Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Nylez
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-10-2022
Beste,

Ik ben een fervent meelezer, maar dit is de eerste keer dat ik zelf een vraag stel.
Wij zijn in 2016 in dit huis komen wonen en wij zitten aangesloten op stadsverwarming. Stadsverwarming levert hier zowel warm/heet water als de verwarming zelf.

In dit huis hangt ook een elektrische boiler (150 liter mono plus Daalderop, 16 jaar oud ondertussen) (boven).
Ik ging er eerst altijd vanuit dat die daar boven hing omdat er naar boven toe geen warm water vanuit stadsverwarming geleverd werd en dat enkel het warme water van beneden via stadsverwarming kwam.

Nu zijn wij er laatst achtergekomen dat als wij boven douchen/warm water gebruiken er warm water de boiler in gaat c.q. er gaat direct warm water vanuit de stadsverwarming de boiler in en vanuit de boiler gaat het dan naar de badkamer (dus boiler hotfill).

Ons vermoeden is dat dit gedaan is ten aanzien van comfort. Boven zijn twee douches (tegenover elkaar) en op deze wijze kan gezamenlijk gedoucht worden zonder drukverlies (denk ik).

Ik vraag mij echter af of dit echt zo is en of dit niet heel erg inefficient is (zo voelt het namelijk wel), aangezien ik voor mijn gevoel nu dubbel betaal (stadsverwarming en de elektrische boiler).

Heeft iemand ervaring met deze opstelling en wat is jullie mening omtrent deze opstelling? En daarnaast, als ik kijk naar vervanging van de boiler, wat is wijsheid?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
Trek de stekker van de boiler er eens uit en ga douchen.

Die boiler verwarmd na, door voorverwarmd water te pakken hoeft hij minder hard te werken.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:22

ericplan

5180 Wp PV

Wat voor temperatuur warmwater levert de stadsverwarming? Als dat 60+ is kan de hele boiler er tussenuit.
Als dat niet zo is, dan kan je een kleinere boiler overwegen. 50 of 80 liter, afhankelijk van de situatie.
Dan heb je minder stilstandsverlies.

[ Voor 41% gewijzigd door ericplan op 19-10-2022 20:35 ]

A'dam PVOutput

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-11 20:52
Heb je al eens bij de buren gecheckt of zij ook een boiler hebben? Als dit niet zo is heb je je antwoord. Verder zijn de bovenstaande tips ook nuttig.

Hou er wel rekening mee dat als je de stekker eruit optie probeert je wel de hele boiler leeg moet trekken voor je antwoord hebt. (Ga je meteen douchen na stekker trekken is de boiler nog warm, wacht je tot de boiler afgekoeld is zal de stadsverwarming eerst mengen met koud boiler water)

• Nylez
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-10-2022
Dank voor de reacties.

Bij anderen die ik hier ken, ken ik niemand die dit zo heeft.

Het idee van de boiler uitzetten is dat ik dan weet of het de enige bron van warm water boven is? Want dan (als ik hem lang genoeg uitzet), krijg ik toch gewoon een boiler vol met 150 liter koud water. Als ik dan ga douchen krijg ik koud water als ik de warm kraan aan zet? Boiler uitzetten leidt toch tot risico op legionella?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Boiler uitzetten leidt na een paar dagen wachten gegarandeerd tot een koude douche. Blijven wat vragen over:
Weet je zeker dat de boiler geen rol speelt bij de overige tappunten in huis?
Is de boiler aangesloten als hotfill of aangesloten op de koude waterleiding?

Is de boiler aangesloten als hotfill, dan is loskoppelen en een bypass van in- en uitlaat voldoende.
Is de boiler aangesloten op de koudwaterleiding, dan zal je op zoek moeten naar een warmwaterleiding om de boiler op te heffen. In het meest ongunstige geval heb je helemaal geen warmwater via de stadsverwarming in de buurt van je boiler

A'dam PVOutput

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-11 12:58
Mijn vraag zou zijn: levert de stadsverwarming heet proceswater? Dat is namelijk het meest gangbare. Dat water gaat dan door een wisselaar in de boiler en dan weer terug. Het is geen heet drinkwater. De boiler functioneert dan als wisselaar en opslag. Er is dus ook kans dat de boiler meestal dan al niks zelf doet als het water heet genoeg is. Het is dan gewoon een coldfill die wellicht op 2 manieren verwarmd kan worden: met de wisselaar/spiraal van de stadsverwarming of met een elektrisch element. Wat al genoemd is: Uitzetten is een snelle manier om het te testen. Voor legionella hoef je zo snel echt niet bang te zijn. Zeker niet als je de boiler gewoon regelmatig gebruikt.

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06:02
Coolmint schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:01:
Mijn vraag zou zijn: levert de stadsverwarming heet proceswater? Dat is namelijk het meest gangbare. Dat water gaat dan door een wisselaar in de boiler en dan weer terug. Het is geen heet drinkwater. De boiler functioneert dan als wisselaar en opslag. Er is dus ook kans dat de boiler meestal dan al niks zelf doet als het water heet genoeg is. Het is dan gewoon een coldfill die wellicht op 2 manieren verwarmd kan worden: met de wisselaar/spiraal van de stadsverwarming of met een elektrisch element. Wat al genoemd is: Uitzetten is een snelle manier om het te testen. Voor legionella hoef je zo snel echt niet bang te zijn. Zeker niet als je de boiler gewoon regelmatig gebruikt.
Dit is zelf makkelijk om te controleren:
Hoeveel leidingen zitten er op de boiler?
2 leidingen is een normale boiler dus alleen drinkwater+waarschijnlijk een elektrisch element.
4 leidingen is inderdaad een boiler met een extra wisselaar.
Heb je daarnaast een hoog elektra verbruik, of valt dit mee?

Niet goed gelezen excuses

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Tim123 Ts geeft in de topicstart aan dat het een Daalderop mono plus 150 liter boiler is.

A'dam PVOutput

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-11 18:51
Denk dat de elementen inmiddels behoorlijk verkalkt zijn, zou hem eerst eens leegtrekken en de elementen controleren. Kan zijn dat je nieuwe pakkingen nodig hebt om de elementen terug te plaatsen. Even de onderhoudsinstructie van Daalderop lezen.

https://www.ithodaalderop...onal/product/07-14-28-054

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 15:08
Ik zie niet hoe die boiler drukverlies zou kunnen opvangen, kan enkel temperatuursverlies opvangen als je afgifteset onvoldoende capaciteit heeft om 2 douches gelijktijdig voldoende warm water te geven.
Als je douches gewone mengkranen hebben (niet thermostatisch) dan helpt de boiler wel om temperatuursverschil te vermijden.
Maar boiler eruit en thermostatische kraan in de douche lijkt me een betere oplossing

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:04

Tazzios

..

Nylez schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:05:
....

Heeft iemand ervaring met deze opstelling en wat is jullie mening omtrent deze opstelling? En daarnaast, als ik kijk naar vervanging van de boiler, wat is wijsheid?
Vreemde opstellingen, maar dat vind ik van 2 douches ook. :P
Boiler weghalen, vervangen is niet nuttig. Maar mocht je echt bang zijn dat de douche kouder wordt zou je met een 30 liter boiler ook al veel tijd winnen, maar beter kijk je dan naar de capaciteit van de afgifteset, waterdruk en leiding diameter.

Indien je van de stadsverwarming af wilt stappen is zo`n boiler al wel handig. >:)
Pagina: 1