Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarKel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 14:25
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een videokaart in mijn huidige Lenovo Thinkcentre M710S een upgrade te geven. Ik ben recent gewisseld van 2 1080p monitors naar 1 ultrawide (3440x1440). Ik werk voornamelijk in Fusion 360 en dit werkte voor de wissel prima op deze computer. Maar nu lijken de geïntegreerde graphics op deze computer de resolutie niet meer soepel te kunnen renderen in het werkveld van Fusion. Ik ben dus op zoek naar een low-profile GPU die past in de case, maar wel de performance kan leveren om de resolutie soepel te laten werken. Is er nog iets verkrijgbaar wat hiervoor geschikt is?

Wat is je budget?
100-200€

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Penn Elcom Case Designer
Fusion 360
Pohotoshop
Lenovo Thinkcentre M710S
Intel Core i5-6500
16GB ram
*nog geen GPU*

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-09 16:39
uitvoering: Gigabyte GT 1030 Low Profile 2G gaat prima werken al moet je jezelf wel afvragen of een PC met een i5-6500 zo’n upgrade nog wel verdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Djarune schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:52:
uitvoering: Gigabyte GT 1030 Low Profile 2G gaat prima werken al moet je jezelf wel afvragen of een PC met een i5-6500 zo’n upgrade nog wel verdiend.
Waarom niet? Relatief kleine investering om nog een paar jaartjes extra uit het systeem te halen.. mits dit uiteraard het enige is waar de machine in tekort schiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
MicGlou schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:07:
[...]
Waarom niet? Relatief kleine investering om nog een paar jaartjes extra uit het systeem te halen.. mits dit uiteraard het enige is waar de machine in tekort schiet.
De investering kan natuurlijk ook in een nieuw systeem. TS moet die keuze maken.

De uitvoering: ASUS GT1030-2G-BRK is nog iets goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Djarune schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:18:
[...]

De investering kan natuurlijk ook in een nieuw systeem. TS moet die keuze maken.

Dat doet TS toch al? Vandaar de vraag toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarKel
Djarune schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:18:
[...]

Dank voor de info! Het systeem voldoet met de oude i5 eigenlijk prima voor wat ik moet doen met Fusion. Een nieuw systeem met een dedicated GPU met een i5 kost al gauw 800-1200€ tegenwoordig. En er moet binnen een korte tijd waarschijnlijk al een tweede systeem erbij komen voor een nieuwe collega die soortgelijk werk moet gaan doen. Dus een losse GPU van 99-200 euro zou me voorlopig wel weer wat jaartjes uit kunnen helpen, vooral als secundaire PC. Ik had de MSI kaart gelinked omdat ik dacht dat de 4GB ram misschien nog iets meer speling zou geven voor Fusion zou helpen i.p.v. de 2gb kaarten. Hier weet ik niet direct een antwoord op! Dank voor de snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
WarKel schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:30:
[...]

Dank voor de info! Het systeem voldoet met de oude i5 eigenlijk prima voor wat ik moet doen met Fusion. Een nieuw systeem met een dedicated GPU met een i5 kost al gauw 800-1200€ tegenwoordig. En er moet binnen een korte tijd waarschijnlijk al een tweede systeem erbij komen voor een nieuwe collega die soortgelijk werk moet gaan doen.
Een dGPU heb je niet nodig met een recente i5. De iGPU is zoveel beter met hogere resoluties dan die van een i5-6500.
Dus een losse GPU van 99-200 euro zou me voorlopig wel weer wat jaartjes uit kunnen helpen,
Ruim 2 jaar nog en dan verloopt de ondersteuning van Windows 10. Onder Windows 11 wordt de i5-6500 niet ondersteunt.
vooral als secundaire PC. Ik had de MSI kaart gelinked omdat ik dacht dat de 4GB ram misschien nog iets meer speling zou geven voor Fusion zou helpen i.p.v. de 2gb kaarten.
Voordeel van een iGPU is dat je zoveel RAM kan toewijzen als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarKel
Uszka schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 07:15:
[...]

Een dGPU heb je niet nodig met een recente i5. De iGPU is zoveel beter met hogere resoluties dan die van een i5-6500.

[...]

Ruim 2 jaar nog en dan verloopt de ondersteuning van Windows 10. Onder Windows 11 wordt de i5-6500 niet ondersteunt.

[...]

Voordeel van een iGPU is dat je zoveel RAM kan toewijzen als je wilt.
Top! Dank voor alle info, ik heb even nagemeten in de case, en volgens de online specs is de enige GPU die gaat passen de GT 1030 (en dit word zelfs krap).
Ik ga ook maar vast een kijken naar een nieuwe setup. Hoe zit het met de iGPU's in de nieuwe AMD CPU's? Zij die ondertussen ook al op een beter niveau terecht gekomen? Aangezien de Ryzon CPU's qua multicore performance zeker niet onderdoen voor intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WarKel
Ik heb net van mijn baas nog een Intel NUC in handen geduwd gekregen.
uitvoering: Intel NUC Kit NUC7i5BNH
Deze hadden we schijnbaar nog ergens liggen. Dit zou wel betekenen dat ik van een quad core naar een dual core ga. Maar zou dit wel een upgrade zijn? De wissel van i5-6500 naar i5-7260U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
v&a aangeboden: Dell Optiplex 3060 SFF i5-8500, 8GB en 240GB SSD 10 Pro licentie past ook een dGPU in en is wel Win 11 ready.
WarKel schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:01:
Ik heb net van mijn baas nog een Intel NUC in handen geduwd gekregen.
uitvoering: Intel NUC Kit NUC7i5BNH
Deze hadden we schijnbaar nog ergens liggen. Dit zou wel betekenen dat ik van een quad core naar een dual core ga. Maar zou dit wel een upgrade zijn? De wissel van i5-6500 naar i5-7260U.
De i5-6500 is relatief veel sneller!
Pagina: 1