Zonlicht schadelijk voor netwerk kabels?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-09 18:53
Beste medetweakers,

Ik heb een nieuw thuiskantoor ingericht met ramen die tot aan de vloer komen. Tussen mijn bureau en een van die ramen heb ik een aantal kabels, waaronder een netwerk kabel, lopen om onder meer mijn dekstop van internet te voorzien. Omdat ze achter mijn bureau lopen zie ik ze verder niet en dus heb ik ze niet weggewerkt.

Een vriend vertelde me dat dit niet handig is omdat zonlicht schadelijk kan zijn voor netwerk kabels. Ik heb weinig zin om deze kabels weg te gaan werken dus ik vroeg me af of dit écht een probleem is.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Tja, de kabel zou uiteindelijk kunnen uitdrogen en broos worden. Maar hoeveel zon, hoelang is hier ook relevant. Ik zou mij er totaal niet druk om maken als ze gewoon binnenshuis achter een raam liggen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:51

mendel129

Radioactivator

Verduren van het plastic, ja.
Invloed op elektrisch signaal, slechts een paar keer per jaar :-)

Ik lig er niet wakker van en heb er nog nooit last van gehad, ethernet/usb/hdmi moet maar error correction doen, alles hangt gewoon in de zon (achter glas) :-)

Bringer of heat, food and silence!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
mendel129 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:03:
Verduren van het plastic, ja.
Invloed op elektrisch signaal, slechts een paar keer per jaar :-)

Ik lig er niet wakker van en heb er nog nooit last van gehad, ethernet/usb/hdmi moet maar error correction doen, alles hangt gewoon in de zon (achter glas) :-)
Hoe bedoel je slechts een paar keer per jaar? Solar flares ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:46
Zonlicht geeft UV straling wat typisch slecht is voor kunststof kabelmantels. Echter, glas filtert een flink deel van de UVB straling. Resteert UVA waarvan ik het effect niet weet, maar in praktijk zal het meevallen. Als een kabel een beetje broos wordt binnen over lange tijd maakt dat typisch weinig uit. Dat komt ook omdat de primaire functie van de mantel bescherming tegen fysieke invloeden is en die zijn in een typische kantoor- of thuissituatie een beperkte dreiging.

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 19-10-2022 14:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:39
Zoals ook al anderen aangeven. Waarschijnlijk zal de kabel broos worden en als je witte kabels hebt worden ze waarschijnlijk na een tijdje gelig. Maar verder heeft het geen nadelig effect. Ik zou er ondanks dat altijd voor zijn om je kabels goed weg te werken / uit het zicht te houden. Is wel zo opgeruimd

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
Webgnome schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:11:
Zoals ook al anderen aangeven. Waarschijnlijk zal de kabel broos worden en als je witte kabels hebt worden ze waarschijnlijk na een tijdje gelig. Maar verder heeft het geen nadelig effect. Ik zou er ondanks dat altijd voor zijn om je kabels goed weg te werken / uit het zicht te houden. Is wel zo opgeruimd
Ja daar ben ik het wel mee eens. Alleen met ramen tot aan de grond heb ik geen plint aan die kant van mijn kantoor, dat maakt het lastig.

Ze liggen achter een bureau dus je ziet ze niet. Vandaar dat ik, als 't niet noodzakelijk is, ze in dit geval het liefst zou laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:51

mendel129

Radioactivator

DLSS schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:07:
[...]

Hoe bedoel je slechts een paar keer per jaar? Solar flares ofzo?
yes :+ in de praktijk 0 impact ;)

Bringer of heat, food and silence!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Webgnome schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:11:
Misschien over 20 jaar, zou me er geen seconde druk om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zolang het geen rode kabels zijn valt het allemaal wel mee. Rood kunststof heeft erg veel meer last van bros worden onder invloed van licht. We hebben het nog steeds over een proces van jaren en gelukkig zijn netwerkkabels niet zeldzaam.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 19:42
Alleen UV licht kan de weekmakers in de kabelmantel aantasten, maar uv komt nauwelijks door gewoon glas heen en dubbel glas heeft een coating, daar komt helemaal geen uv door heen (net als geen wifi).

En ook rode kabels kunnen hooguit last hebben van meer verkleuring omdat bepaalde rode kleurstoffen dat doen (is met oude rode auto's ook zo) maar ook niet zonder uv, dus achter glas ook niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
Ben(V) schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:47:
Alleen UV licht kan de weekmakers in de kabelmantel aantasten, maar uv komt nauwelijks door gewoon glas heen en dubbel glas heeft een coating, daar komt helemaal geen uv door heen (net als geen wifi).

En ook rode kabels kunnen hooguit last hebben van meer verkleuring omdat bepaalde rode kleurstoffen dat doen (is met oude rode auto's ook zo) maar ook niet zonder uv, dus achter glas ook niet.
Hebben alle dubbel glas ruiten die coating waar jij het over hebt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:12
Ik heb de gratis utp kabel van telfort naar buiten liggen. geknoopt aan outdoor ap, aan vakantiehuisje, aan de kust (veel zon/zoute lucht), met een utp kopje geknepen op soepele kern :+

Zal vast eerder kapot gaan ja, misschien over 20 jaar ipv 30 jaar.

Lang verhaal kort: lekker laten

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 19-10-2022 18:39 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DLSS
laurens0619 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:38:
Ik heb de gratis utp kabel van telfort naar buiten liggen. geknoopt aan outdoor ap, aan vakantiehuisje, aan de kust (veel zon/zoute lucht), met een utp kopje geknepen op soepele kern :+

Zal vast eerder kapot gaan ja, misschien over 20 jaar ipv 30 jaar.

Lang verhaal kort: lekker laten
Haha een echte tweaker :) , lekker super snel bekabeld internet op vakantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Dit geldt echt voor al het plastic in huis, letterlijk alles.
Als dat niet links en rechts verkleurt en verbrokkelt, heb je een idee wat je netwerkkabels gaan doen: niks.
Bovendien zijn die kabels vaak PVC, en dat kan behoorlijk goed tegen UV licht.

Als je het weg wilt werken haal je voor 10 euro een kabelgootje met plakstrip bij de bouwmarkt. Van plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 19:42
In huis is er geen uv licht.
Als je me niet geloofd probeer maar eens bruin te worden door in de zon achter het raam te gaan zitten.
Je krijgt het wel warm maar wordt echt niet bruin.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vergelen: ja. Verder: technisch niet zo relevant.

Maar als je een hippe recente woning hebt met plafond-tot-vloer ruiten wil je toch geen kabels hebben slingeren?

Ga naar de bouwmarkt, haal plakplint, plak het op de vloerbedekking voor het raam. Kabels erdoor en klaar. Staat veel netter en je kabels vergelen ook niet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1