Beltrafo Friedland 780 vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• théodore
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-10-2022
Mijn vraag
...

Hallo,
Om mijn twee nieuwe bedrade deurbellen te kunnen aansluiten, wil ik eerst de oude beltrafo vervangen door eentje met meer vermogen. Nu hangt er een beltrafo Friedland 780 in.
Zie foto :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgvLs_dRxeYCOpQ6YdGIRI1IXzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UiZqLExkn4Ir6mjwvVWqjvpE.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb geen idee hoe ik deze beltrafo kan losmaken, aangezien ik nergens een DIN rail-lipje zie. Van de DIN rail afschuiven gaat ook niet zomaar, want dan moet ik de hele plastic ombouw slopen ! En vervolgens zitten dan de pvc-pijpjes rechts in de weg. Het is een oud model beltrafo, geplaatst in 1994 ! Op youtube.com is ook geen filmpje te vinden. En de fabrikant (ik denk Honeywell) is voor consumenten niet bereikbaar. Wie kan mij hiermee helpen ? Merci.

Beste antwoord (via théodore op 22-10-2022 11:21)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:33
hij heeft haakjes aan de achterkant, vermoedelijk onder.
Bij jou zitten ze dus boven omdat hij op zijn kop hangt.

Maar zoals je er nu naar kijkt moet je hem dus iets richting de vloer drukken, en dan de onderkant waar die rode draadjes uit komen naar voren trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lykLiegzp54tgyZRY_5eit_jC0w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Lnm01PDeBvp27F9dxkZoLcr9.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:33
hij heeft haakjes aan de achterkant, vermoedelijk onder.
Bij jou zitten ze dus boven omdat hij op zijn kop hangt.

Maar zoals je er nu naar kijkt moet je hem dus iets richting de vloer drukken, en dan de onderkant waar die rode draadjes uit komen naar voren trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lykLiegzp54tgyZRY_5eit_jC0w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Lnm01PDeBvp27F9dxkZoLcr9.jpg?f=user_large

• théodore
Beste Franq,
Merci voor deze tip, maar hoe ik ook druk of trek, de beltrafo komt nog geen halve milimeter van z'n plek. Is dit soms een model (uit het jaar potlood) dat alleen via de zijkant op de DIN rail kan worden geschoven ?

• théodore
Beste allemaal,
Merci voor het meedenken. Normaal gesproken zou je de verende palletjes achter de beltrafo met een schroevendraaier kunnen wegdrukken. Omdat die palletjes aan beide kanten niet bereikbaar waren voor een schroevendraaier, heb ik helaas een deel van de ombouwkast moeten wegbreken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Iu3A1yUG_Xtwysb-SClFqNZkoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8RrFw6gIemI310b8tpViAUp.jpg?f=fotoalbum_large
Zo kon ik de beltrafo naar rechts van de DIN rail afschuiven. De nieuwe trafo heeft gelukkig wel een vergrendellipje.
Dit onderwerp mag dus wat mij betreft worden afgesloten.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
Vervang je de kast ook nog even?

Er zijn toch echt wel elegantere manieren om zo'n transformator los te maken, die aardlekschakelaar kan er ook uit of je maakt dat hele witte binnenwerk even los...
théodore schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:21:
Normaal gesproken zou je de verende palletjes achter de beltrafo met een schroevendraaier kunnen wegdrukken.
Toch wel mooi dat je op tenminste 3 fora hetzelfde antwoord krijgt, maar blijft denken dat het anders moet. Normaal gesproken krijg je die beltrafo prima los zonder schroevendraaier.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@théodore Mocht je nog eens zoiets moeten doen: de rails zit met schroefjes vast, die los draaien betekent dat de rails naar voren kan een een unit er zo af kan worden geschoven in plaats van de kast te slopen.
Pagina: 1