Klemmende deur/slot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-05 08:32
Ik heb een oude deur die richting de kelder gaat. Er zit een soort trekknop aan om hem open te krijgen. Een volledig deurbeslag is onhandig omdat het een erg smalle doorgang is.

Ik heb wat gespeeld met het vaster/losser zetten van het punt waar het slot invalt. Daardoor zit de deur of muurvast of hij springt steeds open.

Iemand een tip hoe ik dit slim kan oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kuP11yz5RdFGZnOJLnQfL6u0c4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcejrLHJS3zZhIlrxasu2q2R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBejdVDjSErr5IaJbRDuTf5piWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qiY8jutI1lKtwtQrjaYHgREC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhaCLUNJW__jtbYjDGxgGDIslgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qGN8rRt1XRrYCOvQUTzltSd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Opvs6XZ78auCCcl9KDH2k2vH1Y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2XCHPqKlb9zmFQJNbW3fgfU.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-05 03:46

MLLL

Palm Treo 650

Sluitplaatje eruit halen, kozijnstijl repareren door middel van een vullatje.
Nieuw sluitplaatje halen , die inhakken in de stijl en waar het gat van het sluitplaatje zit niet al te diep maken zodat de schoot makkelijk eruit getrokken kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:43
afbeelding

Ik zou zeggen dat dit een stelschroef is (was) waarmee je kunt instellen hoe diep de roller uitsteekt.

Bij nader inzien, waarschijnlijk niet.

[ Voor 24% gewijzigd door OnTracK op 19-10-2022 17:24 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:50
Kun je er niet gewoon een magneetsluiting op maken ergens bovenaan in het kozijn ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
MLLL schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:01:
Nieuw sluitplaatje halen , die inhakken in de stijl en waar het gat van het sluitplaatje zit niet al te diep maken zodat de schoot makkelijk eruit getrokken kan worden
Dank. Waarmee kan ik dit makkelijk uithakken? Geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Scherpe houtbeitels ,met een 10mm en 22mm brede beitel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik denk dat ik een nieuw rolslotje + bijbehorende slotplaat zou monteren nadat het hout is gerepareerd. het lijkt wel of er een houthakker langs is geweest ipv een timmerman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Muncher schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:52:
[...]

Dank. Waarmee kan ik dit makkelijk uithakken? Geen ervaring mee.
Met een beitel. Voor t diepere stuk kun je ook eventueel wat gaatjes boren zodat je dan alleen nog de randen hoeft te doen met de beitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
twain4me schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:19:
ik denk dat ik een nieuw rolslotje + bijbehorende slotplaat zou monteren nadat het hout is gerepareerd. het lijkt wel of er een houthakker langs is geweest ipv een timmerman
Dank. Ik moest echt heel hard lachen om je opmerking over de houthakker. Zit ernaar uit dat ik een mooi klusje heb.

Ik was niet bekend met de term rolslot. Denk dat ik dat inderdaad moet hebben. Heb je nog tips hoe ik goed kan opmeten wat ik nodig heb? Er zijn er nogal wat verschillende soorten. Willekeurige link: https://www.onlinedeurbeslagshop.nl/sloten/rolsloten

Het repareren van het hout. Is dat een kwestie van een dun latje op maat zagen en erop schroeven? Moet dan wel echt heel dun hout zijn.

@MLLL @S-te-fan als jullie ook nog tips hebben, dan hoor ik het graag! Ben geen enorme klusser maar wil dit soort dingen wel graag leren.

[ Voor 8% gewijzigd door Muncher op 19-10-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Muncher schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:54:
[...]

Het repareren van het hout. Is dat een kwestie van een dun latje op maat zagen en erop schroeven? Moet dan wel echt heel dun hout zijn.
Makkelijker is het om een latje te halen van een iets grotere afmeting en die uit te hakken in de stijl

Als ik je foto zo zie zou ik voor voor 18 x 40mm gaan.

En hetgeen dat al uitgehakt is door halen naar de sponning toe en iets verdiepen.
Met geduld en scherpe beitels kom je een heel eind,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:46
MLLL schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:01:
Met een beetje vuller repareer je dat sneller dan met een latje.

Als je vervolgens een nieuwe sluitplaat plaatst, de juiste schroeven gebruiken zodat deze niet uitsteken en de sluitplaat dichtbij de deur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Rukapul schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:07:
[...]

Als je vervolgens een nieuwe sluitplaat plaatst, de juiste schroeven gebruiken zodat deze niet uitsteken en de sluitplaat dichtbij de deur komt.
Wat voor vuller zou je gebruiken? En vul je dan alleen de gaten van het slot of de hele uitsparing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:43
Ligt aan wat je zelf wilt.
Maar ik ben voor team magneetjes. Heb ik zelf ook gedaan, werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:46
Muncher schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:44:
[...]

Wat voor vuller zou je gebruiken? En vul je dan alleen de gaten van het slot of de hele uitsparing?
Houtvuller, universele vuller, etc.
Geheel glad afsmeren muv het slotgat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
99ruud99 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:50:
Ligt aan wat je zelf wilt.
Maar ik ben voor team magneetjes. Heb ik zelf ook gedaan, werkt perfect.
Interessant. Wat heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwRd5VxIB_GEgw4riPzX6yYxD6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvJiRYk7DSsLUag2LCwniOBg.jpg?f=fotoalbum_large

Vrij simpel, metaalplaatje op deur, magneetje bij frame. Heb het slotgat niet afgedicht omdat deze deur ook een sleutel heeft om op slot te doen.
(Bovenste ding, ding eronder is voor lamp)

(Ps, dit is huurwoning, dus goedkoop gefixed). Bij koopwoning werk je het weg in kozijn / in zelfde kleur.

[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 20-10-2022 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Muncher schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:54:

als jullie ook nog tips hebben, dan hoor ik het graag! Ben geen enorme klusser maar wil dit soort dingen wel graag leren.
Ik zou gaan voor de magneetjes, makkelijkste op te lossen en voor die toepassing perfect. Voor de rest alleen een knop op de deur houden en die rolsluiting verwijderen.

Voor het opvullen van dat soort gaten ben ik wel fan van houtrotvuller. Wordt knetterhard. Maar is wat lastiger bewerken met de handbeitel. (ik heb de scharnier en slotgaten later met de frees weer eruit gehaald)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:58
Natuurlijk gebruik je geen magneetjes, dat is iets voor een kastdeur, deze deur gaat naar de kelder.
De gaten in het hout kun je prima vullen met een zo goed mogelijk passend stukje hout dat je met houtrotvuller in het gat ‘lijmt’ en vervolgens glad afwerkt. Daarna voorzichtig aan de slag met houtboor en beitel. Een prima klusje om te doen, ook al heb je nog weinig kluservaring.
Het wordt ook al snel beter dan het er nu uitziet.

[ Voor 6% gewijzigd door coinman63 op 20-10-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
coinman63 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:18:
Natuurlijk gebruik je geen magneetjes, dat is iets voor een kastdeur, deze deur gaat naar de kelder.
De gaten in het hout kun je prima vullen met een zo goed mogelijk passend stukje hout dat je met houtrotvuller in het gat ‘lijmt’ en vervolgens glad afwerkt. Daarna voorzichtig aan de slag met houtboor en beitel. Een prima klusje om te doen, ook al heb je nog weinig kluservaring.
Het wordt ook al snel beter dan het er nu uitziet.
Wat bedoel je precies met “lijmen” hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:58
Stap1: je verwijdert het bestaande slot in de deur en de slotvanger in het kozijn.
Stap 2: je maakt het slotgat in het kozijn zo netjes mogelijk recht met een beitel.
Stap 3: je maakt een stukje hout zo goed mogelijk op maat, zodat het in het gat past.
Stap 4: je smeert het stukje hout in met houtrotvuller en plaatst het in het gat, daarna netjes afsmeren.
Stap 5: maak een nieuw gat voor de nieuwe slotvanger en monteer deze.
Waarschijnlijk moet je ook in de deur wat bijwerken om het nieuwe slot netjes te laten passen.

Je gebruikt de houtrotvuller dus tegelijkertijd als lijm en afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Rukapul schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:07:
[...]

Kans is groot dat het vulmiddel weer uitbreekt als je het nieuwe sluitplaatje inhakt.
Daarom is een vullatje misschien beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 22:40

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou de boel dichtsmeren met houtvuller, vlak schuren met het kozijn en met de bovenfrees een nieuw gat maken. Powertools ftw.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-05 15:24
Nog een andere oplossing:
Dictator deuropvanger https://www.veiligwonenwi...r03gkchjqkouq3d1nu8j3gnl0

Of als je wilt dat de deur altijd dichtzit een dranger. Ik heb zelf een deuropvanger op de voordeur (zware houten deur icm wind), ik vind het ideaal. Er zijn genoeg verschillende varianten, voor alle situaties een oplossing.
Pagina: 1