Luchtgeluid in woning, schouw opvullen met steenwol?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-05 20:32
Hey tweakers

Wij hebben een gedeelde binnenmuur met de buren zonder spouw (1952) met in het midden een schouw die wordt gedeeld met de buren. Wij willen graag het luchtgeluid in de woning verminderen en nu wij toch in een verbouwing zitten wil ik graag hier wat aan gaan doen.

Het metselwerk van de schouw is behoorlijk beroerd, dus ik vermoed dat de schouw het meeste geluid doorlaat, ik zat er daarom aan te denken de schouw open te maken door de aannemer zodat we het kanaal kunnen vullen met steenwol, (de buren gebruiken het rookkanaal ook niet meer) en de schoorsteen op het dak dicht maken. Daarna de schouw glad stucen en over de gehele lengte nog een voorzetwand creëren.

De schouw is helaas dragend, deze dus verwijderen is niet echt een optie. Benieuwd naar jullie reacties

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZzHLGLFoV1IZBVNZsNCjsniPmc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cnVofyoOzWYCaUPaBNBNUBDp.png?f=fotoalbum_large

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 19:39
Ik denk dat dat wel werkt, maar kan je het niet vullen met stenen o.i.d. Volgens het massa-veer-principe haal je met massa de meeste winst. Misschien dat anderen een beter advies hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
rinkh schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:56:
Hey tweakers

Wij hebben een gedeelde binnenmuur met de buren zonder spouw (1952) met in het midden een schouw die wordt gedeeld met de buren. Wij willen graag het luchtgeluid in de woning verminderen en nu wij toch in een verbouwing zitten wil ik graag hier wat aan gaan doen.

Het metselwerk van de schouw is behoorlijk beroerd, dus ik vermoed dat de schouw het meeste geluid doorlaat, ik zat er daarom aan te denken de schouw open te maken door de aannemer zodat we het kanaal kunnen vullen met steenwol, (de buren gebruiken het rookkanaal ook niet meer) en de schoorsteen op het dak dicht maken. Daarna de schouw glad stucen en over de gehele lengte nog een voorzetwand creëren.

De schouw is helaas dragend, deze dus verwijderen is niet echt een optie. Benieuwd naar jullie reacties

[Afbeelding]
gat dicht maken en stucen gaat het meeste uitmaken, bovenin open maken en vol gieten met zand kan ook nog :+ massa veer massa (steen rockwol steen) gaat toch niet geweldig werken omdat daarnaast gewoon de stenen doorlopen. en de luchtdichting wordt voorzien door het stucwerk (hopelijk ook aan de kant van de buren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
Vullen met zand, interessant niet aan gedacht. Moet ik echter wel even berekenen hoeveel er dan in zou moeten en hoeveel gewicht dat gaat zijn. Bedankt voor de reacties

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
En als de (nieuwe) buren er over een paar jaar een fijne hete open haard van maken, vliegt dan je steenwol niet in de fik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-05 11:38
BlauwPet schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:35:
En als de (nieuwe) buren er over een paar jaar een fijne hete open haard van maken, vliegt dan je steenwol niet in de fik?
Steenwol kan niet branden hè :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
invine schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:08:
[...]
Steenwol kan niet branden hè :9
Ah ok, dat is dan een zorg minder :) dan stikken de buren alleen nog maar in hun eigen rook omdat de andere buren het kanaal volgepropt hebben :) Kan me eigenlijk niet voorstellen dat buren 1 rookkanaal delen maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:26
Bied wel een mooie kans om een wtw in aan te brengen alvorens je alles afsluit.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-05 11:38
BlauwPet schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:48:
[...]

Ah ok, dat is dan een zorg minder :) dan stikken de buren alleen nog maar in hun eigen rook omdat de andere buren het kanaal volgepropt hebben :) Kan me eigenlijk niet voorstellen dat buren 1 rookkanaal delen maar ja.
Kan ik mij eigenlijk ook niet voorstellen, wat wel kan is dat er twee kanalen zijn in dezelfde schoorsteen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
rinkh schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:19:
Vullen met zand, interessant niet aan gedacht. Moet ik echter wel even berekenen hoeveel er dan in zou moeten en hoeveel gewicht dat gaat zijn. Bedankt voor de reacties
Moet je later geen gaatje willen boren om iets op te hangen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

President schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 21:56:
[...]

Moet je later geen gaatje willen boren om iets op te hangen....
wat wil jij ophangen dat ~100mm steen + stuclaag niet genoeg zijn? :+

Je kan ook cement mee mengen en er zandcement van maken. :*)
funfact er zijn houtenvloeren gevuld met zand om aan de massa regels ivm geluid te voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkh
invine schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:29:
[...]

Kan ik mij eigenlijk ook niet voorstellen, wat wel kan is dat er twee kanalen zijn in dezelfde schoorsteen.
Ja dit is correct, had het iets beter moeten omschrijven. Twee kanalen, één schoorsteen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
Cobb schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:27:
Bied wel een mooie kans om een wtw in aan te brengen alvorens je alles afsluit.
Kan je dit idee iets meer toelichten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

rinkh schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:17:
[...]

Kan je dit idee iets meer toelichten?
hij bedoeld dat je het kanaal kan gebruiken voor ventilatie. vaak is toevoer naar de bg grond in renovatie het lastigste te realiseren bij een centrae WTW (ventilatie D) , de route van dat kanaal krijg je nu al gratis. opzich een goed idee om mee te nemen in je overwegingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:26
@twain4me precies dat is wat ik bedoel.
@rinkh en ook al ga ja dat niet doen het is een mooie kans om ook allerlei draden te trekken naar de verschillende verdiepingen. Netwerk voor een extra accespoint of thermostaat draad. Misschien alvast iets neerleggen voor zonnepanelen?

[ Voor 22% gewijzigd door Cobb op 21-10-2022 08:50 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:57
Nu je toch bezig bent: zou je de hele woningscheidende muur niet voorzien van een voorzetwand i.c.m. geluidsdempende isolatie? Hoeft maar een paar mm vrij te staan van de muur en je hoort je horen een stuk minder.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
Cobb schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:47:
@twain4me precies dat is wat ik bedoel.
@rinkh en ook al ga ja dat niet doen het is een mooie kans om ook allerlei draden te trekken naar de verschillende verdiepingen. Netwerk voor een extra accespoint of thermostaat draad. Misschien alvast iets neerleggen voor zonnepanelen?
Veel nieuwe informatie om over na te denken, ga het meenemen, dank hiervoor! Zonnepanelen staan ook op het verlanglijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
GermanPivo schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:52:
Nu je toch bezig bent: zou je de hele woningscheidende muur niet voorzien van een voorzetwand i.c.m. geluidsdempende isolatie? Hoeft maar een paar mm vrij te staan van de muur en je hoort je horen een stuk minder.
Ja dat behoort zeker tot de optie, ik ben nu vooral ook aan het kijken welk systeem ik zou kunnen gebruiken. De plafond platen zijn van beton maar ik heb al gezien dat bij de montage van de gordijnrails dat het beton zich niet echt goed leent om in te boren, vorige bewoners hebben er een aardige klus in gehad dat goed gemonteerd te krijgen. Om die redenen ben ik vooral aan het kijken naar een systeem wat tegen de wand gemonteerd kan worden.

Daar komen een aantal voorbeelden nu naar voren:

Merfoflex regels in 60mm en 120mm, vullen met isolatie, afwerken met underlayment en gipsplaat (gyproc soundbloc?)
Phonestar platen, neemt het minste aan ruimte in beslag, afwerken met gipsplaat
MUTE-23, onduidelijk of je daar nog dingen aan kan monteren en is van de drie denk ik minst in db reductie

Pagina: 1