Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warchazz
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-03 20:55
Ik wil graag vloerverwarming laten leggen op de benedenverdieping ca 40m2, tussenwoning van 2008, CV,

Ik heb diverse bedrijven gemaild en offertes gekregen, ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik weet echt niet wat ik vragen moet, wat de beste materialen zijn, wat belangrijk is? Iemand advies? Ene aanbieder zegt onzin 4 groepen genoeg, de volgende 5, de volgende nee 6 met oog op toekomst.
Wat is de beste pomp, verdeler, buizen diameter.
Een aanbieder heeft zelfs expliciet vermeldt als hij ergens doorheen jast leiding/buizen etc dat het dan ons probleem is, is dat normaal?

Enkele offertes opgevraagd, voor 40m2,
-------------------------------------------------------------------------
•6 groepen met het oog op de toekomst ( warmtepomp) kleinere groepjes..
•Incl frezen, en dichtsmeren 2500 euro.
•VTE slim verdeler met een wilo of een grundfoss pomp.
...................................................................................................
• 5-groeps vloerverwarming, tot max. 45 m2, inslijpen, in een bestaande cementdekvloer, als hoofdverwarming, h.o.h. 10 cm
• Leveren en aanbrengen buizen Rehau 14x1,5 (speciale buizen voor optimale werking met warmtepomp) , verdeler met ontluchter en energiezuinige A-label pomp.
• Aansluiten op bestaande cv
Totaalprijs incl. btw € 2660,-
-------------------------------------------------------------------
Verwerking vloerverwarming: Frezen
•Aansluiting vloerverwarming: CV
Aantal groepen: 4
•De vloerverwarmingsbuizen gelegd volgens een slakkenhuispatroon.
•Prof. vloerverwarmingsverdeler uitgevoerd met de energiezuinige Grundfos Alpha2 A Label Pomp.
•Maximaal 100m1 lengte per groep, dit tbv optimale prestatie van de verdeler
€ 1.960,20
vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv

[ Voor 20% gewijzigd door Warchazz op 19-10-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-04 11:34
Ik kan de exacte merken verdelers niet zien, maar ik zou wel kiezen voor de toekomst en vragen om een lage temperatuur verdeler.
Een hoge temperatuur verdeler zorgt voor een hoger gas verbruik.
10cm h.o.h. zal voldoen als hoofdverwarming, dit heb ik ook in mijn woonkamer en zorgt voor genoeg warmte.

Zorg ook voor een voldoende grootte van aanvoerleiding naar de temperatuur verdeler toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warchazz
yes-n schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:29:
Ik kan de exacte merken verdelers niet zien, maar ik zou wel kiezen voor de toekomst en vragen om een lage temperatuur verdeler.
Een hoge temperatuur verdeler zorgt voor een hoger gas verbruik.
10cm h.o.h. zal voldoen als hoofdverwarming, dit heb ik ook in mijn woonkamer en zorgt voor genoeg warmte.

Zorg ook voor een voldoende grootte van aanvoerleiding naar de temperatuur verdeler toe.
Die lage temperatuur verdeler is ook geen probleem bij de CV nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-04 11:34
Warchazz schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:34:
[...]

Die lage temperatuur verdeler is ook geen probleem bij de CV nu?
Dat kan ik niet zeggen want ik weet natuurlijk niet de rest van jouw verwarmingssyteem. :-)
Dat kan een aanbieder misschien wel zeggen als ze bij jou thuis zijn wezen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:03
Topictitel wat verduidelijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warchazz
ThinkPad schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:36:
[mbr]Topictitel wat verduidelijkt :) [/mbr]
Dank je wel, ben hier echt niet goed in! Alle hulp is welkom! Maar is niet alleen bij offertes, ook wat te kiezen, welke vragen te stellen etc, waar ik op moet letten.

[ Voor 19% gewijzigd door Warchazz op 19-10-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-05 16:00
ik heb dit laten doen door Reas uit Almelo. zeer proffessioneel bedrijf, omdat we nog ruim in de verbouwing zaten heb ik ze in huis gelaten en lekker hun werk laten doen. mijn kosten plaatje was als volgt.

ongeveer 2 jaar geleden trouwens
€1500
voor 45m2 hoofd vloerverwarming met 5 groepen, afgeperst opgeleverd en niet afgegoten (kan je zelf ook)

onze loodgieter heeft het systeem verder op de cv aangesloten

ik heb ook nog 4 gaten door hen laten boren a 15 euro per gat voor een doorvoer buis en een nieuw toilet mocht je zo iets nodig hebben.

Moet zeggen zeer profesioneel bedrijf

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warchazz
maubaan schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:39:
ik heb dit laten doen door Reas uit Almelo. zeer proffessioneel bedrijf, omdat we nog ruim in de verbouwing zaten heb ik ze in huis gelaten en lekker hun werk laten doen. mijn kosten plaatje was als volgt.

ongeveer 2 jaar geleden trouwens
€1500
voor 45m2 hoofd vloerverwarming met 5 groepen, afgeperst opgeleverd en niet afgegoten (kan je zelf ook)

onze loodgieter heeft het systeem verder op de cv aangesloten

ik heb ook nog 4 gaten door hen laten boren a 15 euro per gat voor een doorvoer buis en een nieuw toilet mocht je zo iets nodig hebben.

Moet zeggen zeer profesioneel bedrijf
afgieten is het primeren en afsmeren voor 11.50 per m2?
Aansluiten op de CV is niet standaard? Ik dacht dat je hem gewoon werkend afgeleverd kreeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
Warchazz schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:41:
[...]

Aansluiten op de CV is niet standaard? Ik dacht dat je hem gewoon werkend afgeleverd kreeg?
Wij hebben een deel zelf afgegoten om dat we hier eerder op moesten en een ander deel door de vloeren boer laten doen daar was het iets goedkoper.
Werkend opleveren hoeft niet standaard te zijn omdat er een aanvoer en retour leiding moet zitten op de plek waar de pomp en verdeler komen.
Mocht dit er niet zijn dan zal jou vloerverwarming leverancier dat zelf moeten leggen met alle ellende van dien zoals het leeg laten lopen van de leidingen etc.

Om de vloerverwarming aan te sluiten en te vullen is nogal een specifieke klus.
Je huidige verwarmings systeem moet eerst leeg, de huidige leiding zal verlegd moeten worden of aangepast en daarna heel langzaam gevuld worden (alle lucht moet geleidelijk uit de leiding) anders krijg je lucht ophoping heeft mijn loodgieter mij verteld.

let overigens op dat er ook stroom is op de plek waar de pomp komt je vloerverwarming levernacier kan je vertellen hoe veel kabel er op de pomp zit, hier zit vaak gewoon een stekker aan.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warchazz
maubaan schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:58:
[...]

Wij hebben een deel zelf afgegoten om dat we hier eerder op moesten en een ander deel door de vloeren boer laten doen daar was het iets goedkoper.
Werkend opleveren hoeft niet standaard te zijn omdat er een aanvoer en retour leiding moet zitten op de plek waar de pomp en verdeler komen.
Mocht dit er niet zijn dan zal jou vloerverwarming leverancier dat zelf moeten leggen met alle ellende van dien zoals het leeg laten lopen van de leidingen etc.

Om de vloerverwarming aan te sluiten en te vullen is nogal een specifieke klus.
Je huidige verwarmings systeem moet eerst leeg, de huidige leiding zal verlegd moeten worden of aangepast en daarna heel langzaam gevuld worden (alle lucht moet geleidelijk uit de leiding) anders krijg je lucht ophoping heeft mijn loodgieter mij verteld.

let overigens op dat er ook stroom is op de plek waar de pomp komt je vloerverwarming levernacier kan je vertellen hoe veel kabel er op de pomp zit, hier zit vaak gewoon een stekker aan.
toon volledige bericht
Jemig, ik dacht met die 2600 gewoon klaar te zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bashul
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-01 16:40
Warchazz schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:41:
[...]

• Afgieten is het vullen van de leidingen dmv een tuinslang oid
  • Aansluiten op de CV wordt niet standaard gedaan door het bedrijf dat de vloerverwarming aanlegt. Dit is een klusje voor de loodgieter. (of in mijn geval een handige vriend)
  • Ik zou voor jouw aantal m2 gewoon 6 groepen nemen, zeker met oog op de toekomst
  • Schade door infrezen staat waarschijnlijk bij alle aanbieders in de overeenkomst (kans is altijd aanwezig maar vrij klein, ik verwacht niet dat je huis gebouwd is met leidingen in de dekvloer..), ze blijven met het frezen iig minimaal 10cm van de muren af omdat de vloerenfrees anders de bochten niet kan maken
  • Buizen diameter voor WP is geloof ik minimaal 16mm
  • Type pomp hoef je je niet al te druk over te maken, Grundfoss of Wilo beide prima, als je ooit een WP krijgt dan vervalt de pomp sowieso
Echt dat afsmeren, zelf doen!! ik dacht ook dat als ik het zelf deed rond de 500 euro kwijt te zijn aan materialen alleen al en wist niet precies of het makkelijk zelf te doen was of niet.. (ik zat te kijken naar UZIN NC 182 a 40 euro per zak + primer +/- 80)[/li]

Voor 780 kwam een vloerverwarming bedrijf het bij me doen dus ik dacht prima..
Die gast die dit kwam doen had dit product: Quartzline MRP snel drogende cementgebonden reparatiemortel zak 20kg (22 euro per zak) x 8 = 176 euro. Primer hoefde niet volgens het bedrijf maar hij had op mijn verzoek alles toch maar even licht in de primer gezet.

Ik zag die gast bezig zijn en kon mezelf wel voor m'n kop slaan. 8)7 Dit kan een kleuter nog wel.. het is letterlijk een zakje mixen, emmer omkiepen en uitsmeren met een vlakspaan.

Mocht je geen mixer hebben, voor 69 euro koop je een atika mixer (top ding).
In totaal ben je dan klaar voor nog geen 300 euro.

Anyway, Ik heb op 3 verdiepingen vloerverwarming laten aanleggen met kunstof verdelers (geschikt voor koelen met WP)
BG: 70m2, 9 Groeps vvw (op netten omdat de dekvloer niet stevig genoeg was om in te laten frezen) €2.402,00
1e: 65m2, 9 groeps infrezen + badkamer op netten €2.068,00
2: 35m2, 6 groeps infrezen + badkamer op netten €1.795,00

Het aansluiten naar de CV, heb ik samen met een maat gedaan die in de installatietechniek werkt.
Materiaalkosten: €745
25M 32mm buis (geschikt voor WP)
Koppelingen, beugels etc

Totaal:
€ 7.580,65 + €780 dichtsmeren + €745 Aansluiting cv = €9105,65

Verdere kosten

Egaliseren (zelf): Atlas SMS 30 Egaline 25 KG x 42 zakken + 2x primer + roller + tandspaan + prikschoenen: €850
Cementdekvloer op netten smeren: €830 voor zandcement, vloersmeerder €350 = €1180
Tegelen (zelf): 160m2 keramisch parket + flexibele tegellijm + 4x 25L primer €6.386,11

Veel dingen kun je dus wel makkelijk zelf doen: Dekvloer eruit slopen, Egaliseren, dichtsmeren sleuven, tegelen. Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van doen ;)

Wat ik trouwen zeker niet zelf zou doen is het smeren van de cement dekvloer.. Dit is echt een klus voor een ervaren vakman.

[ Voor 38% gewijzigd door bashul op 19-10-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warchazz
bashul schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:06:
[...]
  • Aansluiten op de CV wordt niet standaard gedaan door het bedrijf dat de vloerverwarming aanlegt. Dit is een klusje voor de loodgieter.
Echt dat afsmeren, zelf doen!! ik dacht ook dat als ik het zelf deed rond de 500 euro kwijt te zijn aan materialen alleen al en wist niet precies of het makkelijk zelf te doen was of niet.. (ik zat te kijken naar UZIN NC 182 a 40 euro per zak + primer +/- 80)[/li]

Die gast die dit kwam doen had dit product: Quartzline MRP snel drogende cementgebonden reparatiemortel zak 20kg (22 euro per zak) x 8 = 176 euro. Primer hoefde niet volgens het bedrijf maar hij had op mijn verzoek alles toch maar even licht in de primer gezet.

Ik zag die gast bezig zijn en kon mezelf wel voor m'n kop slaan. 8)7 Dit kan een kleuter nog wel.. het is letterlijk een zakje mixen, emmer omkiepen en uitsmeren met een vlakspaan.

Anyway, Ik heb op 3 verdiepingen vloerverwarming laten aanleggen met kunstof verdelers (geschikt voor koelen met WP)
BG: 9 Groeps vvw (op netten omdat de dekvloer niet stevig genoeg was om in te laten frezen) € 2.402,00
1e: 9 groeps infrezen € 2.068,00
2: 6 groeps infrezen € 1.795,00

Totaal
€ 7.580,65 + 780 (dichtsmeren)
toon volledige bericht
Dan is de vloerverwarming compleet, en wanneer de leidingen gereed liggen ( retour en aanvoer ) sluiten we ook direct aan. Ligt dat er standaard in een huis van 2008?

[ Voor 9% gewijzigd door Warchazz op 19-10-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bashul
Warchazz schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:14:
[...]

Dan is de vloerverwarming compleet, en wanneer de leidingen gereed liggen ( retour en aanvoer ) sluiten we ook direct aan. Ligt dat er standaard in een huis van 2008?
De aanvoer en retour zitten waarschijnlijk nu nog op je leidingennetwerk van je radiatoren. Als de radiatoren komen te vervallen kun je deze gebruiken voor je vvw. Komt je verdeler vlak bij de CV te hangen?
Met gereed bedoelen ze ook waarschijnlijk (afgekoppeld, pal langs de plek van de verdeelunit en direct aansluitbaar op de verdeelunit)

[ Voor 11% gewijzigd door bashul op 19-10-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warchazz
bashul schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:06:
[...]
  • Aansluiten op de CV wordt niet standaard gedaan door het bedrijf dat de vloerverwarming aanlegt. Dit is een klusje voor de loodgieter. (of in mijn geval een handige vriend)
  • Ik zou voor jouw aantal m2 gewoon 6 groepen nemen, zeker met oog op de toekomst
  • Schade door infrezen staat waarschijnlijk bij alle aanbieders in de overeenkomst (kans is altijd aanwezig maar vrij klein, ik verwacht niet dat je huis gebouwd is met leidingen in de dekvloer..), ze blijven met het frezen iig minimaal 10cm van de muren af omdat de vloerenfrees anders de bochten niet kan maken
  • Buizen diameter voor WP is geloof ik minimaal 16mm
  • Type pomp hoef je je niet al te druk over te maken, Grundfoss of Wilo beide prima, als je ooit een WP krijgt dan vervalt de pomp sowieso

BG: 70m2, 9 Groeps vvw (op netten omdat de dekvloer niet stevig genoeg was om in te laten frezen) €2.402,00
1e: 65m2, 9 groeps infrezen + badkamer op netten €2.068,00
2: 35m2, 6 groeps infrezen + badkamer op netten €1.795,00

Het aansluiten naar de CV, heb ik samen met een maat gedaan die in de installatietechniek werkt.
Materiaalkosten: €745
25M 32mm buis (geschikt voor WP)
Koppelingen, beugels etc

Totaal:
€ 7.580,65 + €780 dichtsmeren + €745 Aansluiting cv = €9105,65

Verdere kosten

Egaliseren (zelf): Atlas SMS 30 Egaline 25 KG x 42 zakken + 2x primer + roller + tandspaan + prikschoenen: €850
Cementdekvloer op netten smeren: €830 voor zandcement, vloersmeerder €350 = €1180
Tegelen (zelf): 160m2 keramisch parket + flexibele tegellijm + 4x 25L primer €6.386,11

Veel dingen kun je dus wel makkelijk zelf doen: Dekvloer eruit slopen, Egaliseren, dichtsmeren sleuven, tegelen. Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van doen ;)

Wat ik trouwen zeker niet zelf zou doen is het smeren van de cement dekvloer.. Dit is echt een klus voor een ervaren vakman.
toon volledige bericht
Over de dekvloer heeft geen bedrijf gesproken om die eruit te slopen? Wordt er niet gewoon betegeld over het dichtgesmeerde? Moet dat eerst geëgaliseerd worden? Krijg net reactie: Dan is de vloerverwarming compleet, en wanneer de leidingen gereed liggen ( retour en aanvoer ) sluiten we ook direct aan.. liggen die er standaard in een huis van 2008?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warchazz
bashul schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

De aanvoer en retour zitten waarschijnlijk nu nog op je leidingennetwerk van je radiatoren. Als de radiatoren komen te vervallen kun je deze gebruiken voor je vvw. Komt je verdeler vlak bij de CV te hangen?
Ik zou het echt niet weten? Ik heb alleen offertes opgevraagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bashul
Warchazz schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:45:
[...]

Over de dekvloer heeft geen bedrijf gesproken om die eruit te slopen? Wordt er niet gewoon betegeld over het dichtgesmeerde? Moet dat eerst geëgaliseerd worden? Krijg net reactie: Dan is de vloerverwarming compleet, en wanneer de leidingen gereed liggen ( retour en aanvoer ) sluiten we ook direct aan.. liggen die er standaard in een huis van 2008?
Ligt eraan waar je voor kiest, je kunt je vloerverwarming laten infrezen of op netten laten leggen, hier moet dan wel eerst de dekvloer eruit gehaald worden anders krijg je een ophoging van 6-7cm.
Als je het laat infrezen dan hoef je alleen maar de sleuvel dicht te smeren en dan ligt het ook nog aan de vloerafwerking of je moet egaliseren of niet.. bij pvc vrij zeker, bij tegels ligt het eraan of je vloer echt overal gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warchazz
bashul schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:49:
[...]

Ligt eraan waar je voor kiest, je kunt je vloerverwarming laten infrezen of op netten laten leggen, hier moet dan wel eerst de dekvloer eruit gehaald worden anders krijg je een ophoging van 6-7cm.
Als je het laat infrezen dan hoef je alleen maar de sleuvel dicht te smeren en dan ligt het ook nog aan de vloerafwerking of je moet egaliseren of niet.. bij pvc zeker, bij tegels ligt het eraan of je vloer echt overal gelijk is.
Gefreesd, en daarna keramisch parket, dat zou een van de beste zijn om te geleiden?
Mag ik je een pb sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bashul
Warchazz schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:51:
[...]

Gefreesd, en daarna keramisch parket, dat zou een van de beste zijn om te geleiden?
Mag ik je een pb sturen?
Ahja, dat heb ik dus ook gedaan. Ja hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
je zal iets verder moeten kijken dan alleen de offerte, deze gaan uit van een roze wolk met een stopcontact er naast en de cv leidingen er naast.

Misschien eens iemand uitnodigen om over de vloer te komen en een kijkje te nemen. een loodgieter kan al een goed begin zijn.

Pagina: 1