Overschot opgewekte stroom opslaan in wp buffer.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2JvLo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-02 10:00
Goeiedag,

We zijn bezig met het maken van een plan voor ons huis.

Het volgende idee,
Thuisaccu's zijn op het moment nog onbereikbaar. Daarbij zal het me niets verbazen als dat in de komende jaren zal gaan veranderen maar we zijn er nu naar mijn idee nog niet om dit als rendabele opslag van energie te zien. Als alternatief lijkt het me niet al te ingewikkeld om de energie op te slaan in een waterbuffer.

Het idee:
-800lt buffer in het ltv systeem
-normaalgesproken verwarmen door warmtepomp op eco modus (35gr)
-indien er stroom van de zonnepanelen "over" is de pomp door laten lopen in een hogere stand tot een temperatuur van 55-60gr

Het lijkt me dat het vrij simpel te doen moet zijn met een stukje domotica gekoppeld aan de slimme meter. Een online rekentool leert dat het ongeveer 26kw/h kost om deze hoeveelheid water op te warmen naar 60 graden, Kunnen we er dan ook vanuit gaan dat we 26kw/h warmte opgeslagen hebben waarmee we bv snachts ons huis weer kunnen verwarmen?

Wat denken jullie hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:13

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Wat heb je in de zomer aan 800 liter water van 60 graden? 3 uur gratis douchen per dag is ook zo wat..

In de winter krijg je je vat niet warm met zonnestroom en kost 't alleen maar extra verlies om die buffer op te warmen.

Edit: om je wat cijfers te geven: in januari doen mijn panelen gemiddeld 2,5 kWh per dag. Per dag tussen 0 en 4..
In juli doe ik gemiddeld 14 per dag. Per dag tussen 7 en 18

[ Voor 28% gewijzigd door prein2 op 19-10-2022 11:07 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2JvLo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-02 10:00
Goed punt, Toch de moeite geweest om even te informeren. In dat geval gaan we mooi voor een "standaard"opstelling.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:41
toch lijkt het me als de saldering eraf echt geen slecht idee om je boiler vat vooral op te warmen als de zon schijnt. Dus je manier van aansturen is niet zo gek.
Of je hiervoor je boilervat moet vergroten is andere vraag.

Wat je in de winter ook kan doen als je standaard boilervat maximaal opgewarmd is, om gewoon je huis tijdelijk een graadje warmer te maken.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gewoon het buffervat voor het tapwater houden (en naverwarmen eventueel) en de WP voor de cv
WP is zuiniger in de winter, en overschot van 9 maanden kan je met een cop1 element doen.
AUijtdehaag in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Uiteraard kan een WP boiler ook. (net wat zuiniger maar lastiger te regelen op "exact" overschot)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-10-2022 17:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan