Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nut extra zonnepanelen bij nieuwbouw ivm schaduw van bomen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• appelthree
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-11 15:38
Voor ons nieuwbouwhuis (oplevering prognose Q2 '23) heb ik recent wat prijzen aangevraagd voor het uitbreiden/vervangen van de PV-installatie. De aannemer gaat ook een aantal panelen laten plaatsen, maar geeft aan pas last-minute te weten hoeveel en welk vermogen/type etc. Dit in verband met de 'complexe marktsituatie'. In de EPC berekening is rekening gehouden met 6 panelen van 320 Wp, de uiteindelijke installatie zal waarschijnlijk vergelijkbaa zijn.

Ik ga er vanuit dat als ik de installatie wil uitbreiden, ik de door de aannemer geleverde installatie eraf kom te halen, en vervangen door een geheel nieuwe. Dit maakt uiteraard het financiële plaatje wat ingewikkelder.

Van één van de bedrijven die ik heb aangeschreven (CORO uit Breda) kreeg ik het advies om zeker niet te investeren in uitbreiding van de installatie. Dit in verband met de schaduw van de bestaande bomen ten zuiden van onze woning. Ik ben benieuwd hoe de Tweakers met kennis van PV hier tegenaan kijken. Uitbreiden of niet?

Ik heb verder maar de standaard kopjes overgenomen uit het 'offerte' topic:
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPWABSBFdLTwSLFLRyWeA0BjKqo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N2BIMDj4DMUKIBlEKvxAV33i.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksBucZlukwEgN7vVjjuy0IaU0gI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9OfmeqsHsmLB0fx4n8cssmmM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3R3gPFzHGk9_RRMy9vpWaYHFYG8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/grIBacV72zDgiOyfddBMTmK7.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dakhelling ca. 40°, afmeting bxh ca. 6.4 x 7.1 m
Schaduw
Ja, van een aantal flinke bomen, zie foto's.
Jaarverbruik
Nieuwbouwwoning dus lastig te zeggen. Ik schat zo'n 6000-8000 kWh. In de toekomst zit een elektrische auto er ook wel in, dus dan meer.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase.
Budget en doel
Budget is vrij open, doel is zo dicht mogelijk bij nul-op-de-meter
Wie gaat het project uitvoeren
Een leverancier.
Bijhouden van data
Boeit me niet heel veel.
Reeds verkregen offertes
Geen dus, ivm schaduw.
Regio

Alle reacties

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

komt er een schuur of mogelijk gevelpanelen aan de zijkant?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• appelthree
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-11 15:38
Er komt een berging met plat dak direct ten noord-oosten van het hoofdhuis. Deze staat ook op de foto's iets rechts van het huis. Ik ging ervan uit dat hier nog meer schaduw op valt, al lijkt het op de simulatie die ik van Coro kreeg mee te vallen. Is misschien wel een optie!