Gemeentelijke heffingen - Huurder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steeky
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-06 20:29
Hallo Tweakers,

Ik ben voornemens een 2e woning aan te gaan kopen.
Deze woning wil ik particulier gaan verhuren, nou is er een probleem wat ik niet uitgezocht krijg en hopelijk heeft er iemand van jullie ervaring hierin in de praktijk.

Als de woning op enig moment verhuurd gaat worden, de personen betrekken de woning maar schrijven zich niet in bij de gemeente.

Het lijkt mij dat de huurder verantwoordelijk is voor de gemeentelijke heffingen zoals: Rioolheffing, Afvalstoffenheffing etc.

Verder lijkt het mij zo dat ikzelf als verhuurder verantwoordelijk ben voor de overige gemeentelijke heffingen zoals onroerendezaakbelasting.

Maar goed de kwestie waar het om gaat: Huurder schrijft zich niet in, wat gebeurt er dan met de heffingen die voor de huurder zouden moeten zijn. De gemeente is immers niet op de hoogte of er een nieuwe huurder in de woning verblijft.

Hopelijk heeft iemand van jullie hier ervaring mee.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://kamernet.nl/tips/...schrijven-bij-de-gemeente ?
Als huurder heb je de wettelijke verplichting om ingeschreven te staan bij de gemeente van jouw woonadres. Je moet dus ingeschreven staan op het adres waar je daadwerkelijk woont.
https://househunting-mn.n...huurder-zich-inschrijven/
Het is ook verplicht om je bij de gemeente in te schrijven op de plek waar je daadwerkelijk woonachtig bent.
Neem aan dat als je een paar ton hebt liggen en/of toestemming van de bank, dat je "ietsjes meer" inzet hebt om de rechten en plichten als verhuurder en voor de huurders inzichtelijk te hebben?

Andersom:
Ik mag mij van mijn huisbaas niet inschrijven bij de gemeente. Wat moet ik nu?

Een huis waarbij je jezelf niet bij de gemeente mag inschrijven moet je niet accepteren, aangezien het huis dan waarschijnlijk illegaal verhuurd wordt. Hiervoor kan jijzelf ook verantwoordelijk gehouden worden omdat er een belletje moet gaan rinkelen zodra een huurder zich niet mag inschrijven van de verhuurder. Dit kan nadelige (financiële) gevolgen voor jezelf hebben, in de vorm van je huis kwijtraken en/of boetes, dus doe het niet!
Niet dat jij het niet wil (gezien de topicstart) maar ook de VSSD raadt huurders af om akkoord te gaan met een huurbaas / huisjesmelker die eist dat een huurder zich niet inschrijft.

/edit: heb net 2 zaken gevonden waarin het inderdaad "niet moet" maar dat zijn uitzonderingen. De eerste is een wettelijk vastgelegde splitsingsakte op het perceel waardoor er onmogelijk aparte huisnummers/panden kunnen worden gedefinieerd. Je bent dan wel verplicht om de huurders hierover in te lichten en de huurders erop te wijzen dat dit dus nadelige gevolgen kan hebben voor verzekeringen, postbezorging, internet, etc.

De andere is bij zeer kortstondige huur echter ligt dan de verantwoording bij de verhuurder om de "verplichtingen" naar gemeente, provincie en Staat na te komen en niet "af te wachten" of er een briefje komt met de jaarlijkse heffingen.

[ Voor 52% gewijzigd door MAX3400 op 19-10-2022 16:52 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steeky
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-06 20:29
Dank voor je hulp, het is echter niet dat ik geen inzicht wil hebben in de rechten en plichten van de huurders.
Probeer het juist uit te zoeken.

Het probleem is dat huurhuizen veelal verhuurt worden aan arbeidsmigranten. Als hun enkele weken / maanden in Nederland wonen snap ik dat hun prioriteit niet ligt bij het inschrijven in een gemeente.

Ik wil dus graag weten voordat het verhuurt gaat worden voor wie de rekening is als er niet ingeschreven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:07
Zolang een gemeente niet weet dat er iemand anders woont is de rekening voor de eigenaar.
Jij kan 2 dingen doen;
1) eisen dat persoon zich inschrijft dmv opnemen in contract (bijvoorbeeld binnen 10 werkdagen na ontvangst sleutels).
2) deze kosten in huurprijs doorberekenen.
Zelfde geldt trouwens voor gaswaterlicht, verzekeringen 3tc etc.

[ Voor 10% gewijzigd door 99ruud99 op 20-10-2022 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 11:51

DHV

Had tot voor kort mijn woning (tijdelijk) verhuurd, de huurders schrijven zich gewoon in bij gemeente. Rioolrechten en afvalstoffenheffing werden direct aan huurders belast door gemeente, de OZB direct aan mij.

Weet niet wat voor woning je van plan bent te kopen voor de verhuur, maar je kunt zelf toch kiezen voor mensen die langdurig blijven? Dan heb je minder gezeik met steeds wisselende huurders en inschrijvingen etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Als je het aan arbeidsmigranten gaat verhuren raadt ik je het vooral aan het direct via eht uitzendbureau/werkgever te laten doen. Dat geeft je enige zekerheid. Anders voorspel ik dat je huis flink wordt uitgewoond en je uiteindelijk opdraait voor schade en tot lengte van jaren vage onduidelijke rekeningen op de mat vallen. Je adres op zwarte lijsten komt ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:51
Als ze zich niet inschrijven om welke reden dan ook, dan betaal jij dat deel toch en reken je het door in de huur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:35
Tip voor TS zorg ervoor dat je een heel goed huurcontract hebt opgesteld, desnoods laat het doen.
Daarmee bedoel ik wat wel en niet mag in de woning, splitsing servicekosten en kosten GWL en kale huur prijs, wie betaald welke overige kosten zoals riool, afvalstoffen etc.
Pagina: 1