Laptop koopadvies tot ca €800

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:04
Wat ga je met je laptop doen?
Op Windows 11 surfen, Netflixen, tv kijken, Office taken

Wat is je budget?
€800 maximaal maar hangt niet op een paar tientjes

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, deze zal voornamelijk thuis gebruikt worden en dan een paar uur in de week
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Lenovo heeft mijn voorkeur, maar sta zeker open voor andere merken. HP en Acer heb ik twijfels bij voor wat betreft de kwaliteit

Verder wil ik minimaal wel een i5 of Ryzen 5, maar bij voorkeur nog meer en minimaal een 15" scherm en minimaal fullhd.
Ik weet dat ik zo'n snelle cpu niet perse nodig heb voor Office tasks, maar heb in het verleden gemerkt dat je met een snellere cpu/gpu gewoon een stuk langer met de laptop kunt doen.

Ik zag nu een mooie aanbieding voor een Lenovo bij MediaMarkt: uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 15ALC05 (82LN004DMH)
Mooie Ryzen 7 5700u CPU, 16GB (wel gesoldeerd), 512gb M2 en WiFi 6. Geen echte videokaart maar dat is voor mij niet noodzakelijk.

Iemand toevallig hier ervaring mee of een tip voor een wellicht nog betere/complete aanbieding?

Bedankt!

Beste antwoord (via onnaj op 21-10-2022 08:17)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:16
Bruin Poeper schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:47:
Het valt me op bij je "mooie aanbieding" dat een ethernet poort ontbreekt.
Je kunt dus niet bedraad internetten.
Dat zit op de meeste laptops niet meer.

Ik lees ook niet dat dat een voorwaarde is, als dat het geval is, dan werkt een usb-ethernet-adapter prima.

@onnaj
Wat mij betreft een no-brainer.

16 GB en 6+-cores komt al niet vaak voor in deze prijsrange, laat staan met een 5000-reeks AMD (al is de 5700U een gepimpte 4000-reeks).

Dan een scherm dat wat helderder is dan het standaard 250 nits-scherm in deze klasse en een usb-c-uitgang met video-ondersteuning zodat je er een normale monitor aan kunt hangen op 4K.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online

[ Voor 13% gewijzigd door Bruin Poeper op 20-10-2022 20:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Bruin Poeper schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 20:47:

Ik lees ook niet dat dat een voorwaarde is, als dat het geval is, dan werkt een usb-ethernet-adapter prima.

@onnaj

16 GB en 6+-cores komt al niet vaak voor in deze prijsrange, laat staan met een 5000-reeks AMD (al is de 5700U een gepimpte 4000-reeks).

Dan een scherm dat wat helderder is dan het standaard 250 nits-scherm in deze klasse en een usb-c-uitgang met video-ondersteuning zodat je er een normale monitor aan kunt hangen op 4K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onnaj
White Feather schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:51:
[...]

@onnaj

Dank voor je toelichting! Gisterochtend was ie ineens weer €800 nadat deze eergisteren ineens niet te bestellen was. Had ff een prijsalert ingesteld op Tweakers en 's avonds had MediaMarkt mooi de prijs weer verlaagd dus heb hem direct besteld! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
White Feather schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:51:
[...]

@onnaj

Wat denk je nog van deze:
uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5005TMH)

Was nog heel even bij Coolblue tweedekans aan het kijken en daar werd deze voor €719,- aangeboden.

Heeft een 16" scherm met wat hogere resolutie en een Ryzen 5 5600H CPU. Volgens mij is die net iets nieuwer, maar potentieel iets langzamer wanneer je alle cores gebruikt. In de standaard modus draait hij wel op een hogere frequentie (3.3 tot 1.8 GHz) . Denk dat voor ons huis tuin en keukengebruik dat deze nog beter is.

Voornamelijk ook vanwege het scherm dat dus net iets groter is en 350 nits.

Heb deze nu ook besteld en dan kan ik ze morgen goed vergelijken.

Als jullie nog tips hebben waarom we voor de een of de andere zouden moeten gaan, dan hoor ik het graag :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Mooi scherm, 2560x1600 en betere kleuren en single core een stuk sneller.

Ik had er nog naar gekeken, maar in de Pricewatch is hij € 899. € 300 meer dan die eerdere is wel veel, dat is 50% en € 100 boven je budget.

En de CPU’s zijn erg aan elkaar gewaagd als alle cores gebruikt worden: https://www.cpubenchmark....-Ryzen-7-5700U/4274vs4156

Ik zou voor de laatste gaan. Die heb ik zelf voor mijn vrouw gekocht.

Zij zat nog te pielen op een 14” baksteen met slecht scherm, nauwelijks batterijduur en opstijg-geluiden bij zwaardere inspanning.

Zij is niet veeleisend, maar was toch verdomd blij met de nieuwe laptop en onder de indruk van hoe stil hij was, hoe lang hij meeging op de accu en de mooie kleuren.

(Ik kon dat gepiel niet aanzien, fotobewerking op een oud TN-scherm, op de bank met een kabel waar je continu over struikelde.)

Ik val wat in herhaling, maar voor € 120 meer dan die 5, zou mijn voorkeur zeker naar de 5 Pro gaan (no-brainer _O- )

Mooi apparaat, leuk gevonden voor die prijs!

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 21-10-2022 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
White Feather schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:43:

Ik had er nog naar gekeken, maar in de Pricewatch is hij € 899. € 300 meer dan die eerdere is wel veel, dat is 50% en € 100 boven je budget.

En de CPU’s zijn erg aan elkaar gewaagd als alle cores gebruikt worden: https://www.cpubenchmark....-Ryzen-7-5700U/4274vs4156

Zij zat nog te pielen op een 14” baksteen met slecht scherm, nauwelijks batterijduur en opstijg-geluiden bij zwaardere inspanning.

Zij is niet veeleisend, maar was toch verdomd blij met de nieuwe laptop en onder de indruk van hoe stil hij was, hoe lang hij meeging op de accu en de mooie kleuren.

(Ik kon dat gepiel niet aanzien, fotobewerking op een oud TN-scherm, op de bank met een kabel waar je continu over struikelde.)

Ik val wat in herhaling, maar voor € 120 meer dan die 5, zou mijn voorkeur zeker naar de 5 Pro gaan (no-brainer _O- )

Morgen komt ie binnen dus dan ga ik ze eens goed vergelijken. Maar ik denk inderdaad dat het voor €120,- een nobrainer is.

Heb ook nog zitten twijfelen aan een 17" maar dan kom je alsnog in een echt andere prijsklasse met een beetje een fatsoenlijk scherm en goede CPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
White Feather schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:43:

Die 16" is toch echt wel mooier en fijner dan de 15", dus het wordt hoe dan ook een 16". Alleen of het deze gaat worden is een twijfel voor me.

Ik zag via Lenovo dat de restgarantie nog maar tot oktober 2023 liep. Ook had de laptop een paar (oppervlakkige) krasjes en een paar putjes waar de verf weg was.

Aan de hand daarvan ben ik gaan googelen of je ergens kunt zien hoe lang een laptop is gebruikt. Christel disk info is een app die kan weergeven hoe lang de ssd heeft gedraaid en hoe vaak die aan en uit is geschakeld. Deze blijkt dus al ruim 233 uur gedraaid te hebben. Dat lijkt me persoonlijk best veel voor een laptop waarvan alle de verpakking is geopend toch?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQDUvAswOVPN20GgSNDP7iE3unc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4A5HZGeEGM2c7mNwijdUWNn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOHRma67MZh4h0IKuu7cHb64FOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5wZze6ZsfN6717knjReXivs.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1