisis erbij.

Het is bizar dat bijna 1600 euro per maand het nieuwe normaal is voor hypotheek en gas en stroom wat denk ik ook nog niet aan de extreem hoge kant is.

Goedkopere keuken zit er nu reeds is en dit willen we niet meer vandaar dat we wel kijken naar iets kwalitatiefs goedkoop is vaak duurkoop en dan zijn er ook dubbele kosten gemaakt die vermeden konden worden.

Gasketel moet zowiezo gedaan worden aircos werden hoofdzakelijk gebruikt om te koelen in de zomer nu pas onlangs eentje aangeschaft om onder te gebruiken als hoofdverwarming in de koudere periodes. (+Wil niet enkel afhankelijk zijn van 1 energiebron maar een keuze hebben vandaar ook de keuze om geen warmtepomp te plaatsen)

Zonnepanelen heb ik ook al geplaatst eind 2020 dus dit hoeft ook niet meer gedaan te worden.
Eigenlijk geef je dus aan dat je ondanks dat je eigenlijk het geld niet wil lappen, je wèl groter wil wonen, eisen hebt qua keuken, én for some reason niet afhankelijk wil zijn van PV.

Tja, dan succes ermee gok ik. Can't have it both ways.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

knip want .plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers

[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 19-10-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:09

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Mits je alles netjes aangeeft via bouwvergunningen en architecten etc, overal premies voor gaat vragen, hou dan ook rekening met het katastraal inkomen dat de lucht in gaat vliegen. X 2 is geen uitzondering.

Verder: zoveel mogelijk zelf doen is nog steeds het goedkoopste.

Ik weet niet of je mijn topic in de hk kent, maar ik ben met een totaal renovatie bezig, +-175m2 met een budget van 50-60k€

[ Voor 7% gewijzigd door Jellabie op 19-10-2022 22:04 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@teacher , ik zal een poging doen :+

@Philtjens Kan je misschien het doel van je vraag nog even verduidelijken op dit moment lijkt het dat je opzoek bent naar een geldboom. er ontbreekt specifieke informatie om iets zinnigs te kunnen zeggen of te helpen met zoeken naar een besparing/oplossing
Op dit moment lijkt het dat je niet wil bezuinigen, maar ook niet wil bijlappen, dat gaat hem uiteraard niet worden. dat vroeger het betaalbaar was is leuk om te weten, maar koop je inmiddels dus letterlijk niets meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:13

loewie1984

music addict! pizza monster!!

@Philtjens

Even uitgaande van die 130k, kun je aangeven wat je gespaard hebt en hoeveel je van je spaargeld bereid bent hiervoor te gebruiken.
Ga je een kredietlening aan of komt er een extra hypotheek deel? En heb je al een taxatie van je woning uit laten voeren na verbouwingen? Heb je over de afgelopen tijd al iets afgelost op je huidige hypotheek? Mogelijk kun je dan opnieuw iets opnemen uit je hypotheek als nieuw leningdeel, maar weet de rentes zijn helaas niet mals er is haast geen verschil tussen 10 of 20 jaar en onder de 4% heb je geen leningdeel.

Meer bewegingsvrijheid heb je niet!

Ik zou dan persoonlijk een afweging maken (die heb ik ook gemaakt) of 130k het waard is voor 20m2 (incl. natuurlijk alles wat je van plan bent qua verwarming, vloer, keuken etc.) bij mij was de kostenraming 3 jaar geleden voor een aanbouw van 18m2 ook 100k: Aanbouw casco (60k) + keuken (20K) + vloer (10K) en 10K onvoorzien. We hebben de toko te koop gezet en het huis van de overburen gekocht waar alles in zat voor 70k meer dan ons huidige huis.

discogs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Op ke keuken kun je ook besparen door een ikea keuken te nemen met fronten van bijvoorbeeld K14.

Op het moment bezig met het plaatsen van zon keuken bij een kennis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ry3esmQ8SrSc0GX4vUvRK0WZFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0LBMnIekGRgwmrcBPU6OrjV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Philtjens schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:45:
[...]

Inderdaad persoonlijk denk ik niet dat de prijzen gaan zakken diesel koste ook ooit 1 euro per liter maar die tijden zijn ook nooit meer terug gekomen.

Het zal wel een beetje gaan minderen maar zeker niet die 40% waarmee alles gestegen is.
Je salaris is ook niet teruggegaan naar de tijd dat een litertje diesel 1 euro kostte. Mijn oma spreekt nog steeds iedere week haar verbazing uit dat de buren recent het huis hebben verkocht voor 1 miljoen gulden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
Zo even update hierover.

Zijn naar de bank geweest vandaag resultaat viel tegen lening was veel te hoog.

Conclusie we gaan de verbouwing meer intogen tot een bedrag waar we ons comfortabel bij voelen en sparen door voor later voor de andere zaken.

Resultaat we kunnen het wel bij maar voelen ons er niet goed bij dus genoegen nemen met minder en vooral wat meer budget ook om gewoon fijn en comfortabel te kunnen leven 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:49
Philtjens schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:01:
[...]

Als je geen stroom hebt, doet je ketel ook niks :+

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
GermanPivo schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:40:
[...]

Als je geen stroom hebt, doet je ketel ook niks :+
True, maar heb ook nog een houtkachel 🤡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:42
ik lees dit als: de architect wilt natuurlijk zoveel mogelijk verdienen. laat je anders een informeren door een 2e persoon die er wat verder vanaf staat. zal me niks verbazen dat veel zaken/dingen echt wel goedkoper kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
RenaldoN schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:58:
[...]

ik lees dit als: de architect wilt natuurlijk zoveel mogelijk verdienen. laat je anders een informeren door een 2e persoon die er wat verder vanaf staat. zal me niks verbazen dat veel zaken/dingen echt wel goedkoper kunnen.
Architect is een kennis en word per uur betaald hij verdiend niks extra dan enkel zijn gewerkte uren.
Onze eisen waren hoog maar willen dit uiteindelijk niet betalen dus gaan kijken voor goedkopere materialen dan alles op maat gemaakt dat scheelt al een heel deel waardoor alles waarschijnlijk wel mogelijk zal worden.

Dit weekend de raming erbij nemen en prijzen aanpassen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieTenk
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-04 02:14
Kijk ook eens naar een Bribus keuken. Dit merk werd/wordt vaak in de projectbouw gebruikt. Degelijk en leuk aan te kleden met allerlei fronten. Zelf heb ik vervolgens de handgrepen elders gekocht en zelf een schouw voor de afzuigkap gemaakt. Dit was wel in 2015, dus alles lag op zijn gat. Prijzen zullen nu wel iets anders liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Philtjens schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:44:
[...]

Begrijpelijke reactie.
Het geld voor de totaal verbouwing kan ik inderdaad niet volledig ophoesten.
De vorige eigenaars hadden ook beslist om een goedkoper keukentje te plaatsen wat het nu volledig aan het begeven is we hebben al nieuwe micrgolf en vaatwas moeten kopen ook de inductie en oven zijn aan vervanging toe en alle deurtjes beginnen er ook aan te geloven vandaar de keuze dat we nu een degelijke keuken willen wat ook de komende 20 jaar meekan nog.

Over de op maat gemaakte kasten dezen hebben we ook al laten vallen om dit erna te doen om te kijken wat het verschil is maar dit is niet het grootste probleem maar alle beetjes helpen uiteindelijk.
Je lijkt onder de veronderstelling te zijn dat dure keukens beter zijn, maar dat is echt complete onzin tegenwoordig. IKEA kan 'gratis' je keuken op maat maken via een tool en je bestelling daarmee compleet in één keer doorvoeren. Zetten van de keuken kun je zelf, en de kwaliteit is echt niet minder dan een keuken van een keukenboer.

Je ziet tegenwoordig bij IKEA keukens echt niet waar ze vanaf komen, ik heb genoeg hele dure keukens van keukenboeren gezien die er slechter uit zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Oon schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 02:40:
[...]

Je lijkt onder de veronderstelling te zijn dat dure keukens beter zijn, maar dat is echt complete onzin tegenwoordig. IKEA kan 'gratis' je keuken op maat maken via een tool en je bestelling daarmee compleet in één keer doorvoeren. Zetten van de keuken kun je zelf, en de kwaliteit is echt niet minder dan een keuken van een keukenboer.

Je ziet tegenwoordig bij IKEA keukens echt niet waar ze vanaf komen, ik heb genoeg hele dure keukens van keukenboeren gezien die er slechter uit zien.
van een duurdere keuken worden idd ook de apparaten niet per deifnitie beter, na 10 jaar de eerste apparatuur vervangen is eerder regel dan uitzondering. Als je omdat de keuken duurder is een levensduur voor de apparatuur verwacht van 20 jaar kom je waarschijnlijk ook wel van een koude kermis thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Nu online
Philtjens schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:26:
Hallo tweakers.

Ik zal in het kort de situatie omschrijven.

eind 2017 hebben we ons eerste huis gekochtin belgie, we hadden toen niet zoveel budget en hebben een klus huis gekocht wat we in de loop der jaren zouden opknappen.

We hebben inmiddels een groot deel gedaan zoals de belangrijkste en grootste kosten, overal nieuwe kozijnen en ramen, nieuwe verwarmingen stroom veranderd een groot deel leiding werk nieuw dak + isolatie 3 aircos

We hadden altijd het idee om een stuk bij te bouwen en hebben hiervoor een samenwerking met architect begonnen.

Plan is uitgetekend alles deftig besproken en kostenraming gemaakt van de verbouwing.

We krijgen er in totaal iets van 20/25 m² bewoonbare oppervlakte bij.

Weliswaar word de complete beneden verdieping verbouwd om overal nieuwe leidingen te leggen vloer verwarming nieuwe condensatieketel met warmtepompboiler op maat gemaakte kasten en een op maat gemaakte leefkeuken enzovoort.

De kostenraming hadden we reeds een 8 maanden geleden laten uitvoeren dit kwam toen op 85000 euro.
Door corona en mede door de architect aangeraden om te wachten en door te sparen door de stijgende kosten van materialen.

Nu een jaar verder toch besloten dat we met de verbouwing van start willen gaan mede door de geboorte van onze zoon en ook omdat de gasketel en keuken echt vernieuwd dienen te worden.

Opnieuw een raming laten maken en prijs zit nu op 130.000 euro.
(Dit is bijna de prijs wat ik toen voor ons huis had betaald)

Als ik een simulatie maak over het budget dat ik wil lenen kom ik uit op bedragen van 600 euro per maand op 25 jaar.

Voor 130.000 euro kun je bijna een jaar vrij nemen om het zelf te bouwen... pfff, wat een geld voor 20 vierkante meters.
Allicht heb je dat geld niet op de plank liggen, maar je kunt misschien wel de zelfbouw faseren, iets wat niet mogelijk is als je het laat doen.
Afhankelijk van de constructie kun je de fundering en muren al zetten zonder dat je de bestaande bouw aan hoeft te passen. Misschien dat je iemand kent die kan metselen die het voor een zacht prijsje wil doen.
Ik was ~4 jaar geleden ~2.500 euro aan bakstenen/kalkzandstenen/mortel/ankers/vanalles kwijt voor de muren van een werkplaats van 36m2. Dat waren wel el'cheapo stenen en de prijzen zijn nu een/twee keer over de kop gegaan, maar dan nog... En nog ~2000 euro voor een gepensioneerd metselaar die met mij over de tijdspanne van een paar weken de muren neergezet heeft (inc. isolatie, muurplaten, hout in de spouw voor de kozijnen...).
Kozijnen/ramen.deur heb ik een afgekeurde set voor ~1500euro gekocht voordat we de bouw starten (7x kunstof kozijnen met HR++ glas, en een deur). Dus de muren zijn aangepast aan de kozijnen, in plaats van andersom. Als vensterbanken hebben we antraciete gepolijste stenen dorpels gebruikt... Die zijn prima op maat te krijgen voor een prikkie.
Onze fundering/betonvloer lag er al, en daar een goede opbouw van maken voor een woonhuis zal nogal wat kruim (en pegels) kosten.

Als ik jouw verhaal zo lees is dat de enige optie om het voor elkaar te krijgen: faseren, en zelf doen. Misschien concessies aan je design.
De vraag is: wil je een uitbouw? Of wil je een uitbouw exact volgens het plaatje van de architect? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
boxlessness schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:27:
[...]

Voor 130.000 euro kun je bijna een jaar vrij nemen om het zelf te bouwen... pfff, wat een geld voor 20 vierkante meters.
Allicht heb je dat geld niet op de plank liggen, maar je kunt misschien wel de zelfbouw faseren, iets wat niet mogelijk is als je het laat doen.
Afhankelijk van de constructie kun je de fundering en muren al zetten zonder dat je de bestaande bouw aan hoeft te passen. Misschien dat je iemand kent die kan metselen die het voor een zacht prijsje wil doen.
Ik was ~4 jaar geleden ~2.500 euro aan bakstenen/kalkzandstenen/mortel/ankers/vanalles kwijt voor de muren van een werkplaats van 36m2. Dat waren wel el'cheapo stenen en de prijzen zijn nu een/twee keer over de kop gegaan, maar dan nog... En nog ~2000 euro voor een gepensioneerd metselaar die met mij over de tijdspanne van een paar weken de muren neergezet heeft (inc. isolatie, muurplaten, hout in de spouw voor de kozijnen...).
Kozijnen/ramen.deur heb ik een afgekeurde set voor ~1500euro gekocht voordat we de bouw starten (7x kunstof kozijnen met HR++ glas, en een deur). Dus de muren zijn aangepast aan de kozijnen, in plaats van andersom. Als vensterbanken hebben we antraciete gepolijste stenen dorpels gebruikt... Die zijn prima op maat te krijgen voor een prikkie.
Onze fundering/betonvloer lag er al, en daar een goede opbouw van maken voor een woonhuis zal nogal wat kruim (en pegels) kosten.

Als ik jouw verhaal zo lees is dat de enige optie om het voor elkaar te krijgen: faseren, en zelf doen. Misschien concessies aan je design.
De vraag is: wil je een uitbouw? Of wil je een uitbouw exact volgens het plaatje van de architect? ;)
ja hier schrokken wijk ook van.
vooral omdat er niet echt veel ruimte bijkomt.

ik heb wel een deel zelf gespaard maar als ik de lening wil rondkrijgen om op een bedrag uit te komen wat wij acceptabel vinden moet ik mijn volledig spaargeld inleggen wat ik zeker niet wil en ga doen.

fundering en muren kan ik wel doen maar daar ligt het probleem dat hier een groot deel van het budget naar toe gaat. (we hadden gevraagd om een voorlopig tuinhuis te metsellen wat na verloop van tijd als slaapkamer kan dienen zodat als we oud zijn het bovenverdieping eigenlijk niet meer hoeven te doen)

dit is nu al uitgetekend als leefruimte maar dit hoeft pas achter een 30+ jaar eigenlijk te gebeuren vandaar de keuze dat we dit al willen laten wegvallen.

ramen hoeven we gelukkig niet meer bij te steken ik kan er 1 hergebruiken dus hoef er nog maar eentje bij te kopen, omdat ik de rest allemaal in 2018 heb vernieuwd al :)

zelf doen heb ik de tijd niet voor dan word het een 10 jaren plan, aan het ontwerp valt ook niet veel te doen, de uitbouw moet wel gebeuren zeker omdat hier de keuken in zal komen, het word inderdaad gewoon faseren en toegevingen doen en aanpassen naar goedkopere materialen dan zullen we er wel komen :)

nu is het even brainstormen waar de consessies gaan gebeuren en op welk bedrag we dan wel uitkomen.

ik win ook wat terug aan premies en ga ook hier en daar vragen als ik mee kan en mag helpen dat dit ook in vermindering gebracht gaat worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-04 23:24
Waarom verhuis je niet naar iets ruimers? Wellicht is dat gewoon de goedkopere optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
larsg schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 02:52:
Waarom verhuis je niet naar iets ruimers? Wellicht is dat gewoon de goedkopere optie
Ook voor gekeken is helaas een pak duurder nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:05
@Philtjens
Gezien je post hierboven is het duidelijk dat je gewenste verbouwing niet in 1x gerealiseerd kan worden. De belangrijkste tip die ik vaak gehoord is, ga voor de maximale m2 voor je aanbouw.
De komende jaren kan je nog prima een keuken upgraden, airco installeren, etc. Maar een aantal m2 erbij plakken is niet echt mogelijk. Zelfde voor je keuken, kies nu een goedkoop blad die je over 5 jaar kan vervangen voor een mooie van natuursteen. Goedkope oven die je later kan vervangen voor de luxe die je nu zou willen. Misschien zijn die upgrades pas mogelijk over 10 jaar, maar functioneel kan je nu al een goede basis neerzetten.
Dus ga proberen je verbouwing in logische stappen te knippen en hierbij rekening houden met mogelijke toekomstige upgrades/aanvullingen. Bijvoorbeeld nog geen airco aanleggen maar wel al een mantelbuis aanleggen waar de koelleiding doorheen kunnen.

En zoals hierboven al genoemd, door zaken zelf te doen kan je een hoop geld besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Philtjens schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:44:
[...]

De levensduur van een keuken wordt meer bepaald door hoe je er mee om gaat dan door welk merk het is. Ook scharnieren van een IKEA keuken gaan gewoon heel lang mee bij normaal gebruik (het zijn dezelfde scharnieren als van veel dure keukenmerken). En deurtjes kan je altijd vervangen (er zijn genoeg gespecialiseerde bedrijven die dat doen, maar het corpus krijg je echt niet kapot bij normaal gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philtjens
[quote]chrisborst schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:44:
@Philtjens
Gezien je post hierboven is het duidelijk dat je gewenste verbouwing niet in 1x gerealiseerd kan worden. De belangrijkste tip die ik vaak gehoord is, ga voor de maximale m2 voor je aanbouw.
De komende jaren kan je nog prima een keuken upgraden, airco installeren, etc. Maar een aantal m2 erbij plakken is niet echt mogelijk. Zelfde voor je keuken, kies nu een goedkoop blad die je over 5 jaar kan vervangen voor een mooie van natuursteen. Goedkope oven die je later kan vervangen voor de luxe die je nu zou willen. Misschien zijn die upgrades pas mogelijk over 10 jaar, maar functioneel kan je nu al een goede basis neerzetten.
Dus ga proberen je verbouwing in logische stappen te knippen en hierbij rekening houden met mogelijke toekomstige upgrades/aanvullingen. Bijvoorbeeld nog geen airco aanleggen maar wel al een mantelbuis aanleggen waar de koelleiding doorheen kunnen.

En zoals hierboven al genoemd, door zaken zelf te doen kan je een hoop geld besparen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTYhbLTVxqQdG9eXz-81urSjiKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0lUqGwi9GPNflBnGRDfxEkX.jpg?f=fotoalbum_large

hierbij even de tekening van de architect gehaald.

het paarse gedeelte is de bijbouw wat we nu willen realiseren omdat we deze effectief nodig hebben.
het paarse gearceerde gedeelte werd oorspronkelijk als tuinhuis / opberging gebruikt en na 30 jaar eventueel verbouwd tot slaapkamer. maar dit gaan we nu niet meepakken maar gaan we later doen omdat dit enkel dient al berging en geen leefruimte is.

voor de rest inderdaad zoals de simpele zaken besparen op de afwerkingen.

aansluitingen gaan we wel ook overal proberen te voorzien al.

[ Voor 20% gewijzigd door Philtjens op 30-10-2022 10:52 ]

Pagina: 1