Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
Ik zit te kijken naar een 5.1 surround voor in de woonkamer.
Liefst met Atmos.

Ik ben er al bijna uit, het gaat waarschijnlijk een sonos set worden.
Dit vooral omdat er voor de Sonos een ophangsysteem bestaat om het in een spanningsrail te klikken.

Mijn enige optie is helaas om de surround speakers op te hangen aan het plafond, daar mijn vriendin liever geen kabels en losse apparaten wilt in de woonkamer.
De sonos One speakers gaan dan mooi op tussen de spots.

De Bose 700 surrounds bv kun je ook ophangen aan plafond mbv speciale beugels, alleen dan zit er een joekel van een stroomadapter/wireless module bij die ik met geen enkele mogelijkheid weggewerkt krijg.

De Sonos is echter wel stevig aan de prijs, 1900 euro.
Ik zit te kijke naar potentieel andere alternatieven voor een vergelijkbare prijs; goede speakers met een AV receiver.
Voorwaarde hierbij is wel dat de surrounds draadloos zijn en dus geschikt zijn voor plafond montage.

De vragen die ik heb hierbij:

- Bestaat er speakers die alleen enkel een stekker hebben? Dus geen transformator, wireless receiver etc.
Dan is er namelijk de mogelijkheid om het op te hangen aan plafond en met een stopcontactadapter het in te pluggen in de spanningsrail en zo netjes weg te werken.
Dan moet ik denk ik wel een beetje handig zijn met de muurbeugels, maar de meeste zijn verstelbaar dus ik zou ze dan kunnen richten naar de bank van schuinachter,

- Misschien wel belangrijker: Is het het waard om meer geld uit te geven aan hifi set, wetende dat de surround hoog moeten hangen? Ik lees overal dat ideale hoogte oorhoogte is, dus als dit mijn ervaring nadelig gaat beinvloeden hou ik het liever bij Sonos denk ik.
Ik merk vooral dat de wireless speakers vrij prijzig zijn (bv Dali Oberon 1C 549 per stuk)

[ Voor 3% gewijzigd door genc007 op 19-10-2022 17:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:22
Mijn enige optie is helaas om de surround speakers op te hangen aan het plafond.
Dan kun je ze beter weglaten, surround speakers aan het plafond hangen heeft geen zin. Klinkt nergens naar en is dus zonde van je geld.

Atmos ondersteuning bij soundbars is eerder marketing dan dat het daadwerkelijk een meerwaarde biedt, de ruimte dient hiervoor ideaal te zijn wil het enigszins iets toevoegen echter is de gemiddelde Nederlandse woonkamer verre van geschikt/ ideaal.

Je kunt imo beter investeren in een goede 2.0/ 2.1 setje, biedt een veel betere soundstage en geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Of nog een keer overleggen of kabels echt zo verschrikkelijk zijn... Mooi geluid kun je makkelijker realiseren als die beperkende factor niet meer meetelt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:25
En een yamaha musiccast receiver met 2 miusiccast 20 speakertjes als rear?

Draait hier, en ben erg tevreden over de musiccast dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:09
Snuitebolletje schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:28:
En een yamaha musiccast receiver met 2 miusiccast 20 speakertjes als rear?

Draait hier, en ben erg tevreden over de musiccast dingen
Ik dacht dat dit niet goed ging werken, vanwege de latency naar de rears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
aljooge schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:03:
[...]

Ik dacht dat dit niet goed ging werken, vanwege de latency naar de rears.
Persoonlijk heb ik daar geen problemen mee. Enige is dat de verbinding wel ‘vers’ moet zijn. Op de een of de andere manier wil hij na verloop van tijd wel wat latency op rears gooien ja.

Ik heb dat opgelost door de rears achter een schakelaar te zetten. Ze hoeven geen 24/7 wifi contact te maken van mij. Scheelt ook weer flink in het stroom verbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:53
Freshouttheoven schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:29:
[...]
Je kunt imo beter investeren in een goede 2.0/ 2.1 setje, biedt een veel betere soundstage en geluidskwaliteit.
Ik zou inderdaad dit doen. Koop dan wel een AV receiver, zodat je nog eens kan upgraden naar 5.1. Als je een goede 2.0/2.1 set haalt, heb je er ook veel plezier aan met muziek. Muziek uit een soundbar is echt kansloos. En wat @Jorgen zegt. Kijk eens wat je wel kan bereiken met kabels. Kun je geen kabels achter plinten kwijt? Of kabelgoten op plakplinten plakken?

Je krijgt geen 5.1 of atmos als je er geen speakers plaatst. Laat je niks wijs maken over het simuleren daarvan door een soundbar. De enige reden om voor een soundbar te gaan is als je wat beter geluid wil dan uit je tv, het allemaal niet teveel op mag vallen en je bereid bent daar relatief veel voor te betalen. Kan een prima usercase zijn, maar het is even de vraag wat voor jullie het belangrijkste is.

[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 24-10-2022 08:50 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Hulleman schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:47:
[...]

Ik zou inderdaad dit doen. Koop dan wel een AV receiver, zodat je nog eens kan upgraden naar 5.1. Als je een goede 2.0/2.1 set haalt, heb je er ook veel plezier aan met muziek. Muziek uit een soundbar is echt kansloos. En wat @Jorgen zegt. Kijk eens wat je wel kan bereiken met kabels. Kun je geen kabels achter plinten kwijt? Of kabelgoten op plakplinten plakken?

Je krijgt geen 5.1 of atmos als je er geen speakers plaatst. Laat je niks wijs maken over het simuleren daarvan door een soundbar. De enige reden om voor een soundbar te gaan is als je wat beter geluid wil dan uit je tv, het allemaal niet teveel op mag vallen en je bereid bent daar relatief veel voor te betalen. Kan een prima usercase zijn, maar het is even de vraag wat voor jullie het belangrijkste is.
Ik heb momenteel de sonos arc sub gen3 en 2 one sl hangen als set. (De one’s hangen aan het plafond).

Gisteren een film gekeken, surround was helemaal prima na de tuning, muziek is ook goed.

Ik snap natuurlijk dat het niet optimaal is, maar het ziet er wel strak uit zo.

Ik ga denk ik van het weekend wel even langs de lokale hifi winkel om eea in actie te horen en te vergelijken.
als ik een vergelijkbaar hifi setje wil voor €2000, waar moet ik dan aan denken kwa compenenten? (Wellicht heeft iemand al een shopping lijstje klaarliggen :9B )
Of is 2000 te krap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
@genc007 je hebt al een sonos surround set, of begrijp ik dat niet goed?
Als dat voor jullie voldoet is het toch prima?

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
600 voor de receiver, bijv. https://iear.nl/product/yamaha-tsr-400/

2x 269,- voor de achter speakers https://iear.nl/product/yamaha-musiccast-20-wit/

blijft er 870,- over voor 3 speakertjes.

Bijv:
Center: https://iear.nl/product/focal-chora-center-light-wood/
en 2x https://iear.nl/product/focal-chora-806-eiken/

In de basis is die receiver en 2 achter speakers (draadloos, mocht je anders willen gaat er weer een wereld open) voldoende om goed te beginnen. Fronts kan je zo gek maken als je zelf wilt.

Kan je je sonos set elders in huis neer zetten (of verkopen, doet het nog best prima op marktplaats allemaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Hulleman schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:26:
@genc007 je hebt al een sonos surround set, of begrijp ik dat niet goed?
Als dat voor jullie voldoet is het toch prima?
Ja dat is waar!
Ik wou het meer ter referentie.

Ik twijfel ook om mijn ps5 naar mijn werkkamer te verplaatsen, dus dan zal ik daar wellicht ook een speaker set willen plaatsen.

Mijn werkkamer is mijn mancave dus daar maakt her verder niet uit wat voor apparatuur er staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jorgen schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:18:
Of nog een keer overleggen of kabels echt zo verschrikkelijk zijn... Mooi geluid kun je makkelijker realiseren als die beperkende factor niet meer meetelt.
Dat inderdaad. Een Sonos speaker heeft ook een voedingskabel. Die werk je over het algemeen minder makkelijk weg dan een speakerkabel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Snuitebolletje schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:36:
600 voor de receiver, bijv. https://iear.nl/product/yamaha-tsr-400/

2x 269,- voor de achter speakers https://iear.nl/product/yamaha-musiccast-20-wit/

blijft er 870,- over voor 3 speakertjes.

Bijv:
Center: https://iear.nl/product/focal-chora-center-light-wood/
en 2x https://iear.nl/product/focal-chora-806-eiken/

In de basis is die receiver en 2 achter speakers (draadloos, mocht je anders willen gaat er weer een wereld open) voldoende om goed te beginnen. Fronts kan je zo gek maken als je zelf wilt.

Kan je je sonos set elders in huis neer zetten (of verkopen, doet het nog best prima op marktplaats allemaal).
Die focal chora black ziet er wel gelikt uit!

Ik zal even kijken of ik hem ergens in de buurt van rotterdam kan beluisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
The Eagle schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:42:
[...]

Dat inderdaad. Een Sonos speaker heeft ook een voedingskabel. Die werk je over het algemeen minder makkelijk weg dan een speakerkabel :)
Ik heb momenteel dus 0 kabels!

Soundbar hdmi en power kabels zie je niet.
Sub kabel is ook onzichtbaar.
En de surrounds zijn opgehangen in de spanningsrail op plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
genc007 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:37:
[...]

Ja dat is waar!
Ik wou het meer ter referentie.
Ah, ik was in de veronderstelling dat je nog helemaal geen set had staan, maar je wil dus een upgrade?

Let er op dat je naast speakers ook nog een subwoofer moet kopen. Die Focal Chora 806 produceren geen erg indrukwekkend laag. Dat is wel iets wat je wil met films en games. Een beetje sub kost je gauw € 600.

[ Voor 47% gewijzigd door Hulleman op 24-10-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 11:05

FeaR

In GoT we trust

genc007 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:49:
[...]
Ik heb momenteel dus 0 kabels!

Soundbar hdmi en power kabels zie je niet.
Sub kabel is ook onzichtbaar.
En de surrounds zijn opgehangen in de spanningsrail op plafond.
0 kabels != onzichtbaar / zie je niet

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genc007
FeaR schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:53:
[...]

0 kabels != onzichtbaar / zie je niet
https://www.railspot.nl/sonos-1f-zwart.html

Zo goed als onzichtbaar, zonder te hoeven frezen in de muren.
En ze hangen tussen de lampen dus je ziet ze niet.

Sub en soundbar zie je natuurlijk wel, maar het oogt wel een stuk rustiger en cleaner dan 4 speakers voorin de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Realiseer je in elk geval dat je wens om "surround, liefst met Atmos." nogal lastig samengaat met speakers in een spanningsrail aan het plafond. Wat de verkopers ook zeggen, voor Atmos heb je minimaal 8 speakers (5.1.2) nodig op de juiste locaties. Je zult dan keuzes moeten maken tussen ofwel de speakers op de juist locaties ophangen zodat je wel surround en Atmos hebt, maar niet het uiterlijk; ofwel dat je ze wegwerkt zoals jij het mooi vindt en genoegen neemt met een mindere ervaring. Welke voor jou het belangrijkste is, is aan jou natuurlijk.

[ Voor 77% gewijzigd door Jorgen op 24-10-2022 22:56 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
genc007 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:04:
[...]

https://www.railspot.nl/sonos-1f-zwart.html

Zo goed als onzichtbaar, zonder te hoeven frezen in de muren.
En ze hangen tussen de lampen dus je ziet ze niet.

Sub en soundbar zie je natuurlijk wel, maar het oogt wel een stuk rustiger en cleaner dan 4 speakers voorin de woonkamer.
Ziet er spannend uit! Heb je een fotootje hoe het eruit ziet, zo ben ik benieuwd of je de spots kunt richten naar de luisterplek toe. In het wit staat dit helemaal vet tegen een witte plafond.

(reden dat ik vraag: misschien kan ik zo toch een speaker brengen op plafondhoogte in het midden van de kamer, wil een voice-of God speaker in een Auto 3D opstelling... totaal andere vraag maar vandaar benieuwd hoe het eruit ziet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
OmeRobbie schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

Ziet er spannend uit! Heb je een fotootje hoe het eruit ziet, zo ben ik benieuwd of je de spots kunt richten naar de luisterplek toe. In het wit staat dit helemaal vet tegen een witte plafond.

(reden dat ik vraag: misschien kan ik zo toch een speaker brengen op plafondhoogte in het midden van de kamer, wil een voice-of God speaker in een Auto 3D opstelling... totaal andere vraag maar vandaar benieuwd hoe het eruit ziet)
Je kunt niet naar beneden richten, je kunt wel de beugel draaien.
Ik las ergens dat iemand zei dat de OneSL best wel hard is surround en dat hij daarom de one had gericht op de muur zodat het geluid meer diffuus werd.

Ik wil zelf dat ook proberen, wellicht compenseert dat ook met het feit dat de speaker wat hoger hangt dan aangeraden.

Ik heb trouwens de Beugel besteld vanuit duitsland (voor 55€ ipv €100 zoals in NL).
Het was wel een 3 fase adapter, dus ik heb een losse 1 fase adapter bijbesteld voor €10, dus die ik ga ik omruilen zodra ze binnen zijn.
Scheelt toch weer €35 euro per stuk :-). Als je een 3 fase rail hebt scheelt het zelfs 45€.

Ik krijg als het goed alles morgen binnen, dus ik zal morgen wel even wat fotos plaatsen en een korte review mbt surround.

Als je echt de One wilt richten naar de luisterpositie dan kan je ook kiezen voor een plafondbeugel (die kosten rond de 130€) en dan een stopcontact adapter plaatsen op de spanningsrail.
Ziet er iets minder strak uit, maar waarschijnlijk wel een iets betere surroundervaring.

Plafondbeugel: https://www.onlinekabelsh...Jd-K46eTk2ewaAsr7EALw_wcB
Stopcontact: https://www.bedrijfsverli...et-randaarde-wit-gb-67s-3

[ Voor 22% gewijzigd door genc007 op 26-10-2022 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
OmeRobbie schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qxlp0uYp-jrxyJU0bF-SolgkPTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSan4iGsX3eMDrkQGzxpQC59.jpg?f=fotoalbum_large

Ze hangen!
Surround effect is best goed!

Wel ff een trueplay tuning uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Nu online
Al langer zat ik met een schuin oog naar Sonos te kijken. Mijn vriendin heeft de ARC 5.1 SL set en ik heb nog een traditionele A/V Receiver met 5.1 Harman Kardon HKTS 11 set (kabels netjes in de muren weggewerkt). Deze set vond ik eigenlijk alleen beter als het echt hard moest gaan, maar wanneer is dit en het gebruikersgemak liet verder wel te wensen over t.o.v. tot de Sonos oplossing. €2246,00 en €1909,00 met rente punten vond ik nog steeds net te duur voor de Sonos Arc 5.1 SL Set, maar nu voor € 1575,00 toch overstag gegaan. Moest sowieso mijn A/V Receiver gaan vervangen voor een HDMI 2.1 4k 120fps oplossing die ook al minimaal €629,00 ging kosten.

[ Voor 10% gewijzigd door Jumpman op 30-10-2022 19:17 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Jumpman schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:16:
Al langer zat ik met een schuin oog naar Sonos te kijken. Mijn vriendin heeft de ARC 5.1 SL set en ik heb nog een traditionele A/V Receiver met 5.1 Harman Kardon HKTS 11 set (kabels netjes in de muren weggewerkt). Deze set vond ik eigenlijk alleen beter als het echt hard moest gaan, maar wanneer is dit en het gebruikersgemak liet verder wel te wensen over t.o.v. tot de Sonos oplossing. €2246,00 en €1909,00 met rente punten vond ik nog steeds net te duur voor de Sonos Arc 5.1 SL Set, maar nu voor € 1575,00 toch overstag gegaan. Moest sowieso mijn A/V Receiver gaan vervangen voor een HDMI 2.1 4k 120fps oplossing die ook al minimaal €629,00 ging kosten.
Mooi prijsje 1575!

Ik heb hem zelf besteld bij HifiKlubben, en die hebben netjes de prijs van andere aanbieders gematched (1599) en bieden standaard 5 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Nu online
genc007 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:56:
[...]

Mooi prijsje 1575!

Ik heb hem zelf besteld bij HifiKlubben, en die hebben netjes de prijs van andere aanbieders gematched (1599) en bieden standaard 5 jaar garantie.
€1550,00 was gisteren zelfs mogelijk en in Duitsland €1499,00, las ik. Veel bedrijven 'zoals Sonos strooien nu al met 'black friday' kortingen om de meute voor te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Jumpman op 31-10-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Jumpman schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:38:
[...]

€1550,00 was gisteren zelfs mogelijk en in Duitsland €1499,00, las ik. Veel bedrijven 'zoals Sonos strooien nu al met 'black friday' kortingen om de meute voor te zijn.
Is die 1550 via partijen als tink?

Ik doe aankopen boven de 1000€ wel liever gewoon bij een officiele dealer gevestigd in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Nu online
genc007 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:09:
[...]

Is die 1550 via partijen als tink?

Ik doe aankopen boven de 1000€ wel liever gewoon bij een officiele dealer gevestigd in NL.
Volgens mij was de laagste prijs die genoemd is via Tink inderdaad.

Pagina: 1