Voor ons nieuwbouwhuis (oplevering prognose Q2 '23) heb ik recent wat prijzen aangevraagd voor het uitbreiden/vervangen van de PV-installatie. De aannemer gaat ook een aantal panelen laten plaatsen, maar geeft aan pas last-minute te weten hoeveel en welk vermogen/type etc. Dit in verband met de 'complexe marktsituatie'. In de EPC berekening is rekening gehouden met 6 panelen van 320 Wp, de uiteindelijke installatie zal waarschijnlijk vergelijkbaa zijn.
Ik ga er vanuit dat als ik de installatie wil uitbreiden, ik de door de aannemer geleverde installatie eraf kom te halen, en vervangen door een geheel nieuwe. Dit maakt uiteraard het financiële plaatje wat ingewikkelder.
Van één van de bedrijven die ik heb aangeschreven (CORO uit Breda) kreeg ik het advies om zeker niet te investeren in uitbreiding van de installatie. Dit in verband met de schaduw van de bestaande bomen ten zuiden van onze woning. Ik ben benieuwd hoe de Tweakers met kennis van PV hier tegenaan kijken. Uitbreiden of niet?
Ik heb verder maar de standaard kopjes overgenomen uit het 'offerte' topic::no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N2BIMDj4DMUKIBlEKvxAV33i.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9OfmeqsHsmLB0fx4n8cssmmM.jpg?f=user_large)
/f/image/grIBacV72zDgiOyfddBMTmK7.png?f=fotoalbum_large)
Ik ga er vanuit dat als ik de installatie wil uitbreiden, ik de door de aannemer geleverde installatie eraf kom te halen, en vervangen door een geheel nieuwe. Dit maakt uiteraard het financiële plaatje wat ingewikkelder.
Van één van de bedrijven die ik heb aangeschreven (CORO uit Breda) kreeg ik het advies om zeker niet te investeren in uitbreiding van de installatie. Dit in verband met de schaduw van de bestaande bomen ten zuiden van onze woning. Ik ben benieuwd hoe de Tweakers met kennis van PV hier tegenaan kijken. Uitbreiden of niet?
Ik heb verder maar de standaard kopjes overgenomen uit het 'offerte' topic:
Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N2BIMDj4DMUKIBlEKvxAV33i.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9OfmeqsHsmLB0fx4n8cssmmM.jpg?f=user_large)
/f/image/grIBacV72zDgiOyfddBMTmK7.png?f=fotoalbum_large)