tl buis, lumen en watt...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Goedendag,
ik heb een ordinaire tl-buis van 36 watt en deze wil ik vervangen voor een led tl buis.

Volgens de gamma geeft mijn 36 watt tl-buis een lichtopbrengst van 3350 lumen.
https://www.gamma.nl/asso...is-36w-cool-wit/p/B147505

Als ik deze oude wil vervangen, dan zou ik dus op het aantal lumen moeten zoeken right?

Deze led tl buis geeft een lichtopbrengst van 3200 Lumen maar er staat erbij dat deze led tl buis een oude tl buis van 72 watt vervangt.
https://www.lightexpert.n...w-4000k-3200-lumen-c.html
Dat klopt toch niet? want mijn buis is maar 36 watt.

Maar als je zoekt naar een led tl buis die een 36 watt oude tl buis moet vervangen dan kom je uit op een led tl lamp van 1700 lumen…
Dat klopt dus ook niet want mijn tl-buis = 36 watt = 3350 lumen.
https://www.lightexpert.nl/led-tl-buis-120-cm-18w-4000k.html

ik snap er geen zak meer van.
Of de gamma geeft incorrecte informatie, of lightexpert.nl... of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsTjIHMvchsfuLnYn2Ef2wCy4tU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSBbKwAvKXDYdgifOCc8sq3J.jpg?f=fotoalbum_large
Even van Google gejat (ongeveer).

Overigens zou ik geen 50W LED willen ophangen; zeker in temperatuur van meer dan 5000K, heb je gewoon het licht van een slachthuis.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je kan lumen van conventioneel TL en Led TL imho niet echt 1 op 1 vergelijken. Alhoewel een Led TL wellicht wat minder lumen geeft, valt dat amper op. Zelf net besteld:
https://www.lampdirect.nl...ervangt-36w-8719514316584

En die geven een poep licht hoor :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:57

Rmg

Lumen is een dramatische manier om de hoeveelheid licht te meten voor lichtbeeld vergelijking.

Lux oftewel lumen per m2, dit zou een veel betere vergelijking van je lichtbeeld geven. (Maar is weer moeilijk want hangt ook weer af van je armatuur, omgeving, etc etc.)

Vooral bij oude 'tl buizen' zijn de lumens nogal 'inflated', lumen word gemeten aan de hand van de hoeveelheid licht wat een lamp aan alle kanten uitstraalt.

En hier is een TL buis gewoon erg goed in. Leds-TL's waren en zijn hier een stuk minder goed in.

Of dit uitmaakt hangt af van je led lamp en je armatuur (reflectors e.d.), zonder reflectoren in je armatuur 'verlies' je de "helft" van de lumen van je TL buis

Dus terugkomende op je lampen:

36w TL die heeft een gradenbundel van 360 graden, en 3200 lumen - 8.8lm per graad
Die 18w tl-led heeft een gradenbundel van 160 graden, en 1700 lumen. - 10.625lm per graad

In een armatuur zonder reflectoren en recht onder je lamp heb je meer licht van de TL-Led balk

Buiten die 160 graden onder je lamp heb je "minder" licht.

[ Voor 7% gewijzigd door Rmg op 19-10-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
MAX3400 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:40:
[Afbeelding]
Even van Google gejat (ongeveer).

Overigens zou ik geen 50W LED willen ophangen; zeker in temperatuur van meer dan 5000K, heb je gewoon het licht van een slachthuis.
ik snap er weer niks van.
volgens jou plaatje is een led tl buis van 50 watt = 3000 lumen...
hoe kan dan mijn 36 watt tl-buis (dus geen led) 3350 lumen zijn...

In jou voorbeeld gebruikt led dus meer watt/stroom... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Rmg schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:55:

36w TL die heeft een gradenbundel van 360 graden, en 3200 lumen - 8.8lm per graad
Die 18w tl-led heeft een gradenbundel van 160 graden, en 1700 lumen. - 10.625lm per graad
Dus 18w tl-led geeft meer licht dan 36watt tl :?

[ Voor 26% gewijzigd door tweakmember op 19-10-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Microkid schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:55:
Je kan lumen van conventioneel TL en Led TL imho niet echt 1 op 1 vergelijken. Alhoewel een Led TL wellicht wat minder lumen geeft, valt dat amper op. Zelf net besteld:
https://www.lampdirect.nl...ervangt-36w-8719514316584

En die geven een poep licht hoor :)
Die had ik ook gezien ja. :Y
Maar geeft die ledtube ook dezelfde hoeveelheid poeplicht?
Wat ik dus probeer te voorkomen is dat ik een lamp koop dat minder licht geeft dan de oude.
Als ik niet op het aantal lumen kan rekenen kwa inschatting dan heb ik geen idee waar ik dan op moet letten.

[ Voor 9% gewijzigd door tweakmember op 19-10-2022 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou kijken voor een 6200K, die geeft meer licht op lager wattage dan 4000K.

Btw ik had eerst twee 18w buizen gekocht, maar de opbrengst valt vies tegen.

Edit:
https://www.lighting.phil...s/928048005453_EU/product

2e edit: @desmond 😉

[ Voor 73% gewijzigd door Hackus op 21-10-2022 08:37 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

tweakmember schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:17:
[...]

dan heb ik geen idee waar ik dan op moet letten.
Ben je al eens buiten geweest en naar een woonwinkel / lampenwinkel om eens te kijken (pun intended) hoe fel een staande lamp van 15W LED is? Tip: ga er 8) bijstaan.

En niet om nu WKOA te misbruiken maar bestel iets online, kijk of een LED-balk van 35W staat in je huis, stuur het terug?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:21

Dido

heforshe

tweakmember schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:56:
ik snap er weer niks van.
volgens jou plaatje is een led tl buis van 50 watt = 3000 lumen...
Nee, dat plaatje vergelijkt gloeilampen met LEDs.

En een TL-buis is geen gloeilamp, maar een soort heel vroege "spaarlamp", met relatief veel licht voor weinig geld (vandaar de populariteit van die dingen in zielloze kantoren).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Volgens mij heb je niet zo veel keus bij die Led TL's (van wat er past), ik heb twee TL's vervangen door 15 Watt ledtls. Het is sowieso een bak meer licht en instant wat een TL niet heeft.

Als je kijkt wat hij vervangt zal hij passen, lummen waren dus een stuk hoger bij mij. En je moet ook een andere starter bijbestellen (maar die kosten bijna niks).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

tweakmember schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:07:
[...]

Dus 18w tl-led geeft meer licht dan 36watt tl :?
Ja en nee.

Ja, naar beneden in een cone van 160 graden heb je meer licht. Je ervaart op je werkblad als de led-lamp boven je hangt meer licht dan van de 36w

Maar de totale lichtoutput van de 36w tl is meer. Het "probleem" is alleen dat deze ook naarboven (de armatuur in) veel licht schijnt en zo dus aan z'n lumen waarde (afhankelijk van de armatuur) is lang niet alles van het licht 'bruikbaar' van je 36w tl want die straalt in 360 graden rond.
tweakmember schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:17:
[...]

Die had ik ook gezien ja. :Y
Maar geeft die ledtube ook dezelfde hoeveelheid poeplicht?
Wat ik dus probeer te voorkomen is dat ik een lamp koop dat minder licht geeft dan de oude.
Als ik niet op het aantal lumen kan rekenen kwa inschatting dan heb ik geen idee waar ik dan op moet letten.
Dat is ook lastig, want dat hangt dus af van meer dan alleen de output (lumen) van je TL-Buis maar ook van het wel of niet aanwezig zijn van reflectoren in je armatuur en de lichtbundel hoek van je led-tl.

Lang verhaal kort, in de meeste gevallen geeft een led-tl met minder lumen meer licht op je werkoppervlakte door de hoek van de gradenbundel.

Als het dus gaat om licht op je werkplek is de led-tl prima of zelfs beter. Het kan zijn dat de 'rest van de ruimte' wat donkerder aan voelt.

[ Voor 56% gewijzigd door Rmg op 19-10-2022 17:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Lumen is een maat voor de totale lichtopbrengst van een lamp. Een nieuwe klassieke TL-buis levert ongeveer 70-100 Lumen/Watt. De opgave van de Gamma kan dus wel kloppen. Dat neemt naarmate de buis ouder wordt wel relatief snel af. Een led-buis van enige kwaliteit doet ongeveer 120 Lumen/Watt. Dat verschil is weinig spectactulair (even de verliezen in de voorschakelapparatuur daargelaten).

Maar je hebt ook iets als de intensiteit van de lichtbundel. Die meet je in Candela. Als je 1 Lumen licht uitstraalt over een 1 Sterradiaal (een kegeltje van ongeveer 65gr doorsnede) heeft die bundel een sterkte van 1 Candela. Omdat een tl-buis ronduit straalt en een led-buis vaak alleen naar beneden straalt krijg je daar wel grote verschillen. De lichtintensiteit recht onder een TL buis kan een factor 4 lager zijn dan een vergelijkbare Led-buis met dezelfde lichtopbrengst.Met goede armaturen en een spierwit plafond krik je dat wel iets op, maar het verschil blijft.

Uiteindelijk gaat het om de verlichtingssterkte: hoeveel lumen valt er per vierkante meter op je tafelblad. De eenheid daarvoor is lux. De belangrijkste factor daarin is de afstand tussen lamp en tafel. :) Maar om dezelfde verlichtingsterkte op je tafelblad te krijgen heb je bij een Ledlamp dus minder Lumen nodig. Wel je perse evenveel Lumen dan zul je moeten zoeken naar vergelijkbare wattages, maar dan heb je wel een klap meer licht op tafel. Maar minder op je plafond. :)

Waar je op moet letten in de combinatie van Lumen en stralingshoek. Of nog makkelijker: het aantal Candelas als dat is opgegeven. Moet je ook wel bedenken hoe de lichtbron gebruikt gaat worden. Als werkverlichting boven een tafel of als verlichting van een totale ruimte?

[ Voor 8% gewijzigd door Lustucru op 19-10-2022 17:05 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:21

Dido

heforshe

offtopic:
Lumen, Candela, Lux per Watt :?

In de VS hebben ze het waarschijnlijk gewoon over fluid sun-ounces per daily horse-plowable area delivered for every foot-pound / songbar. Gewoine menselijke maten die iedereen snapt :+

offtopic:
@Rmg Damn, that was too close for comfort :X

[ Voor 11% gewijzigd door Dido op 19-10-2022 18:18 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Dido schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:33:
offtopic:
Lumen, Candela, Lux per Watt :?

In de VS hebben ze het waarschijnlijk gewoon over fluid sun-ounces per daily horse-plowable area delivered for every foot-pound / songbar. Gewoine menselijke maten die iedereen snapt :+
Foot-Candle :X
The foot-candle is defined as the illuminance of the inside surface of a one-foot-radius sphere with a point source of one candela at its center. Alternatively, it can be defined as the illuminance of one lumen on a one-square foot surface with a uniform distribution.
Dus de oppervlakte van een bol met een radius van 1 voet, en dan een kaars in het midden en niet zomaar een kaars maar een kaars van Spermaceti .

[ Voor 6% gewijzigd door Rmg op 19-10-2022 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06
@tweakmember
Voor energiebesparing ga je weinig erop vooruit als je van TL naar Led gaat. Vaak krijg je wel iets meer licht per watt. Grootste voordeel is dat Led lang meegaat en soms ook beter te bedienen is qua dimmen. Maar dat is vooral handig als je iemand moet betalen om de buis te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
tweakmember schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:29:
ik snap er geen zak meer van.
Of de gamma geeft incorrecte informatie, of lightexpert.nl... of zie ik iets over het hoofd?
Hou het maar op het eerste. De tabel in de link die MAX3400 weergeeft komt gewoon overeen met de waarheid. LED-lampen zijn een factor 4 voordeliger in energieverbruik vergeleken bij TL gloeilampen. Dit in tegenstelling tot wat chrisborst veronderstelt, dat het in dat opzicht zo goed als niets voorstelt. Mogelijk verwart hij het met de inmiddels verouderde spaarlampen. die eigenlijk niets anders zijn dan een opgevouwen dunne TL-buis.

[ Voor 42% gewijzigd door Techneut op 19-10-2022 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engeneer13
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-05 21:44
Hoi,

Heb met hetzelfde staan prutsen. In men nieuwe werkplaats goedkope led armaturen met 18watt led buizen geplaatst.

Deze buizen zaten daarbij.
https://www.into-led.com/...18-watt-1980lm-3000k.html

Vond dat het toch te weinig licht gaf. Toen eens verder gekeken en vond ik deze led tl buizen.
https://www.into-led.com/...00lm-4000k.html?q=4400521

Aantal van besteld om te proberen, wat een wereld van verschil maakt dat. Zijn wel iets duurder maar zijn zo fel dat je er niet in kan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MAX3400 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:22:
[...]

Ben je al eens buiten geweest en naar een woonwinkel / lampenwinkel om eens te kijken (pun intended) hoe fel een staande lamp van 15W LED is?
Ja ik heb twee 15 Watt ledtls van Philips en dat is net een winkelvitrine ;) Maar je moet vooral naar de lengte kijken, meer watt is meestal langer bij een tl. Daarom hebben ze die tabel. Dus je moet naar watt en lengte kijken anders past het niet. Lumen zullen meer zijn.

Maar niemand heeft toch een TL voor de gezelligheid? :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Techneut schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:03:
[...]
Hou het maar op het eerste. De tabel in de link die MAX3400 weergeeft komt gewoon overeen met de waarheid. LED-lampen zijn een factor 4 voordeliger in energieverbruik vergeleken bij TL.
Nope. Factor vier vergeleken met een gloeilamp. Daar gaat die tabel ook over. Led heeft veel voordelen, maar energiebesparing t.o.v. TL is marginaal, tenzij de buis wordt gebruikt voor directe verlichting. Dan scheelt het snel een factor 2-3, maar dat is enkel omdat een ledbuis zijn licht meer richt.

Uitgezonderd de nieuwe generatie Led-lampen, die claimen idd > 200 lumen/watt.

/ik val in herhaling

[ Voor 11% gewijzigd door Lustucru op 19-10-2022 21:55 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Lustucru schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:43:
[...]

Nope. Factor vier vergeleken met een gloeilamp. Daar gaat die tabel ook over. Led heeft veel voordelen, maar energiebesparing t.o.v. TL is marginaal, tenzij de buis wordt gebruikt voor directe verlichting. Dan scheelt het snel een factor 2-3, maar dat is enkel omdat een ledbuis zijn licht meer richt.

Uitgezonderd de nieuwe generatie Led-lampen, die claimen idd > 200 lumen/watt.

/ik val in herhaling
Je hebt gelijk, realiseer ik me achteraf. Stom van me, die eerste tabel die MAX3400 linkte was van gloeilampen, waarmee ik moet toegeven dat het rendement voordeel van LED-lampen t.o.v. TL inderdaad maar gering is. Sorry, ik had het kunnen weten, want ongeveer die waarden stonden in het naslagwerk van mijn studietijd. Die had ik gewoon even moeten raadplegen voor ik reageerde.
PS: Toch merkwaardig die adviezen die je heel veel tegenkomt om "die TL-zooi" eruit te gooien en te vervangen door LED-buizen, die veel duurder zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 19-10-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:37
Techneut schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:48:
[...]
Je hebt gelijk, realiseer ik me achteraf. Stom van me, die eerste tabel die MAX3400 linkte was van gloeilampen, waarmee ik moet toegeven dat het rendement voordeel van LED-lampen t.o.v. TL inderdaad maar gering is. Sorry, ik had het kunnen weten, want ongeveer die waarden stonden in het naslagwerk van mijn studietijd. Die had ik gewoon even moeten raadplegen voor ik reageerde.
PS: Toch merkwaardig die adviezen die je heel veel tegenkomt om "die TL-zooi" eruit te gooien en te vervangen door LED-buizen, die veel duurder zijn.
Dat is niet mijn ervaring.
Ik heb in mijn werkplaats TL buizen van 58 Watt (1,5 m lang) vervangen door 21,5 Watt LED buizen en die geven veel meer licht dan de TL buizen. Toegegeven, de TL buizen waren al vrij oud.
Maar ik heb nu veel meer licht voor 1/3 van de energiekosten. En het verbruik van zowel de oude TL buizen en de nieuwe LED buizen heb ik geverifieerd met metingen via HomeAssistant aan de P1 smartmeter.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
[b]Marzman in "tl buis, lumen en watt..."

Als je kijkt wat hij vervangt zal hij passen, lummen waren dus een stuk hoger bij mij. En je moet ook een andere starter bijbestellen (maar die kosten bijna niks).
oh shit, moet ik dus mijn starters veranderen als ik over wil gaan naar tl-led?
niet aan gedacht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

tweakmember schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:17:
[...]

niet aan gedacht..
Die kosten minder dan een euro, daar hoef je het niet voor te laten :)

Ik heb het zelf veranderd om meer licht en wat modernere uitstraling te hebben (niet voor de besparing). De TL's waren door de vorige eigenaar in de keuken opgehangen. Daarom ben ik ook voor wat duurdere philips lampen gegaan.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:49
tweakmember schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:17:
[...]

niet aan gedacht..
Zitten vaak ook bij de LED lamp, aangezien het geen starters meer zijn maar soort doorlussen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 22:56
In feite kun je zelfs de hele ballast of EVSA weglaten. Kun je in de toekomst alleen geen TL meer gebruiken als je LED-lamp kapot gaat.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Ik hoor nog niemand over Kelvin :) @engeneer13 , je bent ook van 3000K naar 4000K gegaan, een stuk witter licht zogezegd. Dat zal ongetwijfeld ook verschil gemaakt hebben. In mijn werkkamer heb ik op de kast een LED TL buis neergelegd met 6000K, met als doel in de donkere wintermaanden een beetje 'overdag'-sfeer te creeren tijdens thuiswerk. Ik geloof dat 4 of 5000K ook wel voldoet, maar dit is wel iets om mee te nemen. Vooral als je - bijvoorbeeld - grafisch werk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Op mijn werkplek en in de keuken heb ik ook gekozen voor witter licht inderdaad. Alleen in de huiskamer is het nog een beetje gelig ivm minder kille uitstraling :p Daglichtlampen zijn ook altijd vrij wit.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Rmg schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:58:
[...]

Ja en nee.

Ja, naar beneden in een cone van 160 graden heb je meer licht. Je ervaart op je werkblad als de led-lamp boven je hangt meer licht dan van de 36w

Maar de totale lichtoutput van de 36w tl is meer. Het "probleem" is alleen dat deze ook naarboven (de armatuur in) veel licht schijnt en zo dus aan z'n lumen waarde (afhankelijk van de armatuur) is lang niet alles van het licht 'bruikbaar' van je 36w tl want die straalt in 360 graden rond.

[...]

Dat is ook lastig, want dat hangt dus af van meer dan alleen de output (lumen) van je TL-Buis maar ook van het wel of niet aanwezig zijn van reflectoren in je armatuur en de lichtbundel hoek van je led-tl.

Lang verhaal kort, in de meeste gevallen geeft een led-tl met minder lumen meer licht op je werkoppervlakte door de hoek van de gradenbundel.

Als het dus gaat om licht op je werkplek is de led-tl prima of zelfs beter. Het kan zijn dat de 'rest van de ruimte' wat donkerder aan voelt.
Hoe hoger de lamp komt te hangen, moet dan de gradenbundel smaller of breder worden?

Bij mij hangen de tl buizen nogal hoog in de loods.
Dus weet nou niet goed of ik voor de 160 gr bundel of 190 moet kiezen maar gok de 190?
De armatuur hebben overigens geen reflecterende binnenkant (geen idee of deze info relevant is)

Ik vind dat hele gradenbundel bij een tl buis maar een raar verhaal gezien het om een ronde buis gaat die alle kanten op schijnt. Dus hoezo gradenbundel...Als het nou een spotje was die 1 kant op schijnt...

https://www.lampdirect.nl...ervangt-36w-8718699592394
https://www.lampdirect.nl...ervangt-36w-8718699646899

[ Voor 20% gewijzigd door tweakmember op 21-10-2022 01:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

tweakmember schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 01:41:
[...]

Hoe hoger de lamp komt te hangen, moet dan de gradenbundel smaller of breder worden?

Bij mij hangen de tl buizen nogal hoog in de loods.
Dus weet nou niet goed of ik voor de 160 gr bundel of 190 moet kiezen maar gok de 190?
De armatuur hebben overigens geen reflecterende binnenkant (geen idee of deze info relevant is)

Ik vind dat hele gradenbundel bij een tl buis maar een raar verhaal gezien het om een ronde buis gaat die alle kanten op schijnt. Dus hoezo gradenbundel...Als het nou een spotje was die 1 kant op schijnt...

https://www.lampdirect.nl...ervangt-36w-8718699592394
Maar een led TL-Buis straalt dus niet perfect rond ;) daarom de gradenbundel en daarom de lagere lumen.

Als je in de loods een 'gelijkmatig' lichtbeeld wilt, zo breed mogelijk, als je zo veel mogelijk licht op je werkplek/looppad onder de tl wil, dan zo smal mogelijk.

In de praktijk zal het niet veel uitmaken en is het een kwestie van smaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Rmg schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:15:
[...]

Maar een led TL-Buis straalt dus niet perfect rond ;) daarom de gradenbundel en daarom de lagere lumen.

Als je in de loods een 'gelijkmatig' lichtbeeld wilt, zo breed mogelijk, als je zo veel mogelijk licht op je werkplek/looppad onder de tl wil, dan zo smal mogelijk.

In de praktijk zal het niet veel uitmaken en is het een kwestie van smaak
Ik heb echt geen smal licht in mijn keuken, de hele keuken is verlicht (mag ook wel, het is 30 Watt led met de twee lampen die in elkaars verlengde hangen, dus niet naast elkaar voor breder licht). Ook geen schaduwranden op de muren.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Marzman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Ik heb echt geen smal licht in mijn keuken, de hele keuken is verlicht (mag ook wel, het is 30 Watt led met de twee lampen die in elkaars verlengde hangen, dus niet naast elkaar voor breder licht). Ook geen schaduwranden op de muren.
Ja :? Dat is ook niet verbazend? Maar het blijft dat led tl buizen meer licht naar onderen schijnen dan naar de zijkanten en naar boven.

Voor gebruik in huis voldoet ook eigenlijk alles wel.

Alleen als je in bedrijfsruimtes werkt en je moet een bepaald aantal lux op je werkruimte of looppad hebben dan kan je niet zomaar random een TL-Led kopen en een conventionele TL vervangen. Zeker als ze op een meter of 4 hoog of hoger hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 21-10-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het hoeft ook niet naar boven te schijnen :)

Bij gewone ledlampen (e27) in platte plafondlampen is dat eerder een probleem omdat die dan vaak met de zijkant naar onder gericht in de fitting moeten.

[ Voor 63% gewijzigd door Marzman op 21-10-2022 10:09 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nooit bij stilgestaan die stralenbunder bij LED-TL lampen. Altijd verondersteld dat dit net als klassieke TL gewoon 360° zou zijn. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit soms kan leiden tot het niet zo geschikt zijn op bepaalde plaatsen. Te denken aan b.v. een smalle koof boven een aanrecht, waardoor de bundel net niet in de gewenste richting straalt en daardoor gebonden bent aan de twee fittingen die maar in één stand kunnen staan. Zijn hier ervaringen mee? Is dit nooit een probleem, of ben je hier eigenlijk blijvend gebonden aan de klassieke TL die gewoon in alle richtingen straalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:00
Techneut schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:49:
Nooit bij stilgestaan die stralenbunder bij LED-TL lampen. Altijd verondersteld dat dit net als klassieke TL gewoon 360° zou zijn. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit soms kan leiden tot het niet zo geschikt zijn op bepaalde plaatsen. Te denken aan b.v. een smalle koof boven een aanrecht, waardoor de bundel net niet in de gewenste richting straalt en daardoor gebonden bent aan de twee fittingen die maar in één stand kunnen staan. Zijn hier ervaringen mee? Is dit nooit een probleem, of ben je hier eigenlijk blijvend gebonden aan de klassieke TL die gewoon in alle richtingen straalt?
Sommige fabrikanten hebben buizen met roteerbare eindkapjes.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
ik wou deze gaan aanschaffen maar ik begrijp niet helemaal wat dat losse ding is dat staat afgebeeld net onder de tl-led buis. Is dat de starter?
gezien mijn oude tl-buis ook gewoon 2 pinnetjes heeft, dan heb ik deze starter toch helemaal niet nodig?
Afbeeldingslocatie: https://www.lampdirect.nl/media/catalog/product/cache/9a86d68762b49a16731ed62159d60095/8/7/8718699646899.jpg

edit: laat maar, ik zie nou pas dat er 2 video's eronder staan die uitleggen waar dat ding voor is...

[ Voor 18% gewijzigd door tweakmember op 21-10-2022 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

tweakmember schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:15:
ik wou deze gaan aanschaffen maar ik begrijp niet helemaal wat dat losse ding is dat staat afgebeeld net onder de tl-led buis. Is dat de starter?
gezien mijn oude tl-buis ook gewoon 2 pinnetjes heeft, dan heb ik deze starter toch helemaal niet nodig?
[Afbeelding]

Zie de beschrijving in de link die je net zelf gaf:
EM: inclusief starter
Is jouw armatuur uitgerust met een starter? Dan heeft je armatuur een elektromagnetisch voorschakelapparaat (EM). Deze LED buis past perfect in armaturen met een elektromagnetisch VSA. Ben je niet zeker of je armatuur een starter heeft? Bekijk dan of het armatuur bij aangaan flikkert en zoemt. Dit is een indicatie van een elektromagnetisch VSA en betekent dat je de starter moet vervangen door een LED starter. Deze is voor het gemak bij de LED buis inbegrepen. Verder kan je de LED buis direct aansluiten op de netspanning.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

tweakmember schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:15:
[Afbeelding]

edit: laat maar, ik zie nou pas dat er 2 video's eronder staan die uitleggen waar dat ding voor is...
Jawel die heb je wel nodig, want die oude starter is voor TL lampen en je hebt geen TL lamp meer. Die nieuwe starter is niet echt een starter, maar voor de eenvoud is het handiger het een starter te noemen :p (net als dat we nog steeds een modem hebben ;) )

Het vervangen is net zo simpel als van de TL zelf.

/▌

Pagina: 1