Geen FM ontvangst op Denon CEOL N9

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechDude
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-11-2024
Hallo allen,

Sinds een aantal jaren ben ik in bezit van een Denon CEOL N9 stereosetje. Ik heb deze optisch aangesloten op de tv en dat voldoet prima.

Daarnaast gebruik ik hem af en toe om radio te luisteren. Ik gebruikte daar altijd internet radio voor, maar sinds enige tijd dien je hiervoor te betalen, dat zie ik niet echt zitten. Via de tv zou ik ook radio kunnen luisteren, maar ik vind het zonde om daarvoor de tv steeds aan te hebben terwijl er ook gewoon AM/FM ontvangst op de Denon zelf zit.

Tenminste dat dacht ik, want zodra ik hem op FM-ontvangst zet dan krijg ik het niet voor elkaar om een zender te ontvangen. Ik ben allerlei frequenties handmatig bij langs gegaan maar ik hoor niks, ook geen ruis. Ook de antenne gecontroleerd en die zit toch echt op de Denon aangesloten. De antenne een stukje verplaatsen heeft ook geen effect. Ik heb de Denon verbonden met een netwerkkabel.

Kortom mijn vraag: Heb ik iets gemist en werkt FM radio tegenwoordig niet meer? Zit er een defect in mijn Denon? Of zie ik iets over het hoofd?

Bedankt alvast voor alle advies.

TechDude

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-06 17:10
Hoi TechDude,

FM werkt nog gewoon zoals het vroeger ook werkte. Ik zie in je post dat je zegt dat je de antenne verplaatst hebt. Zou het zo kunnen zijn dat je een AM antenne hebt aangesloten in plaats van een FM antenne? (FM is een grote ronde connector en AM is 2 draadjes)

Voor zover ik kan vinden is de AM antenne een soort van rekje en is de FM antenne alleen een kabel.

Op de TV zeg je wel FM ontvangst te hebben. Ik weet toevallig dat Ziggo het FM signaal uit de kabel TV aansluiting heeft gehaald. Als je dus een TV en FM splitter hebt van de kabel van Ziggo zal dit niet meer werken.

Verder kan het zijn dat binnen FM ontvangen af en toe lastig is met betonnen muren o.i.d. Je zou dus de versterker op een ander plek kunnen proberen.

Het niet horen van ruis hoeft niet op een probleem te duiden. Sommige versterkers detecteren of ze wel of geen signaal ontvangen. Als dat niet zo is laten ze niks horen, dus ook geen ruis.

[ Voor 21% gewijzigd door Chatman313 op 19-10-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechDude
Bedankt voor de reply @Chatman313 . Ik heb zowel de AM als de FM antenne aangesloten. AM is idd een kabel opgerold aan een soort vierkant rekje en de FM antenne een losse kabel (die stevig in het apparaat zit).

Ik probeer dus om FM radio te luisteren via enkel de radio, niet via de tv (k heb inderdaad wel Ziggo kabel).

Op dit moment ben ik weer even aan het testen. Ik heb de FM antenne even er uit en weer in geplugd en de antenne op een paar verschillende plekken geprobeerd. Ik ontvang nu via de Denon wel wat FM radiozenders, dus misschien kwam mijn vraag iets te snel. Alleen het signaal lijkt erg fragiel. De zenders vind hij via autosearch soms wel, soms niet, soms even en dan valt het signaal weer weg... En sommige zenders zoals Qmusic pakt hij helemaal niet (niet via 100.4 en 100.7 en alles er tussen). Ik merk ook op dat het geluid 'holler' klinkt.

Het werkt nu dus half half... Zijn er manieren om het signaal te versterken? Of kan ik beter eens gaan nadenken over DAB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:46

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als je Ziggo hebt dan heb je toch ook radiozenders op de Ziggotuner? Als de Denon over HDMI beschikt zet je de Ziggotuner direct op de Denon.

Dab(+) gebruik je binnenshuis eigenlijk alleen als via kabel, internet (WiFi/ethernet) en FM niet werken. Zijn al deze opties al afgeschoten?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechDude
@Jorgen Wat bedoel je met een Ziggotuner? Ik heb hier sinds kort alleen een Next Mini.

https://www.ziggo.nl/klan...box/ik-heb-een-next-mini/

Zoals ik daar lees heb ik dan 2 opties: Optische kabel en HDMI wat jij aangeeft. De optische kabel gebruik ik dus al, maar dan kan ik als ik het goed begrijp alleen radio luisteren via de tv, wat ik niet wil. En mijn Denon heeft helaas geen HDMI aansluiting (zie evt linkje in opening post).

Samengevat via (tv?) kabel wil ik liever niet, internet is betalen, FM werkt maar half, HDMI heeft de Denon niet. Dus ja, eigenlijk alles al afgeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Kan je dan de hdmi van de Ziggo op de tv aansluiten en de optische out op je CEOL? Dan kan je als je de Next Mini aanzet op een radiokanaal dag gewoon op je stereoset horen zonder dat de tv aan hoeft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe lang is die FM kabel? Als.il het zo lees is dat mogelijk ook de door Ziggo geleverd dropveter met plug er aan namelijk. En die ontvangt inderdaad voornamelijk ruis :+

Wat bij mij eigenlijk altijd werkt voor FM is gewoon zelf maken.
Stuk draad, bijvoorbeeld de ene ader van een oude luidsprekerdraad. Vervolgens een coaxplug van de bouwmarkt, de simpelste is eigenlijk al goed.
Draadje stukje strippen en verbinden met het midden van de coaxplug. Inpluggen en dan de draad ergens hangen of geleiden. Succes eigenlijk bijna gegarandeerd - tenzij je huis een kooi van Faraday is :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechDude
@Jorgen Zoals je het omschrijft heb ik het al ingesteld. Ik kan alleen via de tv een radiokanaal aanzetten. Zodra ik dan de tv uit zet (niet de next mini) dan gaat de radio ook uit, dus dat werkt niet helaas. Ik heb geen idee hoe ik een radiozender kan aanzetten via alleen de next mini, op de meegeleverde afstandbediening zit ook geen radio knop, dus voor zo ver ik weet is dat niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechDude
@The Eagle Dankje, interessante tip!

Ik weet even niet meer waar ik die kabel precies weg heb maar het is in elk geval een simpel kabeltje ja, ~120cm. Mochten verdere tips hier opdrogen dan ga ik me daar nog eens aan wagen, of langs de handige man ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
TechDude schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:47:
Ik gebruikte daar altijd internet radio voor, maar sinds enige tijd dien je hiervoor te betalen, dat zie ik niet echt zitten. V
Internetradio is gewoon gratis en dat zal wel zo blijven ook. Zover ik weet heeft de standaard ook geen betaalmodel.
Soms leveren de fabrikanten een eigen (betaalde) service aan om zenders eenvoudiger te zoeken of te beheren, maar die zijn niet noodzakelijk.
Streaming audio zoals Spotify is natuurlijk niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechDude
@Flitzer Bij de Ceol N9 is het helaas niet gratis. Er hangt inderdaad een service aan van in dit geval vTuner. Zie ook deze pagina:

https://support-nl.denon....t-radiodienst-door-vtuner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Niet online
Internetradio zou gewoon mogelijk moeten zijn. vTuner is zo'n extra betaalde dienst van de fabrikant, zoals radiomarantz.com, maar niet noodzakelijk. De link die je aanhaalt heeft het ook over de zoekfunctionaliteit die niet meer werkt ("Ik kan niet meer zoeken naar internetradiostations. Wat is de reden hiervoor? "), niet over zenders in het algemeen.

Echter zou je ook gewoon standaard moeten kunnen zoeken naar zenders: eerst naar de juiste regio (werelddeel, land) en dan een grote lijst met zenders doorploegen, bijvoorbeeld 'NPO Radio 3FM...'. Vaak een vervelende klus op het kleine scherm, maar de gevonden zenders kun je daarna onder je favorieten zetten zodat dit maar 1x hoeft..

Deze Denon heb ik niet, dus ik kan het niet testen. Maar in de manual staan 'radio stations' en 'Aanbevolen Radiostations' wat een betaalde dienst is. De Marantz modellen (zelfde fabrikant zover ik weet) die ik heb gehad konden ook allemaal de vrije zenders aan zonder dienst, met wat vervelend zoeken. Ook anderen zoals Cambridge Audio kunnen dit. En ja, ze hebben ook allemaal een eigen (betaalde) dienst, externe app of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Er zijn twee dingen aan de hand:
1. Vtuner is een betaalde service geworden. Je zou dat op kunnen lossen met een oude pi en ycast: https://github.com/milaq/YCast

2. Ziggo heeft de analoge kabelradio uitgeschakeld. Dus via de ziggo kabel kan je geen fm meer ontvangen. Oplossing: de kabel uit de aansluiting aan de muur halen en splits de kern en de mantel elk plm 37,5 cm. Leg die helften plat/horizontaal neer. Nu heb je fm etherfrequenties waarop je je radio kan afstemmen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Niet online
"*Note: All newer Denon products that contain HEOS technology use a free Internet Radio service from TuneIn. No subscription is requried to use TuneIn's Internet Radio server. "

Geen idee of de N9 HEOS heeft.

Bij mijn Marantz werkt internetradio nog wel maar in de titel van zenders staat wel "TuneIn". Voor favorieten opslaan lijkt dan wel weer HEOS nodig :-(
Gelukkig is DAB+ nog wel vrij (maar niet op de N9).

[ Voor 40% gewijzigd door Flitzer op 19-10-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Laatst online: 07-06 22:00
De eenvoudigste manier voor een FM antenne is simpel van een stuk coax te maken, aan het andere uiteinde een coax plug dat is alles, doe dit al jaren zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CMDHV--OOxQSiUqGCKY9oPj7bg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/LVDYWw5tlC7odPiOT8K1DUes.gif?f=user_large

Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en de FM zenders zijn VERTICAAL gepolariseerd.. dus antenne horizontaal doet niet heel veel ...

en de simpele 75/75cm antenne is ideaal, goedkoop en werkt goed :)
alleen de WAF is soms moeizamer :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:03
Heeft de Ceol N9 geen mogelijkheid om Tinein te gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhX7_snP0bZBPU_YFmWIjJ7MyEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dPZha3BO56zibE7AJFjaaVE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De Ceol N9 doet nog Vtuner, das het vorige platform :)
Hoe verder favorieten vastleggen, zie https://manuals.denon.com...kfsuej.php#OKNRMLhllewngr

Simpelweg registreren, paar euro per jaar lappen en het werkt. Is de makkelijkste optie denk ik naast de zelfbouw fm antenne .

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

TechDude schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:25:
@Jorgen Zoals je het omschrijft heb ik het al ingesteld. Ik kan alleen via de tv een radiokanaal aanzetten. Zodra ik dan de tv uit zet (niet de next mini) dan gaat de radio ook uit, dus dat werkt niet helaas. Ik heb geen idee hoe ik een radiozender kan aanzetten via alleen de next mini, op de meegeleverde afstandbediening zit ook geen radio knop, dus voor zo ver ik weet is dat niet mogelijk.
In de zenderlijst zjin de hoogste zenders (even van 1 naar beneden zappen) toch gewoon radio?

Anders heb je mogelijk CEC ingesteld staan. Dat zorgt ervoor dat TV en ontvanger tegelijk aan en uit gaan en je met de afstandsbediening van het ene apparaat, ook het volume of de zenders van het andere apparaat kunt bedienen. Zodra je CEC uitzet kun je ze ook weer los van elkaar bedienen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Klopt, maar dan moet ie als ie tv wil kijken de TV ook weer los aanzetten en ook twee afstandsbedieningen gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

The Eagle schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:19:
Klopt, maar dan moet ie als ie tv wil kijken de TV ook weer los aanzetten en ook twee afstandsbedieningen gebruiken ;)
Haha, ja. Het is het één of het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Long story short:
FM antenne zelf maken is de snelste en goedkoopste oplossing. Werkt eigenlijk altijd, maar nog steeds wel FM kwaliteit.
Vtuner werkt ook, kost een klein bedrag per maand. Digitaal, waarschijnlijk betere geluidskwaliteit. Wel iets van vertraging bij het opstarten (internetverbinding maken, stream starten) en bij het afspelen. Zit ca 1a2 sec tussen de radio in de ether. Zolang je er geen horloge op gelijk hoeft te zetten of met oudjaar aftelt, niet bezwaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
De next mini heeft alleen een HDMI aansluiting, geen audio uit, de Denon heeft geen HDMI aansluiting dus is de TV waarschijnlijk optisch aangesloten.

Ik heb begrepen dat er een mogelijkheid is om contact op te nemen met ZIggo en dan te vragen om de Next Mini om te ruilen voor een gewone Next, deze heeft zowel analoog als een Optische audio uitgang, een radio station selecteren zou via de stembesturing moeten werken, dit is zeker niet ideaal want niet alles zender worden goed herkend.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechDude
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wx4CxMm_8jI5AgFP0wAu_iXqUnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/goxyYQFnI2FoGYLVCWwCy3zD.jpg?f=fotoalbum_large

Hoi allen, nog bedankt voor alle advies. De tip voor het zelf maken heb ik even geprobeerd zoals te zien in de foto. Ik dacht het mooi voor elkaar te hebben, maar blijkbaar zit er een verschil tussen coax en coax... De plug van mn zelf gemaakte kabel hierboven heeft een iets dikkere centrale pin dan die van de antenne die al in de Denon zat. Ook zit er een minimaal verschil in de diameter van de plug. Mijn zelfgemaakte antenne, met standaard coax plug, past dus blijkbaar niet. 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
Als ik me niet vergis moet je voor radio een Female uitvoering hebben, de connector op de foto is een male uitvoering.

[ Voor 0% gewijzigd door Servpage op 21-10-2022 22:32 . Reden: typo ]

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechDude
@Servpage Nee, er hoort een male plugje in de Denon, zie ook plaatje van de achterkant via de link in mijn opening post.

Blijkbaar bestaat er dus een IEC coax en een F coax. Vanochtend nog in de stad gezocht naar een F plugje maar die zijn nog niet zo makkelijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
Duidelijk maar wel apart, heb ook geen idee welke connector er dan zou moeten passen, een F connector lijkt het mij ook niet.
Neem aan dat er dan wel zo een draad antenne met en passende connector bij de set heeft gezeten, misschien kun je met wat freubelen die connector gebruiken.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nNA-OnAjfrJu0IaAAhW2rSquV0=/i/2000905061.jpeg
Dit is de achterkant. Daar moet gewoon een normale coaxplug op kunnen. Maar zo te zien moet het een female coaxplug zijn.
Net even hier gecheckt, een wanddoos voor radio is female, dus daar moet een male op. Andere kant van de kabel is altijd de andere sexe, dus female. Ingang radio is dus male, al is het een holle ipv massieve. Verklaart ook waarom die geprobeerde male plug niet past - een homoseksueel radiotoestel bestaat niet :+
Pak een female coaxplug en dan zal het passen en werken :)

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 23-10-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:23
Zelf maken kan natuurlijk makkelijk, maar anders haal/bestel je voor een paar euro een FM Lintantenne
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1089796-0/fm-lintantenne-met-coax-contra-frequentieband-fm-ukw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
The Eagle schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:37:
[Afbeelding]
Dit is de achterkant. Daar moet gewoon een normale coaxplug op kunnen. Maar zo te zien moet het een female coaxplug zijn.
Net even hier gecheckt, een wanddoos voor radio is female, dus daar moet een male op. Andere kant van de kabel is altijd de andere sexe, dus female. Ingang radio is dus male, al is het een holle ipv massieve. Verklaart ook waarom die geprobeerde male plug niet past - een homoseksueel radiotoestel bestaat niet :+
Pak een female coaxplug en dan zal het passen en werken :)
Dat was mijn gedachten dus ook, weet uit ervaring dat op een TV een female chassis deel zit en een radio/tuner is altijd het tegenovergestelde om verwisseling van de kabel te voorkomen, vandaar ook mijn eerder reactie dat er een female connector aan de Coax kabel moet zitten.

Misschien dat TS het eens kan proberen met de coax kabel van de TV en dan de kant die bij de muur zit, of misschien met een oud verbinding kabeltje van een eerder tv kasje of zelfs van een oude video recorder, (ja ik heb dat soort kabeltjes bewaard :) ).

Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
op recievers / tuners willen ze nog wel eens een holle male plug toepassen..want het goedkope antenne draadje wat ze er dan bij leveren (als ze die leveren.) kan dan weer een halve cent goedkoper zijn.. want dan past die weer in de male plug... en metalen zijn duur ;-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechDude
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvMn5ziYMne7JYOFc1iPIFOXEwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYiEICf6PHdqOmLhRmLNdC4Z.jpg?f=fotoalbum_large

Wederom maar weer bedankt voor alle adviezen, maar helaas hier nog steeds geen werkende antenne...

Zie de afbeelding:
- De zwarte plug links behoort bij de bestaande antenne die in de Denon past. Check ook de dunnere pin in de plug.
- Witte plug rechts is de kabel die ik eerder gemaakt heb die niet past.
- Ik had een duo setje pluggen gekocht, ook een female, de middelste dus. Volgens jullie uitleg zou dat de oplossing moeten zijn, maar helaas ook deze past niet.

Volgens mij is de oplossing zo'n zwarte plug met dunnere pin, maar dat is dus geen coax F?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
nee.. een F-Connector moet er sowieso niet op ..
Afbeeldingslocatie: https://uk.rs-online.com/euro/img/general/task-request/21351/f-connectors-img.png

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nee, das idd geen f connector. Maar wat je ook kunt doen: die zwarte strippen, kroonsteentje er aan en dan de lange snoer er aan vast. Werkt ook.
Als dat niet werkt zit er een draadbreuk in de plug zelf of vlak daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:00
The Eagle schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:41:
Long story short:
FM antenne zelf maken is de snelste en goedkoopste oplossing. Werkt eigenlijk altijd, maar nog steeds wel FM kwaliteit.
Grappig verhaal: ik heb nu een week of twee de N12DAB in huis. Mooi apparaat, oprecht! Werkt goed en heeft veel mooie opties.

Vrouwlief wil heel graag, ook zonder tussenkomst van TV of andere Ziggo apparatuur, "gewoon" radio luisteren.

DAB+ gaat aardig, hoewel het signaal soms hapert en lang niet alle kanalen worden gevonden.

Maar de FM-ontvangst is net als bij OP volledig non-existent. Ruis. Niets anders.

De meegeleverde antenne is geadverteerd als FM + DAB antenne en is een ong. anderhalve meter lange dipool, zoals bijvoorbeeld deze -> https://www.bol.com/nl/nl...-antenne/9200000025131159 ... maar dan met wat dunnere bedrading.

Het is niet alsof ik'm verkeerd heb aangesloten, hij zit in de enige antenne poort die d'r achterop zit -> https://www.denon.com/on/...2_owners-manual-eu-nl.pdf

De F-connector volledig vastgeschroefd, hoewel de draad nog wel kan draaien.

Ik weet dat ons huis redelijk wat gewapend beton heeft en dat ik de antenne langs de muur laat lopen, maar ook voor het raam haal ik nul-komma-nul FM binnen. Ik snap d'r geen biet van.

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1